دیورتیکول مثانه چیست و علائم آن کدام است؟ | دکتر میرصادقی
دیورتیکول مثانه چیست و علائم آن کدام است؟
آذر 4, 1399
کیست کلیه چیست؟
آذر 4, 1399

سندرم مثانه دردناک

• اینترستیشیال سیستیس یا سندرم مثانه دردناک یک بیماری مزمن است که باعث فشار بر مثانه، درد مثانه و در برخی موارد درد لگن می‌شود.
    درد ناشی‌از این بیماری ممکن است دردی جزئی باشد و یا دردی بسیار شدید باشد.
    غالباً زنان بیشتر به التهاب مثانه دردناک مبتلا می‌شوند.
    نشانه‌ها و علائم سندرم مثانه دردناک و ورم مثانه در هر فرد متفاوت است.
    در ادامه به نشانه‌های بیماری مثانه دردناک و درمان اینترستیشیال سیستیس می‌پردازیم.

سندرم

در پزشکی وروانشناسی به مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها که حاکی از اختلالی خاص است نشانگان یا سَندرُم می‌گوییم.
    معنی دیگرسندرم ، مجموعه‌ای از خصوصیات قابل تشخیص بالینی می‌باشد.
    این خصوصیات می‌تواند نشانه‌های بیماری (که توسط بیمار گزارش می‌شود)، علایم پزشکی (که توسط پزشک دریافت می‌شود) و پدیده‌ها و خصوصیاتی که معمولاً با هم اتفاق می‌افتند باشد. درگذشته معمولاً وقتی چند نشانه و علامت همراه یکدیگر در بیماری دیده می‌شد و پزشکی که متوجه همراهی آنها شده نمی‌توانست علت خاصی برای بروز آن علائم بیابد به مجموعه آن علائم سندروم اطلاق می‌کرد.

سندرم مثانه دردناک

سندرم مثانه دردناک یکی از بیماری‌های مربوط به مثانه می‌باشد که باعث ایجاد دردهای مزمن لگنی و مشکلات ادراری می‌شود. سیستیت بینابینی به نام‌های سندرم درد مثانه یا سندرم مثانه دردناک نیز شناخته می‌شود. در صورت ابتلا به سندرم مثانه دردناک ، سیگنال‌های ارسالی به مغز برای ادرار کردن مختل شده وفرد احساس می‌کند که نیاز فوری به ادرار کردن دارد و دچار تکرر ادرار با حجم کم می‌شود.
    زنان بیشتر از مردان به این بیماری مبتلا می‌شوند.
    این بیماری بیشتر در دهه سی و چهل زندگی افراد اتفاق می‌افتد. از آنجا که علایم این بیماری بسیار شبیه به سایر بیماری‌ها می‌باشد تشخیص این بیماری کمی مشکل است.

علائم و نشانه‌ها

ممکن است نشانه‌ها و علائم سندرم مثانه دردناک و ورم مثانه در هر فرد متفاوت باشد.
    علائم شخص مبتلا به سندرم مثانه دردناک در طول زمان تغییر کرده و در واکنش به برخی محرک‌ها مانند قاعدگی(درخانم‌ها)، نشستن‌های طولانی مدت، استرس، تمرینات ورزشی و رابطه جنسی تشدید می‌شود.

برخی علائم و نشانه‌های التهاب مثانه دردناک عبارتند از:

• درد بین کیسه بیضه‌ها و مقعد در مردان
    • درد مزمن در لگن
    • نیاز مداوم فوری به ادرار کردن
    • تکرر ادرار ، غالباً در حجم کم در طول شبانه روز
    • احساس درد و ناراحتی در زمانی که مثانه پر می‌شود و کاهش درد پس از تخلیه مثانه
    • درد در هنگام مقاربت جنسی

علاوه بر نشانه‌ها شدت علائم در هر فرد می‌تواند متفاوت بوده و برخی از افراد هم ممکن است اصلا علائمی نداشته باشند. با این که علائم و نشانه‌های سندرم مثانه دردناک و ورم مثانه شبیه به عفونت مزمن مجرای ادرار است اما همراه با عفونت باشد. در صورتی که سندرم مثانه دردناک با عفونت مجرای ادرار همراه شود، علائم بیماری تشدید می‌شود.

درد مثانه

دلایل سندرم مثانه دردناک

عامل اصلی ابتلا به التهاب مثانه هنوز ثابت نشده و مشخص نیست اما برخی عوامل احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهند. به عنوان نمونه ، ممکن است افراد مبتلا به ورم مثانه ممکن دچار نقص در پوشش محافظ مثانه (اپیتلیوم) باشند.
    با نشت ادرار در اپیتلیوم ممکن است مواد سمی موجود در ادرار باعث تحریک دیواره مثانه شود.
    از عوامل احتمالی دیگری که اثبات هم نشده‌اند واحتمال ابتلا به این سندرم را افزایش می‌دهند می‌توان به واکنش‌های خودایمنی، عوامل وراثتی، عفونت یا آلرژی اشاره کرد.

برخی مراکز تحقیقی دیگر روی آنزیم آنتی پرولیفراتیو (APF) مطالعه کرده‌اند.
    این آنزیم، ماده‌ای است که فقط در ترکیبات ادرار افراد مبتلا به سیستیت بینابینی یافت شده است.
    به نظر می‌رسد که این آنزیم مانع از رشد طبیعی سلول‌های مثانه شده و احتمالا مانع بهبود آسیب یا تحریک‌های وارد شده به بافت‌های این عضو نیز می‌شود.

پیشنهاد میکنم مقاله ی مثانه عصبی (نوروژنیک) را مطالعه کنید !

درمان سندرم مثانه دردناک

علائم التهاب و ورم مثانه را نمی‌توان با اقدامات درمانی ساده از بین برد.
    روش درمانی خاصی هم وجود ندارد که برای همه مؤثر واقع شود.
    ممکن است پزشک برای فرد مبتلا به این بیماری روش‌های درمانی مختلف یا ترکیب از روش‌های درمانی متفاوت را تجویز کند تا رویکردی که در درمان و کاهش علائم بیماری فرد مؤثر باشد را پیدا کند.

داروهای خوراکی

برخی از داروهای خوراکی ممکن است تا حدی از علائم التهاب مثانه را بهبود بخشد. برخی از این داروها عبارتند از:

• داروهای ضدالتهابی
    • داروهای ضدافسردگی
    • و …..

تحریک عصب‌ها

تحریک عصب به روش‌های زیر انجام می‌شود:

• روش TENS: در این روش با به کارگیری پالس‌های الکتریکی ضعیف، درد لگن و در برخی موارد تکرر ادرار برطرف می‌شود.همچنین می‌توان گردش جریان خون به سمت مثانه را بهبود بخشید.
      با استفاده از این روش، می‌توان عضلات مثانه را تقویت کرده،در نتیجه مثانه را بهتر کنترل کرد.
      به کمک اتصالات الکتریکی ، پالس‌های الکتریکی به پایین کمر و درست بالای ناحیه شرمگاهی ارسال میشود.
      طول دوره درمان و تناوب آن بسته به شرایط بیماری فرد می‌باشد.
    • تحریک عصب ساکرال: عصب ساکرال، نخاع را به عصب‌های مثانه ارتباط می‌دهد. تحریک این عصب‌ها به کاهش دفع فوری ادرار و درمان سندرم مثانه دردناک کمک می‌کند.با تحریک عصب ساکرال، یک سیم نازک در نزدیکی عصب ساکرال، پالس‌های الکتریکی را به سمت مثانه ارسال می‌کند.اگر انجام این روش درمانی باعث کاهش علائم شد ممکن است شما دستگاه را از طریق عمل جراحی برای همیشه در بدن خود قرار دهید. در این روش درمانی درد ناشی از التهاب مثانه مدیریت نمی‌شود بلکه علائم تکرر ادرار و نیاز به دفع فوری ادرار کاهش می‌یابد.

اتساع مثانه

علائم در برخی افراد مبتلا که سیستوسکوپی را با اتساع (گشاد شدن) مثانه انجام می‌دهند به طور موقتی کاهش می‌یابد.
    برای اتساع مثانه، مثانه به وسیله آب کشیده می‌شود.
    اگربا انجام این روش شخص بیمار به مدت طولانی بهبود یافت این روش را تکرار می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌های درمان این بیماری جراحی می‌باشد.
    پزشکان به ندرت برای درمان سندرم مثانه دردناک انجام عمل‌های جراحی را توصیه می‌کنند زیرا برداشتن مثانه درد را کاهش نمی‌دهد و حتی می‌تواند باعث بروز عوارض دیگری شود. این عمل بیشتر برای افرادیست که مبتلا به درد شدید هستند یا افرادی که مثانه آنها قادر به نگهداری مقادیر بسیار کمی ادرار هستند. روش‌های مختلف جراحی عبارتند از:

• فولگوراسیون: از طریق مجرای ادرار ، ابزاری وارد بدن شده و زخمی که به دلیل ابتلا به سندرم مثانه دردناک ایجاد شده است را می‌سوزاند. این روش نسبتا کم تهاجم است.
    • برداشتن: در این روش هم همانند روش قبل ابزاری از طریق مجرای ادرار وارد بدن شده اما این‌بار اطراف زخم را برش می‌دهد. این روش نیز کم تهاجم می‌باشد.
    • تقویت مثانه: با قرار دادن یک پیچ در مثانه جراح ظرفیت مثانه را افزایش می‌دهد. البته این روش جراحی شایع نمی‌باشد. با انجام این عمل، درد از بین نمی‌رود و برخی افراد باید مثانه خود را چندین مرتبه در روز به وسیله کاتتر تخلیه کنن
    جراحی سندرم مثانه دردناک

این بیماری معمولا علایمی شبیه به سایر بیماری‌ها به خصوص عفونت مجاری ادرار دارد.
    تشخیص این بیماری تنها به کمک پزشک و با انجام آزمایش‌های خاص امکانپذیر است.

1. تیمور گفت:

سلام
      من مثانم درد میکنه اما هیچ عفونتی ندارم . ممکنه مبتلا به این سندرم باشم؟ برای درمان جیکار باید کرد؟