بزرگی پروستات چیست؟

یکی از مشکلات رایج در میان مردان بزرگی پروستات (Prostatitis) می باشد که با افزایش سن ، بخصوص بعد از ۴۰ سالگی به آن مبتلا می شوند. بزرگی پروستات علت‌های متفاوتی دارد. سرطان پروستات ، التهاب ،تومور و ….. می‌تواند باعث بزرگی پروستات شود.این عوامل به دو دسته ی خوش خیم و بد خیم دسته بندی می‌شوند. خوشبختانه روش های تشخیص و درمانی متفاوتی برای درمان این بیماری وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

پروستات چیست؟

پروستات یک غده ى عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان است.
پروستات دور مجرای ادراری ( محل اتصال مجرای خروجی به مثانه ) و زیر مثانه قرار دارد و عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است.
در زمان انزال، مایعی سفید رنگی ترشح می‌کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می‌دهد.
اندازه پروستات در سنین کودکی و قبل از بلوغ کوچک است. در بلوغ شروع به رشد کرده و در ۲۰ سالگی به اندازه ای ثابت می‌رسد. اندازه طبیعی پروستات در مردان  حدود ۳۰ سانتی متر و به ابعاد تقریبی یک گردو است. معمولا بعد از ۴۰ سالگی با بزرگی سن پروستات شروع به رشد میکند که این رشد همانند سفید شدن مو اجتناب ناپذیر است.

کهولت سن و پروستات

بزرگی پروستات

سلول های اضافی با تقسیم شدن سلول های پروستات باعث تورم غده ى پروستات و بزرگی آن می‌شوند. بزرگی پروستات ، بر مجرای ادراری فشار وارد کرده و فشار جریان ادرار را کم و در برخی موارد ادرار را دوشاخه می‌کند. در موارد شدید‌تر این بزرگی می‌تواند به احتباس ادرار یا گرفتگی کامل ادرار منجر شود به این معنی که ادرار دیگر نمیتواند از مثانه خارج شود. علت بزرگى پروستات حتما سرطان پروستات نیست. اما میتواند یکی از علت های این بزرگی سرطان پروستات باشد. اما بر روی کیفیت زندگی تأثیر می‌گذارد. بزرگی پروستات بیشتر در مردان بالای ۵۰ سال دیده می‌شود.

محل پروستات در بدن

انواع بزرگی پروستات

بزرگی پروستات به دو دسته تقسیم می شود:

بزرگی پروستات خوش خیم

بزرگی پروستات خوش خیم پروستات در اثر عوامل مختلی مثل کهولت سن ، عفونت ، توده های خوش خیم ) ایجاد می‌شود که در زیرهر یک توضیح داده شده است:

کهولت سن

همانطور که با کهولت سن سفید شدن مو ، بزرگ شدن گوش و بینی طبیعی است بزرگی پروستات هم از تغییرات طبیعی هنگام کهولت سن است.
این نوع از بزرگی درمان خاصی ندارد اما با مصرف برخی داروها ، می‌توان سرعت بزرگ شدن آن را کاهش داد. و در برخی موارد ممکن است نیاز به جراحی پروستات باشد.

التهاب پروستات

نوع دیگر بزرگی پروستات خوش خیم ، التهاب پروستات ، ناشی از عفونت می‌باشد.
با مصرف یک دوره دارو می توان این بیماری را درمان کرد.

توده های خوش خیم پروستات

یکی از علت های بزرگی پروستات خوش خیم ، به وجود آمدن توده های خوش خیم در پروستات است که هایپرپلازی پروستات نامیده می‌شود.
درمان این بیماری نیز میتواند ، درمان دارویی یا پرتو درمانی یا جراحی باشد.
اگر پروستات به حد زیادی بزرگ شده باشد ممکن است پزشک قسمتی از آن و یا خود پروستات را بردارد.

بزرگی پروستات بد خیم

این نوع از بزرگی پروستات سرطانی بوده و باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. با بی توجهی به این بیماری قسمت های دیگر بدن مانند روده درگیر سرطان شده و آسیب های جدی به بدن وارد می شود. با درمان دارویی ، پروتو درمانی ، برداشتن پروستات و یا جراحی باز و … می توان به درمان آن پرداخت.

انواع بزرگی پروستات

علائم بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات

ممکن است عواملی که در زیر آمده نشان دهنده بزرگی پروستات باشد:
شب ادراری و بی اختیاری ادرار
برای تخلیه ادرار به سرعت به توالت رفتن
شروع شدن ادرار با تاخیر
 قطع و وصل شدن جریان ادرار و یا کم شدن فشار ادرار
تکرر ادرار
حس عدم تخلیه کامل مثانه‌
زور زدن برای خروج ادرار
ادرار قطره قطره
و …..

بی اختیاری ادرار
تکرر ادرار

تشخیص بزرگی پروستات

راه های متفاوتی برای تشخیص بزرگی پروستات وجود دارد مانند:

معاینه مقعدی از بیمار
آزمایش ادرار
آزمایش psa
تست یورودینامیک
و ……

تشخیص بزرگی پروستات
تشخیص پروستات

درمان بزرگی پروستات

بزرگی پروستات که با کهولت سن همراه است درمان خاصی ندارد و با مصرف برخی داروها زیر نظر متخصص ارلوژیست، می‌توان سرعت رشد آن را کاهش داد. اما متاسفانه بعضی از افراد به جای استفاده از دارویی که پزشک معالج تجویز کرده است فقط به مصرف گوجه فرنگی روی می‌آورند در حالی که میزان ماده ای که در گوجه فرنگی وجود دارد ( لیکوپین ) بسیار کمتر از مقدار موجود در قرص می باشد و باید روزانه حدود ۴۰ گوجه فرنگی مصرف کنند تا میزان لیکوپین موجود در قرص را دریافت کنند. مصرف گوجه در کنار مصرف دارو هیچ مانعی ندارد اما نمیتواند به جای دارو، مصرف شود.
درمان بزرگی پروستات بسته به شدت علائم ادراری متفاوت است. اگر علائم ادراری خفیف باشند، بیمار با تغییر روش زندگی روزانه (کاهش وزن، ورزش و ممانعت از خوردن کافئین) و مصرف دارو ، می تواند علائم خود را تا حد زیادی کاهش دهد.
اگر علائم شدید باشد روش درمانی جراحی می­ باشد.

روش درمان بزرگی پروستات
درمان بزرگی پروستات با روش جراحی

در آخر باید گفت علائم ادراری معمولاً بعد از ۴۰ سالگی ظاهر می­ شوند. بیش از نیمی از افراد بالا ۵۰ سال به این بیماری مبتلا هستند. بعد از ۸۰ سالگی بیش از ۹۰ درصد مردان مبتلا به این بیماری مبتلا می‌شوند. خوشبختانه با استفاده از امکانات مختلف می‌توان به تشخیص این بیماری پرداخت و با استفاده از روش های مختلف می توان آن‌ را درمان کرد. نوع بدخیم آن ( تومور پروستات بدخیم یا همان سرطان پروستات بدخیم ) جزو سرطان های کم دردسر می باشد و در صورت تشخیص زود هنگام، می‌توان آن را برداشت و خطر را کامل از بین برد.