مثانه عصبی (نوروژنیک)
مثانه عصبی (نوروژنیک)
آذر 23, 1399
نارسایی کلیه
نارسایی کلیه
آذر 23, 1399

عفونت مثانه یا عفونت ادراری

  • مثانه یکی از اندام‌های دستگاه ادراری می‌باشد که وظیفه‌ی تخلیه ادرار را برعهده دارد. اگر این عضو به میکروب‌های باکتریایی آلوده شود شخص دچار عفونت مثانه( Urinary tract infection) می‌شود. عفونت ادراری با علائم ادراری خود را نشان می‌دهد. در ادامه بطور کامل به علائم و درمان این بیماری می‌پردازیم.

    مثانه

    مثانه یک اندام عضلانی است که بر روی کف لگن قرار دارد.
    این اندام عضلانی توخالی می‌باشد. ادرار ازطریق حالب‌ها ، وارد مثانه می‌شود و از راه پیشابراه از مثانه خارج می‌شود.
    با انقباض عضلات این اندام ، ادرار از پیشابراه خارج می‌شود. با باز شدن دو دریچه یا اسفنکتر( یکی اسفنکتر داخلی که تحت کنترل دستگاه عصبی خودمختار است و دیگری اسفنکتر خارجی که به طور ارادی باز و بسته می‌شود) ادرار از مثانه خارج می‌شود.
    هر مشکلی در عضلات این دریچه‌ها باعث بی‌اختیاری ادراری می‌شود.

    مثانه
    مثانه عضوی حیاتی در بدن

    عفونت مثانه

    دستگاه ادراری شامل کلیه‌ها ، حالب ، مثانه و میزراه می‌باشد. عفونت مثانه نوعی عفونت ادراری است که کلیه ها، حالب ها و یا میزراه را درگیر می کند. درواقع اگر هر یک از اعضای سیستم ادراری دچار عفونت باکتریایی شود شخص به عفونت مبتلا می‌شود.عفونت مثانه ناشی از باکتری های موجود در مثانه می‌باشد. کسانی که دارای نقص ایمنی هستند، توسط مخمرها دچارعفونت ادرارمی شوند.

    عفونت دستگاه ادراری
    عفونت ادراری

    علت ها

    اگر باکتری های از طریق میزراه وارد مثانه شوند، باعث عفونت می‌شوند. با وجود اینکه بسیاری از باکتری ها توسط ادرار از این ارگان دفع می‌شوند، ولی ممکن است برخی از باکتری ها به دیواره ی آن بچسبند و به سرعت تکثیر شوند. با تکثیر بیش از حد باکتری‌ها، توانایی بدن برای مقابله کردن با آنها و نابود کردنشان ضعیف می‎شود.
    این عارضه،می‌تواند باعث ایجاد عفونت در مثانه شود.

    از آنجایی که مجرای میزراه در خانم‌ها کوتاه تر است و فاصله ی مقعد تا دهانه ی آن کمتر است ، باکتری E.Coli به راحتی باعث ایجاد عفونت می‌شود. بیشتر عفونت‌های مثانه توسط این باکتری به وجود می‌آیند. این باکتری در روده‌ها وجود دارد. اگر ناحیه تناسلی به مدفوع آغشته شود ، مجرای ادرار به این میکروب آلوده شده و فرد دچار عفونت ادرار یا مثانه می‌شود.

    علائم

    علائم عفونت مثانه با توجه به شدت عفونت می‌تواند متفاوت باشد.
    معمولا در هنگام ادرار کردن ، فرد مبتلا به عفونت متوجه تغییراتی می‌شود. با گسترش عفونت، علائم آن با درد همراه می‌شود.

    برخی از علائم شایع عفونت ادرای عبارتند از:
    بدرنگی ادرار
    هماچوری ( وجود خون در ادرار)
    تکرر ادرار 
    ادرار بدبودرد یا سوزش هنگام دفع ادرار 
    احساس دفع فوری ادرار
    احساس گرفتگی یا فشار در قسمت تحتانی شکم و یا پایین کمر

    عفونت ادراری باعث کمردرد می‌شود. این درد به کلیه هم می‌رسد.عفونت کلیه مانند بسیاری از عفونت‌ها می‌تواند موجب تب خفیف شود.

    عفونت مثانه
    عفونت ادراری

    تشخیص

    با آزمایش ادرار، پزشک تشخیص می‌دهد که آیا فرد مبتلا به عفونت ادرار می‌باشد یا خیر. در آزمایش نمونه ادرار موارد زیر مورد بررسی قرار می‌گیرند:

    • گلبول‌های سفید خون
    • گلبول‌های قرمز خون
    • نیتریت
    • باکتری
    • مواد شیمیایی دیگری که هنگام عفونت مثانه در ادرار وجود دارد.

    یکی دیگر از آزمایش‌هایی که به تشخیصاین بیماری کمک می‌کند ، آزمایش کشت ادرار می‌باشد. به کمک این آزمایش نوع باکتری موجود در ادرار مشخص می‌شود. پس از تشخیص نوع باکتری، آزمایش حساسیت آنتی‌بیوتیکی باکتری ، برای تعیین بهترین آنتی‌بیوتیک مناسب برای درمان عفونت انجام می‌شود.

    درمان

    درمان عفونت مثانه با دارودرمانی ممکن می‌باشد. این بیماری با استفاده و تجویز داروی ضد میکروب ، درمان می‌شود.طول دوره درمان ۳ تا ۱۰ روز می‌باشد. ۱ تا ۳روز بعد از مصرف دارو، علائم از بین می‌رود ولی باید دارو در تمام دوره ۳ تا ۱۰روزه مصرف شود. دو روز بعد از اتمام دارو، مجددا نیاز به انجام آزمایش کشت ادرار می‌باشد تا از ریشه‌کن شدن عفونت و عود نکردن آن اطمینان حاصل کرد.

    درمان عفونت مثانه
    درمان عفونت ادرار

    عفونت ادراری با بروز علائمی که از خود نشان می‌دهد به راحتی قابل تشخیص می‌باشد و با پیگیری به موقع و مصرف دارو تا پایان طول دوره درمان ، بهبود میابد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۲ رای

    12 دیدگاه

    1. عاطفه گفت:

      سلام آقای دکتر
      دخترم عفونت ادراری داشت که برطرف شد در حال حاضر فقط در صبح باکتری اوری دارند و نیتریت ادرارشون مثبت است بدون وجود WBC پیشنهاد کردند که به مدت دو شب نیتروفوانتوئین 100 را بهشون بدم. ایا دارو را مصرف کند؟ممکن است دوباره عفونت برگرده بخاطر باکتری…ممنون میشم پاسخ بدید.

    2. ناشناس گفت:

      باسلام…چندروزی هست ‌که موقع ادرار کردن خیلی کند انجام‌ میشه ادرارم و رگ زیر آلت سوز میکشه وگاهی هم‌درد میکنه ممنون میشم راهنماییم‌کنین

      • دکتر میرصادقی گفت:

        با سلام دوست عزیز مشکل شما میتونه دلایل مختلفی داشته باشه برای تشخیص دقیق تر باید مدارک پزشکی شما بررسی بشه.

        • محمد گفت:

          سلام آقای دکتر 32 سن دارم از تقریبا از سال دوم دبیرستان به بعد،بعد از هر بار که دستشویی میرم خودم تمیز میکنم میام بیرون آلتم خیسه دو بار دو سه سال اخیر دو بار پیش دکتر رفتم بار اول سونوگرافی قبل و بعد از ادرار کردن نوشت مشکلی نداشتم پارسال که دوباره رفتم پیشش همون سونوگرافی نوشت این گفت کلیه چون یه سنگ دو میلی داره دارو نوشت باز خوب نشدم ممنون میشم که معالجه ام کنید

    3. سمانه گفت:

      من تقریبا در طول سال چند بار عفونت مثانه شدید میشم و هم رنگ ادار تغییر میکنه و ادرار بوی تندی داره آمپولهای قوی مثل سفازولین رو هم هر دفعه ۶ عدد تزریق میکنم همراه با آنتی بیوتیکهایی مثل سیپروفلوکسازین اما فقط زمانی که مصرف میکنم فقط عفونت مثانه م کنترل میشه و درمان نمیشه و وقتی داروها و آمپولها تموم شدن دوباره عفونت شروع میشه و من واقعا مستاصل شدم.بنده مجرد هستم.

      • دکتر میرصادقی گفت:

        احتمال مقاومت دارویی در بدنتون ایجاد شده است
        به خاطر آن است و باید تحت نظر پزک داروهایتان تغییر کند

    4. اسداللهی گفت:

      اقای دکتر سلام .مادر من عفونت مثانه داره وتاحالابه چند دکتر مراجعه کرده ولی اثری نداره برای عفونتش چه دارویی تجویز میکنین ممنون

      • دکتر میرصادقی گفت:

        احتمالا دارو به صورت درست و کامل مصرف نشده و مقاومت دارویی ایجاد شده
        حتما برای درمان حضوری مراجعه کنید

    5. ناشناس گفت:

      سلام
      من مدام دستشویی میرم و همیشه ادرار دارم والان قرص یوریناسین میخورم که باعث شده کمتر دستشویی برم
      مشکلم الان اینه وقتی یکبار ادرار داشتم هیچوقت حس نمیکنم ادرار کامل تخلیه شد و همیشه هست چند بار پشت سرهم دستشویی برم بازم هست هرچند نسبت به دفعه اول کمتر
      و باعث میشه وقتی پامیشم خودمو سفت بگیرم و خیلی اذیتم.میخواستم نظر شما رو بدونم

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *