پلاک پیرونی چیست ؟ درمان آن چگونه است ؟

پلاک پیرونی

همانطور که قبلا گفته ایم ٬‌ کجی یا انحراف آلت تناسلی یا همان Chordee دو نوع متفاوت اولیه یا مادرزادی و ثانویه یا اکتثابی دارد که نوع مادر زادی در زمان جنینی برای نوزاد رخ میدهد و آلت کودک از ابتدا دچار کجی یا انحراف یا خمیدگی هست و نوع دوم اکتصابی بوده و فرد به مرور به آن دچار میوشد و معمولا به مرور زمان این نوع کجی شدید تر میگردد . هر کدام از انواع این دو نوع نیز علت های متفاوتی دارد که قبلا در مقاله ی کجی یا انحراف آلت تناسلی علت ها٬‌علايم و درمان به توضیح علت های آن پرداختیم .

اما یکی از علت های شایع کجی در مردان پلاک پیرونی یا پلاک تشکیل شده در زیر پوست آلت میباشد . این بیماری به علت تشکیل بافت فیبروز (لیفی) به صورت یک پلاک یا التهاب یا سفت شدگی موضعی در قسمت های مختلف آلت تناسلی ایجاد میشود و با رشد آن باعث کج شدن و انحراف در آلت فرد می گردد. محل تشکیل پلاک در لایه پوشاننده زیر پوستی آلت تناسلی و یا همان تونیکا آلبوژینه می باشد. برای دیدن فیلم نحوه ی تشکیل پلاک پیرونی در آلت به انتهای این متن مراجعه نمایید .

آیا پلاک پیرونی یا کجی آلت خطرناک است

اکثر افرادی که به این بیماری دچار هستند نگران این موضوع میباشند که همانند سرطان ٬ این بیماری بافت زیر آلت را درگیر کند یا به سایر بافت های بدن سرایت کند که باید توجه داشت این بیماری سرطان نیست و سایر بافت های بدن را درگیر نمیکند و به سرطان تبدیل نمیشود و همانند مشکلات پوستی مثل زگیل تناسلی و … در زمان نزدیکی و مقاربت ٬ منتقل نمیشود .ممکن است در زمان شروع این بیماری فرد احساس درد داشته باشد که به مرور درد از بین میرود و اصطلاحا آلت به مرور زمان خود را به داشتن این خمیدگی عادت میدهد ٬ اما از مشکلات یا خطراتی که این کجی برای فرد دارد ٬ میتواند با کج شدن آلت ٬ فرد را در زمان مقاربت دچار مشکل کرده و یا خطر شکستن آلت در زمان برقراری رابطه ی جنسی را برای مرد بیشتر کند و در موارد شدید ٬ فرد نمیتواند به درستی رابطه ی جنسی برقرار کند .

درمان پلاک پیرونی یا کجی آلت

قطعی ترین و بهترین روش درمان پلاک پیرونی ٬ برداشتن این پلاک به کمک جراحی میباشد . به کمک جراحی ٬ پزشک متخصص ارولوژی پلاک های تشکیل شده زیر پوست آلت را برداشته و آلت را به حالت صاف قبلی باز میگرداند .

نمونه جراحی اصلاح کجی آلت به روش برداشتن پلاک پیرونی توسط دکتر سید امین میرصادقی