آزمایش اسپرم ( اسپرموگرام ) | دکتر میرصادقی
آزمایش اسپرم ( اسپرموگرام )
شهریور 12, 1399
بزرگی پروستات | دکتر میرصادقی
بزرگی پروستات چیست؟
شهریور 12, 1399

فیستول چیست ؟

• فیستول ادراری(Fistule) به حالتی گفته می‌شود که عضوی از مجرای ادرار دچار یک بازشدگی غیرعادی شود و یا بین مجرای ادرار و یکی از اندام های مجاور سوراخی ایجاد گردد. عواملی مانند آسیب دیدن بافت‌های مجاری ادرار، ناحیه لگن یا واژن می‌تواند باعث ایجاد فیستول شود.
    فیستول میتواند در مثانه ، حالب و یا مجرای ادرار ایجاد شود .
    درمان فیستول با روش‌های جراحی و غیر جراحی انجام می‌شود.

سیستم ادراری

سیستم ادراری در بدن یکی از سیستم های مهم می‌باشد که وظیفه‌ی تصفیه ی خون را به عهده دارد. دستگاه ادرار از مثانه ، حالب ها ، کلیه ها ، مجرا تشکیل شده است. این سیستم به کمک کلیه‌ها و مثانه مواد زائد بدن را دفع می‌کند در نتیجه هر نوع اختلال در عملکرد این سیستم می‌تواند خطرناک باشد. اگر هر یک از اعضای این سیستم سوراخ شود باعث نشت ادرار به سایر نقاط می شود(فیستول) که بسیار خطرناک است.

دستگاه ادرار
    دستگاه ادراری

فیستول چیست؟

فیستول به معنی سوراخ در هر یک از اعضای سیستم ادراری می‌باشد که از طریق آن ادرار به بیرون نشت پیدا میکند. به ارتباط بین هر بخشی از دستگاه ادراری و عضو مجاور خود، در اثر ایجاد سوراخ ، فیستول مجرای ادراری می‌گوییم. فیستول ادراری باعث بی اختیاری ادرار و عفونت می شود. معمولا فیستول در مثانه یا پایین مجرای ادرار ایجاد می‌شود. فیستول بیشتر در بین زنان شایع می باشد. البته مردان هم نوع دیگری از فیستول ادراری (هیپوسپادیاس ) را تجربه می‌کنند. فیستول ممکن است در اثر آسیب دیدگی در طول جراحی،کار طولانی مدت، بیماری‌های سیستم ادراری و … ایجاد شود و یا حتی به صورت مادرزادی وجود داشته باشد.

فیستول

علائم ابتلا به فیستول

افراد با توجه به علائم خاصی متوجه ابتلا به فیستول می‌شوند. این علائم عبارتند از:
    عفونت‌های مکرر مجرای ادراری
    ترشح مایع از واژن
    ترشح مداوم ادرار از واژن
    و ……

علت های های ابتلا به فیستول

فیستول می‌تواند در اثر سانحه ، عمل جراحی ، پرتو درمانی و حتی عفونت ایجاد شود. فیستول ممکن است از تجزیه‌ی بافت در طول زمان طی چند روز یا چند سال ایجاد شود. از دیگر علت‌های ابتلا به این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
    سزارین یکی از علت های اصلی فیستول مثانه به واژن می باشد.
    ابتلا به بیماری‌های بدخیم ناحیه‌ی لگن مانند سرطان روده بزرگ یا سرطان رحم
    پرتو درمانی که موجب نازک و شکننده شدن بافت ها می شود
    و….

انواع فیستول

فیستول ها انواع مختلفی دارند که به ۳ دسته اصلی تقسیم می شوند:
    حالب
    مثانه ( فیستول مثانه می تواند از مثانه به رحم ، از مثانه به واژن و از مثانه به روده باشد )
    مجرا

روش های متفاوتی برای تشخیص ابتلا به این بیماری وجود دارد مانند:
    نمونه ادرار
    شمارش کامل خون
    سیستوسکوپی
    ام آر آی
    سیستوگرام
    و……….

سیستوسکوپی زنان
    سیستوسکوپی

درمان فیستول

درمان محافظه‌کارانه

اگر فیستول کوچک باشد و بافت های اطراف آن سالم باشد ممکن است به خودی خود بهبود پیدا کند.احتمال دارد برخی از بیماران نیاز به یک سوند ادراری جهت تخلیه مثانه داشته باشند. افراد مبتلا به فیستول حالب به واژن ممکن است از یک استنت (لوله‌ای که حالب را باز نگه می‌دارد) کوچک که در حالب قرار داده می‌شود و به جریان صحیح ادرار از کلیه‌ها به مثانه کمک می کند استفاده کنند.

جراحی

اکثرا فیستول‌ها با جراحی ترمیم می شوند. نوع جراحی بسته به نوع ومحل می باشد. ممکن است عمل‌های جراحی از طریق واژن و یا از طریق شکم انجام شود. با جراحی، فیستول ترمیم شده، بطوری که بافت سالم توانایی رشد را پیدا کرده و بازشدگی سوراخ فیستول را پر میکند و در نتیجه عملکرد طبیعی اندام آسیب‌دیده بازیابی می‌شود. در طی جراحی ، جراح بافت آسیب‌دیده را بر می‌دارد. پزشک ارولوژی با تجویز دارو و یا مراقبت از زخم سعی می‌کند به بهبودی بافت کمک کند تا پیش از جراحی، بافت موجود در ناحیه‌ی فیستول تا حد ممکن سالم شود.

روش درمان فیستول
    جراحی فیستول ادراری

خوشبختانه با بروز علائمی که در بالا گفته شد و با روش های متفاوتی که برای تشخیص این بیماری وجود دارد می توان به ابتلا به این بیماری پی برد و با توجه به نوع آن روش درمانی متفاوتی اتخاذ کرد. جراحی این بیماری کار بسیار حساسی بوده و توسط پزشک ارولوژی و به صورت اورژانسی صورت می گیرد.

برای دیدن ویدیو ها و ارتباط با ما میتونید در آپارات و اینستاگرام دکتر میرصادقی با ما همراه باشید

1. ناشناس گفت:

دکتر خواهرم در اثر زایمان سزارین دچار فیستول مثانه شده