فتق کشاله ران ( هرنی اینگوینال )
شهریور 4, 1399
بی اختیاری ادرار و درمان آن با اسفنکتر مثانه
شهریور 4, 1399

تنگی خروجی کلیه ( UPJO )

• تنگی خروجی کلیه یا محل اتصال حالب به کلیه (UPJO) به حالتی گفته می‌شود که ادرار به سختی از کلیه ها خارج می‌شود و در موارد شدیدتر ممکن است باعث انسداد عبور ادرار و از بین رفتن کلیه شود.

تنگی مجرای خروجی کلیه
    تنگی خروجی مجرای کلیه

محل اتصال حالب به لگنچه چیست

کلیه که عضوی از سیستم ادراری در بدن می‌باشد شامل هرم های کلیه ، لگنچه و … است.
    لگنچه که مانند یک قیف عمل می‌کند و ادرار را از کلیه به سمت مثانه هدایت می‌کند به ابتدای حالب ( میزنای ) متصل می‌شود، ابتدای حالب متصل به کلیه طی عواملی که در ادامه ذکر می شود ممکن است که تنگ شود و نیاز است فوراً درمان شود.

محل اتصال کلیه و حالب
    محل اتصال لگنچه و حالب

علت های تنگی حالب متصل به لگنچه

تنگی حالب متصل به کلیه ( یا همان لگنچه ی کلیه ) در حالت کلی دو نوع اکتسابی و مادرزادی دارد.
    شایعترین نوع انسداد حالب با منشاء مادرزادی است. در این نوع محل اتصال حالب به کلیه ها به علت عبور رگ غیرطبیعی از گلوگاه کلیه و فشاری که آن رگ به حالب وارد می‌کند یا اینکه به علت مادرزادی آن قسمت از داخل تنگ است.
    این تنگی قبل از تولد نوزاد و از طریق سونوگرافی قابل تشخیص می‌باشد.
    تنگی حالب متصل به کلیه (UPJO) اغلب یک طرفه است ولی در ۱۰ الی ۱۵ درصد می تواند دوطرفه باشد. یعنی هر دو کلیه دارای تنگی حالب باشند.

کلیه دارای تنگی در محل اتصال به حالب و کلیه سالم
    تفاوت کلیه سالم و کلیه دارای UPJO یا تنگی در حالب

علامت‌ها و نشانه های تنگی حالب به لگنچه

متاسفانه تنگی لوله حالب متصل به کلیه در بسیاری از موارد کاملا بدون علامت می‌باشند و به صورت اتفاقی در سونوگرافی و بررسی های عکس‌برداری تشخیص داده می‌شود.
    داشتن درد های خفیف و مداوم پهلوها بخصوص بعد از نوشیدن مایعات ، در بعضی موارد عفونت مجرای ادراری، خون در ادرار ( هماچوری )، برآمدگی وسفت شدن شکم و … از نشانه‌های تنگی محل اتصال حالب به کلیه است.

روش های تشخیص

امروزه ساده ترین و ارزانترین روش برای تشخیص بیماری‌های کلیه سونوگرافی است.
    همانطور که گفته شد حتی در دوران بارداری میتوان از طریق سونوگرافی تنگی حالب نوزاد را تشخیص داد.
    در سونوگرافی می‌توان علت و درجه تنگی حالب را بررسی نمود. زیرا به علت انسداد یا تنگی حالب کلیه متورم یا هیدرونفروز پیدا کرده است.
    علاوه بر سونوگرافی برای تشخیص این عارضه سی تی اسکن، آزمایش نیتروژن اوره خون و کراتین و … نیز استفاده می شود .

روش های درمان تنگی حالب متصل به کلیه

یکی از روش های درمان تنگی حالب جراحی و قطع کردن قسمت تنگی و پیوند مجدد حالب به کلیه است که این نوع درمان به دو صورت جراحی باز و لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

جراحی باز

این جراحی بسیار موفقیت امیز است و حدود 90-95 درصد در درمان تنگی حالب متصل به کلیه موثر می‌باشد.
    همانطور که در شکل زیر می‌بینید قسمت تنگ حالب قطع و قسمت گشاد حالب به لگنچه کلیه متصل می شود.

جراحی درمان تنگی حالب
    جراحی درمان تنگی حالب متصل به کلیه

این عمل با بیهوشی عمومی انجام می‌شود. همچنین در عمل باز با یک برش یک وجبی در پهلو ها عمل پیوند قسمت گشاد حالب به کلیه انجام میشود.

لاپاراسکوپی

در عمل لاپاراسکوپی به جای برش یک وجبی با عبور تروکار یا لوله های لاپاراسکوپی به شکم بیمار با برش 10-25 سانتی متری عمل به صورت بسته انجام می‌شود. روش جراحی توسط پزشک متخصص ارولوژی و بر اساس وضعیت بیمار انتخاب می‌شود.

آندوسکوپی و استفاده از بالون

در روش آندوسکوپی دو حالت درمان وجود دارد که عبارت اند از:
    ــ درمان تنگی حالب با استفاده از بالون برای گشاد کردن محل تنگ در حالب که خیلی نمیتواند موثر باشد و امروزه بصورت روتین برای درمان تنگی حالب از آن استفاده می‌شود.
    ــ اندوپیلوتومی یا برش محل تنگی با استفاده از دوربین آندوسکوپی که از طریق کلیه ها و یا حالب به محل تنگی حالب وارد می‌شوند و با برش محل با چاقوی آندوسکوپی درمان انجام می‌شود که ان هم در موارد خفیف تنگی حالب می‌تواند کمک کننده باشد.

همانطور که گفتیم درمان طلائی با موفقیت بالا در حال حاضر عمل جراحی می‌باشد.

1. نورا فخری زاده گفت:

سلام دکتر مادرم دچار تنگی لگنچه کلیه شدند شهرستان هستیم دترمون شما رو به عنوان بهترین جراح کلیه تهران معرفی کردن وقت ویزیت میخواستیم مطبتون همیشه اشغاله

2. ناشناس گفت:

سلام
      روش درمان دیگه ای هست
      تشخیص خانگی ما در این دوماه که به تشخیص دکتر تنگی کامل نیست ،اگه کامل مسدود بشه ،چی هست؟عکس mru دکتر نوشت از روی عکس این جواب داده
      پسر شش ساله می‌باشد.
      متشکر.