درمان بزرگ شدن پروستات
درمان بزرگ شدن پروستات
اردیبهشت 13, 1402
روش های تشخیص اختلال نعوظ
تشخیص اختلال نعوظ در مردان
اردیبهشت 13, 1402

برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

  • مهم‌ترین نکاتی که پیش از برداشتن پروستات از طریق پیشابراه باید بدانید!

    برداشتن پروستات از طریق پیشابراه نوعی عمل سرپایی و کم‌ریسک است که دفع ادرار را برای مردانی که دچار بزرگی خوشخیم پروستات شده‌اند، آسان‌تر می‌کند. اگر شما یا عزیزتان دچار بزرگی پروستات شده‌اید و برای دفع ادرار با مشکلاتی روبه‌رو هستید، خوشبختانه با پیشرفت علم و این روش کارآمد، می‌توانید زندگی ساده‌تر و بهتری را تجربه کنید. با ما همراه باشید تا مهم‌ترین نکات علمی را درباره این پروسه، ریسک‌هایی که دارد و نحوه انجام آن به زبان ساده به شما آموزش دهیم.

    برداشتن پروستات از طریق پیشابراه چیست و چگونه انجام می‌شود؟

    غده پروستات یکی از اجزای مهم دستگاه تناسلی مردان است و به پروسه تولید اسپرم کمک می‌کند. این غده در زیر پیشابراه قرار گرفته و پیشابراه را از اطراف احاطه کرده است. پیشابراه نیز همان‌طور که میدانید، لوله‌ای است که ادرار را از مثانه خارج و از بدن دفع می‌کند. برداشتن پروستات از طریق پیشابراه عملی است که طی آن بخش‌هایی از غده پروستات را از طریق آلت تناسلی مردانه از بدن خارج می‌کنند. این جراحی روندی کم‌تهاجم محسوب می‌شود و بدون هیچ‌گونه برش جراحی به پایان می‌رسد.

    برای انجام این عمل، جراح ابزاری به نام ریسکتوسکوپ را از طریق انتهای آلت تناسلی وارد پیشابراه می‌کند. این ابزار مجهز به دوربین لامپ‌دار و دریچه‌هایی برای کنترل ترشح مایعات است. همچنین به حلقه سیمی الکتریکی نیز مجهز است که کار برش زدن بافت‌ها و جوش دادن رگ‌های خونی را انجام می‌دهد. جراح با استفاده از این حلقه سیمی، بافت‌هایی را که مانع از خروج ادرار از پیشابراه شده‌اند، یکی پس از دیگری از بدن خارج می‌کند. جراح در واقع این بافت‌ها را داخل مثانه جمع می‌کند و در انتهای جراحی آن‌ها را با شستشوی مثانه به بیرون میراند.

    چرا لازم است برداشتن پروستات از طریق پیشابراه انجام دهیم؟

    بسیاری از مردانی که پا به سن گذاشته‌اند و با بزرگی پروستات دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی را هنگام دفع ادرار خود تجربه می‌کنند. لازم به ذکر است که بزرگی خوشخیم پروستات را نباید با سرطان پروستات به اشتباه بگیریم، چرا که بزرگی این غده برای مردانی که پا به سن گذاشته‌اند، کاملاً طبیعی و عادی است.

    گاهی اوقات این عمل برای درمان کردن علائمی مانند دشواری در دفع ادرار، انجام می‌شود. مثلاً ممکن است مردی به سرطان پروستات دچار شده باشد و این عمل را برای دفع آسان‌تر ادرار و نه درمان سرطان خود، انجام دهد. در هر صورت این پزشک متخصص است که تشخیص می‌دهد که شما نیاز به انجام این عمل دارید یا نه.

    ریسک‌های برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

    ریسک‌های برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

    همه عمل‌های جراحی با ریسک‌هایی همراه هستند. برداشتن پروستات از طریق پیشابراه نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر می‌خواهید با دید باز و کاملاً آگاهانه عمل خود را انجام دهید، لازم است پیش از عمل از ریسک‌های آن آگاه باشید. در ادامه لیستی از ریسک‌های این عمل را مشاهده می‌کنید:

    • خونریزی
    • آسیب رسیدن به مثانه در حین عمل
    • وجود خون در ادرار
    • عفونت
    • به‌هم‌ریختگی در تعادل الکترولیت بدن
    • دردناک شدن ادرار یا دشواری در دفع ادرار
    • ناتوانی در ایجاد نعوظ
    • ورود مایع منی به مثانه به جای خروج آن از سر آلت

    دقت داشته باشید که این ریسک‌ها برای همه افرادی که عمل می‌کنند، رخ نمی‌دهد. در واقع هر چه جراح بهتر و مجرب‌تری را انتخاب کنید و مراقبت‌های بعد از عمل را با دقت بیشتری انجام دهید، احتمالش خیلی کمتر است که به این عوارض دچار شوید.

    چگونه برای برداشتن پروستات از طریق پیشابراه آماده شویم؟

    پیش از اینکه جراح تاریخی را برای عملتان تعیین کند، ابتدا پرونده پزشکی‌تان را مطالعه کرده و شما را برای آزمایش‌های مربوطه ارجاع می‌دهد. هدف از این کار، اطمینان از سلامتی جسمانی شماست. جراح از شما می‌خواهد که 8 ساعت قبل از عملتان هیچ‌گونه خوردنی یا آشامیدنی مصرف نکنید. اگر نسبت به بعضی داروها، لاتکس، نوارچسب‌های پزشکی یا بیهوشی حساسیت خاصی دارید، حتماً این موضوع را قبل از عمل با جراحتان در میان بگذارید.

    حتماً قبل از عملتان، اسم تمامی داروهای شیمیایی و گیاهی، ویتامین‌ها و مکمل‌ها، قرص‌هایی را که با تجویز پزشکان دیگر مصرف می‌کنید و همین‌طور قرص‌هایی را که بدون نسخه از داروخانه تهیه کرده‌اید، به جراحتان بگویید. اگر از داروهای رقیق‌کننده خون یا آسپرین استفاده می‌کنید یا سابقه اختلالات خونریزی داشته‌اید، این موضوع را نیز حتماً با جراحتان در میان بگذارید و طبق دستورالعمل ایشان عمل کنید. ضمناً اگر سیگار می‌کشید، حتماً در اسرع وقت سیگار کشیدن را متوقف کنید تا سریع‌تر بهبود پیدا کنید.

    بعد از برداشتن پروستات از طریق پیشابراه چه چیزی رخ می‌دهد؟

    نکات مهم برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

    بس از اینکه عملتان با موفقیت انجام شد، تا مدت کوتاهی در بیمارستان تحت مراقبت قرار می‌گیرید و سپس مرخص می‌شوید. در ادامه درباره دورانی که در بیمارستان هستید و زمانی که مرخص می‌شوید، نکاتی را می‌آموزید که آگاهی از آن‌ها به بهبودی سریع‌تر شما کمک می‌کند:

    تا زمانی که در بیمارستان بستری هستید:

    پس از اینکه به هوش آمدید، می‌توانید مایعات بنوشید. اگر برایتان ممکن است می‌توانید غذاهای جامد نیز مصرف کنید. احتمالاً بعد از عمل به مدت یک تا سه روز سوند ادراری دارید. وجود خون در ادرار بعد از عمل طبیعی است، بنابراین با دیدن خون در ادرار نگران نشوید. بعد از عمل، جراح به دیدنتان می‌آید و توصیه‌های لازم را برای زمان مرخصی از بیمارستان به شما می‌گوید.

    پس از اینکه به خانه خود بازگشتید:

    پس از اینکه از بیمارستان مرخص شدید و به خانه بازگشتید، برای اینکه زودتر بهبود پیدا کنید و به سلامتی بتوانید دوره نقاهت خود را سپری کنید، لازم است نکاتی را رعایت کنید. این نکات بهداشتی مهم را در ادامه برایتان آورده‌ایم:

    • حتماً مایعات فراوان بنوشید. نوشیدن مایعات فراوان به شما کمک می‌کند تا مثانه‌تان به خوبی شسته شود و اگر لخته خونی به جا مانده است، تخلیه شود.
    • احتمالاً تا چند روز بعد از عمل درد دارید و این کاملاً طبیعی است. کافی است داروهای مسکن خود را طبق تجویز پزشکتان مصرف کنید.
    • تا چندین هفته پس از عمل وسایل سنگین بلند نکنید تا احیاناً دچار خونریزی نشوید.
    • تا وقتی که پزشکتان به شما اجازه رانندگی نداده، از نشستن پشت فرمان ماشین خودداری کنید.

    اگر هر یک از علائم زیر را تجربه کردید، حتماً این موضوع را با جراحتان در میان بگذارید:

    • دشواری در دفع ادرار
    • تب همراه با/بدون لرز
    • تغییر در حجم، رنگ یا بوی ادرار
    • دشواری در نگه داشتن ادرار خود

    • افزایش خون یا لخته در ادرارتان

    سخن پایانی

    عمل سرپایی برداشتن پروستات از طریق پیشابراه

    برداشتن پروستات از طریق پیشابراه عملی سرپایی است که کیفیت زندگی افرادی را که با بزرگی پروستات دست و پنجه نرم می‌کنند، بهبود می‌بخشد. اگر می‌خواهید عمل خود را با موفقیت پشت سر بگذارید، حتماً توصیه‌های جراح را جدی بگیرید و پس از جراحی از خودتان مراقبت کنید. اگر سؤالی در این زمینه دارید، حتماً هنگام ملاقات با جراح آن را مطرح کنید. سلامتی حق شماست، در حفظ آن کوشا باشید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *