ختنه نوزاد و مراقبت های پس از آن
ختنه و مراقبت های پس از آن
مرداد 14, 1402
انواع سرطان مثانه
انواع سرطان مثانه، علائم و درمان آن
مرداد 14, 1402

مزایا و معایب واکسن گارداسیل

  • ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV به ویروسی بسیار نگران کننده و رایج تبدیل شده است. اگرچه این ویروس اغلب خود به خود از بین می رود، اما گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات جدی مانند زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم گردد. امروزه با پیشرفت علم پزشکی، واکسن هایی تولید و روانه بازار شده است که می توانند به محافظت از افراد در برابر HPV و بیماری های مرتبط با آن کمک کنند. اگرچه ایمنی و اثربخشی این واکسن ثابت شده است، اما مهم است که نکات مثبت و منفی واکسن hpv را قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه آیا واکسن برای شما مناسب است یا خیر، بسنجید.

    مزایای واکسن گارداسیل

    در اینجا به بررسی مزایا و برخی از مهمترین دلایلی که مردم برای دریافت این واکسن انتخاب می کنند، می پردازیم:

    1) در برابر برخی از انواع سرطان پیشگیری می کند

    گارداسیل یکی از معدود واکسن های موجود در بازار است که تا حدودی از بدن در برابر سرطان محافظت می کند. Gardasil و Gardasil 9 هر دو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برای محافظت در برابر HPV تایید شده اند.

    ویروس HPV بسیار رایج است و تقریباً انتظار می‌رود که هر کسی در مقطعی از زندگی خود به HPV مبتلا شود. این بیماری از طریق تماس مستقیم پوست به پوست مانند رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی منتقل می‌شود و حتی اگر فرد مبتلا علائم یا نشانه‌ای از ویروس را نداشته باشد، می تواند ناقل و انتقال دهنده این ویروس باشد.

    در حالی که بیشتر عفونت های HPV به خودی خود از بین می روند، ولی گاهی اوقات این ویروس می تواند سبب مشکلات جدی تر و منجر به انواع خاصی از سرطان شود. واکسن گارداسیل می تواند بدن در برابر انواع HPV که منجر به سرطان فرج، مقعد و دهانه رحم می شود، محافظت کند.

    2)پیشگیری از ایجاد زگیل تناسلی

    واکسن های گارداسیل همچنین بدن را در برابر دو سویه معروف به ایجاد زگیل تناسلی محافظت می کنند. زگیل تناسلی خطرناک نیست، اما می تواند ناخوشایند و آزاردهنده باشد. این زگیل ها ظاهری شبیه به گل کلم دارند و برخی افراد ممکن است به چندین مورد از آنها همزمان دچار شوند. زگیل ها می توانند در اندازه های مختلف ظاهر شوند و ممکن است گاهی اوقات خارش داشته باشند، اما به طور کلی دردناک نیستند.

    زگیل های تناسلی نسبتاً شایع هستند و به راحتی در طول رابطه جنسی دهانی، واژینال، مقعدی یا حتی تماس پوست به پوست در آن نواحی پخش می شوند. آنها می توانند حتی زمانی که هیچ علائم قابل مشاهده ای وجود ندارد، پخش شوند. واکسن گارداسیل می تواند از گسترش این زگیل ها جلوگیری نماید.

    مزایا و معایب واکسن گارداسیل

    معایب واکسن گارداسیل

    در کنار مزیت های واکسن گارداسیل، باید برخی از معایب و مشکلات احتمالی را در انتخاب این واکسن در نظر بگیریم:

    1)ایجاد عوارض جانبی پس از تزریق

    مانند همه واکسن ها، احتمال بروز عوارض جانبی پس از تزریق واکسن گارداسیل وجود دارد. اگرچه بسیاری از افراد هیچ مشکلی پس از تزریق این واکسن نداشته اند، اما برخی ممکن است عوارض جانبی خفیف تا متوسطی مانند تورم و درد در محل تزریق، سردرد، تب، درد عضلات یا مفاصل، حالت تهوع، اسهال، استفراغ، درد شکم یا خستگی را تجربه کنند.

    برخی از افراد ممکن است پس از تزریق واکسن غش کنند، به خصوص در نوجوانان، بنابراین از شما خواسته می شود تا 15 دقیقه بعد از تزریق بنشینید و یا دراز بکشید تا در صورت غش کردن و افتادن صدمه ای نبینید.

    2)از همه سرطان‌ها یا بیماری‌های مقاربتی مرتبط با HPV جلوگیری نمی‌کند

    یکی دیگر از معایب واکسن های گارداسیل این است که از هر نوع سرطان مرتبط با HPV جلوگیری نمی کند. بنابراین انجام آزمایشات معمول پاپ اسمیر برای بررسی علائم سرطان دهانه رحم همچنان ضروری است.

    همچنین مهم است بدانید که واکسن ها هیچ محافظتی در برابر سایر انواع بیماری های مقاربتی (STDs) ندارند . این بدان معناست که کسانی که واکسن HPV دریافت کرده اند، نباید گمان کنند که از همه بیماری های مقاربتی در امان هستند. باید به این نکته معم توجه داشت که استفاده از روش های بازدارنده مانند کاندوم در حین رابطه جنسی برای جلوگیری از انتقال انواع دیگر بیماری های مقاربتی ضروری است.

    3)تشخیص زمان تزریق واکسن پیچیده است

    تشخیص زمان تزریق واکسن می تواند کمی پیچیده باشد. بنابراین، بهتر است در مورد اینکه آیا به واکسن نیاز دارید و زمان مناسب برای دریافت آن با پزشک خود صحبت کنید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری CDC توصیه می کند که در حدود سن 11 یا 12 سالگی ان واکسن تزریق شود.

    افراد در سن 11 یا 12 سالگی به دو نوبت واکسن با فاصله 6 تا 12 ماه نیاز دارند. هر کسی که واکسن دوم خود را کمتر از 5 ماه پس از اولین واکسن دریافت کرده باشد، به سه دوز نیاز دارد. بزرگسالان و نوجوانان بالای 14 سال به سه دوز واکسن در طول 6 ماه نیاز دارند.

    مزایا و معایب واکسن گارداسیل

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۹ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *