درباره انواع جراحی مثانه بیشتر بدانید
درباره انواع جراحی مثانه بیشتر بدانید
آبان 16, 1401
سیستوسکوپی
سیستوسکوپی یا آندوسکوپی مثانه چیست ؟
آبان 16, 1401

تراشیدن پروستات | تکنیکی برای رفع بزرگ شدگی پروستات

  • تراشیدن پروستات

    پروستات یکی از اجزای بدن است که فقط  در آقایان وجود دارد. پروستات میان آلت تناسلی و مثانه قرار گرفته است. زمانی که پروستات بزرگ می‌شود، می‌تواند به مثانه فشار وارد کند و مشکلات مختلفی را برای افراد ایجاد کند که از جمله این مشکلات، می‌توان به تکرر ادرار اشاره کرد. تراشیدن پروستات یا برداشتن آن از طریق مجرای پیشابراه، یک جراحی خاص است که می‌تواند برای درمان و حل مشکلات ناشی از بزرگ شدن پروستات مورد استفاده قرار گیرد.

    در این روش، ابزاری از طریق نوک آلت تناسلی، وارد مجاری ادرار می‌شود. سپس، پزشک با توجه به‌اندازه بافت اضافی ایجاد شده توسط پروستات، آن را حذف می‌کند. تراشیدن پروستات زمانی انجام می‌شود که آقایان مشکلات ادراری داشته باشند و به درمان دارویی پاسخی نداده باشند. در این زمان، موثرترین روش برای درمان علایم ادراری ناشی از پروستات بزرگ شده ای که کم تر پنجاه تا شصت سی سی حجم دارد، استفاده از عمل جراحی تراشیدن پروستات است که در ادامه این مقاله بیشتر در مورد آن توضیح می‌دهیم.

    تراشیدن پروستات
    تراشیدن پروستات

    چه زمانی نیاز به انجام عمل جراحی پروستات است؟

    تراشیدن پروستات و انجام عمل جراحی بسته پروستات که TURP نیز شناخته می‌شود، زمانی قابل انجام است که فرد به درمان دارویی پاسخی نداده باشد و شاهد یک سری علائم در سیستم دستگاه ادراری خودش باشد و از طرفی حجم یا سایز پروستات خیلی بزرگ نشده باشد.از جمله علائمی ‌که احتمال نیاز فرد را به انجام عمل جراحی پروستات افزایش می‌دهند، عبارتند از:

    • مشکلات شروع ادرار
    • جریان ضعیف ادرار یا توقف و شروع
    • نیاز به زور زدن برای دفع ادرار
    • نیاز مکرر به ادرار کردن
    • بیدار شدن مکرر در طول شب برای ادرار کردن (شب ادراری)
    • میل ناگهانی به ادرار کردن
    • ناتوانی در تخلیه کامل مثانه

    نحوه تراشیدن پروستات

    تراشیدن پروستات که به اختصار با نام TURP نیز شناخته می‌شود، در گروه روش‌های درمانی بسته برای بزرگ شدگی پروستات قرار می‌گیرد. در این روش، بخشی از پروستات که بزرگ شده و مشکلات ادراری ایجاد کرده است، حذف می‌شود.

    جراحی تراشیدن پروستات در حدود 1 الی 2 ساعت طول می‌کشد. فرد برای انجام این عمل جراحی، باید تحت بیهوشی ‌قرار گیرد. در صورت بیهوشی نخاعی ، شما به عنوان بیمار بیدار هستید و می‌توانید فرآیند درمان را مشاهده کنید.

    برای انجام این عمل جراحی TURP، جراح یک اسکوپ را وارد مجاری می‌کند که ادرار از مثانه به سمت آلت تناسلی منتقل می‌کند. رزکتوسکوپ نام این ابزار است که برای مشاهده پروستات و برداشتن قسمتی از آن در صورت نیاز، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار دارای یک لوله فلزی نازک دارای نور، دوربین و سیم است.

    جریان الکتریکی برای گرم کردن حلقه سیمی‌در رزکتوسکوپ ایجاد می‌شود. سپس، با کمک این حلقه سیمی، یک بخشی از پروستات شما‌تراشیده یا بریده خواهد شد. در نهایت پس از انجام این عمل جراحی، ممکن است مایع به سمت مثانه ارسال شود تا قطعات پروستات برداشته شده شستشو داده شوند. پس از انجام این عمل جراحی، یک کاتتر در مثانه و مجرا برای تخلیه ادرار و شستشوی مثانه و جلوگپیری از لخته شدن خون داخل مثانه تعبیه می شود، یک شب در بیمارستان بستری می‌شوید ، با یک کاتتر در مجاری ادراری مرخص می شوید که بعد از چند روز خارج می شود.


    بیشتر بدانید : درباره انواع جراحی مثانه بیشتر بدانید


    عوارض و ریسک‌های تراشیدن پروستات

    بسیاری از بیمارانی که دارای مشکلات ادراری ناشی از بزرگ شدگی پروستات هستند، در مورد عوارض و ریسک‌های تراشیدن پروستات نگران‌اند. واقعیت این است که در بسیاری از موارد عوارض بسیار کمی‌ناشی از تراشیدن پروستات وجود دارند واین عوارض می‌توانند شامل موارد زیر باشند.

    • ممکن است پس از انجام عمل جراحی و تا چند روز برای ادرار کردن مشکل داشته باشید. به همین خاطر، یک کاتتر درون مجاری ادراری شما قرار می‌گیرد که می‌توانید از طریق آن ادرار خود را خارج کنید.
    • بیماری‌های مجاری ادراری و عفونت‌های ناشی از قرار دادن کاتترها درون مجاری ادراری، از جمله مشکلاتی‌اند که احتمال بروز آن‌ها پس از انجام عمل جراحی وجود دارد. هر چقدر مدت زمان بیشتری از کاتتر استفاده کنید، احتمال بروز عفونت و یا بیماری‌های مختلف در دستگاه ادراری وجود دارد که البته قابل درمان هستند.
    • یکی دیگر از عوارض تراشیدن پروستات ارگاسم خشک است. در این عارضه افراد حتی در حین انزال هیچ مایل منی ندارند. ارگاسم خشک که یک عارضه خاص است، مضر نبوده و مشکلات زیادی را ایجاد نمی‌کند. اما اگر به دنبال پدر شدن باشید، با وجود این عارضه عملا نمی‌توانید این کار را انجام دهید.
    • یکی دیگر از عوارض نادر تراشیدن پروستات اختلال نعوظ است که می‌تواند رخ دهد.
    • خونریزی شدید از دیگر عوارض تراشیدن پروستات است. اگر آقایان در حین عمل جراحی خون زیادی را از دست داده باشند، نیاز به تزریق خون دارند.
    • بی اختیاری ادرار که یکی از مشکلات بسیار نادر است، می‌تواند در اثر تراشیدن پروستات رخ دهد.
    • برخی از بیمارانی که تحت عمل جراحی تراشیدن و برداشتن پروستات قرار می‌گیرند، نیاز به جراحی مجدد دارند. چرا که علائم آن‌ها بهبود پیدا نمی‌کند و نیاز به انجام عمل جراحی مجدد برای رفع مشکلات خودشان، دارند.

    بعد از TURP چه اتفاقی می‌افتد؟

    اگر قصد تراشیدن پروستات خود را دارید تا علائم و مشکلات ادراری خود را کاهش دهید، بسیار مهم است که بدانید پس از انجام این عمل جراحی چه کارهایی باید انجام دهید. این اطلاعات می‌توانند به شما برای داشتن برنامه‌ریزی بهتر پس از انجام عمل جراحی، کمک کنند.

    عوارض و مراقبت های بعد از تراشیدن پروستات
    عوارض و مراقبت های بعد از تراشیدن پروستات

    در بیمارستان

    پس از انجام عمل جراحی، ممکن است شما به اتاق ریکاوری بروید و از نزدیک تحت نظر باشید. در صورتی که فشار، نبض و شرایط عمومی‌شما ایده‌آل بود به بخش منتقل خواهید شد. در صورت تجویز پزشک، ممکن است به صورت تزریقی و یا خودکار داروی ضد درد دریافت نمایید.

    پس از به هوش آمدن، می‌توانید شروع به خوردن غذاهای مایع و مایعات مختلف کنید. شما می‌توانید تا جایی که قادر هستید، از غذاهای جامد نیز استفاده کنید.شستشوی مثانه با سرم برای جلوگیری لز جمع شدن لخته های خون داخل مثانه برای بیست و چهر ساعت لازم هست،  کاتتر برای تخلیه ادرار به مدت چند روز در محل باقی می‌ماند. ممکن است پس از انجام عمل جراحی، خون در ادرار شما وجود دارد و جای نگرانی نیست.

    در خانه

    زمانی که از بیمارستان مرخص می‌شوید، باید به تغذیه خودتان در خانه توجه زیادی داشته باشید. خوردن مایعات فراوان باعث دفع بیشتر خون و لخته‌های باقی مانده درون مثانه می‌گردد. تا چند هفته پس از انجام عمل جراحی، نباید ورزش‌های سنگین انجام دهید. ممکن است تا چند روز پس از انجام عمل جراحی، درد داشته باشید. در این صورت پزشک شما احتمالا برای شما مسکن‌های مختلف تجویز کرده است تا آن‌ها را میل نمایید.

    رانندگی، داشتن فعالیت جسمی، داشتن رابطه جنسی و … از جمله مواردی‌اند که باید پس از انجام عمل جراحی با مشورت پزشک آغاز شوند. اگر مراقبت‌های ذکر شده را انجام دهید، مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد؛ اما در صورت مشاهده علائم زیر، احتمالا نیاز به دریافت مراقبت‌های بهداشتی دارید.

    • تب و یا لرز
    • مشکل در ادرار کردن
    • مشکل در کنترل مثانه
    • تغییر در رنگ یا بوی ادرار
    • افزایش خون یا لخته شدن در ادرار

    نتیجه‌گیری

    در این مقاله سعی کردیم در مورد تراشیدن پروستات صحبت کنیم. طبق اطلاعات این مقاله، این عمل جراحی یکی از کم تهاجم‌ترین عمل‌های جراحی پروستات محسوب می‌شود. به همین خاطر، عوارض آن محدود بوده و پس از مدتی از بین می‌رود. از مزیت‌های تراشیدن پروستات، می‌توان به کاهش علائم ناشی از بزرگ شدن پروستات اشاره کرد.

    بزرگ شدن پروستات می‌تواند بر روی زندگی عادی افراد تاثیر بدی بگذارد. به همین خاطر، در صورتی که به درمان دارویی پاسخ نداده‌اید، بهترین راهکار برای رفع مشکلات بزرگ شدن پروستات، استفاده از تکنیک‌های جراحی است که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۸ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *