دلایل ترشحات آلت تناسلی | دکتر میرصادقی
کیست کورتیکال کلیه و علائم آن
اردیبهشت 11, 1400

التهاب سر آلت تناسلی و درمان آن

• بالانیت (Balanitis) التهاب سر آلت تناسلی در ناحیه ختنه‌گاه مردان گفته می‌شود. بالینیت معمولا جدی نمی‌باشد و آن را می‌توان با درمان موضعی برطرف کرد. طیف علائم از ایجاد احساس ناخوشایند در ناحیه تناسلی تا وجود درد در این ناحیه متغیر می‌باشد.

بالانیت چیست
    بالانیت

التهاب سر آلت تناسلی چیست؟

به صورت میانگین، ۱ نفر در هر ۲۵ پسربچه ختنه نشده و ۱ نفر در هر ۳۰ مرد ختنه نشده در زندگی خود به بالینیت  یا التهاب سر آلت ، دچار می شود. پسرها و مردان غیر ختنه نشده بیشتر در معرض ابتلا به بالانیت قرار دارند، اما بالانیت در هر سنی امکان دارد که رخ بدهد.فموزیس به حالتی غیرطبیعی اناتومیکی می‌گویند که در آن پوست ختنه گاه تنگ می‌شود و باعث می‌شود سر آلت به راحتی از پوست ختنه گاه بیرون نیایید و درون آن محبوس باقی بماند. در این حالت به علت به وجود آمدن محیطی مناسب برای رشد عوامل بیماری‌زا در سر آلت نیز ریسک ابتلا به بالانیت افزایش پیدا خواهد کرد.

التهاب سر آلت تناسلی

عوارض بالانیت

درمان التهاب سر آلت تناسلی معمولا ساده است ولی این عارضه در برخی موارد باعث ایجاد عوارضی میشود که شامل کوارد زیر می‌باشد:

• ایجاد یافتن اسکار یا جوشگاه در مجرای خروجی آلت تناسلی مرد
    • نرسیدن خون کافی به آلت تناسلی
    • دردناک بودن حرکت پوست ختنه گاه در آلت

علائم بیماری بالانیت

علائم و نشانه‌های عارضه بالانیت (التهاب سر آلت) عبارت هستند از:

• پوست محکم روی سر آلت مرد
    • قرمزی اطراف سر آلت و کلاهک آن
    • التهاب، درد، خارش، یا سوزش سر آلت
    • ترشحات توده‌ای غلیظ زیر پوست ختنه گاه
    • بوی نامطبوع
    • ادرار دردناک
    • و…

درد، سوزش، و ترشحات ممکن است زیر پوست ختنه گاه 2 تا 3 روز پس از مقاربت جنسی اتفاق بیافتد. برخی از علائم و نشانه‌های التهاب سر آلت و پوست آلت تناسلی شبیه کسانی است که دچار STI (بیماری‌های مقاربتی) و یا برفک می‌باشند.

ناحیه تناسلی

تشخیص بالانیت

جهت تشخیص بیماری مشاهده و معاینه کامل ناحیه تناسلی و مشاهده قرمزی و نیز التهاب کلاهک آلت قدم اولیه در تشخیص آن می‌باشد. اگر همچنان بالانیت پس از پرهیز از محرک های قوی و حفظ بهداشت فرد و یا حتی درمان عفونت های احتمالی، همچنان در فرد باقی انده باشد، امکان دارد که برخی از تست های تشخیصی توسط پزشک برای شما نیز درخواست شود، این تست‌ها عبارتند از:

• نمونه از ترشحات و یا خود کلاهک آلت تناسلی به منظور یافتن عفونت در آن
    • نمونه گیری ادرار جهت وجود گلوکز در آن
    • تست خون جهت یافتن سطح گلوکز خون

درمان

درمان  التهاب کلاهک آلت تناسلی یا بالانیت بسته به علت ایجاد یافتن آن در بدن دارد. در اغلب موارد، پزشک هشدار می‌دهد که از چه موادی اجتناب شود، و به بیمار اطلاعات بهداشتی خواهد داد از جمله رعایت بهداشت و دوری از مواد حساسیت زا.

درمان واکنش آلرژیک

اگر التهاب ایجاد شده به نظر بیاید که به دلیل واکنش‌های آلرژیک یا محرک اتفاق افتاده باشد، دکتر ممکن است یک کرم تسکین دهنده برای تورم تجویز کند. یک داروی ضد قارچ و یا آنتی بیوتیک نیز هم امکان دارد توسط پزشک تجویز بشود. اگر عفونتی وجود داشته باشد، بیمار نباید خودسرانه کرم استفاده کند و زیر نظر و مشورت پزشک کاری را انجام دهد.همچنین از همه صابون‌ها و دیگر مواد محرک بالقوه باید در طول درمان بیماری، و تا هنگامی که علائم و نشانه‌های بالانیت به طور کامل از بین بروند، اجتناب بشود.

بالانیت و آلت نرمال

درمان کاندیدا

کاندیدا نوعی عفونت قارچی می‌باشد. پزشک کرم ضد قارچ برای درمان تجویز خواهد کرد. در هنگامی که درمان در حال انجام می‌باشد، بیمار باید از رابطه جنسی پرهیز و یا از محافظ مثل کاندوم استفاده کند.

درمان عفونت باکتریایی

در صورتی که عفونت باکتریایی در فرد وجود داشته باشد، دکتر آنتی بیوتیکی یا پنی‌سیلین تجویز می‌کند.
    اگر عفونتی در فرد نباشد و هیچ گونه محرکی نتواند شناسایی شود، امکان دارد بیمار را به یک درماتولوژیست، که متخصص بیماری‌های پوستی می‌باشد ارجاع دهند.

درمان عود دوباره

اگر بیمار دارای پوست ختنه گاه سفت باشد و بالانیت احتمال بازگشت در کلاهک آلت وجود داشته باشد، پزشک امکان دارد ختنه را به بیمار پیشنهاد دهد. در روش دیگر، یک شکاف امکان دارد در امتداد و راستای بالای پوست ختنه گاه برای جدا کردن آن از آلت تناسلی انجام بشود. شستشو در وان ممکن است به بهبود علائم کمک بکند، زیرا آب گرم می‌‌تواند درد و ناراحتی را در بیمار کاهش بدهد.

بالانیت و مشاوره پزشکی رایگان
    مشورت با دکتر

پیشگیری از بالینیت

مهم‌ترین نکته درباره پیشگیری بالانیت، حفظ بهداشت می‌باشد. در زمان شستشو، پوست ختنه گاه را باید به عقب بکشند تا شستشوی کامل کلاهک میسر شود. تمام ناحیه تناسلی را باید با آب گرم به صورت آرام بشویید و اگر شوینده ای باعث تحرک و سوزش در فرد می‌شود باید از آن اجتناب کرد. حتی المقدور از شوینده های غیرصابونی طبیعی یا کرم های با پایه آب استفاده کنید و خود را به طور کامل خشک کنید. در مردانی که مستعد بالانیت می‌باشند، پس از نزدیکی باید به طور کامل ناحیه کلاهک و آلت خود را بشویند.

پس رعایت بهداشت و مصرف کم و دوری از مواد حساسیت‌زا را در برنامه بهداشتی خود داشته باشید و در صورت داشتن علائم بالانیت به پزشک خود جهت تشخیص علت و درمان آن مراجعه کنید.

1. mohamaad گفت:

دکتر ۱ساله و خورده ای لکه های قرمز روی کلاهک آلتم ب وجود اومده اولش ریز بود ولی کم کم درشت شد من میخاستم ببینم خطرناکه میشه درمانی برای این بیماری پیشنهاد کنین؟

2. عباس گفت:

سلام دکتر با یه نفر رابطه داشتم احساس میکنم
      یه چیزی توی کاندوم ریخته بود بعدچند روز بعد رابطه حال احساس بدی تجربه کردم رفتم دکترم
      دوبسته قرص واسم تجزویج کرد ولی حال ام خوب نشد حالاهم احساس سوزش تومجری الت ونوک الت ام دارم 20,روز از این جریان میگزرد خوب که نشدم حال احساس درد تویه کلیه هام
      میکنم لطفان راهنمایم کنید چکارکنم.