شب ادراری کودکان | دکتر میرصادقی
علت های درد بیضه و انواع بیماری های آن
مهر 30, 1398

سوزش ادراری

• اگر مثانه یا بخش‌های مجاور آن دچار مشکل شوند باعث ایجاد ادرار دردناک و یا سوزش ادرار(Dysuria) می‌شوند. از نشانه‌های دیسوریا درد، سوزش و ناراحتی و به طور کلی ادرار دردناک می‌باشد. دلایل زیادی باعث درد هنگام دفع ادرار می‌شوند که خوشبختانه قابل درمان هم هستند.

مثانه

مثانه بخشی از دستگاه ادراری می‌باشد که به شکل یک کیسه قبل از مجرای خروجی و بعد از حالب قرار دارد. کلیه با انجام عمل تصفیه ، مواد زائد را دفع می‌کند. مثانه این مواد زائد در خود نگه می‌دارد.
    عفونت ، سرطان ، افتادگی ، عصبی بودن مثانه و… از انواع بیماری های مربوط به این عضو مهم مجاری ادرار می‌باشد.
    پزشکان به این عارضه دیزوری نیز می گویند.

مثانه
    مثانه عضوی از سیستم ادراری

سوزش ادرار

ادرار دردناک می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد که برخی از آن‌ها به عفونت‌های باکتریایی برمی‌گردد. مشکل در مثانه یا بخش‌های مجاور مثانه می‌تواند باعث درد هنگام دفع ادرار شود. پزشکان به سوزش حین دفع ادرار، دسوریا نیز می گویند.افراد دچار دیسوریا باید پزشک را از هر نشانه‌ای که دارند آگاه کنند. در صورتی که این نشانه‌ها ، مربوط به ادرار دردناک باشد ، پزشکان بهتر می‌توانند علت بیماری را تشخیص داده و درمان مرتبط با آن را پیدا کنند.
    در اکثر مواقع سوزش و درد هنگام ادرار، نشان دهنده عفونت مجاری ادراری (UTI) است.
    سوزش ادرار در میان بانوان شایع‌تر است و در بین آقایان نیز بیشتر در سنین بالا مشاهده می‌شود.

علائم سوزش ادرار

علائم ادرار دردناک در زنان و مردان متفاوت است.
    علائمی مانند سوزش، تیر کشیدن یا خارش هم در میان بانوان و هم آقایان شایع می‌باشد. معمولا سوزش و درد در شروع ادرار یا پس از آن حس می‌شود.
    اگر هنگام شروع ادرار فرد دچار دردشود علامت عفونت مجاری ادراری است.
    در صورتی که فرد پس از ادرارکردن دچار درد شود ، نشان‌دهنده وجود مشکل در مثانه یا پروستات است. بسیاری از بیماران مرد قبل و بعد از ادرار کردن نیز در آلت تناسلی احساس درد دارند. علائم بیماران زن داخلی یا خارجی است. التهاب یا تحریک واژن بانوان که از پوست حساسی هم برخوردار است ، باعث درد در بیرون از ناحیه واژن می‌شود. عفونت مجاری ادراری عامل ایجاد درد در داخل است.

دلایل سوزش و درد هنگام دفع ادرار

احساس درد هنگام دفع ادرار و یا دفع ادرار همراه با سوزش می‎تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در زیر به برخی از آنها می‌پردازیم.

عفونت دستگاه ادراری یا عفونت مثانه

اگر در هر یک از اعضای دستگاه ادراری ( کلیه‌ها ، حالب‌ها ،مثانه و مجرای پیشابراه ) باکتری‌های زیادی تجمع پیدا کنندشخص دچا ر عفونت دستگاه ادراری (UTI) می‌شود.

نشانه‌های دیگر عفونت دستگاه ادراری

اگر فردی دچار عفونت دستگاه ادراری شود دچار علاوم زیر می‌گردد:

• هماچوری
    • ادرار بدبو
    • درد در پشت و پهلوها
    عفونت مثانه

عفونت‌های مقاربتی

کلامیدیا، گونوره‌آ و هرپس (تبخال تناسلی) عفونت‌های مقاربتی می‌باشند و از طریق رابطه جنسی حفاظت نشده انتقال میابند. این بیماری مقاربتی باعث ایجاد درد هنگام ادرار می‌ شوند.

نشانه‌های دیگر عفونت های مقاربتی

با توجه به اینکه فرد ، مبتلا به کدام یک از بیماری‌های مقاربتی می‌باشد علائم بیماری فرق می‌کند. برای مثال ، هرپس باعث ایجاد ضایعه‌های تاول‌ مانند روی دستگاه تناسلی می‌شود.

سوزاک
    بیماری مقاربتی سوزاک

عفونت‌های پروستات

اگر عفونت باکتریایی درمان نشود می‌تواند باعث ایجاد التهاب پروستات یا پروستاتیت شود. عفونت‌های مقاربتی که باعث التهاب مزمن می‌شوند، می‌تواند پروستاتیت ایجاد کنند. عفونت های پروستات باعث سوزش ادرار در مردان می‌شود.

عفونت پروستات می‌تواند باعث بروز علائم دیگری از جمله مشکل در دفع ادرار ، درد در مثانه ، بیضه‌ها و الت تناسلی ، انزال دردناک و تکرر ادرار شود.

سنگ کلیه

سنگ‌های ادراری یعنی تجمع مواد معدنی مانند کلسیم یا اوریک اسید که سنگ‌های سختی در کلیه‌ها یا اطراف آن‌ها ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات سنگ‌های کلیه جایی نزدیک به محل ورود ادرار به مثانه قرار می‌گیرند و باعث ایجاد ادرار دردناک می‌شوند.

سایر نشانه های سنگ کلیه

علاوه بر دیسوریا، سنگ‌های کلیه می‌توانند نشانه‌های زیر را ایجاد کنند:

• درد پشت و پهلوها
    • ادرار صورتی یا قهوه‌ای‌مانند
    • ادرار کدر
    • تهوع
    • دردی که با شدت ادرار تغییر می‌کند
    • لرز
    • چندین مرتبه ادرار کم
    سنگ کلیه

درمان سوزش ادرار

درمان درد و سوزش به علت بروز درد بستگی دارد. ابتدا باید منشأ درد هنگام ادرار شناسایی شود. ابتدا باید مشخص شود آیا عفونت، التهاب، عامل‌های مربوط به رژیم غذایی یا ناراحتی‌های پروستات و مثانه باعث سوزش ادرار شده است.

شایع‌ترین دلیل این بیماری عفونت مجاری ادراری است که با مصرف دارو درمان می‌شود. اگر دلیل درد و سوزش عفونت نباشد،پزشک با آزمایش‌های دیگر ، علت ایجاد درد و سوزش را بررسی می‌کند. التهاب ناشی از تحریک پوست معمولاً با پرهیز از علت تحریک درمان می‌شود.در صورتی که بیماری‌های پروستات یا مثانه باعث سوزش ادرار شده باشند، با درمان عارضه اصلی سوزش برطرف می‌شود.

درمان سوزش ادرار
    درمان سوزش ادرار با دارو

درمان سوزش ادرار ، بستگی به علت آن دارد. با وجود متفاوت بودن علت‌های ایجاد سوزش حین دفع ادرار، علائم آن مشابه می‌باشد. برای بهبود و شناسایی علت به وجود آورنده این بیماری باید به پزشک ارولوژ مراجعه کرد.

1. کاظم حسینی گفت:

ممنون از سایت و مطالب خوبتون . بسیار مفید و خوب هستن الحق که بهترین ارولوژیست ایران و پنجه طلای ارولوژی ایران خودتی دکتر جان

2. رادسیما گفت:

دکتر من در ناحیه تناسلی خارش و سوزش دارم مخصوصا وقتی زمان زیادی کار میکنم یا لای پام رطوبت میکنه و زیاد شلوار پام باشه شبش خیلی خارش و سوزش میگیره لای پام ممکنه زگیل باشه یا مشکل عفونت ادراری
      ولی وقت ادرار کردن سوزش یا خارش ندارم چیکار کنم دکتر جان

• دکتر میرصادقی گفت:

نیاز به بررسی و چکاپ ادرار دارید ممکن است حساسیت پوستی باشد و یا عفونت دستگاه ادراری یا زگیل و … بدون بررسی ازمایشات و معاینه نمیتوان دقیق مشخص کرد

3. لطیفی گفت:

سلام دکتر سوزش ادرار در اثر عفونته فقط یا ممکنه از پروستات باشه

• دکتر میرصادقی گفت:

سوزش ادرار تنها در اثر عفونت نیست و میتواند در اثر عوامل دیگری نیز ایجاد شود
        اما باید بیمار بررسی و معاینه شود تا بتوان علت ایجاد سوزش در ادرار را تشخیص داد

4. راحله گفت:

سلام خانم ۳۷ ساله هستم با سابقه بیماری کلیه چند روز بود تکرر ادرار داشتم و احساس میکردم مثانه ام کامل تخلیه نمیشه بعد از اون از دیروز درد شدید هنگام ادرار به همراه خون دارم و همچنین تکرر ادرار شدید. در حالت عادی هم زیر دلم درد دارم
      ممنون میشم راهنماییم کنید.

5. سینا گفت:

سلام دردمثانه وسوزش ادرار دارم راه حل بفرمایید؟

6. رضا گفت:

با سلام…هر ده روز یه بار داخل و بیرون مجرای اردار نزدیک الت تنالسلی تیر میکشد و سوزش دارم به مدت یکی دو ثانیه بیشتر نیست در ضمن موقع ادرار و نزدیکی نه سوزش و درد و ترشحی ندارم با تشکر ۴۱ ساله هستم

• adm_heidari گفت:

ممکن هست مشکل خاصی نباشه ولی حداقل یکبار باید چکاپ و پیگیری انجام بشه.