انواع بی اختیاری ادراری بانوان و درمان| دکتر میرصادقی
تفاوت جراحی سنگ کلیه TUL و جراحی RIRS
اسفند 13, 1397

تنگی مجرای ادراری

• در افرادی که خروجی و سرعت پرش ادرار کاهش یابد و ادرار باریک می آید حتماً باید دو علت را در نظر داشت:

1- خروجی مثانه تنگ که می تواند به علت بزرگی پروستات که اغلب در مردان بالای 50 سال مشاهده می شود و یا تنگی مجرای ادراری که اغلب در مردان جوان رویت می شود.

بزرگ شدن پروستات

2- اختلال در پمپاژ مثانه که موتور انقباضی مثانه خوب و پرقدرت پمپاژ نمی کند و لذا باعث می شود که ادرار سرعت پرش بالایی نداشته باشد و ادرار در داخل مثانه باقی بماند.

علت تنگی مجرای ادراری چیست؟ چرا مجرا تنگ می شود؟

علل مختلفی در ایجاد تنگی مجرای ادراری دخیل هستند که به شرح تک تک آنها می پردازیم:

– عفونت های مقاربتی

در رأس همه آنها التهاب مجرای ادراری به علت بیماری سوزاک می باشد که از طریق روابط جنسی بدون محافظت با کاندوم از فرد آلوده انتقال پیدا می کند. بعد از چند روز تا چندین هفته می تواند سبب خارش و سوزش مجرا و ترشحات چرکی زرد غلیظ که لباس زیر بیمار را آلوده می کند شود. در صورت مشاهده چنین علائمی بلافاصله به پزشک متخصص مجاری ادراری مراجعه نمایید. دکتر شما پس از معاینه ابتدا درخواست کشت و آنتی بیوگرام اول صبح روز بعد و بدون ادرار کردن صبحگاهی شما را به آزمایشگاه می فرستد.

شما صبح اول وقت بدون ادرار کردن باید به آزمایشگاه بروید. تکنسین آزمایشگاه با فشار مجرا توسط شما از ترشحات نمونه برداری می کند تا نوع عفونت را با آزمایش مشخص کنند. بر اساس تخشیص آزمایشگاه در صورت آلودگی به سوزاک و یا کلامیدیاباید هم شما و هم شریک جنسیتان حداقل به مدت 10 روز آنتی بیوتیک با دستور پزشک خود استفاده نمایید. ( در صورت مصرف یک نفر دوباره عفونت از شریک جنسی منتقل خواهد شد) اگر عفونت مجرای ادراری سوزاک و کلامیدیا درمان خوب نشوند یکی از علل شایع تنگی مجرای ادراری می باشند. این امر در گذشته که سطح بهداشت و اطلاعات پایین بود یکی از شایعترین علت تنگی مجرای ادراری در مردان به حساب می آمد.

– سوند زدن بی رویه

امروزه یکی از شایعترین علل تنگی مجرای ادراری آسیب به مجرا حین تعبیه سوند توسط افراد غیر مجرب می باشد. افرادی که به علل مختلف دچار احتباس ادراری یا شاش بند می شوند جهت رهایی از درد آن و تخلیه ادراری جهت سونداژ به مراکز درمانی مراجعه می کنند. باید مواظب باشید که سونداژ توسط فرد متخصص انجام شود. یک تعبیه ی سوند خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد تا آسیب به مجرا ایجاد نشود.

1- از سوند خیلی کلفت استفاده نشود.

2- موقع سوند زدن باید آن را آهسته و بدون فشار به طرف مثانه هل داد. اگر به هر علتی سوند عبور نکرد هر گونه اعمال زور و فشار و خونی کردن مجرا ممنوع می باشد.

3- اگر سوند رد نشد باید مسیر توسط متخصص ارولوژی آندوسکوپی و علت آن مشخص گردد. اعمال فشار اضافی باعث خرابی مجرا و تنگی ثانویه خواهد شد.

– تصادف و آسیب به مجرا

در تصادفات که مخصوصاً باعث شکستگی لگن می شوند حتماً باید به آسیب مجرا و پارگی آن فکر کرد. طبق قانون کلی در بیماران تصادفی که خون در نوک مجرا دارند نباید سوند زد و باید مثانه را از بالای مثانه تخلیه کنیم.

– ختنه

یکی از عوارض تنگی مجرای ادراری عمل ختنه است که در بعضی از بچه ها باعث انسداد و تنگ شدن نوک مجرا می گردد که در معاینه ته مجرا کاملاً تنگ می باشد و ادرار بچه باریک می آید و خوب تخلیه نمی شود.

– آسیب به مجرا حین عمل جراحی

در بعضی از عمل ها از قبیل جراحی پروستات و مخصوصاً سرطان پروستات به علت نوع عمل و حساسیت محل تنگی ایجاد می شود که درصدی از آن با رعایت ظرافت عمل قابل پیشگیری است ولی بعضی موارد غیر قابل اجتناب می باشد.

– زگیل تناسلی

زگیل تناسلی پیشرفته نیز می تواند در موارد نادری باعث تنگی مجرای ادرار ی شود.

پیشنهاد میکنم تفاوت جراحی سنگ کلیه TUL و جراحی RIRS را مطالعه کنید !

علائم و نشانه های تنگی مجرا

جریان باریک ادرار، قطع و وصل شدن، شتاب پایین، پرش ادرار، عدم تخلیه مثانه و ادرار باقی مانده بالا و احتباس ادراری و در مواردی ناباروری می تواند علائم و نشانه های تنگی مجرا باشد.

عوارض تنگی مجرای ادراری چیست؟

تنگی مجرای ادراری به عنوان مانعی در جلو عملکرد مثانه جهت تخلیه ادراری می باشد و لذا فشار آن به گردن مثانه باعث می شود که :

1- ادرار در داخل مثانه باقی بماند

2- باعث رسوب و سنگ مثانه شود.

3- باعث عفونت های عود کننده و مقاوم به درمان شود.

4- ادرار باقیمانده به کلیه ها بازگردد که باعث نارسایی کلیه ها می شود.

5- فرد دچار احتباس ادراری می شود.

6- به علت فشار باعث ضخیم شدن عضلات مثانه و اختلال در پمپاژ مثانه می شود.

آیا محل تنگی در جای مشخص مجرا اتفاق می افتد؟

با توجه به علت ایجاد کننده تنگی جای آن فرق می کند و لذا ممکن است بعد از ختنه در نوک آلت باشد و یا در مجرای وسطی و خلفی ادراری ایجاد شود.
    امروزه قطعی ترین روش تشخیص تنگی مجرای ادراری سیستوسکوپی است که به صورت سرپایی با عبور دوربین به داخل مجرا آن را تشخیص می دهند.

سیتوسکوپس تنگی مجرای ادرار

تکلیف فرد مبتلا به تنگی مجرای ادراری چیست؟

پیشگیری بهترین درمان است. به یاد داشته باشید یکی از اعضای بدن که اگر آسیب ببیند درست نخواهد شد مجرا است. اغلب بیماران مبتلا به تنگی مجرای ادراری دوبار مبتلا به عود بیماری خواهند شد و لذا باید با متانت و صبوری و با مراجعه منظم به دکتر خود با بیماری خود کنار بیایند.

درمان تنگی مجاری ادراری

راه درمان تنگی مجرا ی مشخص است، رفع تنگی . درمان تنگی مجرای ادراری بر اساس محل آن و طول تنگی مجرا به دو روش انجام می شود:

1- به طریق آندوسکوپی

امروزه بهترین درمان برای تنگی های سطحی مجرا که طول کوتاهی دارند باز کردن تنگی به روش آندوسکوپی می باشد. در این روش با یک چاقو که از دوربین عبور می دهند در ساعت 12 محل تنگی را باز می کنیم و موقتاً برای بیمار 24-48 ساعت سوند قرار می گیرد و سپس خارج می گردد. این عمل به صورت سرپایی انجام می شود. نکته مهم این است که به علت شانس عود تنگی مجرا بیمار باید با فواصل منظم به پزشک معالج خود مراجعه نماید. مثل شکل

2- درمان جراحی

برای تنگی های با طول زیاد و تنگی های عمقی مجرا بهترین درمان عمل جراحی باز می باشد که در آن با برش روی مجرا که اغلب در ناحیه پرینه و یا میان دو پا و جلو مقعد است قسمت تنگی مجرا را ب جراحی برداشته و محل های سالم را به هم پیوند می زنیم. در صورتی که تنگی خیلی طولانی باشد از گرافت های دیگر اعضای بدن از جمله از مخاط دهان برداشته و به عنوان مجرا جهت پر کردن طول تنگی استفاده می شود.

1. اسلان گفت:

سلام دکتر جان خوبید اینکه ادرار به سختی بیاد یا با زور بیاد یا ادرار ادم قطره قطره بیاد و همش تخلیه نشه ممکنه از تنگی مجرا ادرار باشه ؟ 55 سالمه اقا هستم

• دکتر میرصادقی گفت:

با سلام
        در مورد شما امکان پروستات هم وجود دارد اما نیاز به بررسی هست
        این وضعیت میتوان در اثر چندین بیماری متفاوت باشد

2. بهمن گفت:

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
      در بنده تشخیص تنگی مجرا داده شد در بولبار به قطر 11م و چند روز پیش سیستوسکوپی و عمل به روش لیزر انجام دادم و الان کاملا فشار ادرارم عالی است فقط استرس دارم .میگن این بیماری عود کننده است، یعنی 100% recurrency دارد؟ و بیمار داشتین که با یکبار خوب شده باشد؟ وچه پیشنهاداتی برام دارید که مجدد عود نکنه؟ و دکتر گفت دو هفته دیگه برای سونداژ بروم و همونجا هم خارج میکنند آیا موافقین؟

3. داوود گفت:

سلام بچه من از بدو تولد مجرای ادرار تنگ بوده که ازروی شکم باز کردن جهت ادرار ان وروی یک کلیه ان ۶۰درصد وروی کلیه دیگر آن ۳۰درصد باقی مانده بهتر ین موقع عمل کی است؟

4. محمد گفت:

سلام اقای دکتر من تنگی مجرای ادرار داشتم و به صورت بسته جراحی کردم ولی دكتر گفته باید یک ماه سوند داشته باشم بنظر شما یک ماه زیاد نیست چون با سوند واقعا اذیت میشم و سوزش دارم