باز کردن مجرای ادرار و درمان تنگی مجرا
تنگی مجرای ادراری
اسفند 13, 1397
تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UPJO
تنگی محل اتصال حالب به لگنچه یا UPJO
اسفند 13, 1397

تفاوت جراحی سنگ کلیه TUL و جراحی RIRS

  • سنگ‌های کلیوی یکی از مشکلات شایع و دردناک سیستم ادراری هستند که در صورت عدم درمان، می‌توانند به عوارض جدی منجر شوند. دو روش اصلی برای درمان سنگ های سیستم ادراری شامل ترانس یورترال لیتوتریپسی (TUL) و جراحی رتروگرید داخل کلیوی (RIRS) است. ما در این مقاله به بررسی تفاوت‌ این دو روش می‌پردازد.

    ترانس یورترال لیتوتریپسی (TUL) چیست؟

    TUL یک روش جراحی کم‌تهاجمی است که در آن یک یورتروسکوپ نیمه‌سخت از طریق مجرای ادرار وارد مثانه و حالب شده تا به سنگ‌های سیستم ادراری دسترسی پیدا کند و آن‌ها را با استفاده از امواج ضربه ای یا لیزر خرد کند. لازم به ذکر است که این روش فقط برای سنگ های داخل حالب قابل استفاده است؛ بدین معنی که امکان دسترسی به سنگ های داخل کلیه با این روش وجود ندارد.

    جراحی ریتروگرید داخل کلیوی (RIRS) چیست؟

    در روش RIRS، یک یورتروسکوپ قابل انعطاف از طریق مجرای ادرار وارد مثانه شده و با گذر از حالب به داخل کلیه می رسد. پس از رسیدن با کلیه، جراح با دیدن سنگ از طریق دوربین یورتروسکوپ اقدام به تابش اشعه لیزر و خورد کردن و پودر کردن سنگ می کند. این روش درمانی یک روش جراحی کم تهاجمی و کم عارضه ترین روش جراحی سنگ داخل کلیه، لگنچه و حالب فوقانی است که حتی برای از بین بردن سنگ های بزرگ با قطر بیش از 2 سانتی متر و سنگ هایی که در داخل کلیه و لگنچه قرار دارند نیز کاربرد دارد.

    مقایسه TUL و RIRS

    • همانگونه که در توضیح هر یک از روش ها ذکر کردیم، TUL فقط برای سنگ های داخل حالب کاربرد دارد ولی ریرس RIRS را می توان هم برای سنگ های داخل حالب و هم برای سنگ های داخل کلیه استفاده کرد. در روش ریرس با توجه به استفاده از یورتروسکوپ با قابلیت انعطاف پذیری بالا، می توان به سنگ های داخل کلیه و لگنچه دسترسی پیدا کرد.
    • روش ریرس کم تهاجمی تر از روش TUL می باشد؛ چرا که یورتروسکوپ انعطاف پذیر ریرس، آسیب کمتری با بافت های اطراف وارد می کند.
    • مدت زمان بهبودی در روش ریرس سریع تر از روش TUL است و بیمار پس از انجام جراحی ریرس درد کمتری احساس می کند و می تواند زودتر به فعالیت روزمره خود بازگردد.

    دستگاهی که در ویدیوی فوق مشاهده همان یورتروسکوپ هست. در عمل TUL، جراح با استفاده از یورتروسکوپ، اقدام به شکستن سنگ داخل حالب (لوله ی مجرای ادرار بین کلیه و مثانه) می نماید.

    از طرفی همانطور که می بینید این یوتروسکوپ قابلیت انعطاف پذیری زیادی ندارد.

    بر خلاف روش TUL، در روش ریرس RIRS از یک یورتروسکوپ انعطاف پذیر استفاده می شود که به جراح اجازه می دهد در تمام جهت ها سر دستگاه رو خم و منعطف نماید.


    پیشنهاد میکنم سنگ شاخ گوزنی را مطالعه کنید !


    نتیجه‌گیری

    انتخاب بین روش درمانی TUL و RIRS باید بر اساس شرایط بیمار، اندازه و موقعیت سنگ و تشخیص جراح انجام شود. اما باید توجه داشت که روش RIRS با توجه به کمتر تهاجمی بودن و زمان بهبود سریع‌تر، بهترین روش درمان سنگ کلیه می باشد. با این حال، TUL نیز در موارد خاص مانند سنگ‌های بزرگ حالب، گزینه‌ی مناسبی است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۹ رای

    1 دیدگاه

    1. فاطمه گفت:

      پسرم سنگ کلیه داره چیکار کنم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *