سرطان بیضه_تومور بیضه+علت و درمان

آبان ۱۵, ۱۳۹۸

سرطان بیضه_تومور بیضه+علت و درمان

سرطان بیضه

تقریبا تمام انواع تومورهای بیضه بدخیم اند. سرطان بیضه شایع ترین بیماری بدخیمی مردان بین ۲۰ تا ۳۵ بوده، در عین حال یکی از درمان پذیرترین تومورهای شناخته شده نیز به حساب می آید .

سرطان بیضه یا تومور بیضه رشد سرطانی بافت‌های بیضه می‌باشد که به صورت یک توده سفت اغلب بدون درد در بیضه خود را نشان می‌دهد.

سرطان بیضه شایع‌ترین سرطان در مردان ۲۰ تا ۳۵ ساله است، اما ممکن است در هر سنی دیده شود

این سرطان اغلب یک طرفه است اما گاهی ممکن است دوطرفه باشد.

تومور بیضه+علت و درمان

علائم:

مهم‌ترین چیزی که این بیماری را خطرناک می‌کند بدون درد بودن علائم اولیه آن است، از این نظر سرطان بیضه شبیه‌ترین بیماری به سرطان سینه است. بیشتر نشانه‌های اولیه ابتلا به این سرطان، تورم و غیر عادی شدن ظاهر بیضه‌هاست و خود فرد با معاینه فردی زودتر از سایرین می‌تواند پی به نشانه‌های آن ببرد.
شایع‌ترین علامت بیماران بزرگ شدن و سفتی بیضه بدون درد یا لمس توده‌ای سفت در بیضه می‌باشد. بیضه مبتلا معمولاً به تدریج بزرگ شده و بیمار در بیضه احساس سنگینی می‌کند. در برخی موارد بیماران با درد حاد بیضه یا علایم درد پشت، تهوع، استفراغ، بی اشتهایی، سرفه، تنگی نفس، درد استخوان یا تورم اندام‌ها مراجعه می‌نمایند.

درمان:

درمان بستگی به نوع، مرحله و درجه بدخیمی دارد ولی ترکیبی از جراحی (برداشتن بیضه یا بیضه‌ها با یا بدون برداشتن غدد لنفاوی) شیمی درمانی و رادیوتراپی است.
نکته ی مهم در این سرطان تشخیص زود بیماری و شروع درمان در مراحل اولیه میباشد
زیرا در صورت عدم تشخیص به موقع تومور بیضه سبب می شود این تومور به طور شایع پخش شود. یکی از شایع ترین محل ها، غدد لنفی در اطراف عروق اصلی شکم می باشد. وقتی تومور پیشرفت کند، هرچند هنوز بیضه خیلی بزرگ نشده باشد می تواند این چنین تومورهای بزرگ را ایجاد کند.

. این جراحی اگر بعد از شیمی درمانی یا رادیوتراپی انجام شود ، به دلیل ایجاد چسبندگی وسیع و مجاورت با عروق حیاتی، از دسته ی سخت ترین جراحی های درون شکم می باشد.