بی اختیاری ادرار در مردان و درمان آن| دکتر میرصادقی
بی اختیاری ادرار در مردان و درمان آن
شهریور 17, 1399
مثانه پرکار | دکتر میرصادقی
مثانه پرکار
شهریور 17, 1399

بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ‌

  • بزرگی پروستات خوش خیم علت های متفاوتی دارد، یکی از این علت ها، بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ، می باشد. این بزرگی امری طبیعی و اجتناب نا پذیر است و با مصرف برخی داروها میتوان از سرعت رشد آن کاست. معمولا مردان از 40 سالگی به بعد به این بیماری مبتلا می شوند این بیماری قابل درمان و تشخیص بوده و در ادامه به آن خواهیم پرداخت .

    بزرگی پروستات چیست؟

    همانطور که در مقالات قبل گفته شد پروستات یک غده ى عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان است.
    پروستات دور مجرای ادراری (محل اتصال مجرای خروجی به مثانه ) و زیر مثانه قرار دارد .
    پروستات عضوی از دستگاه تناسلی مردانه او به اندازه یک گردو می باشد که معمولا در 20 سالگی به اندازه ثابت می رسد و از 40 سالگی به بعد رشد می کند .بزرگی پروستات خود دو دسته ی متفاوت خوش خیم و بد خیم دارد که قبلا به آن اشاره کرد ه ایم

    بزرگی خوش خیم پروستات

    یکی از انواع علت های بزرگی پروستات ، کهولت سن می باشد. بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ، ‌امری اجتناب ناپذیر است و با افزایش سن مردان به آن مبتلامی شوند .معمولا بعد از 40 سالگی ، علائم ادراری در مردان دیده می شود . و نیاز است که مردان در سن ۵۰ سال به بالا هرساله برای چکاپ پروستات به متخصص ارولوژیست مراجعه نمایند.
    اکثریت مردان ۸۰ ساله دارای علائم ادراری پروستات می‌ شوند . بزرگی خوش خیم پروستات (Benign prostatic hyperplasia) سرطانی نیست و قابل درمان می باشد.

    کهولت سن عامل بزرگی پروستات

    علت بزرگی پروستات در سن بالا

    متاسفانه هنوز علت واقعی بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ،‌ مشخص نشده است.
    بنا بر فرضیه ای هورمون جنسی مردانه که تسترسترون می‌باشد، نقش تأثیرگذاری در بزرگی پروستات بازی می‌کند. تستوسترون از بیضه ترشح می شود و هورمون جنسی مردانه می‌باشد . از دیگر علت های ابتلا به این بیماری می توان به دی هیدرو تستوسترون که چند برابر هورمون تسترسترون و هورمون استروژن اشاره کرد که باعث رشد پروستات می‌گردند .

    بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ، نیز همانند سفید شدن مو ، ‌در افراد مختلف در سن مختلفی ایجاد میشود و وابسته به ژنتیک افراد می باشد. بدان معنی که در فردی ممکن است در سن ۴۰ سالگی پروستات شروع به رشد نماید ٬‌اما در فرد دیگر ممکن است در سن ۵۰ سالگی این رشد اتفاق بیوفتد. سرعت رشد نیز در افراد مختلف متفاوت می باشد.

    عواملی مانند فشار خون،چاقی،چربی و دیابت با بزرگی خوش خیم پروستات در ارتباط است .

    علائم

    از شایع ترین علائم ادراری نشان دهنده بزرگی پروستات در مردان بخصوصبزرگی پروستات در اثر کهولت سن ، می‌باشد.
    علائم ادراری به دو گروه تقسیم می‌شوند:دسته اول مربوط به تحریک مثانه بوده که شخص دچار شب ادراری و تکرر ادرار می شود و یا دفع ادرار با سوزش است دسته دوم مربوط به انسداد جریان ادرار بوده بطوری که شخص باید مدتی صبر کند تا ادرار خارج شود .

    بزرگی پروستات عامل تکرر و بی اختیاری ادرار

    تشخیص

    با بروز علائمی که در بالا ذکر شد می توان تا حدی ابتلا به این بیماری (بزرگی پروستات در اثر کهولت سن)را تشخیص داد اما روش های دقیق تری برای تشخیص این نوع بیماری وجود دارد که عبارتند از :

    چکاپ سالانه پروستات در مردان بالای پنجاه سال
    معاینه مقعدی پروستات
    تست PSA
    آزمایش ادرار
    سونوگرافی سیستسکپی
    و ……….

    درمان

    خوشبختانه این بیماری(بزرگی پروستات در اثر کهولت سن ‌) قابل کنترل بوده و با مصرف کوتاه مدت دارو و تغییر سبک زندگی به سمت سبک زندگی سالم می توان سرعد رشد پروستات را کنترل کرد و تا حدود زیادی علایم بیماری را بهبود بخشید .اگرچه مصرف گوجه فرنگی می تواند سرعت بزرگ شدن پروستات را کاهش دهد اما به تنهایی باعث کنترل رشد این بیماری نمی شود زیرا میزان لیکوپین موجود در گوجه بسیار کمتر از میزان لیکوپین موجود در داروهای تجویزی می باشد.
    البته گاهی هم بسته به میزان بزرگی پروستات شخص برای درمان نیاز به جراحی پیدا می کند که پزشک متخصص یا بخشی از پروستات را بر می دارد و یا بطور کل آن را جدا می کند .

    تراشیدن پروستات با ابزارهای مخصوص از طریق مجرای ادرار
    روش جراحی باز و درآوردن کامل پروستات (جراحی شکمی)

    اگرچه این بیماری اجتناب ناپذیر بوده و احتمال ابتلا  به آن با افزایش سن بیشتر می شود اما با کنترل سبک زندگی و پیگیری به موقع می توان آن را کنترل و درمان کرد .


    برای دیدن ویدیو ها و ارتباط با ما میتونید در آپارات و اینستاگرام دکتر میرصادقی با ما همراه باشید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    5 دیدگاه

    1. احسان خادم الحسینی گفت:

      سلام دکتر
      پس چگونه میتوان از بزرگ شدن پروستات جلوگیری کرد ؟
      ایا خوردن گوجه باعث کوچک ماندن پروستات و جلوگیری از بزرگ شدن پروستات میکند ؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        خیر لطفا به این مقاله مراجعه کنید . در این مقاله به صورت کامل توضیح داده ایم که چرا خوردن گوجه نمیتواند مانع بزرگی پروستات شود .

    2. اقبالی گفت:

      سلام،پدر من ۸۳ سال سن داره و الان دکتر تشخیص داده پروستات باید برداشته بشه،،،به نظر شما با وجود سن بالا و داستن مشکلاتی از جمله ریوی و قلبی آیا اصلا نیاز به عمل جراحی هست ؟اگر عمل انجام نشه چه اتفاقی خواهد افتاد؟

    3. […] با افزایش سن، بزرگ‌شدن پروستات در بین آقایان بسیار رایج است. داروهایی وجود دارد که می‌توانند به مردان مبتلا به بزرگی پروستات کمک کنند؛ اما این داروها همیشه مفید نیستند. در چنین شرایطی، جراحی هم می‌تواند مؤثر باشد. از جراحی برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش‌های درمان بزرگ شدن پروستات صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا شما هم در این باره، اطلاعات کاملی کسب کنید. […]

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *