ضعف الانتصصاب
سلس البول، مشكلة محرجة ولكنها سهلة الحل
تیر 18, 1399

سیستوسکوپی مثانه

• سیستوسکوپی ( یا همان سیستوسکپی ) Cystoscopy نوعی بررسی پزشکی می‌باشد. در این عمل پزشک، دوربین نازکی را از طریق مجرای ادرار وارد مثانه‌ی بیمار کرده و درون مثانه و مجرای ادرار بیمار را به کمک دوربین بررسی می‌کند و از طریق آن می‌تواند قسمت‌هایی از مثانه یا مجرای ادرار که معمولاً در عکس‌های رادیولوژی به خوبی دیده نمی‌شود را ببیند.

سیستوسکوپی مثانه چیست؟

سیستوسکوپ

سیستوسکوپی (Cystoscopy) یک نوع روش جراحی است. با این تفاوت که در این نوع جراحی، متخصص ارولوژیست بدون ایجاد برش، دستگاه سیستوسکوپ که لوله ی نازکی شامل دوربین و چراغ در نوک آن می‌باشد را به داخل مجرای ادراری فرد هدایت کرده و به کمک دوربین آن ‌‌می‌تواند داخل .مجاری ادرار و مثانه‌ی بیمار را واضحا ببیند

به چه علت سیستوسکوپی انجام می شود؟

از سیستوسکوپی برای تشخیص، بررسی و درمان بیماری‌هایی که بر عملکرد مثانه و مجرای ادرار تاثیر گذاشتند، استفاده می‌شود. مانند:

بررسی علل بروز نشانه ها و علائم در ادرار

برسسی علايمی چون خون در ادرار، بی اختیاری ادرار، مثانه پر کار و ادرار دردناک. سیستوسکوپی همچنین می‌تواند در تعیین علت بروز عفونت‌های مجاری ادراری به پزشک کمک کند.

تشخیص بیماری‌ها و شرایط خاص مثانه در افراد

مثل  سرطان مثانه، سنگ‌های مثانه و التهاب مثانه (سیستیتیس)

درمان بیماری‌ها و مشکلات مثانه

ابزارهای خاصی به کمک سیستوسکوپ وارد بدن می‌شوند تا برخی زائده‌های خاص در داخل مثانه را درمان کنند. به عنوان مثال تومورهای مثانه می‌توانند در زمان سیستوسکوپی حذف شوند.

تشخیص یک پروستات بزرگ شده

سیستوسکوپی می‌تواند تنگ شدن مجرای ادرار در جایی که از غده پروستات می‌گذرد را نشان دهد و در نتیجه میزان بزرگی پروستات توسط آن مشخص می‌شود.

سیستوسکوپی چگونه انجام میشود؟

این عمل یک عمل سرپایی بوده و بین ۵ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. مجرای ادرار توسط مایعی شسته شده تا داخل آن به راحتی دیده شود.

این عمل ممکن است در مطب یا بیمارستان انجام گردد. برای آزمایش سیستوسکوپی، بسته به شرایط فیزیکی بدن بیمار یکی از سه نوع بیهوشی یا بی‌حسی زیر برای شما استفاده خواهد شد:

• بی‌حسی موضعی
    • بیهوشی عمومی
    • بی‌حسی نخاعی

سپس سیستوسکوپ از طریق مجرای ادرار به درون مثانه وارد شده و پزشک از طریق مانیتور متصل به دوربین سر دستگاه داخل مثانه‌ی بیمار را بررسی می‌کند.

پیشنهاد می کنم مقاله انواع سنگ کلیه ٬علت ایجاد و روش پیشگیری از هر کدام را مطالعه کنید !

سیستوسکوپی
    سیستوسکوپی چگونه است

نمونه برداری در زمان سیستوسکوپی

اگر بافت داخل مثانه، زائده‌ی غیرطبیعی داشته باشد، نمونه کوچکی (بیوپسی) از طریق چنگک سر دستگاه از داخل مثانه برداشته می‌شود. این نمونه برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود.

تفاوت سیستوسکپی مثانه در مردان و زنان

سیستوسکوپی در مردان و زنان با یکدیگر تفاوتی نداشته و در هر دو به یک شکل و توسط یک دستگاه انجام می‌شود .

مراقبت‌های بعد از انجام سیستوسکوپی

بعد از انجام سیستوسکوپی ممکن است شما برای چند روز احساس تکرر ادرار پیدا کنید. همچنین احتمال دارد که یک یا دو روز بعد هنگام ادرار یا بعد از آن، احساس سوزش ادرار داشته باشید. مصرف زیاد مایعات می‌تواند به رفع سوزش در شما کمک نماید. بعد از انجام آزمایش سیستوسکوپی، بخصوص اگر نمونه ‌برداری بیوپسی نیز انجام شود معمولاً ، رنگ ادرار به حالت صورتی کمرنگ تغییر می‌کند که به دلیل تحریک جداره‌ی مجرای ادرار و وجود کمی خونریزی در داخل جداره‌ی دیواره طبیعی است. اما در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر فوراً به پزشک خود مراجعه نمایید:

• بعد از گذشت یک هفته همچنان رنگ ادرار شما قرمز است یا لخته‌های خون در ادرار می‌بینید.
    • بعد از پایان آزمایش و گذشت ۸ ساعت از آن، هنوز نمی‌توانید ادرار کنید و احساس احتباس ادرار دارید.
    • دچار تب، احساس سرما یا درد شدید در ناحیه پهلو و ناف شده‌‌اید.

خطرات و عوارض جانبی سیستوسکوپی

سیستوسکوپی به طور کلی یک آزمایش کاملاً ایمن و بی‌خطر است. اما اگر بیمار بیهوش شده باشد، بیهوشی عمومی می‌تواند برخی عوارض جانبی به دنبال داشته باشد. این آزمایش هیچ گونه تأثیر منفی بر اندام جنسی بیمار نخواهد داشت.
    شایع‌ترین عوارض جانبی بعد از سیستوسکوپی، یک ورم کوتاه مدت در جداره‌ی داخلی مجرای ادرار است که می‌تواند تا چند روز پس از آن، خروج ادرار را کمی سخت نماید. خونریزی یکی دیگر از عوارضی است که گاهی اوقات بعد از آن اتفاق می‌افتد، و معمولاً به خودی خود متوقف می‌شود.
    ممکن است بعد از آزمایش سیستوسکوپی، شما با مشکل عفونت خفیف مجرای ادرار مواجه شوید. که با مصرف داروی مناسب می‌توان از این مشکل پیشگیری یا آن را درمان نمود.
    یکی دیگر از عوارض بسیار نادردر آزمایش سیستوسکوپی، سوراخ شدن مجرای ادرار یا مثانه به وسیله نوک یکی از ابزارهای مورد استفاده در حین آزمایش است .

جراحی سیستوسکوپی مثانه توسط دکتر سید امین میرصادقی

1. RALEIGH333 گفت:

Thank you!!1

2. ناشناس گفت:

دکتر میخوام مادرمو بیارم پیش شما سیستوسکوپی مثانه کنند خیلی تعریفتونو شنیدیم که میگن شما بهترین دکتر کلیه تهران هستید و دکترمون از تنکابن شمارو معرفی کردند فقط ممکنه بگید چن شب باید بستری بمونند ؟