کیست کورتیکال کلیه و علائم آن
کیست کورتیکال کلیه و علائم آن
اردیبهشت 22, 1400
بهترین مراکز ازمایش اسپرم
10 تا از بهترین مراکز آزمایش اسپرم در تهران
اردیبهشت 22, 1400

پاپول مرواریدی چیست و چه علائمی دارد؟

  • پاپول مرواریدی یکی از انواع بیماری های تناسلی می باشد، که در قسمت نواره سرنره در دستگاه تناسلی آقایان و دهانه واژن در بانوان ایجاد می شود. این بیماری مسری نیست و در اثر روابط جنسی ایجاد نمی شود این بیماری درآقایانی که ختنه نشدند، شیوع بیشتری دارد. در بیشتر مواقع پاپول تناسلی با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می شود. در ادامه قصد داریم شما را با دلایل ایجاد این بیماری، علائم و روش های درمانی این بیماری بیشتر آشنا کنیم.

    پاپول مرواريد

    گاهی برجستگی هایی مرواریدی شکل روی کلاهک آلت تناسلی مردانه ایجاد می شود که شبیه به زگیل های ریز می باشند. به همین دلیل است که این بیماری، معمولا با زگیل های تناسلی اشتباه گرفته می شود و موجب استرس و نگرانی فرد می گردد. با وجود اینکه این نوع پاپول تناسلی هیچگونه خطری را متوجه فرد نمی کند، اما در کاهش اعتماد به نفس فرد بسیار تاثیر گذار است.
    معمولاً پاپول های مرواریدی در ناحیه تناسلی حالت بدخیم و خطرناک ندارند و کاملاً طبیعی هستند.

    اکثر آقایان نیز با این بیماری مواجه نمی شوند. پاپول تناسلی بیشتر در افرادی که دیر ختنه شده اند و یا اصلا ختنه نشده اند، رخ می دهد. پاپول تناسلی ممکن است پس از مدتی به طور خود به خود، از بین برود.
    تفاوت میان پاپول های تناسلی، در تفاوت اندازه و رنگ آنها است. این جوش ها معمولا در دو رنگ سفید و صورتی در ناحیه تناسلی ایجاد می شوند. همچنین قطر آنها از 1 تا 4 میلی متر متغیر می باشد. این جوش ها معمولاً به شکل های ردیفی و حلقه ای شکل می گیرند. این بیماری معمولا به صورت مرواریدی، پنیس و فوردایس و …. نمایان می شود.

    پاپول مرواریدی تناسلی

    علائم پاپول مرواريد

    این بیماری معمولا علائمی غیر از ایجاد تغییرات در شکل ظاهری آلت تناسلی ندارد. این پاپول ها عموماً تا آخر عمر فرد از بین نمی رود. اما ممکن است تغییر شکل، رنگ و اندازه را با گذشت زمان به همراه داشته باشد. از آنجایی که پاپول ها شباهت بسیار زیادی با زگیل های تناسلی دارند، برای اطمینان از نبود زگیل های تناسلی باید به پزشک مراجعه نماید.

    پاپول مرواریدی تناسلی

    آیا پاپول مرواریدی مردانه خطرناک است؟

    پاپول مروارید مردانه یک حالت طبیعی بوده و هرگز ماهیت بدخیمی پیدا نمی کند. معمولا پاپول مروارید مردانه در افراد ختنه نشده یا افرادی که دیر ختنه شده اند بیشتر دیده می شود اما علت دقیق این حالت هنوز مشخص نیست.

    علت ایجاد پاپول تناسلی

    معمولا دلیل خاصی برای ایجاد پاپول تناسلی وجود ندارد. پزشکان نیز ایجاد این پاپول ها را طبیعی می دانند. این پاپول ها مانند زگیل های تناسلی عفونی و واگیر دار از طریق رابطه جنسی نیستند. پاپول تناسلی مسری نیست و در هنگام مشاهده آنها، نیازی به استرس و نگرانی نمی باشد زیرا آنها کاملا بی ضرر هستند.
    معمولاً دلیل اصلی ایجاد این پاپول ها در آقایان، عدم انجام ختنه و یا انجام دیر ختنه می باشد. احتمال ایجاد این عارضه در تمامی ملیت و نژاد ها به یک اندازه می باشد. و هیچ تفاوتی میان قومیت های مختلف در جهان مشاهده نشده است.

    درمان پاپول تناسلی

    • برداشت به کمک جراحی: پاپول تناسلی پنیس با وجود اینکه خطری برای انسان ندارد، روش های درمانی متفاوتی دارد که آنها را بررسی خواهیم نمود. روش اول درمان این پاپول ها انجام جراحی برای برداشتن آنها به وسیله یک اسکالپل و توسط پزشک می باشد.
    • استفاده از لیزر: همچنین در صورتی که پاپول های تناسلی پنیس باشند، می توان با استفاده از لیزر آنها را از بین برد.
    • کرایوسرجری: کرایوسرجری از دیگر روش های از بین بردن پاپول های تناسلی می باشد. در این روش پزشک نیتروژن مایع را روی لکه ها می ریزد. سپس با استفاده از آن لکه ها را از بین می روند.
    • فوردایس: معمولا برای برداشت این پاپوول ها پزشک درمانی را توصیه نمی کند. اما برخی از افراد اصرار به درمان آن دارند و برداشت عارضه به وسیله لیزر و یا انجام جراحی میکروپانج صورت می گیرد. در این جراحی بافت هایی که باعث این پاپول ها می شوند را بر می دارند.

    بهبودی خود به خودی پاپول مرواریدی آلت بیشتر در بین سنین 18 تا 30 سالگی رویت می شود و در سنین بالاتر از 40 سالگی در اکثر موارد از بین می رود. در اکثر موارد نیازی به مداخله درمانی برای از بین بردن پاپول مرواریدی آلت وجود ندارد و آموزش افراد در مورد ماهیت پاپول مروارید مردانه باعث کاهش اضطراب می گردد.

    اما در اکثر افرادی که پاپول تناسلی در مردان دارند حتی پس از کاهش اضطراب ناشی از آموزش و شناخت ماهیت غیر بدخیم و غیر واگیر بیماری، تمایل عجیبی به از بین بردن و درمان پاپول مروارید مردانه وجود دارد.

    لیزر درمانی

    نکاتی درباره پاپول مروارید

    • هرگز خودسرانه برای درمان پاپول های تناسلی اقدام نکنید. زیرا علائم آن کاملاً به زگیل های تناسلی شباهت دارد. در این صورت ممکن است درمان هایی که موجب از بین بردن پاپول ها می شود، درمان زگیل ها را به تاخیر اندازد.
    • برای تشخیص اینکه دچار زگیل های تناسلی شدید و یا اینکه زائده ها پاپول های تناسلی هستند، همچنین برای تشخیص نوع پاپول ها حتماً به پزشک متخصص مراجعه نمایید.
    • ممکن است نیاز به بررسی های آزمایشگاهی و یا نمونه برداری برای تشخیص دقیق تر وجود داشته باشد.
    • برای درمان پاپول های تناسلی می توانید با استفاده از گیاه های درمانی مانند آویشن، کاسنی و … ناحیه تناسلی خود را شست و شو دهید.
    • استفاده از روغن کرچک و عسل مانند پماد، نیز در درمان پاپول تناسلی بی تاثیر نخواهد بود.
    • در برخی مواقع ممکن است برجستگی های ناشی از پاپول ها، موجب آزار فرد در روابط جنسی شود. در اینگونه مواقع پزشک برداشت آن را توصیه می کند.
    • پاپول های ردیفی با لکه های سفید رنگ، پاپول های پنیس می باشند. غده های چربی بزرگ روی آلت تناسلی، پاپول های فوردایس می باشند. جوش های ریز و کشیده نیز پاپول های مرواریدی می باشند.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۲۴ رای

    26 دیدگاه

    1. ناشناس گفت:

      سلام من ۱۸ سال دارم و مدتی است که دانه هایی دور کلاهک آلتم مشاده کردم و کمی هم پوست زیر آن قرمز شده و با توجه به چیزهایی که خوندم پاپول مرواریدی هست.آیا واقعا ممکنه به این بیماری مبتلا باشم؟

    2. عباس گفت:

      با عرض سلام و احترام خدمت شما
      جناب آقای دکتر
      من یک جوان ۲۳ ساله هستم
      از استان خوزستان، شهر اهواز پیغام میدم
      من حدود یک ماهه در قسمت زیر آلت تناسلی ام ( همون ناحیه زیر سرنره ) چندتا دونه خوشه ای سفید رنگ مشاهده کردم یعنی قبلا چنین چیزی رو مشاهده نکرده بودم
      این دونه ها همون عارضه‌ ی پوستی پاپول مراویدی تناسلی هستن به نظرتون؟
      این دونه های خوشه ای موقعی نمایان میشن که وقتی پوسته ختنه گاه رو کمی پایین میکشم
      این دونه ها نه چرکی هستن
      نه عفونتی هستن
      نه درد دارن و نه سوزش و نه خارش
      به این دونه ها اصلا دست نزدم
      رنگ پوست سر آلت تناسلی ام هم نرمال هستش
      خواستم بدونم این دونه ها در آینده و در سنین بالا برای سلامتی آلت تناسلی ام و سلامتی جسمانی ام مشکلی ایجاد نمی کنن و خطر ساز نمیشن؟
      بعدش من به خاطر اینکه در دوران کودکی عمل جراحی فتق انجام داده بودم خانواده ام دیگه بعد از اون عمل جراحی فتق، ختنه ام نکردن
      بعدش من موهای اون قسمت رو همیشه کوتاه و اصلاح می کنم و با شامپو بچه شستشو میدم
      بنده اهل هیچ برنامه ای هم نیستم
      سابقه استفاده از سیگار و قلیان و مشروبات الکلی برای یک بار هم نداشتم
      همیشه سالم ترین نوشیدنی ها رو مثل
      شیر دوغ آبلیمو و عرقیات گیاهی مثل کاسنی و گل گاو زبان می نوشم
      دستشویی هایم رو مداوم میرم بدون هیچ مشکلی
      ممنون میشم اگر در این مورد با من مشاوره کنید
      چون در این مورد خیلی خیلی نگران هستم
      یعنی این دونه های خوشه ای سفید رنگ ممکنه برای هر مردی در سنین بعد از بلوغ رخ بده؟
      حتی اگر ختنه شده باشه یا نباشه؟
      این دونه ها ممکنه خودشون خود به خود از بین برن؟

      • دکتر میرصادقی گفت:

        دوست گرامی تمامی زائده های پوستی فقط در زمان ویزیت قابل تشخیص است و با مسیج و توصیف قابل تشخیص نمی باشد، به دلیل احتمال تشخیص اشتباه حتما به نزدیک ترین پزشک محل زندگی خود و یا از ویزیت آنلاین از لینک زیر اقدام کنید
        https://online-urology.com/

    3. مهرداد گفت:

      سلام دکتر من یک مدته که پاپول مرواریدی دارم و بعد از مطالعه متوجه شدم شباهت زیادی به جوش سر سفید داره به همین دلیل روزانه چندین بار خیلی زیاد با صابون لایه بردار میشورم و سرکه سیب میزنم که داره کمتر میشه😍

    4. ناشناس گفت:

      سلام.۱۹ سالم هس .یه ماه هس دور الت تناسلیم .زیر کلاهک جوش های سفید به وجود اومده.نه دردی دارم و ن خارش چیزی فقط دانه های سفید به وجود اومده میخاستم ببینم پاپول هس؟

    5. موسوی گفت:

      من چهار ماه ازدواج کردم و تازگیا فهمیدم شوهرم پاپول مرواریدی داره

      الان می خوام بدونم واسه من ضرر داره یانه؟

      ممنون می شم جواب بدین

    6. ناشناس گفت:

      دکتر سلام من در دوران جوانی با استفاده از وسایل بهداشتی تا مناسب باعث این شد که لایه نازکی از پوست زیر کلاهک آلات تناسلی من کنده شود مدتی از پماد ویتامین آ -د برای ترمیم پوست استفاده میکردم انگار بهتر شد مشکل دوم بارعایت نکردن بهداشت مقداری از آب اسپرم بر روی کلاهک آلات تناسبی باعث لکه سیاه کم رنگی شده برای رفع این لکه چه باید کرد

    7. ناشناس گفت:

      منم دقیقا همین اتفاق برام پیش اومده اخیرا دیدمشون
      چیشد نتیجه شما معاینه شدید ؟

    8. ناشناس گفت:

      سلام دکتر خسته نباشید

      می خواستم بدونم هزینه عمل لیزر چقدر میشه؟

    9. قاسم لطفی گفت:

      باسلام ازمطالب خیلی ممنون،بنده دورکلاهک آلتم همون دون دون های مروارید هست،خیلی نگران بودم که تبخال باشه،ولی با خواندن مطالب معلومه که پاپول مروارید هست،ولی تقریبا زیرختنه گاهم چندتا دون ریزپاپول مانند هست،ولی اصلا دردخارش عفونی نیس،بنظرتون میتونه پاپول مروارید باشه؟؟واینکه قسمتی از تح آلتم قبلا چندتا دون دون پاپول مانند بود که اسید سالیسیلیک زدم رفتن ولی جاش میخاره،میخاستم نظرتون رو بگیدعلت خارش چیست؟یا اگه نیازبه دکتر باشه به چه متخصص دکتری مراجعه کنم؟؟ممنون

    10. عبدالله گفت:

      سلام
      من اهل افغانستان استم ایا میتوانم نوبت غیر حضوری بگیرم

    11. علی گفت:

      سلام آقای دکتر خسته نباشید،ممکنه این دونه ها به دلیل تیره بودن پوست آلت رنگ اونها هم تیره باشه

    12. Mr.Jemz گفت:

      سلام. اسم های زیادی تو اینتر نت برای این بیماری دیدم. مثل بالانیت و فوردایس و پاپول مرواریدی. می خواستم بدونم با دوماد کلوتریمازول درمان میشود؟؟؟ آیا دانه های روی لب هم از همین بیماری است؟؟؟ با تشکر 🌹

    13. رضا گفت:

      سلام سرآلت پسر ۱۲ ساله من یک پوسته به انداره یک میل به صورت نخ درآمد که با برخورد با شرت درد ایجاد می‌کند لطفا راهنمایی کنید اول فکر کردم نخ هست وقتی با ناخنگیر گرفتم که با شرت برخورد نکند دیدم پوسته ست و الان هم میگه جاش درد داره لطفت راهنمایی کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *