توده مثانه
تراشیدن توده مثانه
آذر 26, 1401
نکته مهم از مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل
9 نکته مهم از مراقبت های بعد از جراحی واریکوسل و هرنی که باید بدانید
آذر 26, 1401

مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات و ناگفته‌های آن!

  • مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز :

    پروستات غده‌ای در لگن مردان است که در قسمت جلوی مثانه و مجاری ادراری قرار دارد. اگر سایز پروستات برای جراحی بسته یا تراشیدن مناسب نباشد و بزرگ باشدیا پروستات با هر سایزی داردی توده سرطانی باشد، جراحی پروستات به روش باز یا با برش انجام می شود ولی این دو جراحی بسیار با هم فرق دارند و هر کدام نیازمند مراقبت های به خصوصی بعد از جراحی می باشند. جراحی پروستات باز نوعی جراحی برای برداشت این غده است که به روش‌های مختلف و به وسیله پزشک اورولوژیست صورت می‌گیرد. اما در مورد این جراحی و مراقبت‌های بعد از آن چه می‌دانید؟
    برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات، پیشنهاد می‌دهیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

    جراحی پروستات باز :

    این نوع جراحی با اهداف گوناگونی صورت می‌گیرد که معمولا پزشک با توجه به وضعیت بیمار نحوه انجام آن را تشخیص می‌دهد. به عنوان مثال در صورت داشتن سرطان پروستات هدف اصلی، خارج کردن و از بین بردن بافت سرطانی است. همچنین در صورت حجیم شدن پروستات، هدف جراح بازگرداندن جریان نرمال ادراری و حذف بافت پروستات خواهد بود. به‌طورکلی جراحی پروستات باز، روشی کاملا ایده‌آل برای جراحی پروستات دارای حجم خیلی بالا است.
    برای انجام این جراحی ابتدا بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی قرار می‌گیرد که پزشک بخش تحتانی شکم را برش می‌زند. سپس پروستات را بعد از باز کردن مثانه خارج می‌کنند.
    در نهایت در سقف مثانه سیستوستومی و سوند فولی 3 راه را تعبیه کرده و کار شستشو را انجام می‌دهد. این روش که برای جراحی پروستات های بزرگ بدون سرطان انجام می شود، با جراحی بخش بزرگ وسط پروستات یا همان بافت ترانزشینال پروستات را خارج می‌کنند و بخش از بافت پروستات موسوم به بافت محیطی یا پریفرال پروستات که چسبیده به کپسول پروستات هست به همراه کپسول پروستات باقی خواهد ماند.
    در روش جراحی باز پروستات، احتمال موفقیت درمان بالاست، با این حال فرد به مدت زمان بیشتری برای بستری نیاز دارد. ناگفته نماند که برای بهبود درد ناحیه عمل و بازگشت به حالت عادی، زمان بیشتری مورد نیاز است. جراح آزمایشاتی مانند سیستوسکوپی و سونوگرافی را قبل از انجام عمل جراحی تجویز کرده و در نهایت درباره جراحی تصمیم‌گیری می‌کند.


    بیشتر بدانید : تراشیدن پروستات | تکنیکی برای رفع بزرگ شدگی پروستات


    بررسی مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز :

    همانگونه که ذکر شد، جراحی پروستات باز دوره نقاهت طولانی‌تری داشته و به مراقبت بیشتری نیاز دارد. به‌طورکلی مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز شامل موارد زیر می‌شود:

    انجام اقدامات لازم بعد از عمل :

    یکی از مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز، انجام اقدامات لازم پس از انجام جراحی است که شامل موارد زیر می‌شود:

    • بعد از انجام جراحی نباید به مدت یک هفته رانندگی کرد و تا مدت 6 هفته بعد از جراحی از انجام فعالیت‌های سنگین مانند ورزش، موتورسواری، دویدن، دوچرخه سواری و موارد دیگر خودداری کنید.
    • بعد از گذشت هر 45 دقیقه نحوه نشستن خود را تغییر دهید.
    • از رفتن به استخر، غوطه‌ور شدن در وان حمام و سونای آب گرم تا زمانی که سوند دارید، پرهیز کنید. ناگفته نماند که دوش گرفتن بعد از مرخص شدن از بیمارستان هیچگونه ایرادی ندارد.
    • برای رفتن به سرکار و انجام فعالیت خود باید با پزشک خود مشورت کنید.
    مصرف داروهای تجویزشده توسط جراح
    مصرف داروهای تجویزشده توسط جراح

    استفاده از داروهای تجویزشده توسط پزشک :

    درمان دارویی، یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز است که باید به صورت زیر رعایت شود:

    • بیشتر بیماران بعد از انجام جراحی پروستات، ناراحتی و درد خفیفی را احساس می‌کنند که در این شرایط پزشک برای تسکین درد مصرف استامینوفن یا ایبوبروفن را تجویز می‌کند. توجه داشته باشید که از مصرف مسکن‌های قوی‌تر خودداری کنید؛ زیرا این کار باعث ایجاد یبوست می‌شود. در صورت داشتن درد شدید، احتمال دارد که پزشک مصرف کدئین یا هیدروکودون را تجویز کند.
    • هنگام ترخیص از بیمارستان، پزشک آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند که برای جلوگیری از ایجاد عفونت باید در زمان تعیین‌شده مصرف کنید.
    • پس از انجام جراحی می‌توانید داروهایی که قبل از جراحی مصرف می‌کردید را با تشخیص پزشک مصرف کنید.
    • برای جلوگیری از یبوست هنگام ترخیص به شما ملین داده می‌شود که باید آن را با استفاده از آب آلو یا شیر منیزیم بنوشید.
    • احتمال دارد بعد از جراحی به دلیل سوندهای داخل مثانه دپار اسپاسم مثانه شوید که می تواند سبب درد و نشت ادرار از اطراف سوند شود. ممکن هست برای این مورد پزشک از زمان ترخیص داروهایی به شما بدهد یا اینکه بر اساس شرح حال شما بعد از ترخیص این دارو را تجویز نماید تا در صورت ایجاد اسپاسم مثانه آن را مصرف کنید. لازم به ذکر است که اسپاسم مثانه با نشت ناگهانی ادرار یا فوریت ادراری و یا احساس درد ناگهانی در قسمت زیرین شکم همراه خواهد بود.

    رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از انجام جراحی پروستات باز :

    یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز، رعایت رژیم غذایی مناسب بعد از انجام عمل است. به‌طورکلی برای داشتن رژیم غذایی مناسب باید به نکات زیر توجه داشته باشید:

    • بعد از بازگشت از بیمارستان به خانه باید رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنید. به عنوان مثال بعضی از بیماران ترجیح می‌دهند از مایعات استفاده کنند، اما توجه داشته باشید که بعد از انجام جراحی، مصرف نوشیدنی‌های گازدار ممنوع است.
    • بعد از کار کردن شکم، می‌توانید موادغذایی نرم مانند خاگینه، پوره جو دوسر، سوپ و نان تست مصرف کنید و در صورت بهبود وضعیت، رژیم غذایی همیشگی را می‌توان استفاده کرد.
    • مصرف بروکلی، لوبیا و آرد برای شما مضر است.
    • بهتر است در طول روز تعداد وعده‌های بیشتری با حجم کمتری را مصرف کنید.
    بعد از انجام جراحی باید رژیم غذایی مناسبی رعایت کنید
    بعد از انجام جراحی باید رژیم غذایی مناسبی رعایت کنید

    استفاده از لباس مناسب بعد از جراحی پروستات باز :

    یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز، پوشیدن لباس مناسب بعد از عمل است. به بیان دیگر استفاده از لباس‌های گشاد و بدون دکمه برای شما مناسب است؛ زیرا تا هنگامی‌که سوند دارید، باید از پوشیدن لباس‌های دکمه‌دار و تنگ خودداری کنید. پوشیدن شورت و جلوگیری از آویزان بودن یا قرار گیری بین پاهای کیسه بیضه با پوشیدن شورت بسیار مهم هست. شورت مناسب را باید بپوشید تا دچار ادم یا تورم کیسه بیضه نشوید.

    مراقبت از جای زخم :

    بعد از انجام جراحی مراقبت از جای زخم، اهمیت بسیاری دارد. پس بعد از جراحی تنها با اجازه پزشک می‌توانید دوش بگیرید و حتما از سوند و کیسه های متصل به آن مراقبت کنید. بعد از استحمام می‌توانید به آرامی حوله خشک را روی محل بخیه بزنید. ناگفته نماند که برای جلوگیری از تحریک جای زخم نباید حوله را روی آن بکشید و همچنین استفاده از پمادهایی بدون اطلاع پزشک در محل زخم اکیدا خوددرای کنید.

    به دست آوردن کنترل ادرار پس از عمل پروستات :

    بیشتر آقایان بعد از برداشتن سوند، در هنگام کنترل ادرار با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند. خارج کردن سوند و سایر اتصالات بهتر هست توسط پزشک خودتان انجام شود. احتمال دارد برای مدت کوتاهی به استفاده از پد بهداشتی به دلیل بی‌اختیاری ادرار نیاز داشته باشید؛ زیرا بعد از انجام این جراحی معمولا مدتی طول می کشد طول می‌کشد تا بتوان کنترل ادرار را به‌دست آورد.
    برای کمک به تسریع برگشت کنترل ادرار در کنار مصرف داروهای تجویزی پزشکتان، با توجه به اینکه در حین عمل مکانیسم‌های ثانویه کنترل ادرار مختل شده و غده پروستات برداشته می‌شود، باید به صورت مرتب تمرین‌های کگل را انجام دهید. در واقع کنترل ادرار را عضله اسفنکتر خارجی انجام می‌دهد و تقویت این مکانسیم به تلاش و زمان کافی نیاز دارد.

    بهبود عملکرد جنسی پس از انجام جراحی :

    یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز، توجه به عملکرد جنسی بعد از انجام جراحی است. این جراحی عملکرد جنسی را به روش‌های مختلفی تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. معمولا آقایان برای داشتن رابطه جنسی رضایت‌بخش باید 3 مولفه ارگاسم، اشتیاق و میل جنسی و نعوظ را داشته باشند که با وجود همزمان بودن این مولفه‌ها، هر کدام عملکردی جداگانه دارند. پس ایجاد اختلال در هر یک از آنها به معنای از دست دادن مولفه‌های دیگر نخواهد بود.
    بعد از جراحی های باز پروستات اختلال نعوظ جدید نادر هست. در تمام انواع جراحی های پروستات برای موارد خوش خیم، کاملا محتمل هست که با انزال مایع منی خارج نشود و به داخل مثانه بریزد. حتی داروهای پروستات هم این عارضه را دارند. اگر بعد از جراحی دچار اختلال نعوظ جدید یا تشدید اختلال نعوظی که از قبل داشتید، شدید حتما به پزشکتان اطلاع دهید. اغلب با تجویز دارو یا تغییر داروها قابل کنترل می باشد.

    سخن پایانی :

    در این مطلب سعی کردیم به بررسی مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز بپردازیم. پروستات غده‌ای است که در قسمت جلویی مثانه و در مجرای ادراری مردان قرار دارد. در صورت بروز هرگونه مشکلی برای این غده باید با توجه به تشخیص پزشک، جراحی لازم صورت گیرد.
    یکی از این جراحی‌ها، جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات است که با توجه به دوره نقاهت طولانی آن، برای بهبود سریع‌تر باید مراقبت‌های بعد از جراحی را رعایت کرد. به‌طورکلی با مطالعه این مطالب و رعایت نکات ذکرشده در آن می‌توانید سریع‌تر دوران نقاهت را طی کنید و میزان عوارض احتمالی را کاهش دهید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳۴ رای

    2 دیدگاه

    1. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکترمیرصادقی عزیز.

      (درودفروان ازکوه هایی کردستان)

    2. باعرض سلام وخسته نباشید خدمت جناب آقای دکترمیرصادقی عزیز.

      (درودفراوان ازکوه هایی کردستان)

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *