غده پروستات چیست و چه نقشی دارد؟

پروستات (Prostate) غده‌ای به اندازه یک گردوی کوچک است که در زیر مثانه و در ابتدای مجرای ادراری در لگن قرار دارد. این غده فقط در مردان وجود دارد و وظیفه آن اضافه کردن ماده‌ای شیری رنگ و قلیایی به مایع منی و همچنین منقبض شدن در هنگام انزال است.

ترشحات این غده باعث ژلاتینی شدن منی می‌شود و به طور تقریب حدود ۳۰ درصد حجم منی را ترشحات پروستات تشکیل می‌دهد.غده پروستات در طول دوران کودکی تقریباً کوچک می‌ماند و در طول سن بلوغ به دلیل هورمون‌هایی مثل  تستوسترون شروع به رشد کردن می‌کند. این غده در سن ۲۰ سالگی به اندازه‌ای تقریباً ثابت می‌رسد و تا سن۴۰ تا ۵۰ سالگی به همین اندازه باقی می‌ماند و رشد خاصی نمی‌کند.

پروستات
پروستات در بدن که یک غده به اندازه یک گردو کوچک است

ترشحات پروستات

پروستات چون ترشحات خود را به بیرون از غده می‌ریزد و وارد خون نمیکند جزء غدد برون‌ریز محسوب می‌شود.
ترشحات پروستات نقش بسزایی در حمل کردن و تغذیه اسپرم‌ها دارد. همچنین قلیایی بودن این مایع باعث میشود اسپرم‌ها از محیط اسیدی واژن محافظت شوند.
از مواردی که در تشکیل ترشحات پروستات نقش دارند میتوان به کلسیم، روی، ویتامین ث، آلبومین و آنتی‌ژن اختصاصی پروستات اشاره کرد.

نقش پروستات در بدن مردان

وظیفه غده پروستات

غده پروستات در جریان تخلیه مایع منی همزمان با انقباض‌های مجرای اسپرم ‌بر دچار انقباض می‌شود به طوری که مایع قلیایی و شیری رنگ غده پروستات حجم مایع منی را افزایش می‌دهد. علت کلی قلیایی بودن ترشحات پروستات برای این است که تخمک موجود در رحم بتواند شرایط بارور شدن با اسپرم را بدست بیاورد اما اسپرم ها در محیط اسیدی نمی‌توانند فعلایتی داشته باشند.

پروستات علاوه بر نقشی که در تولید مثل مردان دارد، در ادرار کردن هم نقش مهمی ایفا می‌کند. پروستات مجرای خروجی ادرار را در فاصله مثانه تا آلت تناسلی دربر گرفته‌ است. منقبض شدن عضلات پروستات باعث می‌شود ادرار کردن آهسته شود.

آناتومی دستگاه تناسلی مردان
آناتومی مردان و پروستات که پروستات در زیر مثانه قرار دارد.

بیماری‌های غده پروستات

پروستات مانند دیگر عضو‌های بدن می‌تواند دچار مشکلات و بیماری‌های مختلفی شود که بعضی از آنها شامل موارد زیر می‌شود:

• پروستاتیت که عاملی میکروبی دارد و باعث التهاب پروستات می‌شود
  • بزرگی پروستات که بصورت بزگی خوش خیم پروستات ایجاد می‌شود
  • سرطان پروستات که نوع بدخیم آن است
  • و …

دو نوع از این بیماری‌ها خوش‌خیم بوده و خطری برای بیمار ندارد اما نوع بدخیم که باعث سرطان پروستات می‌شود باید به سرعت درمان شود وگرنه جون فرد را به خطر می‌اندازد.

بزرگی پروستات
بزرگی پروستات دو حالت خوش خیم و بدخیم دارد.

پیشگیری از بیماری‌ها

برای پیشگیری از پروستات‌های بزرگ یا ملتهب شده مصرف یون فلز روی بسیار مفید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که کمبود روی باعث افزایش حجم پروستات می‌شود پس مصرف غذاهای حاوی مقدار بالای روی و مکمل‌های روی توصیه می‌شود.
علاوه بر آن خوردن سبزیجاتی مثل گوجه فرنگی برای پیشگیری از سرطان پروستات بسیار موثر است.

1. حسین گفت:

دکتر جان مشکل پروستات دارم با جراحی بر طرف میشه ادرارم دیگه به زور میاد کامل تخلیه نمیشه ادرارم و اینکه همش شب برای ادرار و دستشویی رفتن مجبورم بیدار بشم در شب دوسه بار بیدار میشم برم دشویی چجوری درمان میشم؟

• دکتر میرصادقی گفت:

با سلام مشکل شما باید بررسی بشه و با توجه به نوع مشکل شما درمان مشکلتون مشخص میشه درمان بیماری پروستات بسته به علت ایجاد کننده آن میتونه دارویی ، جراحی و … باشه .

2. افشار گفت:

ایا خود ارشایی باعث ایجاد سرطان پروستات میشه
    اگه زیاد خود ارضایی کینم مشکل پروستات برامون پیدا میشه مثل سرطان یا ناباروری یا ناتوانی جنسی

3. محسن علیزاده گفت:

با سلام وخسته نباشیدخدمت جناب دکتر گرامی . میخواستم بدونم اگر التهاب پروستات همراه با درد نباشه آیا باز هم درمان لازمه که پروستات رو درمان یا جراحی بکنیم

• دکتر میرصادقی گفت:

با سلام التهاب پروستات معمولا با مصرف دارو درمان میشه اما باید حتما دوره درمان کامل طی بشه .