فتق چیست | دکتر میرصادقی
فتق چیست و انواع آن کدام است؟
اردیبهشت 7, 1400
دلایل ترشحات آلت تناسلی | دکتر میرصادقی
ترشحات آلت تناسلی و دلایل آن + هزینه ی جراحی
اردیبهشت 7, 1400

آلت دفن شده چیست؟

  • آلت تناسلی مدفون یا مخفی عارضه‌ای است که مردان را درگیر می‌کند. در این حالت آلت تناسلی اندازه طبیعی دارد، اما زیر پوست شکم، ران یا اسکروتوم (کیسه زیر آلت تناسلی) دفن شده‌است. بدنه و سر آلت در اکثر موارد آلت مخفی اصلاً رویت نمی‌شود. آلت مدفون عموماً مشکل زیبایی محسوب می‌شود و بیماری به حساب نمی‌آید، هرچند فرد را دچار ناراحتی‌ها و آسیب‌های روانی می‌کند.

    آناتومی آلت تناسلی

    آلت مردانه یا آلت تناسلی مرد، اندامی است بی‌استخوان و غضروفی در انسان مذکر که بافت نعوظی آن از سه سیلندر (دو عدد جسم غاری و یک عدد جسم اسفنجی متشکل است. در زیر آلت تناسلی، کیسه بیضه قرار دارد.از آلت مردانه برای آمیزش جنسی،خود ارضایی و دفع ادرار استفاده می‌شود. اما در بعضی مواقع این اندام به دلایل مختلفی که در ادامه ذکر می شوند ممکن است بصورت خفیف و یا کامل مخفی و دفن شود.

    آناتومی آلت
    آناتومی آلت

    آلت مدفون

    آلت مدفون مشکلی است که برخی از کودکان یا مردان را درگیر می‌کند. بیشتر از یک سوم بزرگسالان با چاقی دست و پنجه نرم می‌کنند و می‌توان تصور کرد اغلب موارد آلت مدفون یا مخفی در اثر چاقی پیچیده‌ تر می‌شوند. اگر احساس می‌کنید به دلیل مشکل در دسترسی به آلت خود در ادرار کردن یا برقراری رابطه جنسی مشکل دارید مشورت با یک متخصص اورولوژی یا یک پزشک و درخواست برای ارجاع به یک متخصص اورولوژی مهم است.

    اگر بدنه آلت زیر سطح پوست شرمگاهی مدفون باشد و بخشی از آلت یا تمام آن به دلیل چاقی یا ختنه نامناسب مشاهده نشود، با مشکل آلت مخفی یا مدفون روبرو هستیم. آلت مدفون واقعی یک ناهنجاری مادرزادی نادر است که دو مولفه دارد: لایه چربی بسیار بزرگ روی ناحیه شرمگاهی و بافت متراکمی که آلت تناسلی را دربرمی‌گیرد و جمع می‌کند.

    پوست آلت روی بدنه آن را می‌پوشاند و مانند پوست اضافه‌ای به نظر می‌آید که روی سر آلت و بدنه‌های نعوظی را مخفی کرده است. چنانچه ختنه بر روی آلت نامشخص انجام شود، ممکن است به جای پوست ختنه‌گاه بخشی از بدنه آلت برداشته شود و شرایط وخیم‌تر شود.

    برداشتن ناشیانه پوست اضافی بدنه‌ی آلت یک جنین سالم حین جراحی ختنه مقدار نامعینی از پوست ختنه گاه را باقی می‌گذارد. خط برش هنگام التیام به گونه‌ای منقبض می‌شود و جوش می‌خورد که آلت را به داخل لایه چربی شرمگاهی می راند و دفن می‌کند. چنانچه بر روی بیماری که به هر علت دارای آلت تناسلی مدفون است، ختنه ثانویه انجام شود، این عمل غالباً موفقیت آمیز نخواهد بود. ختنه ثانویه نامناسب از ترمیمی که به پوست باقی مانده آلت یا ختنه گاه نیاز دارد جلوگیری می‌کند. در این شرایط چاره‌ای جز پیوند پوست باقی نمی‌ماند.

    آلت دفن شده
    آلت دفن شده

    طبقه‌بندی

    سندرم آلت مدفون بر اساس سن، عارضه‌ های موجود و یا سابقه درمان‌های پیشین معمولاً به سه گروه اصلی طبقه بندی می‌شود:

    • مخفی (قبل از ختنه)
    • گیر افتاده (وجود جای زخم بافت همبند پس از ختنه)
    • دفن‌ شده (ناشی از بلوغ و چاقی)

    آلت مخفی با شدت پایین عموماً پی‌آمد آلت پرده‌داری است که در اثر آن بدنه آلت با پوست کیسه بیضه مخفی می‌شود. سندرم آلت پرده‌دار به حالتی اطلاق می‌شود که آلت تناسلی اندازه طبیعی دارد اما بخش پایین آن با کیسه بیضه پوشانده و ظاهری شبیه به گردن بوقلمون پیدا کرده و کوتاه‌تر به نظر می‌رسد.

    علل آلت مدفون چیست :

    آلت مخفی یا مدفون علل مختلفی دارد و ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد. این ناهنجاری بیشتر در میان نوزادان و خردسالان مشاهده می‌شود.

    شایع‌ترین علل آلت مخفی عبارت است از:

    • ناهنجاری‌های مادرزادی: رباط‌های اتصال دهنده آلت تناسلی به ساختارهای زیرین ضعیف‌تر از حد طبیعی است.
    • چاقی شدید: چربی اضافی اطراف شکم و ناحیه تناسلی آلت را مخفی می‌کند.
    • ورم لنفاوی یا لنف ادم: متورم شدن اطراف کیسه بیضه در اثر جمع شدن مایع لنفاوی باعث می‌شود آلت تناسلی زیر بافت دفن شود.

    تشخیص آلت دفن شده :

    پزشک معمولاً آلت مدفون را با بررسی چشمی و معاینه بالینی تشخیص می‌دهد و تشخیص این عارضه نیازی به تصویربرداری یا آزمایش ندارد. متخصص مقدار پوست موجود برای عمل ترمیمی ختنه و همچنین محکم بودن اتصال پوست آلت به ساختارهای عمقی‌تر را ارزیابی می‌کند. پزشک زاویه‌ای را بررسی می‌کند که رباط‌های عمقی‌تر آلت را با آن زاویه به بدن متصل می‌کنند.

    درمان آلت دفن شده

    درمان آلت دفن مدفون کودکان و بزرگسالان دشوار است و روش درمان با توجه به علت اصلی مخفی شدن آلت انتخاب می‌شود. آلت مخفی نوزادان و کودکان گاهی اوقات به خودی خود اصلاح می‌شود. اگر فرد بزرگسال با مشکل آلت مخفی مواجه شود یا بدشکلی خود به خود برطرف نشود، جراحی باید انجام شود. ازآنجایی که مورد هر بیمار متفاوت با دیگری است، نمی‌توان تمام موارد آلت مدفون را به یک روش جراحی درمان نمود. پرکاربردترین روش‌های جراحی آلت مدفون به شرح زیر است:

    • برداشتن بافت همبند جای زخم
    • قطع کردن رباط متصل کننده استخوان شرمگاهی به پایه آلت
    • ساکشن لیپکتومی یا لیپوساکشن: متخصص در این روش پوست و چربی اضافی را از ناحیه شکم خارج می‌کند.
    • پانیکولکتومی: برداشتن پوست و بافت چربی اضافی که روی ناحیه تناسلی و یا ران آویزان است.
    • اسکوتئونکتومی: برداشتن لایه چربی روی ناحیه شرمگاهی
    • پیوند زدن پوست: برای پوشاندن ناحیه‌هایی از آلت که فاقد پوشش دهی پوستی است.

    این جراحی سرپایی 60 تا 90 دقیقه طول می‌کشد و انتظار می‌رود نتایج چشمگیری ظرف 3 تا 6 هفته مشاهده شود و آلت زیبایی طبیعی خود را بازیابد. احتمال می‌رود که چسبندگی پوستی ایجاد شود و آلت نتواند آزادانه در پوست حرکت نکند. چسبندگی ناراحت کننده است، اما معمولاً با استعمال منظم کرم استروئیدی درمان می‌شود.

    درمان آلت دفن شده

    دیگر روش‌های درمان آلت دفن‌ شده

    • دارو: چنانچه آلت مدفون باعث عفونت کردن ناحیه تناسلی باشد، پزشک دارو تجویز می‌کند.
    • کاهش وزن: متخصص معمولآً بیماران چاق را تشویق می‌کند تا قبل از جراحی وزن خود را کاهش دهند. اگرچه لاغری به تنهایی مشکل آلت مخفی را حل نمی‌کند، اما احتمال بروز عوارض را در طول جراحی و پس از آن کاهش می‌دهد. کاهش وزن و مشاوره تغذیه قبل و بعد از جراحی مفید است.
    • مشاوره روان‌شناختی: روان شناس و مشاور برای رفع مشکلاتی مانند افسردگی، اختلال جنسی و اعتماد به نفس پایین به بیمار کمک می‌کند.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۳ رای

    5 دیدگاه

    1. ناشناس گفت:

      سلام وقت بخیر
      ببخشید هزینه این عمل چقد میشه؟

    2. ناشناس گفت:

      کجا میتونیم عمل کنیم مثلا

    3. کمالی گفت:

      سلام وقت بخیر من همچین مشکلی دارم هزینش چقد میشه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *