هیدرونفروز کلیه
ریفلاکس ادراری یا برگشت ادراری، علائم, علت و درمان
آبان 22, 1402

معاینه دیجیتال رکتوم DRE یا معاینه پروستات

• معاینه دیجیتال رکتوم یا DRE یا معاینه مقعدی، یک آزمایش پزشکی است که مشکلات پروستات را بررسی می‌کند. در این آزمایش پزشک انگشت خود را وارد مقعد بیمار کرده و غده پروستات را که در زیر مثانه و پشت آلت تناسلی قرار دارد، معاینه می کند. این معاینه نیاز به هیچگونه آمادگی ندارد و معمولاً سریع و بدون درد است.

معاینه دیجیتال رکتوم (DRE) چیست؟

معاینه رکتوم دیجیتال (DRE) آزمایشی است که مشکلات رکتوم (راست روده)، مقعد بیمار و غده ی پروستات را بررسی می کند . در این روش پزشک یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را از طریق مقعد وارد رکتوم بیمار می کند تا هرگونه ناهنجاری را بررسی کند. DRE بخشی از یک معاینه فیزیکی معمول برای مردان و زنان است که برای بررسی و معاینه هرگونه ناهنجاری داخل مقعد انجام می گیرد.

معاینه دیجیتال رکتوم DRE

چرا به معاینه دیجیتال رکتوم نیاز داریم؟

معاینه دیجیتال رکتوم یک ابزار تشخیصی برای بسیاری از مسائل مختلف پزشکی است. این مسائل پزشکی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

باید به این نکته توجه داشت که در صورتی که علائم زیر را بیمار مشاهده کرد، باید فوراً به پزشک جهت معاینات تکمیلی مراجعه نماید:

• خونریزی از راست روده.
    • خون در مدفوع .
    • تغییر در عملکرد روده، مانند یبوست یا اسهال.
    • خون، مخاط یا ترشح در ادرار.
    • بی اختیاری ادرار.
    • بی اختیاری مدفوع .

معاینه پروستات با آزمون دیجیتال رکتوم

سرطان پروستات در غده پروستات شکل می گیرد و پزشک ممکن است گاهی اوقات علائم آن را در DRE احساس می کند. پزشک در این روش اندازه پروستات را بررسی می کند. اگر پروستات بزرگ شده باشد، ممکن است نشانه عفونت یا سرطان پروستات باشد. همچنین برجستگی ها یا تغییرات غیر طبیعی در پروستات نیز در این روش بررسی می شود.

معاینه پروستات در مردان رایج است و برای سنین بالاتر از 50 سال باید به صورت منظم این معاینه توسط پزشک انجام گیرد.

معاینه پروستات

از علائم بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در صورت مشاهده علائم فوق باید فوراً به پزشک جهت معاینه مراجعه نمایید.

از چه سنی باید آزمایش های دیجیتال رکتوم را شروع کنیم؟

به عنوان غربالگری سرطان پروستات، باید در مورد زمانی که نیاز به DRE دارید با پزشک صحبت کنید. اولین معاینه دیجیتال رکتوم ممکن است در سن 50 سالگی شروع شود، مگر اینکه فرد، سابقه خانوادگی بیولوژیکی سرطان پروستات داشته باشد که سبب شود این معاینات زودتر انجام شود.

با این حال، اگر علائمی دارید، پزشک ممکن است DRE را در هر سنی برای ارزیابی وضعیت شما انجام دهد.

هر چند وقت یک بار باید یک معاینه دیجیتال رکتوم انجام دهم؟

هنگامی که در مورد استفاده از DRE با پزشک خود صحبت کردید، آنها ممکن است به شما توصیه کنند که به عنوان بخشی از معاینه فیزیکی سالانه خود، یک معاینه رکتوم دیجیتالی انجام دهید. علاوه بر DRE، پزشک ممکن است آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را نیز توصیه کند . PSA پروتئینی در خون شما است که می تواند اطلاعاتی در مورد سلامت پروستات شما نیز بدهد.

چگونه برای معاینه دیجیتال رکتوم آماده شوم؟

برای آماده شدن برای آزمایش دیجیتال رکتوم نیازی نیست کاری انجام دهید. اگر پارگی در بافت مقعدی یا وریدهای متورم مقعد یا رکتوم (بواسیر) دارید، حتماً به پزشک خود اطلاع دهید. DRE می تواند این شرایط را بدتر کند.

معاینه رکتوم دیجیتال چه عوارضی دارد؟

پس از معاینه دیجیتال رکتوم، می توانید بلافاصله به فعالیت های عادی و روزمره خود بازگردید. در این روش خونریزی خفیف از راست روده نادر است، اما ممکن است رخ دهد. اگر شقاق مقعدی یا هموروئید دارید، احتمال خونریزی بیشتر است.

سخن پایانی

در حالی که فکر معاینه دیجیتال مقعد ممکن است برای فرد بیمار خوشایند نباشد، اما این روش معمولاً سریع و بدون درد است. اگر پزشک معاینه دیجیتال رکتم یا DRE را برای شما تجویز نماید، مهم است که سریعاً برای پیگیری آن مراجعه نمایید؛ چرا که این آزمایش می تواند به تشخیص زودهنگام سرطان پروستات، مشکلات ناحیه لگن و انواع دیگر سرطان ها کمک کند.