تنگی مجرا و درمان آن (استنت مجرا) | دکتر میرصادقی
تنگی مجرا و درمان آن (استنت مجرا)
فروردین 25, 1400
خون در منی | دکتر میرصادقی
خون در اسپرم و منی
فروردین 25, 1400

تفاوت زگیل تناسلی و تبخال تناسلی

• زگیل تناسلی و تبخال تناسلی از آن جمله بیماری های مقاربتی می باشند که بسیار شایع بوده و درمان قطعی نداشته یا درمان آن پروسه ای طولانی مدت و سخت است.
    هر دو آن ها از یک خانواده ویروس هستند اما با هم تفاوت های زیادی دارند که در ادامه به تعریف آنها و علائمشان می پردازیم.

زگیل تناسلی چیست؟

ماهیت زگیل تناسلی ویروسی به نام HPV می باشد که بیش از 40 نوع آن باعث درگیری آلت تناسلی مردان و زنان جوان می شود.
    و در بسیاری از موارد اصلاً علامتی ندارد و فرد از ابتلا به آن بی خبر است.
    زگیل ممکن است بعد از چند روز یا چند هفته و چند ماه و یا ممکن است 5-10 سال بعد خود را نشان دهد. تقریبا در 50 درصد مردمی که در دوران زندگی خود رابطه جنسی داشته اند، دچار زگیل تناسلی می شوند.
    گاهی این ویروس باعث سرطان دهانه رحم یا آلت می شود.

زگیل تناسلی

انتقال زگیل تناسلی

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی از شخص آلوده به زگیل به شخص سالم انتقال می یابد.
    متاسفانه به اشتباه جا افتاده است که استفاده از کاندوم مانع انتقال زگیل تناسلی می شود در حالی که اینطور نیست.
    شاید استفاده از کاندوم امکان ابتلا به این ویروس را تا حدی کاهش دهد اما از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمی کند.

یکی دیگر از روش های انتقال زگیل تناسلی استفاده از توالت های فرنگی عمومی می باشد. هنگام استفاده از توالت های فرنگی عمومی بهتر است ابتدا آن را کامل خشک کرده و سپس از آن توالت کنید.در رابطه با انتقال این بیماری در استخر شواهد علمی و پزشکی ثبت نشده ، اما بهتر است هنگام استفاده از استخر حتما از حوله خود استفاده کنید و از تجهیزات دیگر که متعلق به شما نیستند استفاده نکنید.

درمان زگیل تناسلی

متاسفانه هیچ درمان قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد اما زائده های این بیماری را میتوان با کرایو از بین برد.وقتی محتویات دستگاه کرایو روی ضایعه ی پوستی موردنظر اسپری میشود درجه حرارت بافت ضایعه موردنظر را به شدت و با سرعت بسیار زیادی کاهش میدهد که باعث انجماد و فریزشدن بافت موردنظر و مرگ سلولی آن خواهد شد.

ضایعه ی پوستی اسپری شده، به مدت چندروز به صورت تاول سفید یا قرمز و کبود رنگ دیده خواهد شد.
    بعد از گذشت مدت کوتاهی ، تاول ها پوسته پوسته شده و ضایعه از بدن جدا خواهد شد.
    در طی این روند، بدن سلول های جدید بافت جدید را ایجاد میکند که جایگزین ضایعه ی فریزشده خواهد کرد.

بهترین راه درمان ، جلوگیری از ابتلا به این بیماری می باشد که با تزریق واکسن گارداسیل این امر امکان پذیر است.فرد قبل از برقراری اولین رابطه جنسی خود باید این واکسن را در سه نوبت تزریق کند، در این صورت از آلوده شدن به این بیماری مصون میماند.

تبخال تناسلی چیست؟

دومین بیماری شایع منتقله از طریق رابطه جنسی تبخال تناسلی می باشد که در صورت ابتلا به آن باید تا آخر عمر با آن مدارا وزندگی کنید چون متاسفانه این بیماری مانند زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد.علت ایجاد کننده تبخال تناسلی ویروس هرپس یا تبخال می باشد. دو نوع ویروس تبخال وجود دارد. که یکی از آنها باعث ایجاد تبخال در لب ها می گردد و دیگری باعث ایجاد تبخال در ناحیه تناسلی در آلت مردان و زنان و پوست اطراف ناحیه تناسلی می گردد.هر دو ویروس مسری بوده و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند. ویروس تبخال دهانی از طریق تماس لب ها و ویروس تبخال تناسلی از طریق مقاربت جنسی  انتقال میابد.

تبخال تناسلی

راه های انتقال تبخال تناسلی

• ویروس تبخال تناسلی از طریق تماس مستقیم پوست به پوست فرد مبتلا و ناقل منتقل می‌شود.
    • هرپس سیمپلکس می‌تواند به‌راحتی از طریق غشاء مخاطی مانند پوست مرطوب داخل دهان و ناحیه‌ی تناسلی، فرد را آلوده کند.
    • هنگامی که ویروس تبخال تناسلی فعال است می‌تواند به‌طور مثال از طریق رابطه جنسی دهانی از صورت فرد آلوده به ناحیه‌ی تناسلی فرد دیگر منتقل شود.

نشانه های تبخال تناسلی

تبخال تناسلی در بیشتر موارد بدون علامت بوده ولی در بعضی از موارد می تواند با علائم زیر همراه باشد :

• زخم ها یا تاول ها بر روی آلت تناسلی
    • زخم ها و تاول های درون یا اطراف مقعد، باسن و ران ها
    • تورم گره های لنفی
    • مننژیت
    • انسفالیت
    • عفونت چشمی
    • اگزمای هرپتیکوم

درمان تبخال تناسلی

متاسفانه تبخال تناسلی همانند زگیل تناسلی درمان قطعی ندارد و فرد تا آخر عمر درگیر این بیماری باقی میماند.
    درمان این بیماری منوط به شرایط بیمار متفاوت است.
    با استعمال برخی از پماد ها می توان میزان خارش و درد تبخال ها را کاهش داد.

درمان زگیل تناسلی
    درمان زگیل و تبخال تناسلی

هر دو بیماری تا اخر عمر در بدن شخص مبتلا می مانند و فرد ناقل باقی است. اما می توان ضایعه های زگیل را با کرایو و تبخال را با استعمال برخی از پماد ها درمان کرد.

1. اصغری گفت:

سلام وقتتون بخیر.
      چند روزیه روی آلتم یک برامدگی اندازه لوبیا در اومده مشکلی نیست؟
      ایا خودش رفع میشه؟

2. امیرعلی گفت:

سلام دکتر من چند ماه پیش سرآلتم قرمز شده و بعد تاول زده درد بیضه هم دارم.
      رنگ یک طرف آلتم قرمزه وخارش داره چکار کنم ؟

3. دیانا گفت:

سلام وقت بخیر
      برای اینکه بدونیم ویروس Hpv در بدنمون فعال هست یا نه باید چه آزمایشی بدیم؟