التهاب مثانه یا سیستیت چیست؟
التهاب مثانه یا سیستیت چیست؟
فروردین 22, 1400
دیرانزالی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
دیرانزالی چیست و چگونه درمان می‌شود؟
فروردین 22, 1400

متخصص ارولوژیست کیست و ارولوژی چیست؟

  • اورولوژی چیست؟

    یکی از شاخه های علم پزشکی ارولوژی می باشد که متخصص ارولوژی در این زمینه تحصیل کرده و آموزش می بیند. ارولوژی با جراحی و درمان سیستم دفع ادراری مردان و زنان و همچنین ارگان های تولید مثل مردان سروکار دارد.البته در زنان همانند مردان اینطور نیست که اورولوژی دخالتی در دستگاه ژنیتال و تولید مثل زنان داشته باشد. به پزشکی که در این شاخه تخصص دارد ارولوژیست یا متخصص اورولوژی می گویند.

    اورولوژیست یا متخصص اورولوژی کیست؟

    متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری تناسلی اورولوژیست نام دارد. درمان بیماری های سیستم ادراری تناسلی و جراحی های مربوط به آن بر عهده ارولوژیست می باشد. برای تخصص در رشته اورولوژی فرد باید پس از پایان دانشکده پزشکی حداقل 5 سال، دوره رشته اورولوژی را طی نماید تا به درجه اورولوژیست برسد. اگر متخصص ارولوژی بخواهد که دوره فوق تخصص را هم بگذراند باید بعد از این 5 سال دوره فوق تخصص را که 1 تا 3 سال دیگر طول می کشد در شاخه های مختلف اورولوژی بگذراند.

    متخصص اورولوژیست خوب
    اورولوژیست

    متخصص اورولوژیست با چه اندام هایی سر و کار دارد؟

    معمولا هر تخصص پزشکی با ارگان خاصی در ارتباط است.اورگان هایی که متخصص اورولوژیست با آنها سروکار دارد عبارتند از:

    • آلت تناسلی
    • مجاری ادراری
    • پروستات
    • حالب
    • غدد آدرنال
    • VAS و کیسه های منی
    • اپی دیدیم
    • بیضه ها
    • کلیه ها

    از آنجایی که سیستم دستگاه ادراری و دفع ادرار و تولید ارتباط تنگاتنگی با هم دارند ، در صورت بروز مشکل در یکی از این دستگاه ها ، امکان ایجاد مشکل در سیستم های دیگر نیز ایجاد میشود و باعث ایجاد اختلال در کارکرد سیستم های دیگر میشود. از این رو خیلی از بیماری ها در این شاخه پزشکی دستگاه سیستم ادراری تناسلی و یا بیماری های تناسلی ادراری شناخته می شوند.

    جراحی اورولوژی

    طیف جراحی هایی که در این رشته صورت می گیرد بالاست. این جراحی ها می تواند جراحی سرطان پروستات، سنگ کلیه، ناهنجاری های مادرزادی سیستم دستگاه ادراری و … باشد. علاوه بر جراحی بیماری هایی مانند پروستات خوش خیم و عفونت های مجاری ادرار که 40 درصد به صورت غیر جراحی و با دارو درمان می شوند، جراحی هایی که در رشته اورولوژی صورت می گیرند رنج وسیعی دارند و در بسیاری از مواقع از تکنولوژی پیشرفته در جراحی کاربرد دارد. این جراحی ها می توانند به صورت باز باشند که قسمتی از بدن به وسیله تیغ جراحی شکافته می شود و به صورت بسته که با دستگاهی به نام لاپاروسکوپ انجام می گردد. این دستگاه از سوراخ کوچک وارد بدن بیمار می شود و جراحی با این دستگاه انجام می شود بدون اینکه هیچ برشی در بدن ایجاد شود.

    سنگ شکنی انواع سنگهای ادراری و درمان غیر تهاجمی و تهاجمی سنگهای سیستم ادراری مربوط به اورولوژیست بوده که امروزه با تجهیزات پیشرفته جراحی های بسته قابل انجام است و حتما نیاز به برش و یا جراحی باز نمی باشد.درمان سنگ های ادراری ، بیماریهای مادرزادی سیستم ادراری و تناسلی،  اختلالات جنسی و ناباروری مردان، بیماری های خوش خیم و بدخیم پروستات، بیماریهای بیضه و کیسه بیضه، بیماری ها و جراحی های دستگاه تناسلی خارجی مردان بر عهده ارولوژیست می باشد.

    اورولوژیست
    ارولوژیست

    متخصص ارولوژی کودکان چه کاری انجام می دهد؟

    متخصص اورولوژی کودکان جراحانی هستند که مشکلات ادراری و تناسلی کودک را تشخیص می دهند و به درمان و کنترل بیماری کمک می کنند.
    متخصصین اورولوژی کودکان به طور کلی خدمات زیر را ارائه می دهند:

     ارزیابی و مدیریت اختلالات تخلیه 

     ریفلاکس وزیکوورترال

     عفونت های دستگاه ادراری

    اگر کودک شما به بیماری دستگاه تناسلی یا مجاری ادراری (کلیه ها، حالب، مثانه) مبتلا شود، متخصص اورولوژی کودکان در زمینه درمان کودک شما تخصص لازمه را دارد و جهت درمان کودک شما اقدام می کند.امروزه خود تخصص اورولوژی به زیر گروههای متعددی تقسیم می شود. یکی از این زیرمجموعه ها آندرولوژی می باشد. آندرولوژیست یک اورولوژیست است که بصورت تخصصی تر در ناباروری و اختلالات جنسی مردان کار می کند.
    با وجود این تخصص همیشه راهی جلوی پای زوج های نابارور گذاشته و امید به زندگی را افزایش می دهند.
    انواع اختلالات جنسی در آقایان مانند کاهش تمایل، ضعف قوای جنسی ، زودانزالی ، انحراف آلت تناسلی، مشکلات ظاهری دستگاه تناسلی خارجی توسط آندرولوژیست و اورولوژیست درمان می شود.

    متخصص اورولوژیست کودکان
    آندرولوژیست

    سوالات اورولوژی

    ما در این سایت، پاسخ پر تکرارترین سؤالات شما را در زمینه اورولوژی دادیم.

    نکات کلیدی و بیماری های اصلی رشته ارولوژی را در مقالات زیر دنبال کنید.

    علت آب اوردن کلیه چیست

    قیمت جراحی دستگاه تناسلی مردان

    اتساع لگنجه کلیه چیست

    اندازه آلت تناسلی مردان بر حسب سن

    عوارض و درمان ناتوانی جنسی

    در آخر باید گفت که در حال حاضر رشته ارولوژی، شاخه ای از علم پزشکی می باشد که خود آن چند زیرمجموعه دارد. به شخص متخصص در این زمینه متخصص ارولوژی یا ارولوژیست می گویند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *