Diabetes and Erectile Dysfunction Causes, Treatment
اسفند 5, 1398

شکستگی آلت تناسلی علائم و درمان

• آناتومی آلت تناسلی

برای درک بهتر شکستگی آلت تناسلی ابتدا باید به آناتومی آلت بپردازیم. قبلا در مقاله ی آناتومی و عملکرد نعوظ به صورت کامل عملکرد نعوظ را توضیح دادیم و گفتیم که آلت تناسلی از دو سیلندر اسفنجی شکل که در زمان نعوظ خون به داخل این اسفنج ها پمپاژ و درون آنها حبس می شود، تشکیل گردیده. این سیلندرها که در شکل زیر با عنوان اجسام غاری مشخص هستند، در بالای آلت قرار دارند و مجرای ادراری از زیر آنها عبور می‌کند.

سیلندر های آلت تناسلی

شکستگی آلت تناسلی چیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم اسفنج های داخل آلت تناسلی٬ در داخل پوسته‌ای به نام Tunica Albuginea قرار دارند که این پوسته وظیفه‌ی نگهداری خون در اسفنج‌های آلت را بر عهده دارد. هر زمان این پوسته بر اثر فشار یا ضربه یا سایر عواملی که جلوتر به آن می‌پردازیم دچار پارگی گردد اصطلاحا آلت تناسلی دچار شکستگی می‌ شود. معمولا این پارگی یا شکستگی با صدا نیز همراه است.

شکستگی آلت تناسلی اصطلاح اشتباهی است که عوام بر روی این پارگی و آسیب قرار دادند. زیرا آلت تناسلی استخوانی ندارد که بخواهد بشکند و اکثر افراد جامعه به همین دلیل نمی‌توانند این بیماری را به درستی درک کنند.

در زمان نعوظ آلت تناسلی بسیار سفت و مستحکم است. با پاره شدن این پوسته یا اصطلاحا شکستگی آلت، این سیلندرها همانند بادکنک باد خود را به سرعت از دست می دهند و سریعا حالت سفت خود را از دست می‌دهد و شل می‌شوند. این بیماری یا عارضه در بین مردم شکستگی آلت تناسلی نام دارد.

در زمان شکستگی آلت تناسلی استخوان یا غضروفی نمی شکند، بلکه در اثر حرکت اشتباه یا فشار نامناسب این غشا آسیب می بیند و به سرعت خون آن تخلیه می‌شود که به آن در علم پزشکی Penile Fracture می‌گویند. به موجب آن خون از داخل سیلندر آلت تناسلی خارج می شود و همانند شکل زیر در زیر پوست آلت جمع می گردد که ایجاد کبودی و تورم می‌کند.

پارگی سیلندر آلت

چگونگی شکستن آلت تناسلی

همانطور که در بالا اشاره کردیم شکستن آلت تناسلی یا شکستگی آلت تناسلی زمانی رخ می‌دهد که غشا دور سیلندر آلت در اثر فشار یا ضربه یا خم شدن بیش از حد پاره شود. به زبان ساده‌تر در زمان نعوظ که اسفنج‌های آلت پر از خون می شوند و آلت همانند بادکنکی باد و سفت می‌ شود.

در این حالت آلت انعطاف خود را از دست می دهد و همانند چوپ خشک بسیار آسیب پذیر می‌شود که در هر گونه فشار در جهت خم شدن به آلت یا ضربه یا کج کردن آلت می‌ تواند باعث شکستگی آلت یا اصطلاحا پارگی غشا دور سیلندر‌های آلت را ایجاد شود.

شکستن آلت تناسلی چه زمانی رخ می‌دهد؟

شکستگی آلت معمولا زمانی اتفاق می‌ افتد که آلت در حالت نعوظ و اصطلاحا در سفت و محکم ترین حالت خود باشد. زیرا در این زمان آلت تناسلی همانند یک خیار سفت است که نمی‌توان آن را به جهت‌های مختلف خم نمود و هر گونه تلاش برای خم یا تا زدگی آلت باعث شکستگی آن می‌ شود.

آلت نعوظ یافته همانند یک خیار میتواند در اثر خم شدن بشکند

مراحل شکستن آلت یا علائم و نشانه های شکستگی آلت

در زمان شکستگی آلت امکان دارد فرد صدایی همانند زمان شکستگی استخوان یا اصطلاحا قولنج بشنود که ممکن است. همزمان درد شدیدی را نیز در آلت احساس کند. در این صورت به مرور زمان و پس از چند دقیقه بیضه‌ها و آلت ورم کرده و حالت خون مردگی و تورم ناشی از تخلیه‌ی خون داخل اسفنج به زیر پوست آلت ایجاد می‌شود.

هرچه پارگی شدیدتر باشد، این تورم و خون مردگی شدیدتر بوده و به سرعت در زیر پوست بدن پخش می‌شود. در مواردی حتی این خون مردگی تا روی شکم و زیر سینه نیز می باشد. با بیشتر شدن تورم و خونمردگی و ایجاد کبودی که به سرعت رشد می‌کند، بافت آلت و بیضه‌ها دردناک می‌شوند. هرچه پارگی سیلندر آلت بیشتر یا اصطلاحا شکستگی آلت وسیع‌تر باشد. درد و تورم نیز بیشتر می‌شود و در موارد بسیار شدید غیر قابل تحمل می‌شوند. البته شایان ذکر است که در افرادی که این پارگی یا شکستگی بافت آلت بسیار جزئی است، موارد خاصی وجود داشته که فرد درد آنچنانی نداشته و بر این اساس برای درمان اقدان نکرده است .

از علائم شکستگی آلت می‌توان به صدای تق در زمان رابطه و بلافاصله بعد از آن احساس درد خفیف یا متوسط و شدید در آلت و ایجاد کبودی یا خون مردگی در آلت اشاره کرد.

انواع شکستگی آلت

شکستگی‌های آلت از نظر محل پارگی و شدت پارگی انواع متفاوتی دارند. محل پارگی یا شکستگی می‌تواند وسط آلت، ابتدای آلت و یا انتهای آلت باشد و می‌تواند در سمت چپ بدن، راست یا ….. اتفاق بیوفتد. از نظر شدت نیز برخی موارد پارگی می‌تواند بسیار جزئی و خفیف باشد. تا جایی که فرد در زمان مقاربت یا نزدیکی متوجه اصطلاحا شکستگی یا پارگی نشود و دردی نیز احساس نکند. اما بعد از مدتی متوجه درد یا کبودی خفیفی روی آلت شود که در برخی موارد این شکستگی به قدری سنگین یا شدید است که امکان دارد همزمان مجرای ادرار نیز به پارگی دچار و ادرار قطع گردد.

درمان شکستگی آلت

تنها روش درمان پارگی غشا سیلندرهای آلت که موجب بروز این اتفاق می شوند، جراحی ترمیم این غشا توسط متخصص ارولوژی می‌باشد. هرچه این جراحی زودتر انجام گیرد، شانس بهبود بیشتر خواهد بود و برای بیمارانی که دیرتر از ۷۲ ساعت برای جراحی اقدام کرده اند، احتمال زیادی برای عدم نعوظ و اختلال نعوظ و در مواردی نیز کجی آلت در آینده وجود دارد.

جراحی ترمیم شکستگی آلت توسط دکتر میرصادقی

عدم درمان شکستگی آلت و ناتوانی جنسی

اگر این مورد به موقع درمان و جراحی نگردد، می‌تواند فرد را در آینده دچار عدم نعوظ، اختلال نعوظ و در برخی موارد کجی آلت نماید. اگر فرد بلا فاصله برای جراحی مراجعه نکند. و بافت تخریبی آلت توسط جراح ترمیم نگردد، در نعوظ بعدی، خون در داخل سیلندها حبس نشده وهمچون بادکنک سوراخ. از همان محل پارگی، سیلندرهای داخل آلت خارج و باعث تشدید خونریزی زیرپوستی و عدم توانایی در نعوظ می‌شود. درصورتی که بافت به مرور زمان خود بخود ترمیم شود، محل پارگی بصورت ناهمگون و غیریکنواخت ترمیم خواهد شد . که باعث عدم توانایی در نعوظ کامل و در مورادی این غیریکنواختی بافت منجر به کجی آلت تناسلی، در آینده می گردد.

ناهمواری آلت تناسلی در اثر عدم ترمیم شکستکی آلت

بعد از شکستگی آلت تناسلی چه کار باید کرد ؟

بعد از یروز این عارضه و ایجاد پارگی در سیلندرهای آلت یا داشتن علائم بالا باید به صورت اورژانس و بلافاصله و در کمترین زمان ممکن. (کمتر از ۷۲ ساعت از زمان شکستن آلت) برای بررسی و درمان به جراح و متخصص ارولوژی یا متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی رجوع کنید. زیرا در این بیماری هرچه دیرتر برای درمان اقدام کنید، احتمال اختلال نعوظ بعد از درمان بیشتر خواهد شد. در صورت اقدام سریع تر شانس بیشتری برای بهبود و سلامتی کامل دارید.

اگر دچار شکستگی آلت شدید

۱. بلافاصله سکس را متوقف کنید. ۲. از کمپرس آب سرد و یخ روی آلت و محل شکستگی استفاده کنید. ۳. سریعا و در اولین فرصت ممکن خود را به نزدیک ترین جراح ارولوژی در منطقه ی خود برسانید. ۴. برای معاینه و درمان توسط دکتر سید امین میرصادقی در اولین فرصت ممکن و بدون نوبت به مطب مراجعه نمایید. (آدرس مطب و روزهای کاری مطب را میتوانید در این قسمت مشاهده و یا برای اطمینان از باز بودن مطب با شماره ی ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۴۱ داخلی منشی مطب تماس حاصل فرمایید). لازم به ذکر است مطب در ایام تعطیلات رسمی تعطیل می‌ باشد. سایر موارد تعطیل غیر پیش بینی مطب، از طریق اینستاگرام دکتر سید امین میرصادقی  به اطلاع مراجعین محترم می‌رسد.
    با توجه به اورژانسی بودن درمان، در صورت بروزر شکستگی در آلت، بیماران محترم می‌توانند بدون نوبت به مطب مراجعه کرده. و با بیان اورژانسی بودن مشکل خود سریعا توسط دکتر میرصادقی معاینه گردند.

1. ناشناس گفت:

چقدر دردناک و دلهره آور😓

2. علی گفت:

مقاله جالب و مفیدی بود. ممنون از شما و سایت خوبتون

3. مهرگان گفت:

چقدر جالب
      بسیار توضیح خوانا و دقیقی بود دکتر جان
      من تا قبل از این نمیدونستم شکستگی آلت تناسلی چیست و چگونه اتفاق می افتد

4. ناشناس گفت:

سلام دکتر من التم بچه بودم شکسته و الان دیگه نعوظ ندارم میخوام ازدواج کنم اما کمرم سفت نمیشه و التم راست نمیشه لطفا بگین درمان دارم و درمانش چیه

5. ناشناس گفت:

بعدش فهمیدم رگ زیر آلت تناسلی حدودا وسط های رگ تو رفتگی داره و یک کمی کبود هست خیلی جزیی همون ناحیه کبود هست
      دقیقا از همون جایی که رگ تو رفتگی داره که وسطش میشه از اونجا تا کلاهک الت به حالت شل و افتاده هست
      از وسط به عقب ترش هم سفت هست
      دقیقا تمام مشکل همون رگی هست که اسیب دید
      بعد من تو سن ۱۸ سالگی به یک پزشک اورولوژی مراجعه کردم و تشخیص عمل دادن
      مثل اینکه این پزشک عمل زیبایی برای من انجام دادن یعنی یک روشی هست که برای الت های کج با بخیه زدن روی الت صاف میکنند
      با اون روش عمل کردن من رو
      و بعد عمل گفتند داخل الت تو افتضاح داغون بود و چسبندگی و گره گره های زیادی داشت که گفتن چند بخیه هم خورد
      الان خیلی تو حالت نعوظم بهتر شده بعد ۵ ماه اما باز زیر الت تناسلی رگ تو رفتگی داره و از همون ناحیه تا کلاهک شل بودن هم هست
      ولی تقریبا از کجی ۸۰ درجه ای به ۲۰ درجه ای رسید
      الان من این عقیده رو دارم که الت من فقط ظاهری خوب شده و داخلی مشکل همچنان پا برجاست
      نظر شما چیه دکتر
      الان من باز به پزشک مراجعه کنم؟
      باز نیاز به عمل دارم؟
      اون تو رفتگی رگ زیر الت مشکلی برای من ایجاد نمیکنه؟

• دکتر میرصادقی گفت:

با سلام موردی که شرح دادین نیاز به بررسی سونوگرافی و مدارک پزشکی دارد و با مسیج قابل تشخیص نیست
        اینکه گفتید داخل الت شما افتضاح بوده و … رو باید بررسی کرد و من دقیقا وضعیت الت رو از نظر پزشکی متوجه نشدم
        اما فرمودید مشکل عدم نعوظ دارید که اگر در اثر نشت وریدی باشد قابل درمان است
        مشکل کجی الت داشتید که گویا با عمل درمان شدید
        از نظر پزشکی اگر کجی و انحراف الت درمان شده و قادر به رابطه ی جنسی هستید نیاز به درمان کجی نیست
        در مورد عون نعوظ اگر دایمی هست و هیچ وقت به نعوظ نمیرسید باید درمان شوید
        حالا علت چی فعلی عدم نعوظ چی هست نیز باید بررسی شوید

6. ناشناس گفت:

سلام جناب دکتر بنده حدود دو ماهه از ناحیه قسمتی از کلاهک دچار خون مردگی شده و هنوز بهبودی حاصل نشده . آیا نیاز به مراجعه و درمان می باشد؟

7. علی م گفت:

سلام اقای دکتر بنده ۵۳ ساله هستم حدود یکماه پیش بر اثر فشار زیاد هنگام نزدیکی مشکلی برای آلتم پیش اومده که هنگام نعوذ و نزدیکی درد دارد ولی در حالت عادی و غیر نعوذ هیچ درد و مشکلی ندارم و التم هم کج نشده و هیچگونه کبودی هم نداره. ولی هنگام لمس کردن در وسط الت ی نقطه ی سفتی لمس میشه که فشار دادن ان باعث درد میشه و هنگام نعوذ هم همون قسمت درد داره.
      چه مشکلی ممکنه پیش اومده باشه؟

8. محمد گفت:

سلام آقای دکتر. متاسفانه در هنگام خودرضایی در قسمتی پایینی التم احساس درد کردم. و بعدش کمی احساس درد خفیفی در همان قسمت داشتم. فکر شاید شکسته باشه. اما هیچ کدام از علائم شکستگی به غیر از درد خفیف نداشتم. و یه کمی هم الت تناسلیم کمی خمیدگی به سمت پایین داره، اما وقتی کاملا نعوظ پیدا میکنه این خمیدگی برطرف میشه. آیا این درد نشونه شکستگی یا پیرونی هستش؟ تشکر

9. ناشناس گفت: