اپیسپادیاس یا جابجایی نوک مجرای ادرار | دکتر میرصادقی
اپیسپادیاس یا جابجایی نوک مجرای ادرار ، علت ها و درمان
فروردین 17, 1400
فتق چیست و جراحی آن چگونه انجام می‌پذرید؟
فتق چیست و جراحی آن چگونه انجام می‌پذرید؟
فروردین 17, 1400

ختنه نوزادان و مراقبت های بعد از ختنه + قیمت و هزینه جراحی

  • ختنه پسران ،عملی است که در آن غلفه ( پوست ختنه گاه) را برمی دارند؛ پوست غلفه، پوستی است که می توان از انتهای آلت تناسلی آن را برداشت.ختنه نيز مانند ساير اعمال جراحي نياز به مراقبت و رعايت نكات بهداشتي حين عمل و پس از آن انجام آن دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

    پیش‌پوست یا غُلفِه چیست؟

    پیش‌پوست یا غلفه، پوستی است حلقه‌ مانند که سر آلت تناسلی مردانه را می‌پوشاند. این پوست در صورت ختنه نشدن نوزاد در کودکی و پیش از بلوغ کاملا روی آلت را پوشانده و پس از 5 سالگی به مرور از سرآلت جدا شده و نزدیک بلوغ به عقب نیز کشیده می‌شود که سر آلت نمایان می‌شود.

    منظور از ختنه چیست؟

    پسرها هنگام تولد، پوستی روی انتهای آلت‌شان قرار گرفته که با انجام این عمل برداشته می‌شود. در ابتدا ختنه بیشتر در منطقه‌های مذهبی مرسوم بوده و به عنوان یکی از واجبات در اسلام بوده اما در حال حاضر بیشتر کشورها این عمل را بنا به فواید زیادی که دارد ، برای نوزدان انجام می‌دهند.هنگامی که شخص ختنه می‌شود ، پوست انتهایی برداشته شده و آلت به‌طور کامل در معرض دید قرار می‌گیرد که جهت رعایت بهداشت و تمیزی انجام می‌شود.

    ختنه
    ختنه

     فواید ختنه کردن چیست؟

    • کودکانی که ختنه می شوند نسبت به کودکانی که نمی‌شوند کمتر دچار عفونت ادراری می‌شوند. عفونت ادراری در آنها نسبت به کودکانی که ختنه نمی شوند 15 برابر کمتر است.
    • انجام این عمل اگر در نوزادی انجام شود میتواند از ابتلا به سرطان آلت پیشگیری قطعی کند .
    • یکی از مهم ترین فواید ختنه این است که ، عفونت هایی که بعد از ازدواج ممکن است از طریق رابطه زناشویی ایجاد و منتقل شود را کم می کند. همچنین از آنجایی که عفونت ادراری در کودکان زیر 6 ماه بیشتر است، توصیه می شود ختنه در سنین پایین انجام شود.

    بیشتر بدانید : سایز نرمال آلت تناسلی


    آیا میتوان عمل ختنه را در سنین دیگر انجام داد ؟

    توصیه ما به والدین این است که برای انجام ختنه فرزندان خود در دوره نوزادی آنها اقدام کنند. شاید برخی افراد تصور کنند که در نوزادی دردی احساس نمی‌شود، اما اینطور نیست. در نوزدان نیز حین انجام عمل ختنه درد وجود خواهد داشت. اما آنها نسبت به کودکان و بزرگسالان فرایند آسان‌تری را تجربه می‌کنند.

    در واقع برای انجام این عمل در نوزادان تنها از بی‌حسی استفاده می‌شود و کودک کاملا هوشیار است. اما چنانچه این عمل در کودکان و بزرگسالان انجام گیرد، نمی‌توان تنها با استفاده از بی‌حسی جراحی را انجام داد. برای کودکان و بزرگسالان می‌بایست از بیهوشی استفاده کرد.
    به‌طور کلی هرچه انجام ختنه به بزرگسالی موکول شود، روند بهبودی دردناک‌تر خواهد بود. در نهایت بهتر است در صورتی که شرایط مناسب باشد، در سنین نوزادی این عمل انجام گیرد.

    انواع روش‌های ختنه

    بطور کلی دو روش برای ختنه وجود دارد که هر کدام فواید و عوارض خودشان را دارند. این دو روش عبارتند از:

    1. حلقه

    در روش حلقه ابتدا با دو انبر پوست غلفه را باز کرده و برای محافظت از سر آلت ابزاری گرد را داخل پوست و بر روی سرآلت قرار می‌دهند. برای وارد نمودن ابزار به داخل غلفه روی آن داده می‌شود. سپس از بیرون روی محلی که باید غلفه جدا شود، حلقه پلاستیکی قرار می گیرد و غلفه جمع می‌شود. پس از گذشت حدود 5 تا 7 روز غلفه خود به خود مانند بند ناف جدا می شود و می‌افتد.

    2. جراحی

    در این روش مانند روش حلقه با دو انبرغلفه باز می شود و ابزاری برای محافظت از آلت روی سرآلت قرار می‌گیرد. اما در اینجا پس از ایجاد شکاف روی غلفه و مشخص شدن حدود جداشدن آن از آلت با قیچی جراحی دورتادورغلفه بریده می‌شود.

    مراقبت‌های بعد ازختنه

    مراقبت‌های بعد از ختنه نسبتاً ساده است که تا زمان بهبود آلت تناسلی ختنه‌شده‌ که حدود هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشد، لازم است نکات زیر را رعایت کنید:

    ناحیۀ ختنه‌ شده را تمیز نگه دارید.

     این مهم‌ترین مراقبت پس از انجام این عمل است. در هر بار تعویض پوشک، هر ذرۀ مدفوعی را که می‌بینید با ملایمت پاک کنید. به جای استفاده از دستمال مرطوب ، از صابونی ملایم و بی‌بو برای پوست نوزاد و آب گرم استفاده کنید.از حوله استفاده نکرده وفقط اجازه دهید که آن ناحیه خودبه‌خود خشک شود تا از التهاب جلوگیری شود. تا زمانی که آلت تناسلی بهبود می‌یابد و ریشۀ بند ناف نیز می‌افتد تنها از روش شست‌وشو با یک لیف یا حولۀ نرم برای بدن نوزاد استفاده کنید و از خیس کردن ناحیه ختنه در حمام خودداری کنید. از آنجایی که در حین ادرار کردن محل ختنه مرطوب خواهد شد، بهتر است پوشک را به موقع تعویض کنید تا این موضوع مشکلی ایجاد نکند.

    تمیز نگهداشتن ناحیه ختنه شده
    تمیز نگهداشتن ناحیه ختنه شده

    از ناحیۀ ختنه‌شده محافظت کنید.

     پس از جراحی ممکن است جراح یک باند وازلینی روی آلت نوزاد قرار دهد که معمولاً با اولین ادرار نوزاد این باند می‌افتد. متخصصان اطفال نظرات متفاوتی در مورد ادامه استفاده از پانسمان برای آلت تناسلی در حال بهبود دارند. اگر توصیه می شود که به پانسمان ادامه دهید، قبل از پیچیدن یک گاز استریل کوچک دور محل یا قرار دادن یک باند روی آن، کمی وازلین روی سر آلت تناسلی بمالید تا پانسمان به پوست نچسبد.

    مراقبت از ناحیه ختنه شده با وازلین
    مراقبت از ناحیه ختنه شده با وازلین

    در صورت نیاز از پانسمان استفاده کنید.

    نظر پزشکان در ‌این رابطه متفاوت است. والدین باید طبق آنچه که جراح کودکشان می گوید عمل کنند. اگر جراح دستور استفاده از پانسمان را داده است، پس از هر بار شستشو بانداژ را عوض کنید و قبل از پانسمان کردن از پماد استفاده نمایید. اگر استفاده از پانسمان توصیه نشده است،باید چندین بار در روز پوشک را تعویض کرده و پس از هر بار تعویض، از پماد مخصوص استفاده کنید.

    مراقبت بعد از ختنه با پانسمان
    مراقبت بعد از ختنه با پانسمان

    در آخر : باید گفت نگهداری و مراقبت‌های پس از این عمل بسیار اهمیت داشته و در صورت هرگونه بی‌دقتی ممکن است آسیبی به کودک وارد شود. اولین قدم که باید قبل از ختنه برداشت افزایش آگاهی نسبت به مراقبت‌های پس از انجام عمل است. با داشتن آگاهی از تمام مراقبت‌ها ، به‌راحتی می‌توانید از فرزند خود مراقبت کنید تا نهایتا بعد از دو هفته به‌‎طور کامل بهبود یابد.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    8 دیدگاه

    1. ساناز گفت:

      سلام خسته نباشید
      وقت شما بخیر
      ببخشید پسر من ده ماهشه اما هنوز ختنه نشده بخاطر کرونا ترسیدیم ببریمش.الان سینه خیز میره و چون منو همسرم شاغلیم پیش پرستار میمونه میخاستم ببینم اگه الان ببریم ختنه کنیم چون به حالت سینه خیز برمیگرده و ممکنه پرستار بغلش نکنه و….مشکلی پبش نمیاد در واقع چون راه نمیره ولی دمر میشه از لحاظ سنی وقت مناسبیه برای ختنه؟

    2. گل سرخ گفت:

      من میخوام پسرم رو ختنه کنم با روش لیزر آیا شما انجام میدید؟ یا اگه جایی رو تو تهران میشناسید بهم معرفی کنید ترجیحا شرق تهران ممنونم

    3. ناشناس گفت:

      سلام
      پسر چهار لاله مون حدودا چقدر هزینه ختنه اش میشه؟ بیمه سلامت

    4. سما گفت:

      سلام هزینه ختنه چقدر هست

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *