تاثیر سیگار در سرطان مثانه
تاثیر سیگار در سرطان مثانه
مرداد 28, 1399
بی اختیاری ادرار
انواع بی اختیاری ادرار
مرداد 28, 1399

برگشت ادرار یا ریفلاکس ادراری

  • در حالت عادی، ادرار از کلیه‌ها تولید شده و به وسیله حالب‌ها در مثانه جمع می‌شود و از مجرای ادراری خارج می‌شود و به حالب برنمی‌گردد. ریفلاکس یا برگشت ادرار به پس زدن ادرار از مثانه به حالب گفته می‌شود که در آن جریان ادرار ازمثانه به سمت کلیه‌ها پس می‌زند. این بیماری شدت های متفاوتی دارد و می‌تواند در موارد شدید باعث از کار افتادگی کلیه شود. درمان این بیماری بسته به شدت آن جراحی یا دارودرمانی می‌باشد.

    دستگاه ادراری

    دستگاه ادراری شامل کلیه ها ، حالب ها (میزنای ) ‌‌‌، مثانه و مجرای خروجی ( مجرای پیشاب ) است. کلیه واحد تصفیه کننده خون در بدن است و مواد زائد و آب اضافی را به‌ صورت ادرار از خون جدا می‌کند. سپس ادرار به کمک حالب ها در مثانه جمع آوری می شود و به وسیله مجرای خروجی از بدن خارج می‌شود.

    دستگاه ادراری

    برگشت ادرار یا ریفلاکس ادراری چیست؟

    ادرار توسط لوله‌هایی به نام حالب از کلیه به سمت مثانه می رود ، در آنجا ذخیره می‌شود و هنگام اجابت مزاج از بدن خارج می‌شود. معمولا مواد دفعی به کمک حالب از کلیه خارج و به مثانه منتقل می‌شوند. اما گاهی اوقات ادرار به صورت غیرطبیعی از مثانه به عقب برگشت می‌کند و وارد حالب می‌شود که  به آن ریفلاکس ادراری Vesicoureteral reflux می‌گوییم.

    برگشت ادرار یا ریفلاکس ادراری
    برگشت ادرار یا ریفلاکس ادراری

    آیا برگشت ادرار خطرناک است؟

    زمانی که ادرار برمی گردد باعث عفونت ادراری می‌شود و در صورت عدم درمان باعث ورم کلیه ، سنگ کلیه ،عفونت کلیه ، از کار افتادگی کلیه ، فشارخون بالا و نارسایی کلیه و ….. می‌شود.

    انواع ریفلاکس ادراری

    این بیماری درجات مختلفی دارد.(همانند شکل زیر)
    در خفیف ترین حالت ادرار از مثانه فقط به حالب پس می زند و به کلیه نمی رسد اما در موارد شدید ادرار نه تنها به کلیه پس می‌زند بلکه حالب هم بر اساس این فشار خلاف جهت ، گشاد می‌شود.

    شدت برگشت ادرار
    شدت برگشت ادرار

    علت های برگشت ادراری

    از علت های این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
    ۱) نقص مادرزادی مانند کودکی که دریچه فلپ کوتاهی داشته باشد و این دریچه به درستی عمل نکند.
    ۲) ژنتیک مانند ابتلای یکی از اقوام به برگشت ادرار
    ۳) ناهنجاری های ادراری مانند وجود یک حالب اضافی برای یک کلیه و یا نقص مادرزادی دستگاه ادراری
    ۴) مشکلات مثانه و روده در کودکان مانند یبوست

    تشخیص ریفلاکس ادراری

    تشخیص ریفلاکس ادراری توسط پزشک متخصص ارولوژیست انجام می‌شود. پزشک متخصص با انجام آزمایش‌های مختلفی مانند سیستویورتروگرام حین ادرار ، اسکن اولترا ، سوند کلیوی و اسکن هسته ای پزشکی و یا عکس رنگی از مثانه و بر اساس علایم بیمار،می‌تواند ریفلاکس ادرار را تشخیص دهد.

    تشخیص برگشت ادرار
    تشخیص ریفلاکس ادراری

    درمان برگشت ادرار چگونه است؟

    درمان این بیماری به شدت بیماری بستگی دارد. گاهی با دارو بیماری برطرف می‌شود و گاهی نیاز به جراحی دارد مانند عمل سیستوسکوپی. جراحی می‌تواند به صورت باز، لاپاراسکوپی و آندوسکوپی صورت گیرد. تشخیص روش درمان تنها توسط متخصص ارولوژی و بر اساس وضعیت بیمار انجام می‌گیرید و به انتخاب خود بیمار نمی‌باشد.

    درمان برگشت ادرار با جراحی
    درمان برگشت ادرار

    اگرچه برگشت ادرار بیشتر در کودکان مشاهده می‌شود اما امکان بروز آن در بزرگسالان نیز وجود دارد. برای جلوگیری از ورم کلیه و نارسایی کلیه باید هرچه سریع تر درمان شود و درمان بر اساس شدت بیماری صورت می گیرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    6 دیدگاه

    1. محمد علی سبزواری گفت:

      دکتر من مشکل برگشت ادرار دارم میخوام بیام پیش ما درمان بشم چجوری نوبت بگیرم

    2. علیرضا گفت:

      دخترم ریفلاکس ادراری داره چه کار باید کنم

      • دکتر میرصادقی گفت:

        باید به ویزیت آنلاین اقدام کنید یا به نزدیک ترین ارولوژیست منطقه تون مراجعه کنید

      • ناشناس گفت:

        سلام دکتر صادقی.من مثانه ام مادرزادی کوچیک بوده عمل کردم یعنی بزرگش کردم پیش دکتر محمدرضا رزاقی.والان سالهاس سوند فولی که همون سوند یکبار مصرف استفاده میکنم.آیا درمان وجود دارد.چون همیشه کراتینم ۲و۳ است.توروخدا راهنمایی کنید. مچکرم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *