ترشحات آلت تناسلی و دلایل آن

ترشحات آلت تناسلی به از دست رفتن غیرطبیعی مایع از مجرای ادرار در نوک آلت‌تناسلی گفته می‌شود که جزو ادرار و یا مایع منی نمی‌باشد. این نشانه یک نوع بیماری مقاربتی می‌باشد و نیاز به تشخیص دقیق و درمان به موقع متخصص دارد. این تشخیص معمولاً توسط متخصصین در یک کلینیک تخصصی انجام می‌گیرد.

ترشحات آلت تناسلی

ترشحات نرمال آلت تناسلی مردان به دو صورت مایع منی و ادرار می‌باشد. ادرار از طرف مثانه با گذر از غده پروستات و مایع منی با ساخته شدن در کیسه بیضه و ذخیره شدن در اپیدیدیم و خروج از آن از بدن خارج می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است که این ترشحات به دلایلی غیرعادی و با حالتی خارج از حالت طبیعی باشند که در این صورت باید نسبت به علت و درمان آن اقدام کنید.

ترشح نرمال از سر آلت بطور طبیعی هنگام اوج لذت جنسی (قبل از انزال) و پس از انزال ایجاد می شود. ترشح پیش از انزال شفاف بوده و توسط غدد کوپر تولید می‌شود. ترشحات غیر عادی از آلت مردانه امکان دارد آبکی، شیری رنگ و یا دارای چرک باشد. عفونت های ادراری و عفونت های منتقله از راه جنسی از دلایل شایع‌تر ترشحات از سر آلت می‌باشند. ترشح از سر آلت معمولاً با علائم دیگری نظیر درد، خارش و … همراه با ترشح از سر آلت وجود دارد.

سوزاک
ترشحات از آلت به علت سوزاک

علل ترشحات آلت تناسلی

• اورتریت( التهاب مجاری ادراری)

از دلایل ترشح از سر آلت می توان التهاب مجاری ادراری یا اورتریت را نام برد. اورتریت منجر به علائمی مثل تکرر ادرار، خارش و سوزش و گاهی تورم آلت می شود. در اثر این بیماری ترشحات زرد رنگ مایل به سبز از آلت خارج می‌شود و فرد در هنگام رابطه جنسی امکان دارد دچار درد شود. و همچنین احتمال دیده شدن خون در مایع منی یا ادرار وجود دارد. اورتریت عموماً در هنگام رابطه جنسی و از طریق شریک جنسی مبتلا به فرد سالم منتقل می‌شود. میکروارگانیسم‌های مختلفی می‌تواند باعث این بیماری شود که می‌توان به مواردی مثل کلامیدیا گنوره و تریکوموناس اشاره کرد. هرپس تناسلی (تبخال تناسلی) نیز گاهی باعث خروج ترشحات از سر آلت می‌شود. این میکروارگانیسم‌ها عامل عفونت های منتقله از راه جنسی می‌باشند.

• بالانیت

بالانیت به التهاب سر آلت گفته می شود و احتمال بروز آن در افراد ختنه نشده شایعتر و بالاتر می‌باشد. از علائم بالانیت می‌توان به قرمزی سر آلت، درد هنگام دفع ادرار، خارش و ترشح چرک اشاره کرد. بالانیت در اثر آلرژی، بهداشت پایین و همچنین عفونت های منتقله از راه جنسی ایجاد می شود.

بالانیت در آلت
  • عفونت های ادراری

اگرچه عفونت های ادراری در زنان شایعتر می‌باشد اما مردان را هم نیز درگیر می‌کند. علائم عفونت ادراری در مردان شامل ترشح شفاف و تا حدی سبز رنگ از سر آلت تناسلی، سوزش و درد هنگام دفع ادرار، تکرر در ادرار، درد در زیر شکم و یا تب می باشد.

عفونت های منتقله از راه جنسی

عفونت های منتقله از راه جنسی که اغلب به دلیل بیماری کلامیدیا و سوزاک ایجاد می‌شود باعث به وجود آمدن التهاب مجاری ادراری و ترشح از سر آلت می‌شوند.
ارگانیسم‌های مختلفی می‌تواند باعث ایجاد این سندرم شوند مانند موارد زیر که عبارتند از:

• کلامیدیا تراکوماتیس
  • ژنیتالیوم مایکوپلاسما
  • تریکوموناس واژینالیس
  • تبخال تناسلی
  • و…

آزمایشات مشخصی برای تشخیص همه این عفونت‌ها وجود ندارد، ازاینرو در برخی بیماران، هیچ رابطه‌جنسی اتفاق نیفتاده و علت بروز علائم به علت حساسیت ناشی از مواد شوینده و صابون‌ها می‌باشند. اما هیچ شواهد مشخصی برای تایید این تئوری وجود ندارد.

آزمایش ادرار

تشخیص علت ترشح

ترشحات آلت‌تناسلی با آزمایش تشخیص گلوبول‌های سفید خون در درون مجرای ادرار یا نمونه ادرار ناشتا از بیمار تشخیص داده می‌شوند. بیمار باید در کلینیک مخصوص بیماری‌های مقاربتی برای آزمایش نمونه مورد معاینه قرار بگیرد چون انتقال نمونه به آزمایشگاه ممکن است باعث تشخیص اشتباه شود. رنگ و مداومت ترشح هیچ کمکی به تشخیص بیماری مقاربتی از جمله سوزاک نمی‌کند.

تشخیص اورتریت گنوکوکی یا سوزاک در آزمایشات میکروسکوپی ترشحاتی که از سواب مجرای ادرار گرفته می‌شود بسیار دقیق و کامل می‌باشد و اگر فرد مبتلا باشد، تشخیص داده می‌شود. سایرعفونت‌ها تشخیص دشوارتری دارند. درصدی از مردانی که فعالیت‌جنسی دارند، درمجرای ادرار خود حامل کلامیدیا هستند بدون اینکه هیچ علائمی در بدن خود داشته باشند.

درمان ترشحات آلت ‌تناسلی

NSU
درمان به صورت مصرف آنتی‌بیوتیک درصورتیکه عفونت به علت کلامیدیا باشد خواهد بود. شریک‌جنسی شما هم نیز باید درمان مشابهی با شما برای عدم ابتلای احتمالی دریافت کند. بیماران بخاطر خطر جدی ابتلا دوباره به عفونت به علت رعایت نکردن درمان توسط شریک‌جنسی، باید پس از دو هفته دوباره مورد معاینه مجدد قرار بگیرند.

کاندوم

بررسی روابط
لازم است ارتباط جنسی مردانی که مبتلا به اورتریت گنوکوکی و NSU، در کلینیک‌های تخصصی بیماری‌های مقاربتی تشخیص داده شده و درمان شوند. بدون درمان رابطه‌جنسی، احتمال ابتلای دوباره و شکست درمان بسیار زیاد خواهد بود.

جهت جلوگیری از گسترش بیماری، لازم می‌باشد که تا پس از اتمام کامل دوره درمانی از نزدیکی خودداری کرده و یا نزدیکی حتما با استفاده از وسائل محافظ مثل کاندوم صورت گیرد.
پس در صورتی که دچار ترشحات مشکوک از آلت خود بوده‌اید به پزشک مراجعه کرده و آزمایش دهید تا علت آن مشخص شده و نسبت به درمان آن اقدام کنید.