واریکوسل چیست و چه نقشی در ناتوانی جنسی دارد؟
بهمن 10, 1397

نقش پروستات در سکس

  • نقش پروستات در سکس

    پروستات غده ای در زیر مثانه درمردان است که مجرای ادرار از آن عبور می کند . نقش پروستات در سکس حائز اهمیت است. مایع ترشح شده به وسیله ی پروستات یک سوم مایع منی فرد را تشکیل می‌دهد. این مایع در زمان انزال کار حمل و تغذیه اسپرم را به عهده دارد. حالت قلیایی این مایع، اسپرم را در محیط اسیدی واژن حفاظت می‌کند.

    پروستات چیست؟

    غده پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است و به اندازه و شکل یک گردوی کوچک، در ابتدا مجرای ادراری در لگن قرار دارد. این غده مجرای ادرار را احاطه می‌نماید و در زمان ادرار ٬‌مایع ادرار از داخل آن عبور می‌کند. غدهٔ پروستات در سراسر دوران کودکی نسبتاً کوچک باقی می‌ماند و در سن بلوغ تحت تأثیر تستوسترون شروع به رشد می‌کنند. این غده در حدود سن ۲۰ سالگی به یک اندازهٔ تقریباً ثابت می‌رسد. تا سن حدود ۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه (حدود ۳۰ سی سی) باقی می‌ماند.  وزن پروستات در فرد بالغ و سالم حدود ۲۰–۲۵ گرم و اندازه آن حدود ۴×۲×۳ سانتی‌متر است.

    نقش پروستات در سکس چیست؟

    در زمان انزال غده پروستات منقبض می‌ شود و ماده شیری رنگ قلیایی به منی اضافه می‌کند. به‌طوری‌که مایع شیری و رقیق غدهٔ پروستات حجم منی را زیادتر می‌کند. مایع ترشح شده به وسیله ی پروستات یک سوم مایع منی فرد را تشکیل می‌دهد. این مایع در زمان انزال کار حمل و تغذیه اسپرم را بعهده دارد. حالت قلیایی این مایع، اسپرم را در محیط اسیدی واژن حفاظت می‌کند.

    غده ی پروستات در بدن و مجراهای عبور کرده از پروستات

    نقش پروستات در سکس و ترشحات آن

    از مواد تشکیل دهنده ی ترشحات پروستات می‌توان به کلسیم، روی، ویتامین ث (اسید آسکوربیک)، اسید فسفاتاز، آلبومین و آنتی‌ ژن اختصاصی پروستات (PSA) اشاره کرد.
    حالت ژلاتینی منی در زمان انزال به‌ دلیل همین ترشحات است. ترشحات پروستات در انسان به‌طور تقریبی و معمولی حدود ۳۰ درصد حجمی منی را تشکیل می‌دهد. این ترشحات در کیفیت اسپرم تاثیر زیادی داشته و کمک زیادی در توانایی باروری اسپرم فرد می‌کند.

    بیماری‌های پروستات و تاثیر آن بر ناتوانی جنسی


    همانطور که در ویدیو می بینید، برخی از مشکلات و بیماری های پروستات می توانند سبب تنگ شدن مجرای ادراری فرد شوند. تومور در پروستات یا عفونت و تورم پروستات، توده‌های بدخیم پروستات و بزرگی پروستات و… در نتیجه بیمار در ادرار کردن و تخلیه مثانه به مشکل بر می‌خورد. دفع ادرار بیمار در این حالت بریده بریده و با فشار همراه خواهد بود. این بیماری‌ ها در کیفیت مایع تولید شده توسط پروستات تاثیر می گذارد. در نهایت به دلیل کاهش کیفیت اسپرم بیمار دچار مشکلات و اختلالات و کاهش قدرت باروری می‌گردد.

    در ویدیو زیر میتوانید محل قرار گیری پروستات در بدن و ترشحات تولیدی توسط پروستات را در زمان رابطه‌ی جنسی ببینید:

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۲۷ رای

    39 دیدگاه

    1. پسر ابی گفت:

      سلام دکتر
      پسری هستم 29 ساله
      مشکل بزرگی و عفونت پروستات دارم
      ایا خود ارضایی باعث ایجاد مشکل بزرگی پروستات می شود؟
      ایا با جراحی پروستات ، بزرگی پروستات من درمان می شود
      بعد از جراحی پروستات آیا میتوانم سکس داشته باشم ؟
      ایا دچار عدم نعوظ نمی شوم ؟

    2. دکتر میرصادقی گفت:

      اینکه از چه روشی برای درمان بزرگی پروستات شما استفاده بشه بنا به تشخیص پزشک هست .
      در مورد خودارضایی و تاثیر آن بر پروستات ،هیچ شواهد علمی هم وجود نداره .

    3. مجتبی کاظمی گفت:

      سلام دکتر جان خوبید امکان داره در اثر سکس زیاد عفونت پروستات و سرطان پروستات بگیریم ؟ ممکنه سکس زیاد باعث سرطان پروستات بشه یا اینکه مثلا رابطه ی جنسی باعث بزرگ شدن پروستات باشه ؟ میشه لطفا توضیح بدین من شنیدم شما بهترین ارولوژیست ایران هستید و میخوام شما به عنوان دکتر و جراح کلیه دقیقا بفرمایید این اطلاعاتی که فضای مجازی نشر میدن که پروستات در اثر سکس زیاد ایجاد میشه و اینها درسته یا غلط

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام تا کنون هیچ ارتباط علمی بین ایجاد یا بزرگی یا سرطان پروستات و رابطه ی جنسی یا خود ارضایی مشخص نشده و از نظر علمی این موضوعات با یکدیگر بی ارتباط هستند

    4. ناشناس گفت:

      سلام و تشکر از شما پزشک گرانقدر ایا خودارضایی در سراطن پروستات نقشی دارد ؟ ایا خودارضایی عامل سرطان پروستات است ؟ تاثیر خود ارضایی را در پروستات و واریکوسل بفرمایید

      • دکتر میرصادقی گفت:

        خود ارضایی باعث یا عامل سرطان پروستات نیست
        واریکوسل و خود ارضایی نیز نامرتبط هستند و خود ارضایی نمیتواند عامل ایجاد سرطان پروستات یا واریکوسل باشد

    5. طاهرخانی گفت:

      دکتر جون تشکر میکنم از جراحی پروستاتم و از همینجا دستبوس شما پزشک و متخصص ارولوژیست بزرگئار هستم که من رو از درد و رنج پروستات نجات دادین و واقعا بعد جراحی مشکل تکرر ادرار و شب ادراریم و فشار ادرارم کامل برطرف شده و به زندگی روزمره برگشتم و اینقدر هرشب از خواب برای تکرر ادرار بیدار میشدم که صبح ها سر کار فقط چرت میزدم مرسی دکتر و ممنون از جراحی و درمان ام
      شعیب طاهرخانی از زاهدان هستم

    6. جبار گفت:

      با عرض سلام خدمت آقای دکتر من فردی هستم ۵۰ ساله که مدتی هست در زمان ادرار و انزال سوزش خیلی زیادی دارم و سونو گرفتم پروستات تورم داشت.
      لطفا راهنمایی بفرمایید.

    7. طاهری گفت:

      سلام اقای دکتر
      چند وقتیه پروستاتم ورم کرده ، امروز با نامزدم رابطه برقرار کردم انزال هم شدم ولی خب خبری از اسپرم نبود میخواستم ببینم این دارو های ک برای پروستات استفاده میکنم تاثیر داره و ایا این باعث عقیم شدن میشه !؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام
        دوست عزیز بزرگی پروستات انواع مختلفی داره و با توجه به نوع آن درمان متفاوت هست.
        درمان دارویی برای افرادی تجویز می شود که سرعت رشد پروستات کاهش یابد یا بزرگی ناشی از عفونت بهبود یابد. در صورت درمان نکردن عوارض بسیار خطرناک تری مثل سرطان پروستات یا تخلیه پروستات به وجود می آید. مصرف دارو برای درمان پروستات تاثیری بر روی اسپرم نمیگذارد.اسپرم توسط بیضه تولید میشود و نه پروستات

        • محمد گفت:

          سلام جناب دکتر
          خداقوت
          من چند وقتی هست بعد از خوردن غذا و نوشیدنی با طبع گرم دچار سوزش ادرار میشم و البته شب ها خوابم راحته و فقط در طول روز زمانی که برای تخلیه مراجعه میکنم این احساس رو دارم که اون هم اگر مایعات فراوان مصرف کنم والبته با طبع خنک اثرش خیلی کمتر میشه و از بین میره. اما چندسالی هست که درگیر این موضوع هستم و این موضوع گاهی اوقات به شدت برام آزار دهنده میشه.
          و دیگه اینکه گاهی اوقات رابطه جنسی با همسرم خیلی نامنظم میشه و گاهی ماه ها ارضا نمیشم، آیا این موضوع تاثیری داره و بیشتر شدن رابطه کمکی به موضوع میکنه یا خیر؟

          • دکتر میرصادقی گفت:

            دوست عزیز شما احتمالا به بیماری التهابی مثانه مبتلا هستید ابتدا باید چکاپ اولیه انجام بشه و باتوجه به اون اقدامات برای درمان صورت بگیره

    8. ادیب گفت:

      باعرض سلام خدمت دکتر میرصادقی عزیز.
      بنده حدود ده ساله ازدواج کردم.امابخاطرمشکلاتی که باهمسرم داشتم روابط جنسی خیلی کمی در این مدت داشتم.ازچند سال پیش در دفع ادرار وتخلیه کامل مثانه دچار مشکل شدم.به چند متخصص مراجعه کردم متوجه شدم خاطر فشار جنسی دچار بزرگی پروستات شدم.حالا خواستم ببینم این نوع عارضه درمانی دارد یانه؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام. بزرگی پروستات انواع مختلفی دارد که هر کدام علت متفاوتی دارد . برای تشخیص بیماری شما و نوع بزرگی پروستات شما نیاز به بررسی های تکمیلی مثل سونوگرافی و آزمایشات تخصصی می باشد.حتما برای درمان به نزدیک ترین دکتر ارولوژی محله تان یا مطب ما مراجعه نمایید زیرا عدم درمان مشکلاتی چون سنگ مثانه ، از کار افتادگی کلیه ، عفونت مثانه و … را به وجود می اورد.

    9. مهدی گفت:

      سلام آقای دکتر
      بنده نزدیک به یک سال هست که زمانی که تحریک میشم زیر نافم محدوده مثانه ام تا چند روز درد میگیره. پیش چند تا متخصص رفتم ولی نتونستن درمانم کنند. آزمایشاتم نشون میده سالم هستم. نظر حضرتعالی چی هست؟

    10. ناشناس گفت:

      با سلام و خسته نباشید.
      علت بزرگی پروستات میتونه از خوردن نمک باشه؟

    11. هادی گفت:

      سلام جناب دکتر . شبها وقتی ادرار دارم الت م همراه با نعوظ است. مشکل چیست ؟
      باتشکر

    12. حامد گفت:

      سلام
      شب خوش
      جناب دکتر میر صادقی آیا باکتری های غدد پروستات هنگام رابطه جنسی به همسر هم منتقل میشود، و آیا عفونت های باکتریایی در واژن همسرم ربطی به عفونت غدد پروستات بنده دارد یا خیر؟
      اگر امکان داره آدرس پیج اینستاگرامی تون هم بگین تا بتونیم شما رو دنبال کنیم

      • دکتر میرصادقی گفت:

        دوست عزیز این عفونت ها و باکتری ها تا حدی قابل انتقال هستند.
        @dr.mirsadeghi

    13. مهدی گفت:

      اقای دکتر درود بر شما
      من چند ماهیه پروستات دارم دکترم گفت خوش خیمه دو نوع داروهم داده مصرف کنم
      یکیش فینوپروست، 5 منتها دیگه اب منی ندارم و نعوذ هم به سختی انجام میشه اینها باهم ارتباط داره
      قرص ویگرا بخورم مشکلی پیش نمیاد؟

    14. امید گفت:

      سلام دکتر خسته نباشی میخواستم بدونم سکس در زمان عفونت پروستات مشکلی داره یا هیچ ایرادی نداره؟

    15. محمد گفت:

      سلام وقت بخیر،من ۳۰سالمه مجرد هستم عمل واریکوسل انجام دادم اما همچنان درد پروستات دارم موقع خود ارضایی اذیت میشم درحد چند قطره و کامل خالی نمیشه واینکه دردهم دارم پشت بندش،علت چیه؟واینکه سوال داشتم شرایط ازدواج ندارم فعلا ومقدور به سکس نیستم ایا تاثیری داره که سکس میبودخوب شه؟یاربطی به سکس نداره اصلا وباید دارو درمانی بشم فقط؟

    16. جواد گفت:

      باسلام خدمت دکتر عزیز
      من 40سالمه سونو گرفتم پروستاتم 40سی سی هست آیا پروستاتم سایزش بزرگه؟ وآیا پروستات بزرگ در زود انزالی تاثیر داره؟

    17. S گفت:

      سلام جناب دکتر لطفا بگید مردها بعد از رابطه ی جنسی با همسر باید چه کاری انجام بدن تا بعد ها به سرطان پروستات دچار نشن ،من شنیدم بعد از ارضا شدن نباید زود بلند بشن آیا این درسته لطفا اگر کامل توضیح بدین ممنونتون میشم

    18. مسعود گفت:

      سلام حدود 1 سال است ک زیر شکمم دقیقا بالای آلت تناسلی ورم کرده، بارها معاینه شدم ولی میگن مشکلی ندارم، اما این ورم عادی نیست و مدتی هست ک بیضه سمت چپم کوچک شده و فشار ادرارم بسیار کم شده، و فشار اسپرم هم کم شده، خیلی نگرانم لطفا راهنمایی کنید، ممنون

    19. آبراهام گفت:

      سلام خدمت دکتر گرامی
      من حدود یکماه میشه که فهمیدم پروستاتم بزرگ شده و با سونوگرافی مشخص شد پروستاتم 71سی سی شده و دوبار سوند وصل کردم. الان با مصرف کپسول آمنیک04کمی بهتر شدم ولی مشکل نعوض پیدا کردم و نمیتونم رابطه جنسی برقرار کنم. بنظر شما مصرف کپسول رو قطع کنم؟

      • adm_heidari گفت:

        با توجه به شرح حال مشکل پروستات شما نیاز به درمان های کاملتری دارد. داروهای پروستات تاثیری روی مسائل جنسی ندارند.

    20. Ali گفت:

      با سلام وخیته نباشید خدمت دکتر عزیز
      بنده مشکل پروستات داشتم که با دارو حل شد فک کنم ورم پروستات داشتم
      زمانی که ارضا میشم حسی نمیکنم و با مکس کم آب منی میاد
      ولی اون لذت ببری را ندارم
      آیا دارویی هست که لذت داشته باشم
      با تشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *