جراحی پروتز آلت
درباره انواع جراحی مثانه بیشتر بدانید
آبان 8, 1401

واریکوسل چیست | علت ، علائم و درمان

• به واریس رگ های تخلیه کننده خون بیضه واریکوسل می گویند. این بیماری درجات مختلفی دارد. به دلیل عدم تخلیه ی درست خون از سیاه رگ های بیضه (در اثر واریکوسل ) بیضه فرد به مرور زمان دچار مشکلات مختلف در عملکرد مثل ناباروری و … میگردد . تنها روش درمان واریکوسل جراحی می باشد. در ادامه به طور کامل به پاسخ پرسش واریکوسل چیست پرداختیم.

واریکوسل چیست ؟

بیضه در مردان قسمتی از اندام جنسی بوده که وظیفه ی  تولید اسپرم و هورمون های جنسی مثل تستوسترون  و … را دارد.

بیضه ها توسط طناب بیضه که شامل لوله ی اسپرم بر و رگ های خونرسان است به بدن وصل می شود . این رگ ها به دو دسته تقسیم میگردند :

سرخ رگ ها که وضیفه ی خونرسانی به بیضه را داشته و سیاهرگ ها (وریدها) که وظیفه ی تخلیه ی خون از بیضه را دارند. اگر این ورید ها دچار مشکل شده و تخلیه خون کثیف را از بدن به درستی انجام ندهند ، اصطلاحا آن رگ دچار واریس شده است .

در صورتی که ورید های طناب بیضه دچار واریس (اختلال عملکرد تخلیه خون) گردند اصطلاحا به آن واریکوسل گویند. افراد دچار واریکوسل عموما درد در بیضه را به دلیل عدم تخلیه ی صحیح خون از بیضه تجربه می کنند.

واریکوسل چیست

درجات مختلف واریکوسل چیست ؟

واریکوسل بیماری ای بسیار شایع در مردان است که درجات مختلفی داشته و در سنین مختلف در مردان دیده می شود.

شدت و درجه واریکوسل در یک فرد به تعداد سیاهرگ (ورید) های از کار افتاده در طناب بیضه بستگی دارد. هرچه تعداد این سیاهرگ های از کار افتاده بیشتر باشد اصطلاحا شدت واریکوسل در فرد بیشتر است .

علت ابتلا به واریکوسل

همانند واریس دست و پا واریکوسل نیز در اثر عوامل متعددی رخ می دهد.

مهمترین عامل ایجاد واریکوسل ، ژنتیک یک فرد می باشد . اما باید توجه داشت عوامل دیگری چون چاقی ، اضافه وزن ، استفاده از شلوار های تنگ ، نداشتن تحرک روزانه کافی در محیط کار مثل رانندگی های طولانی نشستن یک جا به صورت طولانی ، نداشتن ورزش هایی که گردش خون پاها و بدن را زیاد می کند مثل پیاده روی و شنا و… باعث می گردد رگ های بدن به مرور زمان از بین رفته و فرد دچار واریس در قسمت های مختلف بدن مثل پا و بیضه (واریکوسل) و… گردد .

علایم واریکوسل

بیشتر مردان مبتلا به واریکوسل با درجه پایین دارای علائم خاصی نیستند. به همین دلیل اغلب توسط یک متخصص ارولوژی هنگام بررسی جهت چکاپ باروری متوجه آن می‌شوند. اما افرادی که به مدت طولانی دچار واریکوسل شدند (حتی درجات پایین) یا افرادی که دچار واریکوسل با درجه ی شدید هستند احساس درد ، سنگینی و… را در کیسه بیضه‌ی خود تجربه می کنند.

درد ممکن است:

• بصورت شدید یا مبهم یا احساس تیرکشدن در ناحیه بیضه ، لگن یا کشاله ی ران باشد.
    • این درد با ایستادن یا فعالیت بدنی بخصوص اگر طولانی مدت باشد، افزایش می یابد.
    • درد واریکوسل عموما هنگام خوابیدن یا شنا کردن تسکین پیدا می کند.

عوارض واریکوسل :

واریکوسل در مردان عامل تمامی اختلالات در عملکرد بیضه است مواردی چون

•  اختلال در ترشح هورمون های مردانه که توسط بیضه تولید می شوند (مثل تستسترون و … )
    • اختلال در قدرت باروری فرد و کاهش کیفیت اسپرم (تعداد اسپرم ، سرعت اسپرم ، سلامت ژنتیکی اسپرم و…)

آیا واریکوسل باعث ناباروری می شود؟

واریکوسل شایع ترین عامل ناباروری در مردان است. زیرا همانطور که در بالا اشاره کردیم واریکوسل باعث اختلال در گردش خون بیضه می گردد و کیفیت اسپرم فرد را کاهش می دهد. از این رو در مردانی با مشکل ناباروری جراحی واریکوسل می تواند باعث افزایش کیفیت اسپرم (به شرط عدم وجود سایر بیماری ها و مشکلات بیضه) تاثیر بسیاری داشته باشد.

روش تشخیص واریکوسل :

در افراد دچار واریکوسل شدید بزرگ شدن رگ ها در طناب بیضه مانند گره هایی قابل مشاهده می باشد. اما درجات خفیف واریکوسل به کمک معاینه و سونوگرافی قابل تشخیص است.

درمان واریکوسل چیست :

تنها راه درمان واریکوسل جراحی برداشتن سیاهرگ (ورید) از بین رفته است. زیرا در دنیا هیچگونه درمانی برای رگ های دچار مشکل وجود ندارد و تنها جراحی برداشتن و مسدود کردن این رگ ها می تواند درمان این بیماری باشد.

روش عمل واریکوسل :

جراحی از بین بردن واریکوسل به روش باز و بسته

روش باز :

در این روش پزشک جراح به کمک برش بسیار کوچکی (چند میلی متر) طناب بیضه را بیرون می آورد و قسمت هایی از رگ که دچار واریس می باشد را می بندد تا گردش خون در این رگ جریان نداشته باشد و گردش خون از طریق رگ های سالم مجاور انجام شود. این روش می تواند به کمک میکروسکوپ صورت گیرد که دقت بالا تری برای دیدن رگ توسط جراح ایجاد می کند. در این حالت به آن جراحی میگروسکوپی واریکوسل می گویند.

روش بسته :

این روش مناسب بیماری است که قسمت بالایی رگ های بیضه ی او دچار واریکوسل است (قسمتی از طناب بیضه که داخل شکم می باشد).
    در این روش جراح از طریق سوراخ های کوچکی، دوربین و دو بازوی جراحی را وارد شکم بیمار می کند. سپس به کمک این بازوها قسمت هایی از رگ های دچار واریس را می برد یا مسدود می سازد.

باید توجه داشت این روش برای افراد بسیار کمی انجام می گردد زیرا اکثر بیماران، دچار واریکوسل در قسمت رگ های خارج از شکم می گردند که به کمک روش باز قابل انجام است.

جراحی واریکوسل
    جراحی درمان واریکوسل با بستن رگ

بیشتر بدانید: برگشت وازکتومی (وازووازستومی)