اختلال نعوظ erectile dysfunction
اختلال نعوظ و راه های درمان آن
اردیبهشت 11, 1402
برداشتن پروستات از طریق پیشابراه
برداشتن پروستات از طریق پیشابراه
اردیبهشت 11, 1402

درمان بزرگ شدن پروستات

  • با افزایش سن، بزرگ‌شدن پروستات در بین آقایان بسیار رایج است. داروهایی وجود دارد که می‌توانند به مردان مبتلا به بزرگی پروستات کمک کنند؛ اما این داروها همیشه مفید نیستند. در چنین شرایطی، جراحی هم می‌تواند مؤثر باشد. از جراحی برای درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات یا BPH استفاده می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد روش‌های درمان بزرگ شدن پروستات صحبت کنیم. با ما همراه باشید تا شما هم در این باره، اطلاعات کاملی کسب کنید.

    درمان بزرگ شدن پروستات

    ۵ سؤالی که قبل از جراحی پروستات باید از پزشک بپرسید

    وقتی می‌خواهید برای درمان بزرگ شدن پروستات از جراحیاستفاده کنید، سؤالات زیر را از پزشک خود بپرسید:

    1. آیا احتمال دارد که وضعیت من بهتر شود؟
    2. وضعیتم چقدر بهبود خواهد یافت؟
    3. احتمال بروز عوارض جانبی جدی چقدر است؟
    4. عوارض جانبی جراحی تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟
    5. آیا مجدد به جراحی نیاز خواهم داشت؟

    پزشکان می‌توانند با استفاده از فناوری‌های به‌روز و جدید از روش‌های جراحی کم‌تهاجمی یا از ابزارهای لوله‌ای استفاده کنند. روش‌های کم‌تهاجمی ممکن است به میزان روش‌های تهاجمی‌تر مؤثر نباشند؛ اما بهبودی سریع‌تر حاصل می‌شود و پس از جراحی، درد کمتی خواهید داشت و همچنین خطر و عوارض جانبی کمتری هم دارند.

    با این حال، در برخی شرایط ممکن است به جراحی سنتی و تهاجمی‌تر نیاز باشد. انتخاب روش درمان بزرگ شدن پروستات به شرایط پزشکی بیمار بستگی دارد و اینکه پزشک شما چه تصمیمی برای شما می‌گیرید. پزشک ممکن است از بین روش‌های جراحی کم‌تهاجمی، جراحی آندوسکوپی یا جراحی باز را برای درمان بیماری متوسط تا شدید انتخاب کند. همچنین زمانی که در آزمایش‌ها مشخص شود، توانایی ادرار کردن فرد بیمار به‌طور جدی تحت تأثیر قرار گرفته، از این روش‌های درمانی استفاده می‌شود.

    روش‌های کم‌تهاجمی درمان بزرگ شدن پروستات

    همان‌طور که گفتیم، با روی کار آمدن فناوری‌های جدید، پزشکان از روش‌های کم‌تهاجمی یا ابزارهای لوله‌ای که در مجرای ادرار قرار می‌گیرند، برای درمان بزرگ شدن پروستات استفاده می‌کنند. این روش‌ها می‌توانند علائم BPH را خیلی بهتر از داروها تسکین دهند. همچنین در روش‌های کم‌تهاجمی، بهبودی سریع‌تر حاص شده و درد بسیار کمتر از جراحی سنتی خواهد بود. در این روش‌ها، پروستات برداشته یا برش داده نمی‌شود. پزشک متخصص برای درمان این مشکل،‌ شرایط بیمار را در نظر می‌گیرد و سپس تصمیم می‌گیرد که آیا جراحی کم‌تهاجمی برای بیمار مناسب است یا خیر.

    روش‌های کم تهاجمی درمان بزرگ شدن پروستات
    برخی از روش‌های کم‌تهاجمی برای درمان بزرگ شدن پروستات به شرح زیر هستند:
    1. درمان با بخار آب مدل Rezūm: در این روش دستگاهی به مجرای ادرار بیمار وارد می‌شود و بخار آب از طریق یک سوزن کوچک برای درمان بافت اضافی پروستات وارد می‌شود. معمولاً این روش درمانی در مطب پزشک انجام می‌شود.
    2. مایکروویو درمانی از طریق مجرای ادرار (TUMT): در این روش غیرتهاجمی از یک آنتن مایکروویو استفاده می‌شود که متصل به یک لوله انعطاف‌پذیر است و پزشک آن را داخل مثانه قرار می‌دهد. در این روش، بافت اضافی پروستات توسط گرمای مایکروویو از بین می‌رود.
    3. سیستم UroLift: در این روش از UroLift برای بلند کردن و نگه داشتن بافت بزرگ پروستات از مجرای ادرا استفاده می‌شود، بنابراین دیگر مجرای ادرار مسدود نخواهد شد. این روش بر عملکرد جنسی تأثیر نمی‌گذارد. معمولاً این روش درمانی را با استفاده از بی‌هوشی موضعی یا عمومی در مطب پزشک، مرکز جراحی سرپایی یا اتاق عمل انجام می‌دهند. معمولاً بیماران می‌توانند در همان روز جراحی، بدون کاتتر به خانه بازگردند.
    جراحی‌های کم‌تهاجمی با بی‌هوشی عمومی به شرح زیر هستند:
    1. برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP): این روش رایج‌ترین جراحی برای درمان بزرگ شدن پروستات BPH است. در این روش، بخش‌هایی از پروستات که بر جریان ادرار تأثیر می‌گذارند، برداشته می‌شود. در این روش، هیچ برشی وجود ندارد و هیچ اسکار خارجی دیده نمی‌شود، زیرا برای برداشتن بافت اضافی، یک اسکوپ را از طریق مجرای ادرار وارد می‌کنند. در روش TURP، ممکن است برخی از بیماران دچار انزال رتروگراد (انزال مایع منی به مثانه به جای مجرای ادرار) شوند.
    2. برش پروستات از طریق مجرای ادرار (TUIP): در این روش جراحی، بافت پروستات برداشته نمی‌شود. در روش TUIP در پروستات، چند برش کوچک ایجاد می‌شود تا فشار بر مجرای ادرار کاهش یابد. از یان روش برای برخی بیماران با پروستات کوچک‌تر استفاده می‌شود. خطر انزال رتروگراد در روش TUIP، بسیار کمتر از TURP است. با این حال، این روش ممکن است نیاز به تکرار داشته باشد.
    3. جراحی با لیزر: از لیزر درمانی برای از بین بردن بافت اضافی پروستات استفاده می‌شود. این روش ممکن است برای پروستات بزرگ‌تر مؤثر نباشد. در روش‌های لیزر درمانی، معمولاً علائم تسکین می‌یابند و جریان ادرار بهتری برای بیمار فراهم می‌شود..

    جراحی تهاجمی برای درمان بزرگ شدن پروستات

    در برخی شرایط، ممکن است جراحی کم‌تهاجمی، مؤثر نباشد و به جراحی تهاجمی نیاز داشته باشید. پزشک شما است که تصمیم می‌گیرد کدام روش برایتان بهتر است. معمولاً روش‌های جراحی تهاجمی توسط پزشکان توصیه می‌شوند، چرا که راه‌حل طولانی مدتی برای از بین بردن علائم بزرگ‌شدن پروستات هستند.

    به‌طور معمول، در شرایطی خاصی جراحی تهاجمی پیشنهاد می‌شود که عبارت‌اند از:

    • بیمار قادر به ادرار کردن نباشد.
    • درمان‌های کم‌تهاجمی، تغییرات سبک زندگی یا داروها برای بیمار مؤثر نبودند.
    • در ادرار خون مشاهده می‌شود.
    • سنگ مثانه به وجود می‌آید.
    • بیمار دچار عفونت ادراری می‌شود.
    • بیمار دچار آسیب کلیوی می‌شود.

    انواع جراحی برای درمان مشکل پروستات

    انواع جراحی‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

    1. پروستاتکتومی باز (جراحی باز): پزشک اغلب این روش درمانی را زمانی پیشنهاد می‌دهد که پروستات به‌شدت بزرگ شده باشد، عوارض شدید بیماری وجود داشته باشد یا مثانه آسیب دیده و به ترمیم نیاز دارد. در این روش جراحی، بافت بزرگ‌شده پروستات برش داده شده و خارج می‌شود.
    2. پروستاتکتومی با کمک لاپاراسکوپی و رباتیک: این روش جراحی نوعی درمان برای مشکل پروستات است که طی آن، چند برش کوچک ایجاد شده و بافت اضافه پروستات خارج می‌شود.
    انواع جراحی برای درمان بزرگ شدن پروستات

    نکات مهمی که باید پیش از جراحی پروستات در نظر بگیرید

    پیش از انجام هر روش جراحی با پزشک خود در مورد بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی صحبت کنید تا متوجه شوید که قرار از کدام روش برای جراحی شما استفاده شود. همچنین از پزشک بپرسید که چه نتایجی از جراحی برایتان حاصل می‌شود.

    پزشک دستوالعمل‌هایی را جهت آماده‌شدن برای جراحی به شما ارائه می‌دهد که باید آن‌ها را رعایت کنید.

    با جراحی، بسیاری از علائم BPH کاهش می‌یابد؛ اما این احتمال هم وجود دارد که همه علائم از بین نروند. اگر شرایط خاصی مانند مثانه ضعیف وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که مشکلات ادراری همچنان بعد از جراحی پابرجا باقی بمانند! البته باید بگوییم که این اتفاق بسیار نادر است.

    در هر عمل جراحی برای درمان بزرگ شدن پروستات ممکن است عوارض جانبی زیر وجود داشته باشد:

    • خون‌ریزی
    • باریک‌شدن مجرای ادرار که به‌عنوان تنگی مجرای ادرار شناخته می‌شود
    • بی‌اختیاری یا نشت ادرار
    • اختلال نعوظ و انزال رتروگراد

    سخن پایانی

    بهترین درمان بزرگ شدن پروستات برای هر فردی با دیگری متفاوت است. هر روشی دارای مزایا و معایب خاص خود است. در این مقاله سعی کردیم انواع روش‌های جراحی برای درمان مشکل پروستات را معرفی کنیم. با این حال، این پزشک شما است که با توجه به شرایط شما تصمیم می‌گیرد چه روشی برایتان بهتر است. حتماً پیش از انجام هر روش درمانی،‌ به‌طور کامل در مورد مزایا و معایب آن با پزشک خود صحبت کنید. از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، از شما متشکریم. امیدواریم این مطلب برایتان مفید بوده باشد و بتوانید با استفاده از اطلاعات ارائه‌شده و مشورت با پزشک خود، بهترین تصمیم را بگیرید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *