پیچ-خوردگی-بیضه(تورشن-بیضه)
پیچ خوردگی بیضه(تورشن بیضه)
آذر 19, 1399
مثانه عصبی (نوروژنیک)
آذر 19, 1399

التهاب بیضه و درمان آن

• اگر کیسه‌ی بیضه و یا اسکروتوم که بیضه‌ها‌ را در خود جای می‌دهد ، بزرگ شود شخص دچار ورم بیضه (Testicular sell ing) می‌شود.
    ورم بیضه ممکن است در یکی از بیضه‌ها و یا هر دو بیضه اتفاق بیافتد.
    تورم بیضه ممکن است در هر سنی رخ دهد.بیماری‌های متفاوتی مانند واریکوسل ، فتق مغبنی و …. باعث التهاب بیضه می‌شوند.
    درمان تورم بیضه بستگی به علت ایجادکننده آن دارد که در ادامه بطور کامل به آن می‌پردازیم.

بیضه و کیسه‌ی بیضه

بیضه یکی از اندام‌های مردانه می‌باشد که در دستگاه تناسلی مردان قرار دارد و به شکل یک تخم مرغ می باشد.
    وظیفه تولید اسپرم و ترشح هورمون های درون ریز مانند تستوسترون بر عهده بیضه‌ها می‌باشد.
    کیسه بیضه در زیر آلت جنسی قراردارد.دمای بیضه سه درجه از دمای بدن پایینتر است.
    زمانی که دمای بیضه‌ها بالا میرود منبسط می گردند و از شکم فاصله می‌گیرند. در این زمان بیضه‌ها اسپرم تولید می‌کنند.

کیسه بیضه دمای بیضه را کنترل می‌کند.اگر درجه حرارت هوا بالا باشد، با حالت شل و نرم شدن ، باعث دور شدن بیضه‌ها از شکم می‌شود و اگر دما پایین باشد ، با کشیده شدن و انقباض، آن ها را بیضه‌ها را به بدن نزدیک می‌کند تا گرمتر شوند. کیسه بیضه شامل لوله های فراوانی می باشد که وظیفه آنها ساخت اسپرم می‌باشد. اسپرم ها پس از اینکه تولید شدند ، به سمت لوله‌ای بنام اپی دیدیم که درون بیضه قرار گرفته منتقل شده و در آنجا ذخیره می‌شوند.

التهاب بیضه چیست؟

.التهاب بیضه یا همان ارکیت یک نوع اختلال می‌باشد که عمدتا به دلیل عفونت باکتریایی یکی از بیضه‌ها یا هر دو بزرگ می‌شوند.این بیماری دردناک است و باعث ایجاد درد بیضه می‌شود.
    علائمی مانند احساس سنگینی در بیضه‌ها ، درد و تورم و …از نشانه‌های ارکیت می‌باشد.
    تورم بیضه می‌تواند در هر سنی رخ دهد.
    اگر بیضه‌ها آسیب ببینند و یا شخص مبتلا به بیماری خاصی باشد ، بیضه‌ها متورم می‌شوند.

تورم بیضه

علائم التهاب بیضه

اولین نشانه التهاب بیضه احساس دردبیضه می‌باشد.این درد کم‌کم گسترش پیدا می‌کند و به کشاله ران می‌رسد.
    از دیگر علائم التهاب بیضه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

درد هنگام ادرار کردن
    درد هنگام انزال
    متورم شدن کیسه بیضه
    بزرگ شدن پروستات
    وجود خون در مایع منی مشاهده ترشحات غیرطبیعی
    و…………

دلایل تورم بیضه

عوامل ایجاد درد در بیضه

ورم بیضه می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که شخص مبتلا به این بیماری درواقع از بیماری دیگری رنج می‌برد و تورم بیضه یکی از نشانه‌های آن بیماری می‌باشد.
    برخی از این بیماری‌ها عبارتند از:

واریکوسل

اگر رگ‌های خون رسان بیضه دچار مشکل شوند ، جریان خون دچار اختلال می‌شود و در نتیجه خون در یکجا جمع شده و باعث بروز مشکلاتی می‌شود.به اختلال در وریدهای خون رسان بیضه واریکوسل می‌گوییم.

واریکوسل

هیدروسل

اگر در کیسه بیضه مایع جمع شود ، متورم می‌شود که به آن هیدروسل می‌گوییم.
    اغلب نوزادان تازه متولد شده دچار هیدروسل می‌شوند. هیدروسل باعث تورم (بدون درد) یک یا هر دو بیضه می‌شود.
    البته این امکان وجود دارد که ناراحتی و درد ، در کیسه بیضه احساس شود.
    اگر هیدروسل با التهاب (تورم) کیسه بیضه همراه باشد ، ممکن است در اثر آسیب به بیضه به‌وجود آمده باشد.

التهاب اپیدیدیم و بیضه

التهاب اپیدیدیم و بیضه باعث تورم و درد بیضه می‌شود و فرد نسبت به هرگونه لمس حساس می‌شود. علت اصلی التهاب اپیدیدیم و بیضه مشخص نیست، اما اغلب با عفونت‌هایی که دراثر موارد زیر به وجود می‌آید در ارتباط است:

• اوریون
    • عفونت‌های دستگاه ادراری
    • بیماری‌های مقاربتی مثل کلامیدیا و سوزاک
      التهاب بیضه گاهی باعث کاهش تعداد اسپرم در مردان می‌شود اما به ندرت در ناباروری مردان تأثیر می‌گذارد.
    تورم اپیدیدیم

فتق مغبنی

اگر بخشی از بافت چربی یا روده ، با فشار از طریق کشاله ران به بالای ران درونی وارد شود فتق مغبنی رخ می‌دهد. فتق به صورت برآمدگی یا توده در کشاله ران می‌باشد و یا باعث تورم بیضه می‌شود. معمولا فتق دردناک نمی‌باشد ، اما در صورتی که جریان خون به بخشی از اندام یا بافت به دام افتاده در فتق قطع شود،باعث ایجاد درد زیاد و ناگهانی می‌شود.

پیچ‌خورگی بیضه

اگر طناب بیضه به شدت پیچ بخورد، پیچ خوردگی بیضه ایجاد می‌شود. پیچ‌خوردگی بیضه بر خلاف توده‌های خوش خیم والتهاب بیضه، یک مورد اورژانسی می‌باشد و باید به سرعت تحت درمان قرار گیرد. افرادی که دارای بیضه نزول نیافته هستند، در بیشتر در معرض پیچ خوردگی بیضه قرار می‌گیرند.

سرطان بیضه

در بیشتر موارد، توده‌ و تورم بیضه‌ها خوش‌خیم است، اما گاهی اوقات می‌تواند نشانه‌ای از سرطان بیضه باشد. سرطان بیضه معمولاً به آرامی بر روی خود بیضه‌ها به‌وجود می‌آیند. این توده‌های سرطانی دارای علائم زیر می‌باشند:

•  تورم بدون درد
    •  سفتی و سنگینی بیضه
    •  عدم حساسیت به لمس

بر خلاف بسیاری از انواع سرطان، خطر ابتلا به سرطان بیضه با افزایش سن بالا نمی‌رود. اغلب پسران و مردان بین سنین ۱۵ تا ۴۹  ساله به سرطان بیضه مبتلا می‌شوند.

سرطان بیضه

درمان ورم بیضه

ورم بیضه می‌تواند ناشی از بیماری‌‌های زمینه‌ای باشد.درمان این بیماری بستگی به علت ایجادکننده آن دارد. در زیر به برخی از آنها خواهیم پرداخت.

درمان واریکوسل

فرد مبتلا به واریکوسل که دچار درد و ناراحتی می‌شود ، در مراحل ابتدایی ، با مصرف دارو درمان می‌شود. اگر واریکوسل بعد از مدتی بهبود نیافت ودارو روی آن تاثیر مثبت نگذاشت، پزشک تصمیم به جراحی می‌گیرد. باعمل جراحی ، جراح رگ آسیب دیده را مستقیماً بسته و یا خارج می‌کند.

درمان هیدروسل

هیدروسل زمانی نیاز به درمان دارد که تا مدت طولانی ادامه پیدا کرده و بهبود نیابد. یا زمانی که بزرگ و بزرگتر شده و باعث درد و ناراحتی بیمار گردد. برای درمان هیدروسل ، عمل هیدروسلکتومی توصیه می‌شود.

درمان التهاب اپیدیدیم و بیضه

از آنجا که التهاب اپیدیدیم و بیضه اغلب توسط عفونت‌های باکتریایی مثل بیماری‌های مقاربتی (سوزاک ، کلامیدیا و…) و یا عفونت‌های دستگاه ادراری ایجاد می‌شود، معمولا با مصرف دارو درمان می‌شود.

درمان فتق مغبنی

در صورتی که مشخص شود جریان خون در بافتی که در آن توده ایجاد شده قطع شده ،باعمل جراحی توده بیرون آمده را به داخل فرو کرده و دیواره ضعیف شکم تقویت می‌شود ، تا ازمرگ بافت جلوگیری شود. دو روش جراحی فتق مغبنی عبارتند از:

• جراحی باز
    • جراحی لاپاروسکوپی
    روش درمان واریکوسل

درمان پیچ‌خوردگی بیضه

پیچ خوردگی بیضه نیاز به عمل جراحی فوری دارد. در عرض چند ساعت پس از پیچ خوردگی بیضه ممکن است دچار آسیب های جبران ناپذیری شود و همچنین باروری فرد را تحت تأثیر قرار دهد و منجر به از بین رفتن بیضه‌ها شود. اگر جراح نتواند برای بیضه آسیب دیده کاری کند ، جراح باید بیضه را برداشته و طناب بیضه را مسدود می‌ کند. در این حالت می‌توان با عمل جراحی دیگری ، جایگزینی پروتز بیضه را انجام داد.

درمان سرطان بیضه

درمان سرطان بیضه بستگی به عواملی مانند نوع سرطان بیضه و میزان گسترش آن دارد. در اغلب موارد با جراحی برداشتن بیضه آسیب دیده شخص مبتلا درمان می‌شود و گاهی اوقات ممکن است با یک دوره شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی ، درمان انجام گیرد.

اگرچه تورم بیضه به خودی خود بیماری جدی تلقی نمی‌شود اما از آنجا که خود می‌تواند نشان دهنده یک بیماری جدی‌تر باشد بهتر است به موقع تحت درمان قرار گیرد.

1. کدیور گفت:

2. اکبر صباحی گفت:

بهترینی دکتر جان
      من سرطان بیضه داشتم ایشون به سرعت متوجه شد و جراحیم کردند سلطانی دکتر جان سلطان اگه شما رو پیدا نمیکردم نمیدونم الان چه وضعیتی داشتم

3. طاهر گفت:

سلام وخسته نباشید
      دکتر بنده چندروز پیش وسایل سنگین جابه جا کردم واز فردای ان روز بیضه هام شروع به درد کردش و حس میکنم بیضه سمت چپم یه خورده باد کرده واین قضیه باعث نگرانیم شده میشه کمکم کنید لطفا

4. کاظمی گفت:

سلام دکترخسته نباشید
      چندروزه دورتادوربیضهام دردمیکنه چه نوع دارویی مصرف کنم
      ممنونم

• دکتر میرصادقی گفت:

با سلام.دوست عزیز بدون معاینه نمی توان به صورت دقیق تشخیص داد. با توجه به تشخیص داده شده و علت درد درمان دارویی متفاوت خواهد بود.

5. 2222 گفت:

هجده ساله هستم هر دو هفته يك بار درد كمي رو در بيضه هایم حس مي كنم البته نه مواقعي كه نشسته ام و با جا به جا شدن و حرکت بيضه ها احساس درد مي كنم كه بعد از چند ساعت يا كمتر از يك ساعت برطرف ميشود
      مشکل چیست ؟

6. علی گفت:

سلام خسته نباشید من دوروز پیش داشتم تو حموم موهای زائد بیضه خود را میزدم بعد آن روز درد کمی در طنابی که به بیضه وصل هست در بیضه چپ خودم احساس کردم و تا الا دوروز شده ک درد دارم و زیر شکمم و کشاله رانمم درد احساس میکنم.

البته اینم بگم چند سال قبل هم این اتفاق افتاده بود برام ولی خودش کم کم خوب شد الان لطفاً راهنماییم کنید

• adm_heidari گفت:

در تمام شرح حال های مشابه لازم هست ابتدا علت بررسی شود و معاینه انجام شود و بعد برای درمان اقدام کنیم.