فیستول چیست ؟
فیستول چیست ؟
شهریور 12, 1399
بزرگی بدخیم پروستات ( سرطان پروستات ) | دکتر میرصادقی
بزرگی بدخیم پروستات ( سرطان پروستات )
شهریور 12, 1399

بزرگی پروستات چیست؟

  • بزرگی پروستات ( Prostatitis) یکی از مشکلات رایج در میان مردان می باشد که با افزایش سن ، بخصوص بعد از ۴۰ سالگی به آن مبتلا می شوند. این نوع بیماری علت‌های متفاوتی دارد. سرطان پروستات ، التهاب ،تومور و… می‌تواند باعث این بیماری شود.این عوامل به دو دسته ی خوش خیم و بد خیم دسته بندی می‌شوند. خوشبختانه روش های تشخیص و درمانی متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

    پروستات چیست؟

    یک غده ى عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان که به نام پروستات است وجود دارد.
    پروستات دور مجرای ادراری ( محل اتصال مجرای خروجی به مثانه ) و زیر مثانه قرار دارد و عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است.
    در زمان انزال، مایعی سفید رنگی ترشح می‌کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می‌دهد.
    اندازه پروستات در سنین کودکی و قبل از بلوغ کوچک است. در بلوغ شروع به رشد کرده و در ۲۰ سالگی به اندازه ای ثابت می‌رسد. اندازه طبیعی پروستات در مردان  حدود ۳۰ سانتی متر و به ابعاد تقریبی یک گردو است. معمولا بعد از ۴۰ سالگی با بالا رفتن سن پروستات شروع به رشد میکند که این رشد همانند سفید شدن مو اجتناب ناپذیر است.

    بزرگی پروستات
    کهولت سن و پروستات

    پروستات در بانوان :

    اکثریت مردم در این باورند که بانوان همچون آقایون پروستات دارند و عضوی مشترک مانند کلیه و یا ریه هاست . اما این باور اشتباه است و پروستات غده ای عضلانی کوچیک در مردان است . که در تولید مثل در سیستم بدن مردان فعالیت میکند .

    بزرگی پروستات:

    سلول های اضافی با تقسیم شدن سلول های پروستات باعث تورم غده ى پروستات و بزرگی آن می‌شوند. بزرگی پروستات ، بر مجرای ادراری فشار وارد کرده و فشار جریان ادرار را کم و در برخی موارد ادرار را دوشاخه می‌کند. در موارد شدید‌تر این بزرگی می‌تواند به احتباس ادرار یا گرفتگی کامل ادرار منجر شود به این معنی که ادرار دیگر نمیتواند از مثانه خارج شود. علت بزرگى پروستات حتما سرطان پروستات نیست. اما میتواند یکی از علت های این بزرگی سرطان پروستات باشد. اما بر روی کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. بزرگی پروستات بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.

    بزرگی پروستات
    محل پروستات در بدن

    انواع بزرگی پروستات:

    این بیماری به دو دسته تقسیم می شود:

    بزرگی پروستات خوش خیم:

    بزرگی پروستات خوش خیم پروستات در اثر عوامل مختلی مثل کهولت سن ، عفونت ، توده های خوش خیم ) ایجاد می‌شود که در زیرهر یک توضیح داده شده است:

    کهولت سن:

    همانطور که با کهولت سن سفید شدن مو ، بزرگ شدن گوش و بینی طبیعی است بزرگی پروستات هم از تغییرات طبیعی هنگام کهولت سن است.
    این نوع از بزرگی درمان خاصی ندارد اما با مصرف برخی داروها ، می‌توان سرعت بزرگ شدن آن را کاهش داد. و در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی پروستات باشد.

    التهاب پروستات:

    نوع دیگر بزرگی پروستات خوش خیم ، التهاب پروستات ، ناشی از عفونت می‌باشد.
    با مصرف یک دوره دارو می توان این بیماری را درمان کرد.
    توجه داشته باشید که فقط التهاب پروستات با دارو درمان میشود و دیگر مشکلات با تشخیص متخصص نیاز به جراحی دارند .

    توده های خوش خیم پروستات:

    یکی از علت های بزرگی پروستات خوش خیم ، به وجود آمدن توده های خوش خیم در پروستات است که هایپرپلازی پروستات نامیده می‌شود.
    درمان این بیماری نیز میتواند ، درمان دارویی یا پرتو درمانی یا جراحی باشد.
    اگر پروستات به حد زیادی بزرگ شده باشد ممکن است پزشک قسمتی از آن و یا خود پروستات را بردارد.

    بزرگی پروستات بد خیم:

    این نوع از بزرگی پروستات سرطانی بوده و باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. با بی توجهی به این بیماری قسمت های دیگر بدن مانند روده درگیر سرطان شده و آسیب های جدی به بدن وارد می شود. با درمان دارویی ، پروتو درمانی ، برداشتن پروستات و یا جراحی باز و … می توان به درمان آن پرداخت.

    انواع بزرگی پروستات
    انواع بزرگی پروستات

    علائم بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات:

    ممکن است عواملی که در زیر آمده نشان دهنده بزرگی پروستات باشد:

    • شب ادراری و بی اختیاری ادرار
    • برای تخلیه ادرار به سرعت به توالت رفتن
    • شروع شدن ادرار با تاخیر
    •  قطع و وصل شدن جریان ادرار و یا کم شدن فشار ادرار
    • تکرر ادرار
    • حس عدم تخلیه کامل مثانه‌
    • زور زدن برای خروج ادرار
    • ادرار قطره قطره
    • و …


    تکرر ادرار

    تشخیص بزرگی پروستات:

    راه های متفاوتی برای تشخیص این بیماری وجود دارد مانند:

    • معاینه مقعدی از بیمار
    • آزمایش ادرار
    • آزمایش psa
    • تست یورودینامیک
    • و …

    تشخیص بزرگی پروستات
    تشخیص پروستات

    درمان :

    این بیماری که با کهولت سن همراه است درمان خاصی ندارد و با مصرف برخی داروها زیر نظر متخصص ارلوژیست، می‌توان سرعت رشد آن را کاهش داد. اما متاسفانه بعضی از افراد به جای استفاده از دارویی که پزشک معالج تجویز کرده است فقط به مصرف گوجه فرنگی روی می‌آورند در حالی که میزان ماده ای که در گوجه فرنگی وجود دارد ( لیکوپین ) بسیار کمتر از مقدار موجود در قرص می باشد و باید روزانه حدود 40 گوجه فرنگی مصرف کنند تا میزان لیکوپین موجود در قرص را دریافت کنند. مصرف گوجه در کنار مصرف دارو هیچ مانعی ندارد اما نمیتواند به جای دارو، مصرف شود.
    درمان این نوع بیماری بسته به شدت علائم ادراری متفاوت است. اگر علائم ادراری خفیف باشند، بیمار با تغییر روش زندگی روزانه (کاهش وزن، ورزش و ممانعت از خوردن کافئین) و مصرف دارو ، می تواند علائم خود را تا حد زیادی کاهش دهد.
    اگر علائم شدید باشد روش درمانی جراحی می­ باشد.

    درمان پروستات با گوجه فرنگی :

    خیلی ها فکر میکنن که میتونن پروستات رو با دارو های گیاهی یا خوراکی های طبیعی مثل گوجه فرنگی درمان کنن اما اگر بخوایم این بیماری رو با داروی گیاهی درمان کنیم تحقیقات نشون داده که نیاز به خوردن روزی 40 کیلو گوجه فرنگی هست . و این امر کاملا غیر ممکن هست .

    روش درمان بزرگی پروستات
    درمان بزرگی پروستات با روش جراحی

    درآخر:

    در آخر باید گفت علائم ادراری معمولاً بعد از ۴۰ سالگی ظاهر می­ شوند. بیش از نیمی از افراد بالا ۵۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. بعد از ۸۰ سالگی بیش از ۹۰ درصد مردان مبتلا به این بیماری مبتلا می‌شوند. خوشبختانه با استفاده از امکانات مختلف می‌توان به تشخیص این بیماری پرداخت و با استفاده از روش های مختلف می توان آن‌ را درمان کرد. نوع بدخیم آن ( تومور پروستات بدخیم یا همان سرطان پروستات بدخیم ) جزو سرطان های کم دردسر می باشد و در صورت تشخیص زود هنگام، می‌توان آن را برداشت و خطر را کامل از بین برد.


    برای دیدن ویدیو ها و ارتباط با ما میتونید در آپارات و اینستاگرام دکتر میرصادقی با ما همراه باشید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    8 دیدگاه

    1. اصغر نژاد گفت:

      سلام دکتر جان
      پدرم 62 سال دارد.یک دکتر حجم پروستات را 6 میگوید و دستور به جراحی داده و دکتری دیگر حجم را 3 گفته و میگوید احتیاج به جراحی ندارند و باید دارو مصرف کند.خواهشا بفرمایید چیکار باید کنیم آیا جراحی مناسب است یا با دارو میتوان پروستات ایشان را درمان کرد

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام
        برای انتخاب روش درمان ابتدا باید نوع و علت بزرگی پروستات مشخص گردد سپس روش درمان را انتخاب کرد و نمیتوان با مسیج علت بزرگی پروستات را تشخیص داد

        برای ویزیت و بررسی پرونده ی بیمار به مطب مراجعه نمایید و یا ویزیت آنلاین را انتخاب نمایید

    2. مجید گفت:

      با سلام خدمت اقای دکتر
      پدرم 57 سالشونه و چند سالی هست به جهت پروستات دکترمیرن وهر6ماه ازمایش psa می دهند و نزدیک یک و نیم سال پیش هم نمونه برداری شده و پروستات ایشان خوش خیم بوده ولی چند روز پیش که ازمایش دادن کمی عدد بالابوده
      لطفاراهنمایی کنید چه باید انجام دهیم

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام
        احتمالا نیاز به جراحی برداشتن پروستات دارند
        ویزیت آنلاین یا حضوری اقدام کنید
        مدارک پزشکی بررسی گردد

    3. امیر گفت:

      سلام خسته نباشید ببخشید من 27 سالمه و مجردم رفتم سنوگرافی گفتن یه التهاب خفیف پروستات داری و ازمایش PSAدادم 1.25بود میخواستم بدونم نرماله لطفا راهنمایی کنید تشکر

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *