مرض بیرونی
مرض بیروني وعلاقته بضعف الانتصاب وطرق العلاج
خرداد 26, 1399
مراحل جراحی آلت
مراحل جراحی پروتز آلت و قیمت در 2022
خرداد 26, 1399

سونوگرافی کالر داپلر آلت

  • سونوگرافی کالر داپلر(Color Doppler) یک نوع سونوگرافی برای تشخیص انسداد و یا کاهش سرعت جریان خون در رگ‌های آلت می‌باشد. این سونو گرافی در بیمارانی که دچار عدم نعوظ یا اختلال نعوظ می باشند تجویز می‌گردد. بر اساس نتیجه ی سونوگرافی کالر داپلر می توان سرعت و جهت جریان خون درون رگ های آلت را بررسی کرد.

    در مقالات قبلی به عملکرد نعوظ و علت های عدم نعوظ یا اختلال نعوظ در مردان اشاره کردیم . همانطور که قبلا گفتیم یکی از علت های عدم نعوظ می تواند اختلال در خون رسانی و ورید های آلت بیمار باشد. به این جهت پزشک متخصص برای بررسی مشکلاتی چون نشت وریدی و اختلال خون رسانی به آلت از این سونو گرافی استفاده می کند.

    سونوگرافی کالر داپلر آلت چیست ؟

    سونوگرافی کالر داپلرآلت ، یک روش برای اندازه گیری جریان خون در شریان‌ها و عروق خونی آلت می‌باشد. در طی این سونوگرافی، جریان خون غیرطبیعی درون رگ‌های آلت بررسی می‌شود وانسداد رگ یا گردش خون ضعیف و … را می‌توان تشخیص داد.

    ابتدا آمپول پاپاورین با سرنگ ظریف و باریک انسولین به آلت تزریق می شود. این تزریق باعث افزایش جریان خون به آلت و ایجاد نعوظ می گردد. به وسیله این تست سالم بودن و یا اختلال در عملکرد عروقی آلت تناسلی مشخص می شود. به عنوان مثال اگر نشت وریدی باعث ناتوانی جنسی و عدم نعوظ در فرد باشد بلافاصله بعد از تزریق آلت سفت شده اما تدریجاً از بین می رود.

    در افرادی که مصرف دارو باعث بهبود عملکرد نعوظ نمی شود، انجام سونوگرافی رنگی از عروق آلت تناسلی توصیه می گردد. در این روش بافت اسفنجی سیلندر هاکه عامل ایجاد نعوظ هستند ارزیابی می شوند. علاوه بر آن رگ های ورودی (سرخ رگ ها یا شریان های آلت ) و رگ های خروجی (سیاه رگ ها یا وریدهای آلت) نیز بررسی می شوند. برای اینکه نعوظ سفت و پایداری ایجاد شود، بایستی شریان ها باز باشد و خون به میزان کافی وارد سیلندر های آلت گردد. از طرف دیگر دریچه های وریدها که مسئول خارج کردن خون از آلت هستند باید بسته شوند. تا خونی که وارد بافت اسفنجی آلت می شود، در آلت حبس گردد. این اتفاق باعث بزرگ شدن آلت و نعوظ و سفتی کامل آلت می شود.

    ممکن است خون به دلیل تنگی سرخ رگ ها به اندازه ی کافی وارد اسفنچ های آلت نشود. همچنین ممکن است خونی که وارد می شود در آلت حبس نگردد (نشت وریدی). در این صورت فرد شاهد نعوظ مناسبی برای شروع یا در طی رابطه نخواهد بود. تنگی شریانی غالبا در در افراد مسن، سیگاری، دیابتی، دارای کلسترول و قند و چربی بالا و …. مشاهده می شود.

    سونوگرافی رنگی نوعی سونوگرافی است که با امواج صوتی فرکانس بالا میزان جریان خون از طریق شریان ها و رگ ها انداره گیری می شود. تفاوت عمده سونوگرافی معمولی و سونوگرافی رنگی آن است که یک سونوگرافی معمولی با استفاده از امواج، تصاویر را تولید می کند. اما نوع معمولی نمی تواند جریان خون را نشان دهد.

    سونوگرافی کالر داپلر
    سونوگرافی کالر داپلر یا رنگی آلت

    سونوگرافی کالرداپلر توسط چه متخصصی انجام می شود ؟

     این سونوگرافی توسط متخصص رادیولوژیست انجام می شود و می‌تواند در بیمارستان و یا در مطب و مراکز تصویر برداری پزشکی انجام شود.

    – حداقل دو ساعت قبل از انجام سونوگرافی داپلر، فرد باید از مصرف هر گونه مواد نیکوتین دار مانند سیگار، تنباکو، قلیان و … خودداری کند، زیرا نیکوتین سبب انقباض رگ های خونی می‌شود و نتایج غلطی را ایجاد می‌کند.

    این سونوگرافی حدود 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.


    پیشنهاد می کنم مقاله مراحل جراحی پروتز آلت را مطالعه کنید.


    سونوگرافی آلت
    سونوگرافی کالر داپلر آلت

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲۲ رای

    13 دیدگاه

    1. ناشناس گفت:

      الحق که سلطان کلیه ایرانید دکتر

    2. بهنام انصاری گفت:

      با عرض سلام . من مدتی است که بدنبال مرکز سونوگرافی هستم . نسخه پزشک مبنی بر انجام سونوگرافی داپلر با تزریق هستم . متاسفانه مرکزی را پیدا نکردم . چنانچه امکان دارد مرکزی را معرفی فرمایید . با تشکر

    3. میلاد گفت:

      کارتون خیلی درسته دکتر مهربان و دلسوز مردمی

      • ناشناس گفت:

        با درود و احترام،
        من نسخه پزشکز برای انجام این نوع سونوگرافی دارم،اما هرجایی که رفتم گبتند انجامش نمیدند،آیا در مازندران مرکزی برای انجام این نوع سونوگرافی میشناسید کا به ما معرفی کنید؟

        • دکتر میرصادقی گفت:

          با سلام خیر
          باید از پزشک شهر خودتون که نسخه رو نوشتند استعلام بگیرید که به کجا مراجعه کنید

    4. محمد سلمان اسلامی نژاد گفت:

      دکتر جون بهترین دکتر کلیه و پروستات تهران خودتونید
      واقعا پنجه طلای ارولوژی ایران هستید و ممنونم از جراحی پدرم از شما

      • ناشناس گفت:

        با سلام
        جراحی کجی آلت هزینه اش چقدر میشه؟
        و اینکه جراح کلیه و مجاری ادار اونو جراحی میکنه یا جراح مخصوص به خود را دارد؟

    5. ناشناس گفت:

      سلام
      خسته نباشید ،اقای دکترمن مشکل زودانزالی دارم تمام راهها راهم رفتم نتیجه نگرفتم ۵۰ سال دا رم آیا درمانی دارد خواهشا راهنمایی فرماید

      • adm_heidari گفت:

        دوست عزیز از نظر پزشکی راه درمان زودانزالی دارودرمانی هست ولی باید معاینه انجام بشه بصورت حضوری یا غیر حضوری میتونید نوبت بگیرید.

    6. سعید گفت:

      سلام دکتر من مدتیه سوزش ادرار داشتم و بعد از ازمایش ها و سونو و سیتی دکتر تشخیص دادند عقونت پروستاته و من قبلا ۱۱سالگیم عمل الت تناسلی داشتم ایا میتونه اون عمل باعث این سوزش ها شده باشه؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *