علت شکستگی آلت تناسلی علائم و درمان

آناتومی آلت تناسلی

برای درک بهتر شکستگی آلت تناسلی ابتدا باید به آناتومی آلت بپردازیم: قبلا در مقاله ی آناتومی و عملکرد نعوظ به صورت کامل عملکرد نعوظ را توضیح دادیم و گفتیم که آلت تناسلی از دو سیلندر اسفنجی شکل که در زمان نعوظ خون به داخل این اسفنج ها پمپاژ شده و در داخل آنها حبس میشود، تشکیل شده است . این سیلندرها که در شکل زیر با عنوان اجسام غاری مشخص هستند، در بالای آلت قرار گرفته و مجرای ادراری از زیر آنها عبور می‌کند.

سیلندر های آلت تناسلی
این دو اسفنج یا سیلندر به دور خود پوسته‌ای با نام Tunica Albuginea دارند که در زمان عدم نعوظ به حالت نرم بوده و در زمان نعوظ خون را داخل سیلندرهای اسفنجی شکل آلت نگه می‌دارند.

آناتومی آلت تناسلی

شکستگی آلت تناسلی چیست؟

همانطور که در بالا توضیح دادیم ٬اسفنج های داخل آلت تناسلی٬ در داخل پوسته‌ای به نام Tunica Albuginea قرار دارند که این پوسته وظیفه‌ی نگهداشت خون در اسفنج‌های آلت را برعهده دارد. هر زمان این پوسته بر اثر فشار یا ضربه یا سایر عواملی که جلوتر به آن می‌پردازیم دچار پارگی گردد ٬‌ اصطلاحا آلت تناسلی دچار شکستگی می‌شود که معمولا این پارگی یا شکستن با صدا نیز همراه است٬‌. شکستگی آلت تناسلی اصطلاح اشتباهی است که به این پارگی لقب داده شده است، زیرا آلت تناسلی استخوانی ندارد که بخواهد بشکند و اکثر افراد جامعه به همین دلیل نمی‌توانند این بیماری را به درستی درک کنند. در زمان نعوظ آلت تناسلی بسیار سفت و مستحکم است و با پاره شدن این پوسته یا اصطلاحا شکستن آلت، این سیلندرها همانند بادکنکی که باد خود را به سرعت از دست داده و شل شده سریعا حالت سفتی خود را از دست می‌دهد و شل می‌شود. این بیماری یا عارضه در بین مردم شکستگی آلت تناسلی نام گذاری شده است.

در نتیجه در زمان شکستن آلت تناسلی استخوان یا غضروفی شکسته نمی‌شود، بلکه در اثر حرکت اشتباه یا فشار نامناسب این غشا دچار پارگی شده و به سرعت خون آن تخلیه می‌شود که به آن در علم پزشکی Penile Fracture می‌گویند که به موجب آن خون از داخل سیلندر آلت تناسلی تخلیه شده و همانند شکل زیر در زیر پوست آلت جمع می‌شود و ایجاد کبودی و تورم می‌کند .

پارگی سیلندر آلت

چگونگی شکستن آلت تناسلی

همانطور که در بالا اشاره کردیم شکستن آلت تناسلی یا شکستگی آلت تناسلی زمانی رخ می‌دهد که غشا دور سیلندر آلت در اثر فشار یا ضربه یا خم شدن بیش از حد پاره شود. به زبان ساده‌تر در زمان نعوظ که اسفنج‌های آلت پر از خون شده و آلت همانند بادکنجی باد شده و سفت می‌شود، انعطاف خود را از دست داده و همانند چوپ خشکی که بسیار شکننده می‌شود که در اثر هر گونه فشار در جهت خم شدن به آلت یا ضربه یا کج کردن آلت می‌تواند باعث شکستگی آلت شده یا اصطلاحا پارگی غشا دور سیلندر‌های آلت را ایجاد نماید.

شکستن آلت تناسلی چه زمانی رخ می‌دهد؟

شکستن آلت معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که آلت در حالت نعوظ بوده و اصطلاحا در حالت سفت و محکم باشد؛ زیرا در این زمان آلت تناسلی همانند یک خیارسفت و رسیده می‌باشد که نمی‌توان آن را به جهت‌های مختلف خم کرد و هر گونه تلاش برای خم کردن یا تا زدن آلت باعث شکستن آلت می‌شود.

آلت تناسلی در هنگام نعوظ آلت نعوظ یافته همانند یک خیار میتواند در اثر خم شدن بشکند

مراحل شکستن آلت یا علائم و نشانه های شکستگی آلت

در زمان شکستن آلت امکان دارد فرد صدایی همانند شکستن استخوان یا اصطلاحا شکستن قولنج بشنود که ممکن است همزمان درد شدیدی را نیز در آلت احساس کند. در این صورت به مرور زمان و پس از چند دقیقه بیضه‌ها و آلت ورم کرده و حالت خون مردگی و تورم ( که ناشی از تخلیه‌ی خون داخل اسفنج به زیر پوست آلت است) ایجاد می‌شود. هرچه پارگی شدیدتر باشد، این تورم و خون مردگی شدیدتر بوده و به سرعت در زیر پوست بدن پخش می‌شود. در مواردی حتی این خون مردگی تا روی شکم و زیر سینه نیز رویت شده است. با بیشتر شدن تورم و خونمردگی و ایجاد کبودی که به سرعت رشد می‌کند، بافت آلت و بیضه‌ها دردناک می‌شوند. هرچه پارگی سیلندر آلت بیشتر یا اصطلاحا شکستگی آلت وسیع‌تر باشد، درد و تورم نیز بیشتر می‌شود و در موارد بسیار شدید غیر قابل تحمل می‌شوند. البته شایان ذکر است که در افرادی که این پارگی یا شکستگی بافت آلت بسیار جزئی است، موارد خاصی دیده شده است که فرد درد آنچنانی نداشته و بر این اساس برای درمان اقدان نکرده است .

از علائم شکستن آلت می‌توان به شنیدن صدای تق در زمان رابطه و بلافاصله بعد از آن احساس درد خفیف یا متوسط و شدید در آلت و ایجاد کبودی یا خون مردگی در آلت اشاره کرد.

انواع شکستگی آلت

شکستگی‌های آلت از نظر محل پارگی و شدت پارگی انواع متفاوتی دارند. محل پارگی یا شکستگی می‌تواند وسط آلت، ابتدای آلت و یا انتهای آلت باشد و می‌تواند در سمت چپ بدن، راست یا ….. اتفاق بیوفتد. از نظر شدت نیز برخی موارد پارگی می‌تواند بسیار جزئی و خفیف باشد، تا جایی که فرد در زمان مقاربت یا نزدیکی متوجه شکستگی آلت یا پارگی نگردد و دردی نیز احساس نکند، اما بعد از مدتی متوجه درد یا کبودی خفیفی روی آلت شود و در برخی موارد این شکستگی به قدری سنگین یا شدید است که امکان دارد همزمان مجرای ادرار نیز پاره شده و ادرار قطع گردد.

درمان شکستگی آلت

تنها روش درمان شکستگی آلت یا پارگی غشا سیلندرهای آلت، جراحی ترمیم این غشا توسط متخصص ارولوژی می‌باشد. هرچه این جراحی زودتر انجام گیرد، شانس بهبود بیشتر خواهد بود و برای بیمارانی که دیرتر از ۷۲ ساعت برای جراحی اقدام کرده اند، احتمال زیادی برای عدم نعوظ و اختلال نعوظ و در مواردی نیز کجی آلت در آینده وجود دارد.

جراحی شکستگی آلت
جراحی ترمیم شکستگی آلت توسط دکتر میرصادقی

عدم درمان شکستگی آلت و ناتوانی جنسی

اگر شکستگی آلت به موقع درمان و جراحی نگردد، می‌تواند فرد را در آینده دچار عدم نعوظ، اختلال نعوظ و در برخی موارد کجی آلت نماید. اگر فرد بلا فاصله برای جراحی مراجعه نکند و بافت تخریب شده آلت توسط جراح ترمیم نگردد، در نعوظ بعدی، خون در داخل سیلندها حبس نشده وهمچون بادکنک سوراخ، از همان محل پارگی، سیلندرهای داخل آلت خارج شده و باعث تشدید خونریزی زیرپوستی و عدم توانایی در نعوظ می‌شود. درصورتی که بافت به مرور زمان خود بخود ترمیم شود، محل پارگی بصورت ناهمگون و غیریکنواخت ترمیم خواهد شد که باعث عدم توانایی در نعوظ کامل و در مورادی این غیریکنواختی بافت منجر به کجی آلت تناسلی، در آینده می گردد.

ناهمواری آلت تناسلی در اثر عدم ترمیم شکستکی آلت

بعد از شکستگی آلت تناسلی چه کار باید کرد ؟

بعد از شکستگی آلت و ایجاد پارگی در سیلندرهای آلت یا داشتن علائم بالا باید به صورت اورژانس و بلافاصله و در کمترین زمان ممکن (کمتر از ۷۲ ساعت از زمان شکستن آلت) برای معاینه و درمان به جراح و متخصص ارولوژی یا متخصص کلیه و مجاری ادراری و تناسلی مراجعه نمایید؛ زیرا در این بیماری هرچه دیرتر برای درمان اقدام کنید، احتمال اختلال نعوظ بعد از درمان بیشتر خواهد شد و در صورت مراجعه‌ی زودتر شانس بیشتری برای بدست آوردن سلامتی کامل دارید.

اگر دچار شکستگی آلت شده اید

۱. بلافاصله سکس را متوقف کنید. ۲. از کمپرس آب سرد و یخ روی آلت و محل شکستگی استفاده کنید. ۳. سریعا و در اولین فرصت ممکن خود را به نزدیک ترین جراح ارولوژی در منطقه ی خود برسانید. ۴. برای معاینه و درمان توسط دکتر سید امین میرصادقی در اولین فرصت ممکن و بدون نوبت به مطب مراجعه نمایید. (آدرس مطب و روزهای کاری مطب را میتوانید در این قسمت مشاهده و یا برای اطمینان از باز بودن مطب با شماره ی ۰۲۱۲۸۴۲۱۴۴۱ داخلی منشی مطب تماس حاصل فرمایید.) لازم به ذکر است مطب در ایام و تعطیلات رسمی بسته می‌باشد وسایر موارد تعطیل غیر پیش بینی مطب، از طریق اینستاگرام دکتر سید امین میرصادقی  به اطلاع مراجعین محترم می‌رسد. با توجه به اورژانسی بودن درمان در موارد شکستگی آلت، بیماران محترم می‌توانند بدون نوبت به مطب مراجعه کرده و با بیان اورژانسی بودن مشکل خود سریعا توسط دکتر میرصادقی معاینه گردند.