پروستاتیت

غده پروستات، غده ای است به اندازه گردو که درست در زیر مثانه و اطراف مجرای ادراری در مردان قرار دارد.
اگر این غده متورم شود به آن پروستاتیت (Prostatitis) می‌گوییم.
پروستاتیت انواع مختلفی دارد اما خوشبختانه راه‌های درمانی متعددی برای آن نیز وجود دارد. در ادامه به تعریف این بیماری ، انواع آن ، نشانه‌ها و درمان می‌پردازیم.

پروستات چیست؟

پروستات یک غده ى عضلانی کوچک در سیستم تولید مثل مردان است.
پروستات دور مجرای ادراری ( محل اتصال مجرای خروجی به مثانه ) و زیر مثانه قرار دارد و عضوی از دستگاه تناسلی مردانه است.
در زمان انزال، مایعی سفید رنگی ترشح می‌کند که تقریبا یک سوم حجم منی را این مایع قلیایی تشکیل می‌دهد.
اندازه پروستات در سنین کودکی و قبل از بلوغ کوچک است. در بلوغ شروع به رشد کرده و در ۲۰ سالگی به اندازه ای ثابت می‌رسد.

پروستات

پروستاتیت

به التهاب و ورم غده پروستات، پروستاتیت گفته می‌شود.
آقایان در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند ولی این بیماری در مردان زیر 50 سال شایع تر است. پروستاتیت می‌تواند به صورت ناگهانی و حاد و یا طولانی مدت و مزمن ظاهر گرد.
نوع مزمن آن به دو نوع تقسیم می‌شود.
نوع اول که به علت عفونت میکروبی مداوم و پایدار ایجاد می‌شود و به آن پروستاتیت عفونی مزمن گفته می‌شود. نوع دوم سندروم مزمن درد لگنی یا به عبارتی به نام CPPS می‌باشد.
عوامل مختلفی مانند عفونت باکتریایی باعث بروز این بیماری می‌شوند.
التهاب پروستات باعث درد در ناحیه تحتانی لگن می‌شود.

علائم و نشانه‌های پروستاتیت

علائم و نشانه‌های التهاب و ورم پروستات به با توجه به علت بروز پروستاتیت ، نشانه‌ها و علاپم این بیماری می‌تواند متفاوت باشد. برخی از نشانه‌ها موارد زیر را دربرمی‌گیرد:

• درد یا سوزش هنگام ادرار کردن (دیسوری)
  • مشکل در ادرار کردن، مانند قطره قطره ادرار کردن یا تاخیر در شروع ادرار
  • تکرر ادرار و شب ادراری
  • فوریت در دفع ادرار
  • کدر بودن ادرار
  • درد در ناحیه بین کیسه بیضه و مقعد (کف لگن)
  • درد در شکم، کشاله ران یا کمر
  • درد در ناحیه بین کیسه بیضه و راست روده (پرینئوم یا میان دوراه)
  • درد یا ناراحتی آلت تناسلی یا بیضه‌ها
  • ارگاسم یا انزال دردناک

علت‌ها و دلایل ابتلا

گونه های رایجی از باکتری‌ها به‌ ویژه باکتری‌هایی که در روده انسان بصورت مسالمت آمیزی زندگی می‌کنند باعث ایجاد پروستاتیت می‌شوند.
در برخی مواقع این باکتری‌ها از طریق ادرار به داخل پروستات نشت می‌کنند.
التهاب پروستات باکتریایی حاد غالباً نتیجه وجود باکتری‌های معمول‌ در این غده است.
زمانی شروع می‌شود که باکتری‌های ادرار وارد پروستات شود. گاهی بخش پایینی مجاری ادراری در اثر جراحی یا وارد شدن ضربه و آسیب دچار آسیب‌ دیدگی عصبی می‌شود و باعث ایجاد پروستاتیت می‌شود که عفونت باکتریایی منشأ آن نیست.
متاسفانه در برخی از موارد هم نمی‌توان علت التهاب و ورم پروستات را تعیین کرد.

علاوه بر عفونت باکتریایی عوامل دیگری باعث بروز پروستاتیت می‌شوند مانند:

• اختلال سیستم ایمنی بدن
  • اختلال سیستم عصبی
  • صدمه به پروستات

انواع پروستاتیت

بر اساس نشانه های شما و نتایج آزمون، دکتر شما ممکن است نتیجه بگیرد که به یکی از انواع التهاب پروستات به شزح زیر مبتلا شده اید:

الف- باکتریایی حاد

انواع باکتری‌ها باعث ایجاد این نوع پروستاتیت می شوند. علائم شبیه سرماخوردگی، مانند تب، لرز، تهوع و استفراغ بوده و بطور ناگهانی شروع میشود.

ب- باکتریایی مزمن

اگر باکتری ها توسط آنتی بیوتیک ها از بین نروند و منجر به عود عفونت و یا عفونت های مقاوم به درمان شوند فرد مبتلا به پروستاتیت باکتریایی مزمن می‌شود.
در فواصل بین حملات پروستاتیت باکتریایی مزمن، بیمار ممکن است هیچ علامتی نداشته و یا علائم جزئی داشته باشد.

پ- مزمن غیر باکتریایی

به پروستاتیت مزمن غیر باکتریایی ، سندرم درد مزمن لگن نیز گفته می‌شود، این نوع پروستاتیت توسط باکتری ایجاد نمی شود و متاسفانه علت دقیق آن مشخص نیست. بیشتر افرادی که درگیر پروستاتیت هستند به این نوع از پروسناتیت مبتلا می‌شوند زیرا موارد بسیاری از پروستاتیت‌ها عفونت‌های باکتریال نیستند. ممکن است علائم در طول زمان ثابت باقی بماندو یا در طول زمان شدت و ضعف یابد و میزان علائم بیشتر و کمتر شود.

ت- پروستاتیت التهابی بدون علامت

این نوع التهاب پروستات علاپمی نداشته و معمولا بصورت اتفاقی و زمانی که فرد برای شرایط دیگری آزمایش داده است تشخیص داده می شود. این نوع از پروستاتیت نیازی به درمان ندارد.

درمان پروستاتیت

درمان پروستاتیت به علت زمینه ای آن بستگی دارد. این درمان ها می تواند شامل دارودرمانی ، جراحی ، درمان فیزیکی و … باشد.

روش‌های درمان دارویی پروستاتیت به شرح زیر است:

• آنتی بیوتیک: این دارو یکی ازداروهای رایج است که برای پروستات متورم و ملتهب تجویز می‌شود. پزشک داروی مناسب را با توجه به نوع باکتری عامل عفونت انتخاب می‌کند.
    در صورت شدید بودن علائم آنتی‌بیوتیک به صورت درون وریدی و با سرم تزریق می‌شود.
  • مسدود کننده‌های آلفا: این دارو گردن مثانه و فیبرهای عضلانی محل اتصال پروستات به مثانه را شل می‌کند. این درمان علائمی مانند ادرار دردناک را تسکین می‌دهد.
  • عامل‌های ضدالتهاب: داروهای غیراستروئیدی ضدالتهاب (NSAIDs) بیمار را راحت‌تر می‌کند.

از آنجا که این بیماری باعث بروز عوارضی از جمله عفونت باکتریایی خون ، التهاب اپیدیدیم ، حفره مملو از چرک در پروستات ، ناهنجاری‌های سمن و ناباروری و …. می‌شود بهتر است برای درمان در اسرع وقت به پزشک ارولوژ مراجعه کرد.