سیستوسکوپی
سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چیست ؟
آذر 1, 1401
مراقبت های بعد از جراحی پروستات
مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات و ناگفته‌های آن!
آذر 1, 1401

تراشیدن توده مثانه

• تراشیدن توده مثانه

مثانه یک‌اندام توخالی در بخش پایینی لگن است که می‌تواند برای ذخیره ادرار و کنترل خارج کردن ادرار مورد استفاده قرار گیرد. ادرار پس از خارج شدن از کلیه، از طریق دو لوله حالب به سمت مثانه حرکت می‌کند. سرطان مثانه، در اثر رشد سلول‌های مثانه رخ می‌دهد. این سلول‌های سرطانی، می‌توانند باعث ایجاد توده یا تومور در مثانه شوند. حتی این توده‌ها ممکن است در اثر گذشت زمان به سایر قسمت‌های بدن نیز گسترش پیدا کنند. روش‌های مختلفی برای درمان توده مثانه وجود دارند که یکی از بهترین روش‌ها،‌در مراحل اولیه و تشخیص زودهنگام توده مثانه، تراشیدن توده مثانه است.

شاید تا به حال در مورد‌ تراشیدن توده مثانه اطلاعاتی بدست آورده باشید، اما ما در ادامه این مقاله قصد داریم بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنیم.

نحوه تشخیص تومور مثانه

تشخیص توده مثانه با سیبستوسکوپی و نمونه برداری همزمان قطعی می شود. در سیستوسکوپی جراح با دستگاه اندوسکوپ از طریق مجرا وارد مثانه می شود و داخل مثانه را مشاهده می کند.

در صورت نیاز امکان نمونه برداری کوچک هم از توده دیده شده هست. گاهی در همان زمان در صورتی که امکان پذیر باشد ، جراح اقدام به تراشیدن توده می کند. در غیر این صورت تراشیدن توده به زمان بعدی موکول می شود.

تراشیدن توده مثانه چه زمانی انجام می‌شود؟

تراشیدن توده مثانه یاجراحی TURBT، اولین اقدام درمانی در هنگام تشخیص توده مثانه است . در این جراحی توده و بخشی از جدار مثانه به روش تراشیدن در هنگام جراحی برداشته شود. برای انجام این عمل جراحی، نیاز است که فرد تحت بیهوشی عمومی‌قرار گیرد.

تراشیدن توده مثانه ممکن است شروع درمان های تکمیلی بعدی مثل خارج کردن کل مثانه یا شیمی درمانی یا رادیوتراپی باشد. پزشک با ارائه راهکارهای درمانی و پیشنهادات خود، به بیماران در مورد انتخاب آگاهانه بهترین روش درمانی کمک کند.

بیشتر بدانید : سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چیست ؟

خطرات احتمالی

TURBT یک روش جراحی بسته یا بدون برش است.  اگر بعد از TURBT مشکلی داشتید، پرستار به شما خواهد گفت که با چه کسی تماس بگیرید.
    برخی از خطرات احتمالی عبارتند از:

خون ریزی

شما باید فوراً با بیمارستان تماس بگیرید اگر:

• خونریزی بدتر می شود
    • در ادرار شما لخته های خون وجود دارد
    • هنگام دفع ادرار درد شدیدی دارید
    • شما نمی توانید ادرار کنید و درد شدید دارید

خطر عفونت وجود دارد. علائم می تواند شامل موارد زیر باشد:

• زیاد شدن ادرار
    • سوزش و سوزش هنگام دفع ادرار
    • درجه حرارت بالا
    • احساس گرما و سرما یا لرز
    • ادرار کدر یا بدبو
    • به طور کلی احساس ناخوشی می کند

با پزشک خود تماس بگیرید زیرا ممکن است برای درمان عفونت به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشید.

چگونه برای  جراحی برداشتن توده مثانه یا TURBT  آماده شوم؟

هر پزشک دستورالعمل‌های خاصی خواهد داشت، اما به طور کلی، اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که مصرف آسپرین، ایبوپروفن، ناپروکسن یا رقیق‌کننده‌های خون را به مدت یک هفته قبل از جراحی متوقف کنید، زیرا این داروها می‌توانند باعث خونریزی شوند.

حدود یک تا دو هفته قبل از جراحی، ممکن است یک قرار قبل از عمل یا مشاوره داشته باشید تا مطمئن شوید که بیهوشی گزینه مناسبی است. همچنین ممکن است پزشک قبل از جراحی کشت ادرار را توصیه کند.

شما نمی توانید شب قبل از عمل TURBT چیزی بخورید یا بنوشید – حتی آب – مگر اینکه پزشکتان دستور دیگری بدهد. پیروی از این دستورالعمل ها مهم است.

تراشیدن توده مثانه

مراقبت‌های بعد از جراحی مثانه:

• به دنبال این روش، شما باید یک کاتتر (لوله نازک و قابل انعطاف) در مثانه قرار دهید تا ادرار را تخلیه کند. در ابتدا وجود خون در ادرار امری طبیعی است.
    • نوشیدن مایعات به دفع راحت از مثانه کمک کرده و از بروز عفونت جلوگیری می‌کند. هنگامی که دیگر خون در ادرار قابل مشاهده نباشد، کاتتر شما برداشته می‌شود.
    • به شما گفته می‌شود قبل از ترک بیمارستان چگونه ازسوند و کیسه متصل به آن و تغییرات رژیم غذایی خود مراقبت کنید.
    • تیم پزشکی شما در مورد داروهای مصرفی شما مانند داروهای ضد درد، لخته خون، عفونت و پیشگیری از یبوست و یا سایر شرایط با شما مشورت خواهد کرد.
    • هیچ چیز سنگینی را بلند نکنید.
    • هنگام مصرف داروهای مسکن، از رانندگی خودداری کنید.
    • اگر شب را در بیمارستان نمی گذرانید، همچنین به یک دوست یا یکی از اعضای خانواده نیاز دارید که بعد از عمل شما را به خانه برساند.

نتیجه‌گیری

تراشیدن توده مثانه، یک تکنیک جراحی برای برداشتن توده یا تومور مثانه است. در این روش توده مثانه و بخشی از عضله مثانه نیز به همراه توده برداشته شوند. لازم است که افراد برای درمان سرطان مثانه خودشان، به یک پزشک متخصص و متبحر مراجعه کنند. واقعیت این است که جراح متخصص، می‌تواند به صورت اصولی‌تر و با کاهش عوارض ناشی از‌ تراشیدن توده مثانه، سرطان را درمان کند.

1. ناشناس گفت:

سلام بیضه چپم افتاده گی دارد بعضی اوقات درد هم میکند میل جنسم کم شده دلیلش چی میتانه باشه ایا قابل در مان است

2. منصوری گفت: