رادیکال پروستات چیست ؟
رادیکال پروستات چگونه عملی است؟
مهر 24, 1401
رادیکال سیستکتومی چیست ؟
مهر 24, 1401

سرطان کلیه: علائم، روش‌های درمان و ریسک فاکتورها

  • سرطان کلیه چیست؟

    سرطان کلیه، یکی از شایع‌ترین انواع سرطان در برخی از کشورهای جهان است که معمولا افراد 60 تا 70 سال را درگیر می‌کند. احتمال بروز سرطان کلیه در افراد زیر 50 سال معمولا نادر است. اگر سرطان کلیه زود تشخیص داده شود، معمولا قابل درمان بوده و جای نگرانی نیست؛ اما اگر پس از گذشت مدت زمان طولانی از پیشرفت بیماری، این بیماری تشخیص داده شود، احتمالا درمان سخت‌تر خواهد بود.

    انواع مختلفی از سرطان کلیه وجود دارند که هر کدام بر اساس عوامل مختلفی بروز پیدا می‌کنند. به‌هرحال آن چیزی که در مورد این بیماری مهم است، تشخیص و همچنین، اطلاع از انواع علائم است که در ادامه این مقاله بیشتر در مورد این موضوعات صحبت می‌کنیم.

    همه چیز در مورد سرطان کلیه

    سرطان کلیه چیست؟

    کلیه‌ها که دو جسم لوبیایی شکل در بالای کمر می‌باشند، وظیفه تصفیه کردن خون و حذف مواد زائد خون از طریق ادرار را دارند. وجود نقص در عملکرد کلیه، می‌تواند به سلامت کل بدن ضرر برساند. بیماری‌های مختلفی وجود دارند که کلیه‌ها را درگیر می‌کنند که یکی از آن‌ها سرطان است.

    سرطان کلیه، به هر نوع سرطانی گفته می‌شود که کلیه را درگیر کند. این سرطان در اثر رشد یک تومور در کلیه به وجود می‌آید و می‌تواند عوارض مختلفی را برای کلیه و بدن افراد به وجود آورد. سن بالا، چاقی و فشار خون، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان در کلیه‌ها را افزایش دهند.

    در برخی از موارد، ممکن است سرطان کلیه به بخش دیگر بدن منتشر شود. با این حال، تشخیص زودهنگام این بیماری، می‌تواند باعث بهبود شرایط جسمی‌افراد شود.

    نحوه تشخیص سرطان کلیه

    برای تشخیص سرطان کلیه‌ها، لازم است که آزمایش خون و ادرار بدهید؛ اما در مواردی ممکن است که پزشک از شما درخواست کند تا آزمایش‌های بیشتری را برای صحت نتایج انجام دهید که این آزمایش‌ها عبارتند از:

    • سونوگرافی

     اسکن در قسمت بیرونی شکم برای بررسی سرطان

    • سی تی اسکن

    از داخل بدن عکس می‌گیرد.

    • اسکن ام آر آی

    اسکنی که از مغناطیس و امواج رادیویی برای گرفتن عکس از داخل بدن استفاده می‌کند.

    • اسکن استخوان

     اسکنی که از رنگ برای نشان دادن تغییرات در استخوان‌های شما استفاده می‌کند.

    • سیستوسکوپی (در صورت وجود خون در ادرار)

     پزشک دوربین کوچکی را در مثانه شما قرار می‌دهد تا داخل آن را ببیند.

    • بیوپسی

    بیوپسی یک روش برای برداشتن نمونه بافت برای بررسی زیر میکروسکوپ است، می‌تواند برای تشخیص سرطان مورد استفاده قرار گیرد؛ اما معمولا این روش برای تشخیص سرطان کلیه خوب نیست.

    مراحل پیشرفت سرطان در کلیه‌ها

    به طور کلی، پیشرفت سرطان در کلیه‌ها می‌تواند طبق گریدهای زیر طبقه‌بندی شود.

    • گرید 1: در این گرید،‌اندازه تومور کمتر از 7 سانتی متر است و تومور فقط در کلیه‌ها قرار دارد.
    • گرید 2: تومور بزرگ‌تر از 7 سانتی متر شده است، اما هنوز در کلیه‌ها قرار دارد.
    • گرید 3: تومور با هر‌اندازه‌ای به خارج از کلیه‌ها گسترش پیدا کرده است. این تومور ممکن است به غده لنفاوی، رگ‌های خونی، لوله‌های جمع‌کننده ادرار و بافت‌های چربی اطراف کلیه نفوذ پیدا کرده باشد.
    • گرید 4: تومور از لایه چربی نیز عبور می‌کند و ممکن است به سمت غده فوق کلیوی برود یا به قسمت‌های دیگر بدن سرایت کند.
    سرطان در کلیه ها چیست و چرا به وجود می آید؟

    علائم سرطان کلیه‌ها

    اکثر افرادی که مبتلا به سرطان کلیه هستند، هیچ علامت خاصی را تجربه نمی‌کنند. در واقع، پزشکان زمانی متوجه تومور در کلیه‌ها می‌شوند که قصد بررسی موارد دیگری را ندارند؛ اما علائم و نشانه‌های تومور در کلیه می‌توانند به شکل زیر باشند.

    • وجود خون در ادرار
    • تیره و قهوه‌ای شدن ادرار
    • درد در ناحیه کمر و پهلوها
    • احساس یک توده در شکم
    • خستگی مداوم
    • کاهش وزن بدون دلیل
    • تب

    چه عواملی سرطان در کلیه‌ها می‌شوند؟

    هر یک از بیماری‌های جسمی‌که ما انسان‌ها به آن‌ها مبتلا می‌شویم، دارای یک سری ریسک فاکتورها هستند. یعنی برخی از افراد احتمال بیشتری دارد که به این بیماری‌ها مبتلا شوند. وجود این عوامل خطر برای ابتلا به سرطان در کلیه‌ها، نشان‌دهنده حتمی‌بودن ابتلا به این بیماری در فرد نیست.

    واقعیت این است که تا به حال هیچ دلیل یا دلایل مشخصی برای رشد تومور در کلیه‌ها مشخص نشده‌اند. بنابراین، در صورتی که دارای علائم سرطان کلیه و عوامل خطر هستید، بهتر است که با یک پزشک مشورت کنید. برخی از عوامل می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه‌ها را افزایش دهند که عبارتند از:

    سیگار کشیدن

    سیگار دارای مواد شیمیایی مختلفی است که هر کدام می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند. طبق آمارها، از هر 3 نفری که به این عارضه مبتلا شدند، ممکن است یک نفر به دلیل سیگار کشیدن به این بیماری مبتلا گردد.

    چاقی و اضافه وزن

    وجود چربی اضافه در بدن، ممکن است باعث ایجاد تغییرات در برخی از هورمون‌ها شود. تغییر در فعالیت هورمون‌ها نیز خطر ابتلا به سرطان در کلیه را افزایش می‌دهد.

    فشار خون بالا

    افرادی که دارای فشار خون بالا هستند، احتمال بیشتری دارد که به سرطان کلیه مبتلا شوند.

    نارسایی کلیه

    افرادی که مبتلا به نارسایی کلیه شدید هستند، در معرض خطر ابتلا به سرطان کلیه‌ ها قرار می‌گیرند.

    داشتن سابقه خانوادگی

    در صورتی که فرد در خانواده‌ای بزرگ شده باشد که در آن برخی از افراد مبتلا به سرطان و بیماری‌های کلیوی بوده‌اند، احتمال اینکه به سرطان کلیه مبتلا شود، وجود دارد.  

    شرایط ارثی

     حدود 2 الی 3 درصد از سرطان‌های کلیه در افرادی رخ می‌دهد که دارای سندرم‌های ارثی خاصی هستند، از جمله بیماری فون هیپل-لیندو، RCC پاپیلاری ارثی.

    قرار گرفتن در معرض مواد سمی‌در محل کار

    برخی از مواد سمی‌مانند چربی زداهای فلزات، آرسنیک و کادمیوم، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان کلیه را افزایش دهند.

    روش‌های درمان سرطان کلیه

    روش‌های درمان تومور در کلیه‌ها

    بسیاری از افرادی که مبتلا به سرطان کلیه هستند، در مورد روش‌های درمان این بیماری نگرانی زیادی دارند. شاید در بسیاری از کشورها، مردم بر این باور باشند که برای هیچ نوع سرطانی، درمان وجود ندارد؛ اما واقعیت این است که با توجه به روش‌های جدید، امکان درمان اکثر سرطان‌ها وجود دارد.

    فقط کافیست که سرطان خیلی سریع تشخیص داده شود تا در صورت نیاز مداخلات درمانی صورت گیرد. روش‌های مختلفی برای درمان سرطان کلیه وجود دارند که بر اساس شدت پیشرفت بیماری،‌اندازه تومور و شرایط بیمار تعیین می‌شوند. برای تشخیص بهترین روش درمان برای این بیماری، باید با پزشک خودتان مشورت کنید.

    جراحی

    یکی از روش‌های رایج برای درمان سرطان در کلیه‌ها، جراحی است. در این روش تومور و بافت سرطانی با کمک جراحی از کلیه‌ها برداشته می‌شود. در اکثر موارد، نیاز به این روش درمانی برای افراد مبتلا به تومورهای سرطانی در کلیه وجود دارد.

    درمان‌های فرسایشی

    این روش‌های درمانی شامل از بین بردن سلول‌های سرطانی با کمک انجماد و یا حرارت دادن است.

    درمان‌های هدفمند یا بیولوژیکی

    یکی از بهترین و غیرتهاجمی‌ترین روش‌ها برای درمان سرطان در کلیه‌ها، این روش درمانی است. در این روش به بیمار داروهای مناسب جهت جلوگیری از رشد تومورهای سرطانی در کلیه‌ها می دهند. این داروها می‌توانند باعث کنترل بیماری شوند، اما به‌هرحال درمان قطعی برای آن نیستند.

    آمبولیزاسیون

    یکی از روش‌های درمانی دیگر برای درمان تومور در کلیه‌ها، قطع کردن خونرسانی به بافت سرطانی است. با کمک این روش، دیگر بافت سرطانی رشد نمی‌کند.

     رادیوتراپی

    رادیوتراپی یکی از روش‌های درمانی برای درمان انواع سرطان‌ها شناخته می‌شود. در این روش، از پرتوهای پرانرژی برای هدف قرار دادن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. با کمک رادیوتراپی می‌توان علائم این سرطان را تا حد زیادی کنترل کرد.

    سخن پایانی

    سرطان کلیه، یکی از سرطان‌های رایج در جهان شناخته می‌شود که متاسفانه به دلیل نداشتن علائم مشخص در ابتدای رشد تومور، افراد نمی‌توانند خیلی زود آن را درمان کنند. همچنین، بسیاری از مردم اطلاعات کمی‌در مورد این نوع سرطان، علائم و مشکلات ناشی از آن دارند. به همین خاطر، تشخیص این سرطان در برخی از افراد سخت و دشوار شده است.

    با توجه به اهمیت تشخیص به موقع تومور در کلیه، در این مقاله سعی کردیم بیشتر در مورد این بیماری، علائم و مشکلات ناشی از آن صحبت کنیم. امیدواریم که با خواندن این مقاله، توانسته باشید اطلاعات خوبی در مورد این بیماری کسب کنید. به‌هرحال توضیحات ذکر شده می‌توانند به شما برای مراجعه به موقع به پزشک کمک کنند؛ اما هیچ‌گاه بدون تشخیص پزشک نگران ابتلا به سرطان کلیه‌ها نباشید.


    بیشتر بخوانید: سرطان کلیه و درمان آن


    میانگین امتیازات ۳ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *