What is an erection
The Anatomy of an Erection
اسفند 2, 1398
Erectile Dysfunction (ED) Causes – Dr. Mirsadeghi
اسفند 2, 1398

تمام علت های عدم نعوظ در مردان

  • نعوظ آلت به حالتی گفته می شود که در آن آلت مرد بزرگ و سفت شده و اصطلاحا مرد برای رابطه ی جنسی با شریک خود بر انگیخته و آماده میگردد. در این حالت آلت تناسلی در چند دقیقه و به سرعت بزرگ و سفت می‌شود. در برخی موارد مردان در نعوظ خود دچار مشکل می شوند و یا اختلالی در روند سفت شدن آلت تناسلی شان رخ می دهد. علت های عدم نعوظ در مردان به دو دسته زیر تقسیم می گردد:

    1. علت های روحی 

    یکی از دلایل اختلال یا عدم نعوظ افراد ناشی از علت های روانی ست. در این حالت فرد دچار مشکلات روحی روانی مثل استرس، عدم تفاهم و عدم حس جنسی با شریک جنسی خود می شود. در واقع سیستم تناسلی آنها از نظر فیزیکی مشکی نداشته بلکه به دلیل مشکلات روحی و روانی نمیتوانند به نعوظ برسند.

    مشکلات روانی نعوظ
    مشکلات روانی نعوظ

    این افراد غالبا در موارد ناخودآگاه دچار نعوظ می شوند مثل نعوظ شبانه ، که نشان دهنده ی سلامت اندام تناسلی است. به زبان ساده تر دستگاه تناسلی بیمار دچار مشکل نبوده بلکه درگیری ذهنی و مشکلات روحی آن فرد است که مانع نعوظ می شود . درمان این دسته افراد توسط متخصص روان شناس بوده وآنها نیاز به درمان ها و مشاوره های روحی و روانی دارند.

    2. علت غیر روحی

    افرادی که تحت هیچ شرایطی دچار نعوظ کامل نمی گردند و از نظر ذهنی سالم هستند و هیچ مشکلی با شریک جنسی خود ندارند بلکه تنها به علت کاهش عملکرد دستگاه تناسلی دچار اختلال نعوظ یا عدم نعوظ شده اند ، یا نعوظ کاملی نداشته یا نعوظ ناقص را تجربه میکنند و در اصطلاح آلت آنها به درستی سفت نشده و به همین دلیل نمی توانند رابطه ی جنسی درستی با شریک خود داشته باشند.

    اختلال نعوظ
    اختلال نعوظ

    درمان این دسته از افراد توسط متخصص ارولوژیست انجام می پذیرد و به کمک روش های درمانی  دارویی، غیر دارویی و جراحی میتوان این افراد را درمان کرد. این افراد باید برای درمان به متخصص و پزشک اورولوژی مراجعه نمایند.

    انواع علت های فیزیکی عدم نعوظ و روش های درمان 

    قبلا به صورت کامل عملکرد سیستم تناسلی آقایان و نحوه ی ایجاد نعوظ و آناتومی آلت ، توضیح داده ایم. هرگونه اختلالی که باعث کاهش عملکرد صحیح خون رسانی در آلت گردد یا عملکرد آلت را دچار اختلال کند، میتواند باعث ایجاد عدم نعوظ یا نعوظ ناقص در مردان گردد. در زیر به دو دسته ی اصلی این مشکلات و روش تاثیر گذاری آنها بر عملکرد نعوظ میپردازیم:


    پیشنهاد می کنم مقاله پروتز آلت چیست را مطالعه کنید.


    دسته ی اول : بیماریی هایی که باعث کاهش کیفیت خون رسانی به بافت آلت و در نتیجه عدم نعوظ میشوند:

    1. کهولت سن

    یکی از موارد اجتناب ناپذیرو اثر گذار بر کیفیت نعوظ در آقایان کهولت سن است یا به زبان ساده تر یعنی کاهش سلامت فیزیکی بدن فرد و کاهش کیفیت خونرسانی به بافت های بدن.

    Image result for ED by age in men
    نقش کهولت سن در خونرسانی بدن

    مردان به مرور زمان با کاهش کیفیت نعوظ مواجه میشوند. همانطور که مشخص است بهترین کیفیت نعوظ را یک مرد سالم در سن 20 تا 30 سالگی تجربه میکند.

    بعد از آن به مرور زمان و با افزایش سن همانند سایر بافت های بدن کیفیت خون رسانی به بافت آلت نیز تحت تاثیر قرار گرفته و در اثر کاهش کیفیت خون رسانی به بافت آلت، عملکرد نعوظ در مردان بین سنین 30 تا 40 سالگی مقداری کاهش می یابد.

    از سن 40 تا 55 سالگی معمولا کیفیت نعوظ در اثر کاهش کیفیت خونرسانی، دچار ضعف شدید تری شده و کیفیت نعوظ در اکثر مردان بسیار کاهش می یابد و معمولا اکثر مردان در سن 55 به بعد نعوظ ضعیفی را تجربه خواهند نمود.

    البته باید توجه کرد که این تخمین به صورت کلی بوده و عوامل دیگری مثل ورزش، روش زندگی و تغذیه سالم و …. نیز باعث داشتن بدن سالم تر و در نتیجه خون رسانی بهتر به بافت های بدن و بافت آلت میگردد که در نتیجه کیفیت نعوظ در فرد در سنین دیرتری، کاهش می یابد.

    تاثیر چاقی در نعوظ
    تاثیر چاقی در نعوظ

    2. چاقی

    چاقی از جمله عواملی ست که سلامت بدن فرد را به مخاطره می اندازد و افراد چاق معمولا خون رسانی ضعیف تری از هم سن و سالان خود در بدن را دارند. عاملی مثل چاقی ، کم تحرکی و …. یه به صورت فیزیکی بر سلامت فیزیکی بدن فرد تاثیر گذاشته و باعث می شود سن بیولوژیکی یا زیستی فرد از سن تقویمی یا همان شناسنامه ای او بیشتر شده و همچنین میتواند بر کیفیت نعوظ فرد نیز تاثیر بگذارد. اما باید توجه داشت که عوامل زمینه ای مثل بیماری های دیابت و غیره نیز بر کیفیت این نعوظ تاثیرمیگذارند.

    دیابت و نقش آن در عدم نعوظ
    دیابت و نقش آن در عدم نعوظ

    3. دیابت 

    یکی دیگر از مواردی که باعث اختلال یا کاهش کیفیت نعوظ میگردد دیابت است. افرادی که دچار دیابت هستند به مرور زمان خون رسانی به بافت آلت آنها دچار مشکل شده و رگ هایی خونی که وظیفه ی خون رسانی به بافت را دارند به مرور دچار گرفتگی میشوند. نتیجه این امرکاهش کیفیت خونرسانی به بافت آلت است که همین موضوع نیز باعث میشود به مرور زمان فردِ دارای دیابت نعوظ خود را از دست بدهد. علت عدم نعوظ به خاطر مشکل دیابت در برخی افراد دیده می شود و باید جدی گرفته شود.

    4. فشار خون

    فشار خون که معمولا در سنین بالا رخ میدهد نیز باعث اختلال در خون رسانی به بافت آلت فرد شده و به مرور فرد را دچار اختلال در نعوظ و عدم نعوظ می نماید

     

    هر نوع عامل دیگری مثل سیگار، بیماری های قلبی و کلیه، فشار خون، چربی خون و ….  که بر عملکرد خون رسانی در بدن فرد تاثیر می گذارد، باعث ایجاد اختلال و کاهش کیفیت نعوظ در مردان میگردد.

    دسته ی دوم : بیماری های فیزیکی که بافت آلت را تحت تاثیر قرار داده و باعث عدم نعوظ میشوند:

    1.نشت وریدی 

    نشت وریدی نیز یکی دیگر از مواردی هست که بر کاهش کیفیت نعوظ فرد تاثیر میگذارد. قبلا در مورد نشت وریدی کامل توضیح داده ایم. همانطور که گفته ایم و در فیلم زیر مشخص است، در بیماری نشت وریدی، دریچه های داخلی ورید یا رگ خون رسانی که وظیفه ی پمپاژ خون به داخل آلت را دارند دچار مشکل شده و از این رو خونی که به داخل سیلندرهای آلت پمپاژ می گردد به دلیل ضعف دریچه ها به عقب نشت کرده و داخل سیلندر ها حبس نمیشود و همانند بادکنک سوراخ شده، سیلندر های اسفنجی داخل آلت پر از خون می شود اما در اثر عدم حبس شدن خون داخل سیلندر و نشت آن به داخل ورید یا همان رگ خون رسان، فرد هیچوقت نعوظ کامل و سفتی را تجربه نخواهد کرد.

    2. جراحی پروستات 

    جراحی پروستات در اثر بیماری های پروستات چون سرطان پروستات یا توده های پروستات و … که قبلا توضیح دادیم نیز باعث اختلال در عملکرد نعوظ یا مشکل عدم نعوظ در فرد میگردد. شایع ترین علل برای جراحی پروستات، سرطان پروستات، بزرگی پروستات یا هایپر پلازی های خوش خیم پروستات هستند.

    التهاب پروستات در مردان
    التهاب پروستات در مردان

    3. پلاک پیرونی یا انحراف آلت تناسلی 

    همانطور که قبلا گفتیم نیز پلاک پیرونی یا انحراف آلت تناسلی نیز در مواردی می تواند بر عملکرد سیلندر های اسفنجی داخل آلت تاثیر بگذارد و نعوظ فرد را دچار مشکل کند. ( برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد پلاک پیرونی و انواع کجی آلت تناسلی ٬ به مقالات قبلی ما در سایت مراجعه نمایید )

    4. شکستگی آلت 

    قبلا توضیح دادیم که شکستگی آلت باعث ایجاد پارگی در بافت سیلندرهای آلت گردیده و بافت اسفنجی داخل آلت عملکرد صحیح خود را از دست می دهد .

    5. سایر عوامل فیزیکی

    عوامل دیگری مثل صدمات ناشی از جراحات فیزیکی و ضربات و … که بافت آلت را تحت تاثیر قرار می دهند و در عملکرد صحیح آن تداخل ایجاد می کنند، می توانند سبب عدم نعوظ شوند.

    درمان عدم نعوظ 

    درمان عدم نعوظ فقط در دسته ی دوم افراد یعنی بیمارانی که دچار مشکلات فیزیکی در عملکرد دستگاه تناسلی خود هستند توسط پزشک متخصص ارولوژی انجام می پذیرد. روند کار به این صورت است که ابتدا باید علت عدم نعوظ در فرد مشخص گردد سپس بر اساس علت بیماری روش درمان برای فرد انتخاب می شود.

    ویدیو زیر را با دقت ببنید :

    منبع:

    https://www.urologyhealth.org/urologic-conditions/erectile-dysfunction(ed)

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۶۲ رای

    41 دیدگاه

    1. بردبار گفت:

      دکتر مشکل عدم نعوظ دراثر یابت دارم میتونم بیام جراحی پروتز آلت داشته باشم ؟
      جراحی برای من خطر نداره ؟ چقدر ریسک داره جراحی و امکان درمان عدم نعوظ بعد جراحی چقدر هست ؟ 68 ساله دیابت دارم

      • دکتر میرصادقی گفت:

        جراحی پروتز الت مناسب بیماران دیابتی است و درمان کننده ی عدم نعوظ در بیمارانی که به دلیل دیابت دچار ناتوانی جنسی شده اند
        قبل از جراحی باید قند خود را کنترل نمایید و تحت نظر متخصص غدد باشید
        صد در صد درمان عدم نعوظ بعد از جراحی حاصل خواهد شد و مشکل نعوظ و شلی آلت به صورت کامل از بین خواهد رفت

    2. زبیح الله انصاری گفت:

      دکتر جان عشقی عششق
      دو.ست داریم سلطان ارولوژی ایرانی دکتر جاااانن
      انصاری از زاهدان

    3. گلمحمدی گفت:

      من فکر میکردم عدم نعوظ در مردان درمان نداره ولی دکتر میرصادقی به کمک جراحی پروتز آلت من رو درمان کردند

    4. معتمدی گفت:

      ممنون دکتر جان خیلی بزرگوارید و تشکر میکنم به جهت درمان خودم ازتون
      من از اینستاگرام پیداتون کردم
      ولی خیلی ادم متشخص و با علم و کمالاتی هستید
      ممنون از وقتی که برای بیمار میزارید و تشکر به جهت صبر و حوصلتون و دقت عمل بالایی که دارید در تشخیص بیماران

    5. طاهر گفت:

      سلام آقای دکتر
      چندماه پیش یک استرس وفشار عصبی بهم وارد شد بطوری که ۱۰ روز ۵یا۶ ساعت نتونستم بخوابم و در این۱۰ روز اصلا آلت تناسلیم نمیتونست نعوظ کنه ولی به مرور زمان نعوظ پیدا کرد ولی زود حالت نعوظ خود را در10 یا20 ثانیه از دست میده و دیگر به خاطر همین مشکل همیشه استرس و تمرکز ذهنی ندارم الان 5 یا 6 ماه اینطوریم لطفا اگر دارویی لازم بهم بگید بگیرم یعنی دیگه اصلا نمیتونم راحت باشم همیشه در خودم درگیرم و اعتماد به نفسمم از بین رفته.

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام همانطور که در مقاله هم توضیح داده شد یکی از دلایل اصلی عدم و یا اختلال نعوظ فشار های روحی روانی و عصبی میباشد. تنها کاری که شما باید انجام بدید اینه که فشار روحی و روانی کمتری محتمل بشید و آرامش خودتون رو حفظ و کنترل کنید.

    6. ممد گفت:

      سلام اقای دکتر من دچار مشکل عدم نعوظ شدم . قند و دیابتمم چک شده و مشکلی ندارم قبلا این مشکل نداشتم تازه به این بدبختی مبتلا شدم نمیدونم باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام اگر مقاله رو با دقت مطالعه کرده باشید علاوه بر مسائل روحی و روانی و بیماری هایی مانند دیابت و قند ، مواردی دیگری مانند مشکلاتی که بافت آلت رو تحت تاثیر قرار میدهند مثل واریکوسل میتونن باعث ایجاد اختلال نعوظ شوند بنابراین باید شرایط شما بررسی شود تا علت اصلی مشکل شما مشخص شود .

    7. سلطانی گفت:

      دکتر جان خدا شما رو برای خانوادتون حفظ کنه من مشکل عدم نعوظ داشتم اما با کمک شما و عملی که داشتم الان مشکلم برطرف شده و دیگه خجالت نمیکشم . این همه رفتم دکتر دارو خوردم تزریق انجام دادم اما انگار نه انگار تا اینکه با شما آشنا شدم . هر جا برم شما رو معرفی میکنم خیلی ممنونم از زحمات شما

    8. ناشناس گفت:

      دکتر بخشید اینجا سوال میپرسم اخه میگن شما سلطان ارولوژی ایران هستید و بهترین دکتر ارولوژی تهرانید من پیش دکتر خودمم رفتم در کرمان ولی میخوام از شماهم اینو بپرسم تا مطمعن بشم عدم نعوظ و مشکل راست نشدن در اثر نشت وریدی یا همون پاره شدن رگ های الت اصلا با دارو خوب نمیشه یا ورزش یا لیز درمان عدم نعوظ نیست ؟ من مشکل ناتوانی جنسی دارم و دکترم گفتند عدم نعوظ مشکلمه م باید جراحی پروتز کنم و شمارو معرفی کردند و گفتند بیتشرین جراحی پروتز رو در ایران شما انجام میدین منم پیجتونو دنبال میکنم ولی اونجا حجم فالور هاتون زیاده و روم نشد ازتون اینو بپرسم هیچ راهی جز جراحی برای راست شدن و سفت شدن الت وجود نداره ؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        مشکلتون با دارو یا ورزش قابل درمان نیست لطفا مقالات جراحی پروتز آلت و نشت وریدی و علت های عدم نعوظ در مردان و رمش های درمان عدم نعوظ در مردان را که دراین سایت وجود دارد٬ مطالعه فرمایید
        جراحی تنرا روش درمان شما می باشد

    9. اکبر گفت:

      یه مدت هست که دچار عدم نعوظ شدم ، و هر چه قدر هم که تحریک میشم نعوظ کامل و مثل قبل اتفاق نمیفته، ابن موضوع بعد از درگیر شدنم به کرونا بیشتر شده، آیا قابل حل هست؟

    10. ناشناس گفت:

      غلظت خون و ریزش ادرار دارم که بر روابط جنسی تاثیر گذاشته جوری که هنوز بعداز یکسال در روابط جنسی نا موفق بوده ام، حالت نعوض به اندازه کافی ندارم لطفا راه حلی پیش رو بگذارید. ممنون

    11. ناشناس گفت:

      سلام جناب دکتر بنده مدتی هست که دچار اختلال نعوظ شدم به طوری که با زحمت تحریک میشه و به نعوظ میرسه ولی تا دستم رو برمیدارم و میخام دخول رو انجام بدم شل میشه دوباره تحریک میکنم بلند میشه ولی زود شل میشه خیلی نگران هستم از شما خواهش میکنم کمکم کنین

    12. ناشناس گفت:

      دکتر من ۱۴ سالمه ۴ هفته ی پیش ضربه ای به بیضم وارد شد و الان چند وقته که نعوظ صبح گاهی ندارم و یا خیلی کم رخ میده. علتش چیه؟ درباره بیضه به دکتر اورولوژی رفتم اما گفت مشکل بیضه ندارید

    13. ناشناس گفت:

      سلام آقای دکتر من احساس میکنم که آلت تناسلی ام کوچک هست جراحی یا آمپول وجود داره لطفا راه نمای فرماید

    14. محمد حسین جایدری گفت:

      سلام دکتر جان من بیماری قلبی دارم سه تا فنر هم دارم مشکل نعوظ و زود انزالی دارم چکار کنم با سپاس

    15. ادیب گفت:

      سلام آقای دکتر ببخشید غلظت خون باعث عدم نعوظ می شود من مشکل نعوظ دارم و گاهی اوقات با این مشکل مواجه میشم که چند روزی طول می کشه و قرص سلیند نافیل یا ویاگرا اثر نمی کنن لطفا راهنمای بفرمایید ممنونم

    16. ناشناس گفت:

      سلام . بعد از سنگ شکن کلیه دچار اختلال نعوذ شدم و میل جنسی و اندازه بیضه هام هم کوچکتر شده.

    17. […] ارولوژی برای تشخیص علت اختلال نعوظ و درمان آن از تست ریجی اسکن استفاده می کنند که در این […]

    18. جاوید گفت:

      سلام اقای دکتر من ۳۳سالمه واحساس میکنم که مشکل نعوظ دارم ومیل جنسیم پایین اومده البته قبلا سرترالین مصرف میکردم الان حدود ۳ماه میشه که دیگه مصرف نمیکنم وقتی که مصرف نکردم دوهفته اول خوب بود اما بعد هم مشکل نعوظ پیدا کردم هم میل جنسیم پایین اومده خواهش میکنم راهی به من نشون بدین

    19. محمد گفت:

      سلام دکتر من گاهی نعوظ متوسط دارم گاهی نه تقریبا سه ساله قرص فشار خون می خورم و استرس روحی بر روزمره زندگیم دارم لطفاً راهنماییم کنید

    20. سجاد گفت:

      درود خدمت دکتر میرصادقی من چند ساله مشکل نعوظ دارم و قبلا باشگاه میرفتم چون مجردم واسم مهم نبوده به نظرتون اختلال هورمونیه

    21. رضائی گفت:

      با سلام
      بدنبال ابتلا به یک سرماخوردگی بلند مدت احتمالا کرونا به مرور و گذشت حدود ۵ ماه توانایی نعوظم رو از دست دادم . اوایل مشکل حفظ نعوظ بود که در حال حاضر خود نعوظ انجام نمیشه علی رقم پیشنوازیها و معاشقه خوبی که دارم . در آزمایش سطح تستسرون
      2.4 ng/ml نتیجه شد .به دستور ارولوژ در حال مصرف داروهایی از قبیل ویگورمن ، انرژی ایکس و آمپول تستسرون سه دوز دوهفته ای هستم . حدود دو‌هفته از شروع درمان میگذره هنوز تغییری احساس نمیکنم . مسیر درمان رو درست دارم میرم یا خیر ، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    22. علی گفت:

      سلام وقت بخیر.دکتر جان آیا بیماران آریتمی قلبی هم دچار مشکل عدم نعوظ میشوند؟

    23. فرشید گفت:

      سلام جناب دکتر من نیاز به تماس تلفنی دارم متشکرم.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *