عمل وازکتومی
برگشت وازکتومی (وازووازستومی)
دی 3, 1399

کلامیدیا ، بیماری مقاربتی خاموش

• کلامیدیا یکی از شایع ترین بیماری‌های مقاربتى در جهان می‌باشد که توسط باکتری به نام کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود. اگرچه این بیماری رایج ترین و قابل درمان ترین بیماری می‌باشد که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود اما اغلب بدون نشانه و علامت است و به صورت درمان نشده رها می‌شود.

بیماری‌های مقاربتی

بیماری‌های آمیزشی (Sexually transmitted infections) نامی کلی و جامع برای بیماری‌های گوناگونی است که از طریق انواع روش‌های آمیزش جنسی انتقال پیدا می‌کنند. برخی از این بیماری‌ها از روش‌های غیر جنسی نیز منتقل می‌شوند، از طریق سوزن مشترک در معتادان به مواد مخدر تزریقی یا در زایمان و شیردهی. برخی از این بیماری‌ها علایم و نشانه دارند و برخی نشانه‌ای نداشته و مدتی نهفته می‌مانند اما به دیگران منتقل می‌شوند. کلامیدیا یکی از این بیماری‌ها است که از طریق آمیزش جنسی منتقل می‌شود.

عفونت کلامیدیا

کلامیدیا چیست؟

کلامیدیا یک نوع عفونت باکتریایی می‌باشد که با داروی آنتی بیوتیک به راحتى درمان می‌یابد. كلاميديا یکی از شایع ترین انواع عفونت هاى مقاربتى (STD) است و اكثر بيمارانى که به این بیماری مبتلا هستند هيچ علائم خاصى ندارند.

این بیماری از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و زمانی که زنان دچار این بیماری شوند، متوجه نتایج وخیم وحادی می‌شوند و ممکن است شرایط موجود منجر به ناباروری یا درد مزمن لگن شود.

نکاتی درباره کلامیدیا

• یک عفونت باکتریایی بسيار شایع می‌باشد که از طریق تماس جنسی به راحتى قابل انتقال می‌باشد.
    • هر ساله نزدیک میلیون‌ها نفر بین سنین ۱۴ تا ۲۴ به این بیماری مبتلا می‌شوند.
    • کلامیدیا با رابطه جنسی از طريق واژن، مقعد و دهان منتقل خواهد شد.
    • این عفونت در مایع منی و ترشحات آلت تناسلى وجود دارد.
    • کلامیدیا می تواند آلت تناسلی مردان، واژن، گردن رحم، مقعد، مجارى ادرارى، چشم ها و گلو را آلوده کند.
    • عفونت کلامیدیا به راحتى با آنتی بیوتیک قابل درمان است اما اگر این بیماری را درمان نكنيد، ممکن است در آینده باعث بروز مشکلات اساسی در سلامتی شما شود.
    • بسیاری از مبتلایان به کلامیدیا هیچ علائمى ندارند و در كل حال خوبى دارند، بنابراین گاهی اوقات افراد آلوده به اين عفونت از بيمارى خود آگاه نخواهند بود.
    • به همین دلیل انجام  آزمایش هاى  STD از اهميت ويژه اى برخوردار است.
    • شما مى توانيد به راحتى براى جلوگيرى از ابتلا به كلاميديا، در روابط جنسى خود از كاندوم استفاده کرده و از آن پیشگیری کنید.
    باکتری کلامیدیا

علائم کلامیدیا چيست؟

در صورت ابتلا به كلاميديا، تقریبا چندین هفته طول خواهد كشید تا علائم آن نشان داده شود.
    این علائم در زنان و مردان مى تواند به صورت موارد زير بروز پيدا كند:

• درد یا سوزش در هنگام دفع ادرار
    • احساس درد در حین رابطه جنسی
    • احساس درد در پايين شکم
    • ترشحات غیر طبیعی واژينال (ترشحاتى كه ممکن است زرد رنگ باشد و بوی زننده اى داشته باشد)
    • خونريزى بين دوره هاى قاعدگى
    • ترشحات چرکى یا شیری رنگ از آلت تناسلی مردانه
    • بيضه هاى متورم يا حساس
    • احساس درد، خونريزى يا ترشح در ناحيه مقعد
    • و…

عفونت کلامیدیایی گلو

اگر باکتری کلامیدیا چشم شما را آلوده كرده باشد، چشم شما ممکن است دچار قرمزی، خارش و یا ترشحات شود. گاهی اوقات عفونت کلامیدیا نیز به گلو نيز منتقل مى شود که به ندرت رخ مى دهد و در صورت رخ دادن بيمار دچار گلو درد مى شود. به یاد داشته باشید كه اكثر بيماران مبتلا به کلامیدیا به هیچ وجه علائمى از خود نشان نمی دهند. به همین دلیل تنها راه بررسى ابتلا به اين بيمارى، انجام ازمايش هاى مقاربتى است.

باکتری کلامیدیا

آزمايش كلاميديا

براى انجام آزمايش كلاميديا تنها لازم هست تست ادرار مخصوصی که آزمایشگاه از شما میخواهد را انجام دهید. گاهى اوقات هم امکان دارد پزشك با استفاده از وسيله اى مانند گوش پاك كن از بخش هاى واژن، دهانه رحم، مجارى خروجى ادرارى و يا مقعد نمونه بردارى كند تا برای احتمال وجود باکتری‌های کلامیدیا آن را بررسی کنند.

کلامیدیا می تواند مثل دیگر بیماری‌های مقاربتى از جمله سوزاک به نظر برسد، بنابراین امکان دارد پزشک دستور انجام چند آزمايش ديگر را نيز بدهد. خوشبختانه کلامیدیا با دارو کاملا قابل درمان است و هيچ جاى نگرانى وجود ندارد و هر چه سريع تر اين بيمارى شناسايى بشود، سريع تر نيز درمان می‌شود.

بیماری مقاربتی کلامیدیا

درمان کلامیدیا

• معمولا درمان كلاميديا بسيار آسان می‌باشد.
    • پزشک برای درمان عفونت ها، آنتی بیوتیک تجويز خواهد کرد.
    • گاهی اوقات فقط لازم است كه یک دوز دارو مصرف شود.
    • پزشک بهترين روش درمانى را براى شما توصيه خواهد كرد.
    • اگر لازم باشد تا به دليل كلاميديا تحت درمان قرار بگيريد، شركاى جنسى شما نيز حتما بايد تحت درمان قرار بگيرند.
    • در غير اين صورت دوباره به اين بيمارى مبتلا خواهيد شد و يا آن را به ديگران نيز انتقال خواهيد داد.
    • در برخى از موارد، پزشک هم برای شما و هم براى شریک جنسى شما دارو تجويز مى كند.
    • تمام داروهای خود را به روشی که پزشک به شما گفته است مصرف كنيد، حتی اگر علائم زودتر از بین رفتند.

حتی اگر درمان خود را تمام کرده باشید و کلامیدیا کاملا از بین رفته باشد، اگر در آینده در معرض اين باكترى قرار بگيريد، باز هم ممكن است به عفونت کلامیدیا مبتلا بشوید. کلامیدیا با يك بار درمان، ريشه كن نخواهد شد و هميشه بايد مراقبت هاى بهداشتى لازم را در نظر بگیرید. بنابراین درروابط جنسى خود از کاندوم استفاده کرده و به طور مرتب آزمایش بدهيد.

خطر عفونت کلامدیا مزمن

با اين كه عفونت کلامیدیا بسيار شایع است و همیشه هم داراى علائم نيست، اگر زود درمان نشود می تواند به یک معضل بزرگ تبدیل شود. کلامیدیا می تواند به رحم و لوله های فالوپ شما انتقال پيدا كند و باعث بیماری التهابی لگن (PID) شود.

کلامیدیا در بارداری

اگر در دوران بارداری متوجه شديد كه کلامیدیا دارید و آن را درمان نكنيد، ممكن است در هنگام زايمان اين عفونت را به کودک خود منتقل بکنید. كلاميديا مى تواند باعث عفونت چشم و بیماری پنومونی در نوزاد شود. همچنين مادران مبتلا به اين عفونت ممكن است دچار زايمان زود رس شوند.

پیشگیری از کلامیدیا

اولین گام پیشگیری از کلامیدیا، داشتن رابطه جنسی سالم و به دور از افراد مشکوک به STD (بیماری‌های مقاربتی) است. شما همیشه باید هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کرده و همچنین اکیدا توصیه می شود، هر دو نفر در رابطه آزمایش بیماری های مقاربتی را انجام دهند تا از نبود بیماری ها در شریک جنسی خود اطمینان حاصل شود.

گاهی اوقات علائم کلامیدیا به قدرى خفیف است که بيمار حتى متوجه آنها نمی شود، و یا علائم اين بيمارى را با چيز دیگری ممكن است اشتباه بگيرد. در اکثر اوقات، بيمار حتی متوجه نمی شود که به کلامیدیا مبتلا شده است و این اصلى ترين دلیل شايع بودن اين عفونت است (و به همین دلیل انجام آزمایش هاى مقاربتى بسیار مهم است). اگر شما یا شریک جنسى شما دارای هر یک از این علائم بالا بودید، حتما به پزشک یا مرکز بهداشت مراجعه کرده و آن را با مصرف آنتی بیوتیک تجویزی پزشک درمان کنید.