درمان زود انزالی
درمان زود انزالی
اسفند 13, 1397
باز کردن مجرای ادرار و درمان تنگی مجرا
تنگی مجرای ادراری
اسفند 13, 1397

انواع بی اختیاری ادراری بانوان و درمان

  • اکثر بانوان پس از یک یا چند زایمان یا در اثر کهولت سن به مشکل عدم کنترل ادرار یا تکرر ادرار ( بی اختیاری ادراری بانوان ) دچار می شوند. تا جایی که در برخی موارد حتی با کوچکترین عطسه، سرفه یا حرکت شدید، حتی درحالت خالی بودن مثانه، چندین قطره ادرار دفع می شود.

    در برخی دیگر نیز احساس فوریت و نیاز شدید به مراجعه به دستشویی رویت می شود. به این صورت که فرد حس می کند باید هرچه سریع تر خود را به دستشویی برساند وگرنه ادرار بدون کنترل او خارج می شود.

    بی اختیاری ادراری بانوان

    انواع بی اختیاری ادراری بانوان

    بی اختیاری ادراری در بانوان انواع متفاوتی دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم

    بی‌اختیاری استرسی

    مواردی مانند خنده، سرفه، عطسه یا حرکت‌های دیگر به مثانه فشار می اورند و این فشار باعث ترشح ادرار می شود. به این بیماری بی اختیاری ادرار استرسی یا فشاری گویند. تغییرات بدنی ناشی از بارداری، زایمان و یائسگی غالباً به بی اختیاری ادرار استرسی منجر می‌شود. این نوع بی‌اختیاری در میان بانوان شایع بوده و قابل درمان است.

    بی‌اختیاری فوریتی

    در این نوع بی اختیاری فرد به صورت ناگهانی احساس ادرار می کن. اگر فرد به سرعت برای دفع نرود احتمال دارد خودش را خیس کند. به این نوع بی اختیاری ادراری ٬ بی اختیاری فوریتی گویند . . پیام‌های عصبی غیرطبیعی باعث اسپاسم و گرفتگی مثانه می‌شود . به عنوان مثال ، پس از مصرف مقدار کمی آب یا هنگام لمس آب یا حس صدای جریان آن، مثل زمانی که ظرف‌ها را می شویید یا صدای دوش حمام به گوش می رسد، فرد احساس شدید ادارار می کند و باید خود را سریعا به دستشویی برساند.

    مثانه بیش فعال

    مشکل مثانه بیش فعال حالتی است که عصب‌های مربوطه پیام‌هایی را در زمان نامناسب به مثانه بفرستند که باعث می شود عضله‌های مثانه بدون هشدار قبلی منقبض گردد. باید دقت داشت تا ۷ بار تخلیه مثانه در روز طبیعی است، اما بانوان با مثانه بیش فعال در طی روز بیشتر از ۷ بار مثانه ی خود را تخلیه می کنند و اصطلاحاً از مشکل تکرر ادرار رنج می‌برند.

    مثانه بیش فعال بانوان
    مثانه بیش فعال

    بی‌اختیاری عملکردی

     اختلال فیزیکی یا ذهنی در افراد مانع از ورود در زمان مناسب به توالت می شود. برای مثال، اگر مبتلا به آرتروز شدید باشید، ممکن است نتوانید با سرعت کافی دکمه ی شلوار خود را باز کنید و قبل از ورود به دستشویی خود را خیس نمایید.

    بی‌اختیاری سرریزی

    در این نوع مثانه به خوبی تخلیه نمی‌شود و ادرار سرریز می‌شود و بیمار همیشه احساس تکرر ادرار دارد . آسیب عصبی ناشی از دیابت یا دیگر بیماری‌ها به ضعیف شدن عضلات مثانه منجر می‌شود . این نوع بی اختیاری به ندرت در بانوان مشاهده می‌شود.

    دیگر انواع بی‌اختیاری ادراری

    بی اختیاری ادرار استرسی و فوریتی غالباً همراه با یکدیگر در بانوان مشاهده می‌شود. ترکیب انواع بی‌اختیاری‌ها و به ویژه این دو نوع بی اختیاری گاهی بی‌اختیاری مختلط یا ترکیبی نام می گیرد. اکثر بانوان بی اختیاری فوریتی یا استرسی خالص ندارند و بر اساس پژوهش‌های که صورف گرفتند، بی‌اختیاری مختلط یا ترکیبی شایع ‌ترین نوع عدم کنترل ادرار در زنان است.

    بی اختیاری زودگذر نوع موقتی از انواع بی اختیاری است. مصرف دارو، عفونت مجرای ادرار، اختلال ذهنی و کاهش توانایی حرکتی از محرک‌های بی اختیاری زودگذر محسوب می‌شود. یبوست شدید نیز یکی از علت‌های بی اختیاری زودگذر است؛ در این حالت مدفوع سفت به مجرای ادرار فشار می‌آورد و مانع خروج مناسب ادرار می‌شود. این مشکل گاهی نتیجه سرماخوردگی است و پس از قطع شدن سرفه برطرف می‌شود.


    بیشتر بخوانید: تکرر ادرار و درمان آن


    تشخیص بی اختیاری ادراری

    بریا تشخیص این بیماری ٬ اگر هر یک از علایم بالا را داشتید نیاز است که به متخصص ارلوژیست مراجعه نمایید . پزشک با بررسی شرایط شما و در برخی موارد استفاده از مواردی چون نوار عصب مثانه و سونوگرافی و … به تشخیص علت و نوع بی اختیاری می پردازد و بر اساس نوع و علت بی اختیاری برای درمان اقدام میکند .

    درمان انواع بی اختیاری ادراری

    تصور غلطی که در جامعه ی ما در این موارد وجود دارد این است که این بی اختیاری در بانوان اجتناب ناپذیر بوده و غیر قابل درمان می باشد. درحالیکه در علم ارولوژی متدهای درمانی متفاوتی برای انواع مختلف این مشکل وجود داره.

    اکثر بانوان برای درمان این مشکل به پزشک زنان مراجعه می کنند و جواب نمیگیرند. این درحالی است که درمان این مشکل کاملا در تخصص پزشک ارولوژی می باشد. خوشبختانه امروزه این مشکل در اکثر موارد با مصرف قرص و در برخی موارد با انجام نوع خاصی از عمل به صورت سرپایی قابل درمان است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای

    12 دیدگاه

    1. سارا کرمی گفت:

      سلام دکتر مادرم 65 سالشونه همش مشکل بی اختیاری ادرار دارند گویا بعد از زایمان تکرر ادار و بی اختیاری ادار گرفتند و درمان نشدند میشه بگید چج.ری میشه درمانشون کرد و ایا با دارو هست یا جراحی

      • دکتر میرصادقی گفت:

        بستگی به علت و عامل ایجاد کننده ی بیماری دارد
        درمان میتواند به کمک دارو یا جراحی انجام شود

    2. اکرم اقایی گفت:

      من مادرم مشکل بی اختیاری ادرار داره
      چندین سال هست که دیگه واقعا کلافش کرده
      میخوام ببرم پیش ایشون برای درمان ممنون میشم کسی اگه تجربه ای داره برام بنویسه

      • مبینا گفت:

        مادربزرگ من رو درمان کردند و مشکل تکرر و بیاختیاری ادرار داشتند البته پدرم برای سنگ کلیه بیمار ایشون بود که بعدش مادربزرگم هم برای درمان پیش ایشون بردیم

      • پیمان گفت:

        بهترین دکتر ارولوژیست ایران هستند شک نکنید

      • سمیه گفت:

        توی اینستاگرام برید در موردش تحقیق کنید خیلی ازشون راضی اند و بهش پنجه طلای ارولوژی ایران میگند

      • 7852 گفت:

        ایشون از بهترین پزشکان ارولوژی در تهران هستند فقط مطبشون خیلی شلوغ هست باید حوصله کنید یا میتونید ویزیت انلاین اقدام کنید من همسرم رو ایشون جراحی برگشت وازکتومی کردند و خوشبختانه موفق شدیم بعد از باز کردن وازکتومی بچه دار بشیم خودم برای تکرر ادرار بعد از زایمان فرزندم پیش ایشون رفتم و درمان شدم

    3. مریم گفت:

      عالییییی مرسی من نمیدونستم مشکلت ادرار و تکرر ادرار در بانوان درمان دارد و ممنون که اطلاع رسانی کردید

    4. قاسمی گفت:

      اقای دکتر میرصادقی عزیز از همینجا تشکر میکنم برای درمان مشکل تکرر ادرار همسرم ایشون 17 سال بود این مشکل رو داشتند و بسیار تکرر ادارارشون شدید شده بود که به لطف خدا و کمک ایشان درمان شدند و ممنون از زحمات شما

    5. صمدی گفت:

      ممنون دکتر برای جراحی بی اختیاری مادرم ایشون بعد زایمان چهارمون چندین سال مشکل تکرر ادرار داشتند که به لطف خدا و با زحمت شما درمان شدند و دکتر میرصادقی بهترین ارولوژیست تهران هستند و من واقعا ایشونو قبول دارم

    6. اصغری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بنده بطور مادرزاد با مسئله بی اختیاری ادار مواجع هستم. و در حال حاضر با همسرم تصمیم به بچه دار شدن داریم. از نظر قوای جنسی و حس مردانه هیچ مشکلی ندارم. آیا مسئله بی اختیاری ادرار اختلالی ایجاد میکنه لازم به راهنمای پزشک مربوطه هست و با مشاور باید قدم بردارم؟؟؟؟ ممنون میشم پاسخ بدید

      • دکتر میرصادقی گفت:

        برای پاسخ نیاز به بررسی بی اختیاری ادرار میباشد
        با اسفنکتر مثانه این بی اختیاری قابل درمان است و ارتباطی با ناباروری ندارد

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *