زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Condylomata Acuminata) نوعی عفونت است که توسط ویروس HPV نشات می‌گیرد. این نوع زگیل یکی از همه گیرترین بیماری های آمیزشی است. زگیل می‌تواند در هر جایی از بدن ایجاد شود اما زگیل های تناسلی روی اندام های تناسلی (مثل مقعد یا آلت) به وجود می‌آیند و معمولا ظاهری شبیه به گل کلم یا بصورت تخت هستند.

زگیل تناسلی با تبخال تناسلی فرق دارد و با همدیگر متفاوت‌اند. تبخال تناسلی را ویروس هم‌خانواده تبخال صورت ایجاد می‌کند.

زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

در چه قسمت‏هایی زگیل تناسلی به وجود می‌آید؟

این بیماری یکی از بیماری‌های مقاربتی است پس بیشتر از راه رابطه جنسی و دهانی (تماس پوست با پوست آلوده) و مخاط از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می‌شود. در بسیاری از موارد HPV بدون داشتن علامتی فرد را مبتلا کرده و فرد را آلوده می‌کند.
گونه‌های ۶ و ۱۱ ویروس HPV، باعث ۹۰ درصد موارد زگیل هستند. متاسفانه این ویروس خیلی دیر علائمش را نشان می‌دهد و حتی تا ماه ها بدون علامت باشد و ممکن است در اولین تماس منتقل شود بنابراین بهتر است همیشه از کاندوم استفاده کنید.

علائم و نشانه‌های زگیل تناسلی

از نظرشکل ظاهری، زگیل‌های تناسلی تا حدودی شبیه به زگیل‌های عادی می‌باشند. فقط در محل به وجود آمدن آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. زگیل‌های تناسلی در نواحی مخاطی بدن توانایی رشد دارند.این نواحی ها به عبارتند از:

• ناحیه‌ی مقعد
  • ناحیه‌ی دهان، لب ها ، زبان و گلو
  • نوک آلت تناسلی
  • روی بدنه آلت
  • پوست کیسه‌های بیضه
  • و…
زگیل تناسلی
زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد.

سرطان

ویروس HPV می‌تواند عامل سرطان دهانه رحم (سرویکس) و واژن هم  باشد. بنابراین انجام آزمایش پاپ اسمیر تین پرب برای زنان برای بررسی زوائد مشکوک اهمیت زیادی دارد. در راهنمای بالینی سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به تمام زنان توصیه شده از سن ۳۰ سالگی به بعد هر ۵ سال یکبار آزمایش پاپ اسمیر بدهند. همچنین بهتر است زنان آلوده به HPV، هر ۶ ماه یکبار پاپ اسمیر انجام دهند.

هر دو جنس می‌توانند در صورت داشتن زگیل تناسلی شدید دچار به سرطان مقعد و در صورت داشتن آمیزش جنسی دهانی سرطان حنجره، سرطان دهان و سرطان گلو شوند. همچنین در اندام جنسی مردانه، ممکن است باعث سرطان پروستات شود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

زدن واکسن

واکسن‌های وجود دارد که می‌تواند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کند. این واکسن‌ها معمولا چهارگانه هستند که در سه نوبت زده می‌شوند. این واکسن از ابتلا به انواع مختلفی از ویروس که عامل ایجاد این ویروس و سرطان هستند جلوگیری می‌کند.

استفاده از کاندوم

کاندوم از انتقال ویروس HPV و HIV جلوگیری می‌کند. مگر آنکه ویروس از پوست ناحیه‌ای که کاندوم نمی‌پوشاند منتقل شود.

شستشو

شستشوی مناسب اندام‌های جنسی بعد از آمیزش جنسی با آب و الکل خوراکی برای از بین بردن هرگونه کثیفی احتمالی نیاز است.

درمان زگیل تناسلی در آقایان

در بعضی مواقع، زگیل‌های تناسلی، پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه، بدون بکارگیری هیچ روش درمانی، به خودی خود از بین می‌روند. ولی مراجعه به پزشک و مراجعه، لازم است. زیرا ویروس در بدن می‌ماند و از بین نمی‌رود.

مانند بقیه زائده های پوستی، زگیل تناسلی هم با کریوتراپی بهبود می‌یابد.
در روش کریوتراپی برعکس لیزر که بافت زگیل سوخته می‌شود، با استفاده از نیتروژن مایع و با دمای بسیار پایین بافت زگیل یخ زده می‌شود که باعث می‌شود سلول‌های زگیل از بین برود.

کرایو زگیل تناسلی
کریوتراپی با نیتروژن مایع

1. طالبی گفت:

من پیش چهارتا دکتر دوزاری رفتم برای زگیل فقط الکی بهم کرم و داروهای گیاهی چرت و پرت دادن برای درمان زگیل تناسلی اخرشم رفتم پیش دکتر میرصادقی برای درمان زگیل و به سفارش ایشون کرایو کردم
    الان تمام زگیل هام درمان شده و از ایشون ممنونم

2. مرتضی گفت:

دکتر میرصادقی بهترین دکتر برای درمان زگیل هستند اینو وقتی میفهمید که برید پیش بقیه دکترا برای درمان زگیل مخصوصا طب سنتی برای درمان زگیل تناسلی که همش سر کاریه

3. عماد گفت: