بزرگی خوش خیم پروستات یا هایپرپلازی | دکنر میرصادقی
کلیه پلی کیستیک و انواع آن
آبان 25, 1399

تبخال تناسلی

• تبخال تناسلی یا هرپس تانسی یکی از بیماری‌های مقاربتی شایع در زنان و مردان است که بدلیل ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) به وجود می‌آید.
    این بیماری باعث ایجاد خارش ودرد در ناحیه تناسلی می‌شود، همچنین این تبخال می‌تواند بدون هیچ گونه علائم و نشانه ای باشد، اما با این وجود باز هم واگیردار و قابل انتقال به بقیه است.

مصرف دارو می‌تواند علائم بیماری را بهبود یابد و خطر انتقال به دیگر افراد را کاهش دهد. علاوه بر دارو استفاده از کاندوم هم می‌تواند در پیشگیری از انتقال ویروس تبخال بسیار موثر باشد.

تبخال تناسلی چیست؟

تبخال تناسلی همانطور که گفته شد از طریق ویروس هرپس سیمپلکس و از طریق رابطه جنسی می‌تواند منتقل شود. این ویروس پس از ورود به بدن بیمار باعث ایجاد عفونت و تبخال می‌شود. ویروس پس از عفونت غیرفعال می‌شود اما می‌تواند چندین مرتبه در سال دوباره عود کند.

تبخال تناسلی باعث به وجود آمدن درد، خارش و زخم در محل های تبخال در بدن می‌شود.

تبخال تناسلی بر پوست

علامت های تبخال تناسلی

متاسفانه بیشتر افرادی که به هرپس تناسلی مبتلا هستند از ابتلا به این بیماری اطلاعی ندارند، زیرا علائم و نشانه‌ی مشخصی وجود ندارد که بتوان بیماری را به راحتی تشخیص داد. همچنین در بعضی موارد بیماری بسیار خفیف بوده براحتی دیده نمی‌شود.

نشانه های تبخال تناسلی در صورت وجود عبارتند از:

• داشتن درد یا خارش که معمولا 2 تا 10 روز پس از قرار گرفتن در معرض شریک جنسی آلوده شروع می‌شود.
    • داشتن برجستگی های قرمز و کوچک که ممکن است چند روز بعد ظاهر شوند.
    • ایجاد زخم هایی بر بدن در اثر پاره شدن تاول ها خروج خون یا چرک از آنها.
    • به وجود آمدن دمل‌هایی که با بهبود یافتن زخم ها به وجود می‌آیند.
    • درد یا خارش که ظرف ۲ تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن در معرض شریک جنسی آلوده آغاز می‌شود.
    • برجستگی‌های قرمز کوچک یا تاول‌های سفید کوچک که ممکن است چند روز بعد ظاهر شوند.
    • زخم‌هایی که با پاره شدن تاول‌ها شکل می‌گیرند و از آنها خون یا چرک بیرون می‌آید.
    • دمل‌هایی که با بهبود یافتن زخم‌ها تشکیل می‌شوند.

علائم مردان:

• زخم در کشاله ران و روی باسن و آلت تناسلی
    • پوسته پوسته شدن سر آلت
    • متورم شدن غدد لنفاوی

علائم ویژه در زنان:

• تبخال در ناحیه باسن و واژن و دهانه گردنه رحم
    • تورم غدد لنفاوی
    • قرمز شدن و تحریک پوست
    هرپس تناسلی

دلایل

عفونت دو نوع از ویروس هرپس سیمپلکس می‌تواند باعث هرپس تناسلی شود:

HSV-1:این نوع ویروس معمولا تبخال را اطراف دهان به وجود می‌آورد و معمولا حین رابطه جنسی دهانی منتقل می‌شود.
    عود این عفونت در مقایسه با دیگربسیار کمتر اتفاق می‌افتد.
    HSV-2:این نوع معمولا باعث تبخال تناسلی می‌شود.این وروس در هنگام رابطه جنسی و از طریق تماس پوست با پوست منتقل می‌شود. HSV-2 چه در صورت بودن یا نبودن زخم باز، بشدت شایع بوده و بسیار مسری می‌باشد.

ویروس HSV-1 در اطراف دهان

خوشبختانه این ویروس در خارج از بدن مقاوم نیست و به سرعت از بین می‌رود، پس ابتلا به این بیماری از طریق تماس با حوله، لوازم شخصی، توالت و دیگر وسایل مورد استفاده فرد بیماربسیار پایین بوده و غیر ممکن است.

آزمایش‌ها و تشخیص

پزشک می‌تواند از طریق انجام معاینه فیزیکی و بررسی نتایج بعضی از تست‌های آزمایشگاهی، تبخال تناسلی را تشخیص دهد:
    برخی از این آزمایش ها در فهرست پایین ذکر شدند.

• کشت ویروس: این کشت از طریق ایجاد خراش یا نمونه گیری از طریق خراش تبخال ها برای بررسی در آزمایشگاه انجام می‌شود.
    • تست واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR): در این آزمایش برای بررسی وجود ویروس هرپس سیمپلکس و تعیین نوع آن از خون، مایع نخاعی و یا بافت زخم یک کپی از دی ان ای می گیرند.
    • آزمایش خون: این آزمایش برای بررسی وجود پادتن‌های ویروس هرپس وتشخیص عفونت تبخای در گذشته بیمار انجام می‌شود.

با مصرف داروهای ضد ویروس نسخه‌ای ممکن است تبخال تناسلی بهبود یابد.
    این داروها می‌توانند در طول شوع اولیه به بهبود سریع زخم ها کمک کند.
    همچنین شدت و مدت علائم این بیماری را کاهش می دهند و تعداد دفعات بروز این تبخال را کاهش دهد و احتمال انتقال ویروس تبخال تناسلی را به شخص دیگر به حداقل ممکن برساند.

تبخال تناسلی

پیشگیری

برای پیشگیری از ابتلا به تبخال تناسلی می‌توان از روش های پیشگیری سایر بیماری های مقاربتی استفاده کرد که شامل: خودداری یا محدود کردن فعالیت‌های جنسی به تنها یک نفر که بدون آلودگی باشد.

بطور خلاصه می‌توانید:

خود یا شریکتان را ملزم به استفاده از کاندوم لاتکس در حین تماس جنسی کنید.
    در صورتی که شما یا همسرتان دچار تبخال در ناحیه تناسلی یا ناحیه دیگری شده‌اید، از ارتباط جنسی اجتناب کنید.

1. احسان گفت:

خسته نباشید
      چند سالی که دور کلاهک آلت تناسلی من لکه های سفید بوجود آمده که هیچ گونه درد و سوزش و خارشی نداره مثل پی‌سی برای رفع آن چه باید بکنم و آیا واگیر دار هستند ؟