تبخال تناسلی
کگل و درمان بی اختیاری ادرار
آبان 26, 1399

کلیه پلی کیستیک و انواع آن

• یکی از بیماری های مربوط به کلیه ، کلیه پلی کیستیک (Polycystic kidney disease) می باشد که در این بیماری ژن های مختل کننده باعث ایجاد کیست در کلیه و بزرگتر شدن اندازه آن می شود .این بیماری ژنتیکی است. هم مردان و هم زنان به آن مبتلا می شوند. در ادامه به انواع،علائم و درمان این بیماری میپردازیم.

کلیه

یکی از اندام های حیاتی دربدن کلیه می باشد که وظیفه ی تصفیه خون را بر عهده دارد.از دیگر وظایف این عضو حیاتی می توان به بهبود برقراری تعادل مایعات بدن و سطح الکترولیت و همچنین تنظیم فشار خون اشاره کرد .

کلیه
    کلیه عضو حیاتی بدن

کلیه پلی کیستیک

این عارضه یک بیماری ژنتیکی می باشد. در این بیماری ژن های مختل کننده باعث ایجاد یک یا چندین کیست در بافت کلیه می شوند.
    کیست ها ، کیسه هایی پر از مایع هستندکه باعث می شوند که کلیه بیشتر از اندازه طبیعی و معمول رشد کند در نتیجه به بافت های کلیه آسیب می رساند.
    یکی از مشکلاتی که بیماران مبتلا به کلیه پلی کیستیک با آن روبه رو هستند بیماری کلیه مزمن و یا ckd می باشد. کلیه مزمن باعث نارسایی کلیه ها می شود. اغلب افرادی که مبتلا به کلیه پلی کیستیک هستند و دچار نارسایی کلیه می شوند نیاز به دیالیز و یا پیوند کلیه پیدا می کنند.

انواع کلیه پلی کیستیک

این بیماری به دو نوع تقسیم می شود. این دو نوع عبارتند از :

اتوزومال غالب
    نام دیگر اتوزومال غالب کلیه پلی کیستیک بزرگسال می باشد. افراد مبتلا به این بیماری معمولا تا سن 30 تا 50 سالگی متوجه بیماری خود نمی شوند.

اتوزومال مغلوب
    این بیماری با نام کیستیک نوزادی نیز شناخته می شود.علائم آن از قبل از تولد و همان ماه های اول زندگی بروز پیدا می کند .در این نوع کیست‌ها ممکن است در سایر نقاط بدن مانند کلیه و کبد رشد کنند.

کلیه پلی کیستیک

علت

این بیماری ژنتیکی ارثی می باشد و فرد مبتلا به آن، با این مشکل متولد می شود.جنین این مشکل را ،هم از طریق یکی از والدین و یا هر دو والدین به ارث می‌برد.این بیماری هم در زنان و هم در مردان وجود دارد و هر دو به یه اندازه به آن مبتلا می شوند . این بیماری ربطی به نژاد، قوم و یا ملیت خاصی ندارد و همه افراد ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.
    گاهی اوقات والد حامل این ژن خود به این بیماری مبتلا نمی باشد که اصطلاحا به آن حامل می گوییم.

این بیماری ممکن است با بروزعلائمی خود را نشان دهد مانند:

• خون در ادرار یا هماچوری
    • عفونت مکرر کلیه
    • درد پشت و پهلو

خطرات کلیه پلی کیستیک

افراد مبتلا به این بیماری بخصوص از نوع غالب ممکن است با خطراتی روبه رو شوند که عبارتند از :

• کاهش عملکرد کلیه ها و نارسایی کلیه (ESRD)
    • کیست‌ در سایر اعضای بدن مانندکبد
    • کیست‌های پانکراس
    • آنوریسم یا رگ خونی (شریان) در مغز
    • عفونت‌های مجاری ادراری
    • سنگ های کلیه
    • مشکلات حاد ادراری مانند پری-اکلامپسیا
    • اختلالات دریچه قلب
    سنگ کلیه

درمان

متاسفانه درمان ثابت و مشخصی برای درمان این بیماری (نوع غالب) وجود ندارد اما امروزه با توسعه تکنولوژی روش های درمانی نوینی برای کاهش سرعت پیشرفت اتوزومال غالب و جلوگیری از کاهش عملکرد کلیه ها (نارسایی کلیه) توسعه داده شده است.
    نوع مغلوب هم مانند اتوزومال غالب درمان قطعی ندارد. در این نوع ، بیمار باید بر روی درمان علائم و مشکلاتی که ممکن است در آینده با آن روبه رو شود متمرکز شود .برخی از مراقبت ها عبارتند از:

• دیالیز
    • پیوند کلیه
    • پیوند ترکیبی کلیه و کبد
    • استفاده از داروهای فشار خون
    • استفاده از هورمون‌های رشد

عفونت کیستی ، خونریزی به داخل کیست‌ها، سنگ کلیه یا کشیدگی بافت فیبری اطراف کلیه ها باعث ایجاد درد شدید در بیمار می شوند.گاهی پزشک برای کاهش درد، با عمل جراحی میزان کیست را کوچکتر می کند و از اندازه آن می کاهد.این عمل جراحی برای کاهش درد بیمار است و باعث درمان بیماری نمی شود .

در نهایت باید گقت این بیماری ژنتیکی که هم زنان و هم مردان از آن رنج می برند،درمان خاصی ندارد اما بیمار باید برای جلوگیری از تشدید علائم و کاهش سرعت ابتلا به بیماری های خطرناک تر تحت نظر پزشک ارولوژی قرار گیرد.