پوسته پوسته شدن آلت
دی 17, 1401

سوزاک چیست | علت ،علائم و درمان

• بیماری سوزاک چیست ؟

بیماری سوزاک نوعی بیماری است که به‌ وسیله ‌باکتری نایسریا گونوره‌آ از طریق رابطه جنسی پر خطر منتقل می‌ شود. سوزاک نه تنها از طریق مقعد و ناحیه تناسلی، بلکه از طریق رابطه دهانی نیز قابل انتقال هست. افرادی که روابط جنسی آزاد و متعددی با افراد گوناگون برقرار می ‌کنند، بیشتر در معرض این بیماری قرار می ‌گیرند.

علائم بیماری سوزاک چیست ؟

ممکن است تا چند هفته علائم قابل توجهی نداشته باشند. اولین علامت قابل توجه اغلب سوزش یا احساس درد در هنگام ادرار کردن می باشد.  برخی از علائم بیماری سوزاک شامل موارد زیر است:

•  ترشحات ادراری سفید، زرد یا سبز که بیانگر عفونت هستند.
    •  التهاب و تورم پوست آلت تناسلی
    •  درد در بیضه یا کیسه آن
    •  تکرر ادرار و دردناک
    •  خارش، درد، خونریزی و ترشحات مقعدی و یا درد در هنگام دفع مدفوع
    •  خارش، بلع دشوار یا تورم گره های لنفاوی گردنی
    •  درد چشم، حساسیت به نور یا ترشحات چشمی که بیانگر عفونت هستند.
    •  قرمزی، تورم، گرمی و درد مفاصل

علت های ابتلا به سوزاک

همانطور که در بالا گفته عامل ایجاد سوزاک، باکتری نایسریا گونوره آ است. باکتری های عموماً در طی تماس جنسی، شامل مقاربت دهانی، مقعدی یا واژینال از یک شخص به فرد دیگر انتقال می یابند.

عوارض سوزاک چیست ؟

عدم درمان سوزاک می تواند عوارض جانبی مهمی مانند موارد زیر را به همراه داشته باشد:

ناباروری در زنان :  سوزاک می تواند در رحم و لوله های رحمی گسترش یافته و بیماری التهابی لگن  را در پی داشته باشد.

ناباروری در مردان. سوزاک می تواند منجر به ملتهب شدن مجاری کوچک و پیچ خورده واقع در بخش پشتی بیضه ها که مجاری اسپرم در آن قرار دارد شود.

عفونتی که به مفاصل و مناطق دیگر بدن گسترش می یابد. باکتری عامل سوزاک می تواند از طریق جریان خون انتشار یافته و سایر نواحی بدن از جمله مفاصل را آلوده کند.

عوارض در نوزادان. کوری، زخم های واقع بر روی پوست سر و عفونت از جمله عوارضی هستند که در نوزادانی که در زمان تولد، از مادرانشان سوزاک می گیرند، مشاهده می شود.

درمان سوزاک چیست ؟

خوشبختانه درمان این بیماری بسیار راحت بوده است. افرادی زیادی بوده‌ اند که به این بیماری مبتلا شده‌اند سپس بهبود پیدا کرده‌اند؛ اما باید بدانید که درمان بیماری سوزاک به معنی درمان ابدی این بیماری نخواهد بود و ممکن است دوباره به این بیماری مبتلا شوید. پس مراقبت‌ های لازم را جهت پیشگیری از بیماری سوزاک همیشه انجام دهید. بهتر است در صورت بروز یکی از علائم سوزاک به دنبال درمان آن بروید.

روش‌­های درمان خانگی و بدون نیاز به نسخه

هیچ روش خانگی یا بدون نسخه برای درمان این بیماری وجود ندارد. اگر مشکوک هستید، باید به متخصص عفونی مراجعه کنید.

پیشگیری از انتقال سوزاک چیست؟

راه های بسیاری جهت پیشگیری از ابتلا یا انتقال سوزاک وجود دارد. این راه ها شامل موارد زیر می شوند:

•  اجتناب از برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به سوزاک
    •  استفاده از کاندوم در ارتباط جنسی از راه واژن یا مقعد
    •  استفاده از کاندوم ها یا پوشش های دهانی در ارتباط جنسی دهانی
    •  مبتلا نبودن و داشتن تنها یک شریک جنسی و همچنین داشتن یک شریک جنسی که خود شریک جنسی متعدد نداشته و آلوده نمی باشد.