بی اختیاری ادرار
انواع بی اختیاری ادرار
شهریور 1, 1399
آناتومی سیستم ادراری
آناتومی سیستم ادراری
شهریور 1, 1399

هماچوری یا خون در ادرار و روش درمان

  • هماچوری (Hematuria) به معنی خون در ادرار می باشد و یکی از مهم ترین علت های وجود خون در ادرار سرطان مثانه است. یکی دیگر از علل وجود خون در ادرار سنگ کلیه است.

    سیستم ادراری

    سیستم ادراری در بدن یکی از سیستم های مهم می باشد که وظیفه ی تصفیه ی خون را به عهده دارد . این سیستم به کمک کلیه ها و مثانه مواد زائد بدن رادفع می کند در نتیجه هر نوع اختلال در عملکرد این سیستم می تواند خطرناک باشد . وجود خون در ادرار نیز میتواند به معنی مشکل در یکی از اعضای سیستم ادراری بوده و یا ممکن است نشان دهنده ی خراش یا زخمی در این سیستم باشد.

    دستگاه ادرار
    دستگاه ادراری شامل کلیه ها ، حالب ها ، مثانه و مجرای پیشاب می باشد.

    هماچوری چیست ؟

    خون در ادرار یا هماچوری به تنهایی بیماری محسوب نمیشود اما می تواند نشان دهنده بیماری های جدی مانند اختلال در کلیه‌ها یا بخش‌های دیگر دستگاه ادراری باشد . هماچوری به دو نوع آشکار و میکروسکوپیک تقسیم می شود . درمان هماچوری بسته به علت آن دارد .در صورتی که یک بار در ادرار خود خون مشاهده کردید جای نگرانی نیست اما در صورت تکرر حتما به پزشک مراجعه کنید.

    علت های وجود خون در ادرار

    خون در ادرار می تواند علت های مختلفی داشته باشد مانند:
    سرطان  و تومورهای کلیه یا مثانه یا سیستم ادراری
    بیماری های پروستات
    بیماری های ژنتیکی کلیه ( کلیه پلیکیستیک )
    مشکلاتی که به صورت فیزیکی به جداره ی سیستم ادراری صدمه میزنند مثل سنگ های سیستم ادراری ( سنگ کلیه ٬ سنگ مثانه ٬ مجرا٬ حالب و غیره )
    بیماری های عفونی و ویروسی دستگاه ادراری
    و غیره …..

    انواع خون در ادرار

    خون در ادرار می تواند قابل مشاهده با چشم باشد و یا فقط با آزمایش قابل تشخیص باشد .

    هماچوی میکروسکپیک و آشکار

    هماچوری خفیف : به حالتی گفته می شود که خون در ادرار با چشم قابل رویت نباشد و نیاز به انجام آزمایشات تخصصی برای تشخیص آن می باشد.

    هماچوری شدید یا آشکار: به حالتی گفته می شود که در آن خون در ادرار بسیار شدید بوده و تغییر رنگ در ادرار ملموس است . در این نوع ممکن است بیمار درد یا سوزش نیز داشته باشد و یا ادرار همراه با لخته خون باشد

    آیا خون در ادرار نشانه سرطان است؟

    گاهی اوقات ادرار خونی نشانه سرطان است که برای فهمیدن آن ، دوربین از طریق مجرا وارد مثانه شده و از آن عکس گرفته می شود. به این کار سیستوسکوپی می گوییم.
    معمولا سیستوسکوپی به صورت سرپایی انجام می شود.

    درمان خون در ادرار چیست؟

    برای رفع خون در ادرار ابتدا باید با آزمایش علت وجود خون در ادرار را مشخص کرد سپس به درمان آن پرداخت.
    به عنوان مثال ، اگر خون داخل ادرار شما از عفونت باشد پزشک بریا درمان شما دارو تجویز می کند.  اگر پروستات باعث ایجاد خون ‌در ادرار شده باشد، درمان‌ های مرتبط با پروستات پیگری می‌ شود. زمانی که علت اصلی مشکل شما سنگ کلیه و مثانه باشد، سنگ شکن یا جراحی برای بیمار تجویز می گردد. اگر نیز علت وجود خون در ادرار سرطان مثانه باشد، جراحی برای برداشت توده ی سرطانی تجویز و انجام می شود.

    درمان خون در ادرار
    درمان یا تشخیص هماچوری

    در آخر اگرچه هماچوری خود یک بیماری نیست. بلکه  نشان دهنده بیماری های جدی می باشد که با آزمایش مشخص می شود. بر اساس علت ایجاد بیماری ، راه های درمانی این بیماری متفاوت است .

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    19 دیدگاه

    1. کودانی گفت:

      من سه سال خون در ادرار داشتم و هیچ دکتر نتونست مشکل من رو تشخیص بده تا خدمت دکتر میرصادقی عیزیز رسیدم و درمان شدم ممنون دکتر سلطان ارولوژی ایرانید دکتر جان

    2. سوزان گفت:

      سلام اقای دکتر من در ادرارم خون دیدم میخواستم بدونم آیا سرطانه یا نه ؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام همانطور که در مقاله گفته شد ، خون در ادرار میتونه دلایل مختلفی باشه و سرطان فقط یکی از دلایل وجود خون در ادرار هستش بنابراین نمیشه گفت هر کسی که دچار هماچوری میشه به سرطان دچار شده

    3. عزت گفت:

      اگر خون در ادرارم باشه چطور باید درمان بشم ؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام اینکه چطور درمان میشید بستگی به علت ایجاد کننده خون در ادرار بستگی داره و بسته به علت ایجاد کننده آن درمان آن متفاوت است.

    4. ناهید گفت:

      سلام آقای دکتر خواستم از شما تشکر کنم ، خدا زیاد کنه مثل شما رو . من مبتلا به این مشکل بودم متاسفانه با تشخیص اشتباه باعث به هم ریختن اعصاب و روانم شدن اما اومدم خدمت شما و فهمیدم کلا مشکل خاصی نداشتم و خدارو شکر الان هم کاملا درمان شدم .

    5. ناشناس گفت:

      من چند ساله خون تو ادرارم دارم پیگیری نکردم الان دکترک گفت سرطان مثانه دارم ایا این خونه چند ساله همون سرطان بوده که دکترم تشخیص نداده و اینکه دکتر شمارو معرفی کردن و گفتند بهترین جراح کلیه تهران شما هستید بیام پیشتون میشه با دارو درمانم کنید یا فقط جراحی لازم دارم ؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        تا قبل از دیدن مدارک پزشکی شما نمیتوان نظری داد در این مورد
        تمام خون های موجود در ادرار حتما سرطان مثانه نیست اما خطرناک ترین علت خون در ادرار سرطان مثانه هست

    6. سیما گفت:

      با سلام و خسته نباشید خدمت شما
      شوهرم چند ماه پیش ادرار خونی داشتن که بدون رفتن به دکتر خود به خود بعد از یه هفته خوب شدن الان چند روزی هست که دوباره ادرار خونی غلیظ مایل به قهوه ای دارن ودرد خفیفیهم در کلیه راست.واینکه احساس ادرار دارن ولی میرن توالت باید خیلی بشینن تا ادرار کنن.سوزش ادرار هم فقط روز اول داشتن. مشکلشون چیه؟

    7. شروین گفت:

      درود و ادب
      انتهای دفع ادرار دردوسوزش دارم ،تکرر ادرار با دفع کم،خوشبختانه سابقه مشکلات کلیه و مثانه ندارم، سابقه عفونت داشتم که با دارو رفع شده است.به علت کرونا ترس از حضوری مراجعه کردن دارم .لطفا اگر امکان دارد راهنمایی بفرمایید.ممنونتون می‌شم.

    8. ناشناس گفت:

      سلام آقای دکتر من مدت مدت ۱۲ ساعت میشه از ادرارم خون میاد و ساعت های اول قبل ادرار هم سوزش داشتم فعلا فقط موقع ادرار خون میاد و نمیدومم دلیلش چیه؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        به مقاله ی علت های خون در ادرار یا هماچوری مراجعه کنید کامل توضیخ داده شده است داخل همین سایت

    9. فرید گفت:

      سلام‌من دیشب از خواب بیدارشدم احساس ادرار شدید داشتم وقتی رفتم دست شویی تخلیه کردم تا الان خیلی مثانه درد دارم و حتی در ادرارم خون میبینم:(

    10. علی رضا گفت:

      دکتر جان عشقی
      دو.ست داریم سلطان ارولوژی ایرانی دکتر جاااانن

    11. محمد گفت:

      سلام دکتر جان من در ادرارم خون مبیبینم میشه لطفا راهنماییم کنید باید چه کار کنم ؟ سرطانه آیا ؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *