التهاب آلت تناسلی
التهاب سر آلت تناسلی و درمان آن
اردیبهشت 13, 1400
پاپول مرواریدی چیست | دکتر میرصادقی
پاپول مرواریدی چیست و چه علائمی دارد؟
اردیبهشت 13, 1400

کیست کورتیکال کلیه و علائم آن

• کیست کورتیکال کلیه نوع شایعی از  بیماری کلیوی است که همان‌گونه که از نامش پیداست در خارج از کلیه قرار دارد و بیشتر در افراد سن بالا مشاهده می‌شود. این بیماری می‌تواند یک کیست ساده با منشا ناشناخته، بدون وجود عوارض جدی و اغلب خوش خیم باشد.

کیست کلیه چیست؟

کیست‌های کلیه ، کیسه‌های غیر سرطانی و پر از مایعات در کلیه‌ هستند که به صورت تاول یا حباب پراز مایع در آن ظاهر می‌شوند.کیست‌های کلیه بر اساس دلیل، مکان کیست (اینکه در قشر داخلی یا قشر بیرونی کلیه قرار دارند) و ویژگی‌های آن‌ها مثل نوع و تعداد کیست با یکدگیر فرق دارند.

کیست کورتیکال

بیماری کیست، بطورکلی یک بیماری ارثی است که در آن تعداد زیادی کیست در کلیه ها بوجود می آید. این کیست ها سرطانی نیستند و خوش‌خیم اند و به صورت ساک های گردی پر از مایع آب مانند می باشند. در ادامه‌ی مطلب علت، علائم و درمان انواع کیست از جمله کیست کورتیکال کلیه آورده شده است.

درد کلیه
    درد کلیه از نشانه‌های کیست

دلایل تشکیل کیست کلیه

علت دقیق ایجاد کیست کورتیکال کلیه در بدن مشخص نمی‌باشد. ساک‌ها یا کیسه‌ها (که به آن‌ها دیورتیکول کلیه می‌گویند) ممکن است که در انسداد یا ضعف لوله‌ها یا مجاری موجود در کلیه تشکیل شوند. البته این امر ممکن است به دلیل ضعیف شدن لایه سطحی کلیه‌ها رخ بدهد. کیسه یا ساک تشکیل شده در مراحل بعدی با مایعات پر می‌شود، سپس از لایه سطح جدا می‌شود و در نتیجه کیست کلیه تشکیل می‌شود.

علائم کیست کورتیکال کلیه

کیست‌های ساده و کوچک معمولاً بدون علامت می‌باشند. اما، برخی از بیماران ممکن است به دلیل کیست‌های بزرگ‌تر که امکان دارد سلول‌های کلیوی و بافت‌های اطراف آن را سرکوب کند و باعث ایجاد اختلال در عملکرد کلیه شود علائم را تجربه کنند. علائمی که امکان دارد فرد مبتلا به کیست کورتیکال تجربه کند عبارتند از:

• اگر کیست بزرگ باشد درد یا ناراحتی رخ می‌دهد
    • هماچوری (خون در ادرار)، که به علت پارگی کیست رخ می‌دهد
    • تب در صورت وجود عفونت رخ می‌دهد
    • سوزش ادرار

عوامل خطر ابتلا به کیست‌های کلیه

احتمال ابتلا به کیست کورتیکال کلیه با افزایش یافتن سن هم بالا می‌رود. افراد با بیش از 50 سال سن در معرض خطر بیشتری قرار دارند. همچنین مردان در مقایسه با زنان احتمال بیشتری در ابتلا ه این بیماری هستند.

عوارض کیست‌های کلیه

عوارض ناشي از كيست كورتیكال كليه می‌تواند شامل موارد زير باشد:

• اختلال در عملکرد کلیه: اگر کیست به اندازه کافی بزرگ باشد که به کلیه آسیب برساند عملکرد کلیه مختل می‌شود و باعث نارسایی آن می‌شود.
    • فشار خون بالا : رنین، هورمونی است که توسط کلیه تولید می‌شود، و وظیفه حفظ فشار خون در بدن را بر عهده دارد. وجود کیست در کلیه می‌تواند بر میزان تولید رنین در بدن تاثیر بگذارد.
    • عفونت: کیست پس از تشکیل پر از باکتری و چرک می‌شود. این باکتری‌ها می‌توانند باعث تشکیل عفونت شوند.
    • خونریزی: به دلیل پارگی کیست ایجاد می‌شود.
    • سنگ کلیه: این عارضه بسیار نادر می‌باشد. انسداد در کلیه‌ها ممکن است منجر به تشکیل سنگ شود.
    • و…

تشخیص کیست کورتیکال

کیست کورتیکال کلیه مانند کیست کلیه اغلب به صورت اتفاقی و تصادفی تشخیص داده می‌شود و عموماً زمانی شما پی به وجود این نوع کیست‌ها می‌برید که به دنبال یک مشکل دیگر در آزمایش‌ها هستید. آزمایش‌هایی که ممکن است پزشک توصیه کند به شرح زیر می‌باشد:

• تست‌های عکسبرداری: آزمایش‌های تصویربرداری مثل سونوگرافی، سی‌تی اسکن (CT) یا ام ار آی (MRI) انجام می‌شود. این آزمایش‌ها به شناسایی وجود کیست در کلیه کمک می‌کنند.
      اسکن CT و MRI می‌تواند اندازه، شکل و نوع حاشیه‌های کیست را که ممکن است به شناسایی کیست‌های ساده کمک کند ، نشان دهد.
    • آزمایش خون: آزمایش‌ها عملکرد کلیه برای ارزیابی میزان عملکرد کلیه‌ها انجام می‌شود. آزمایش خون همچنین می‌تواند به شناسایی عفونت در بدن و کلیه کمک کند.
    • آزمایش‌های ادرار: در صورت وجود علائمی مانند هماچوری و تکرر ادرار، آزمایش ادرار نیز باید انجام ‌شود.
    سلامت کلیه

درمان برای کیست کورتیکال کلیه

در اکثر موارد ، کیست کورتیکال کلیه نیازی به درمان ندارد. زیرا خوش‌خیم بوده و خطری برای بیمار به وجود نمی‌آورد اما اگر کیست فشار بیش از حدی به اندام‌های اطراف وارد کند یا بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد، امکان دارد که لازم باشد کیست کوچک شود یا برداشته شود. 2 روش وجود دارد که بیشتر در درمان کیست ساده کلیه استفاده می‌شود:

• آسپیراسیون و اسکلروتراپی: پزشک برای سوراخ کردن کیست و تخلیه مایع داخلی آن، یک سوزن طولانی در زیر پوست قرار می‌دهد. سپس یک محلول قوی به کیست تزریق می‌شود تا آن کیست در کلیه را کوچک نماید. در صورت نیاز این روش درمانی می‌تواند تکرار شود.
    • جراحی: در جراحی ، پزشک ابتدا کیست را تخلیه می‌کند و سپس خود کیست را بریده یا آن را می‌سوزاند تا از بین برود.

در صورت وجود عفونت پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند و در صورت فشار خون بالا می‌توان داروهای ضد فشار خون مصرف کرد.

روش‌های خانگی برای کیست‌های کلیوی

برای بهبودی از کیست و پیشگیری از آن، بیمار باید اصلاحات سبک زندگی سالم را حفظ بکند. داروهای خانگی می‌توانند به بهبودی سریع کمک کرده و از عوارض بعد از درمان جلوگیری کنند.

البته داشتن رژیم‌هایی که شامل غلات کامل، سبزیجات و میوه تازه، تخم مرغ، شیر و گوشت بدون چربی همچنین کاهش مصرف نمک و پروتئین حیوانی در پیشگیری از کیست‌های کلیوی نقش بسزایی دارد.

پس با کنترل به موقع فشار خون و داشتن تغذیه از داشتن سلامت کلیه خود اطمینان حاصل کرده و از داشتن چکاب مداوم و مرتب برای احتمال وجود کیست غافل نشوید.

1. عارف گفت: