مراقبت های بعد از turp و turt برای کاهش عوارض جراحی
مراقبت های بعد از turp و turt برای کاهش عوارض جراحی
دی 5, 1401
سفلیس چیست
سیفلیس چیست | درمان و راههای پیشگیری
دی 5, 1401

مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی (ارتوتوپیک و کاندوییت)

  • مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی (ارتوتوپیک و کاندوییت)

    آیا شما و یا یکی از عزیزانتان اقدام به عمل جراحی برداشت مثانه کرده است؟ رادیکال سیستکتومی یک عمل جراحی است که طی آن کل مثانه از بدن جدا می‌شود. این روش یکی از اصلی‌ترین درمان‌های سرطان مثانه است.

    مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی (ارتوتوپیک و کاندوییت) اهمیت زیادی در بهبودی هر چه سریع‌تر دارد. حتی اگر عمل جراحی توسط حاذق‌ترین پزشک هم انجام شود، در صورت عدم مراقبت پس از جراحی، نتیجه مثبتی حاصل نخواهد شد. اگر شما هم به دنبال اطلاع از این مراقبت‌ها هستید، با ما همراه باشید.

    بایدها و نبایدهای تغذیه بعد از رادیکال سیستکتومی

    در نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب برای بیمار به خصوص روزهای اولیه بعد از عمل اهمیت زیادی دارد. با انتخاب رژیم غذایی سالم، بهبودی بیمار در مدت زمان کمتری اتفاق می‌افتد و بدن عناصر لازم برای ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده را در اختیار دارد. بیمار باید یک رژیم متعادل غذایی (سبزی، میوه، گوشت. ……) داشته باشد. یبوست عامل خیلی خطرناک و مضری است. پس بیمار نباید مواد غذایی بخورد که باعث یبوست شود. در صورت بروز یبوست، وی حتما باید از ملین‌های قوی استفاده کند.

    بیمار باید حداقل 2 لیتر مایعات در طول روز مصرف کند. همچنین تا مدتی نباید از غذاهای فرآوری شده مانند سوسیس، کالباس، همبرگر و ناگت مرغ استفاده کند.

    یکی دیگر از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای این است که عمل خوردن و نوشیدن نباید به‌طور همزمان صورت بگیرد. بهتر است بیمار حدود نیم ساعت پس از خوردن، شروع به نوشیدن بکند.

    ممکن است پس از انجام عمل جراحی، سیستم گوارشی بیمار به غذاهای لبنی حساسیت داشته باشد، لذا توصیه می‌شود شیر و سایر لبنیات به‌آرامی و با مقادیر کم استفاده شود. مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی باید از همان دقایق اولیه پس از انجام عمل جراحی صورت گیرد.

    مصرف مایعات فراوان نقش بسزایی در روند بهبود بیماری دارد.
    مصرف مایعات فراوان نقش بسزایی در روند بهبود بیماری دارد.

    رژیم غذایی پس از عمل جراحی

    پزشک پس از ترخیص، رژیم غذایی مناسب را به اطلاع بیمار می‌رساند. معمولا به بیمار توصیه می‌شود تا زمان اولین مراجعه پس از عمل جراحی، وعده‌های غذایی کوچک ولی به تعداد زیاد باشد. همچنین بیمار باید مایعات زیادی بنوشد.

    مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی حتما توسط پزشکان و یا کادر پزشکی اطلاع‌رسانی می‌شود.

    معمولا روز عمل و روز بعد آن، بیمار اجازه خوردن و آشامیدن را ندارد. این 2 روز برای بهبود وضعیت روده‌ها ضروری است. پس از گذشت این مدت و اجازه پزشک معالج، بیمار می‌تواند از مایعات روشن مثل آب استفاده کند.

    اگر پس از نوشیدن مایعات مشکل خاصی به وجود نیامد، بیمار باید کم‌کم سوپ را به‌صورت صاف‌شده مصرف کند. پس از آن نیز باید رژیم غذایی سبک را شروع کند.

    با صلاحدید پزشک، بیمار کم‌کم به روال عادی زندگی برمی‌گردد. در این میان، رعایت موارد زیر ضروری است:

    • بیمار باید مایعات را با حجم کم و با فاصله زمانی بنوشد.
    • بیمار باید غذا را در قالب وعده‌های کوچک میل کند.
    • بیمار باید غذا را به‌آرامی بخورد و آن را خوب بجود.
    • در صورت نداشتن مشکل، بیمار باید حداقل 2 لیتر آب در روز بنوشد.
    • در ادامه بیمار بهتر است از مواد غذایی مقوی مانند تخم‌مرغ، گوشت، لبنیات، مرغ و ماهی استفاده کند.
    رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی
    سوپ صاف‌شده تغدیه‌ای بسیار مناسب است.

    مواد غذایی لازم پس از جراحی

    بیمار پس از چند روز که آب و سوپ صاف‌شده مصرف کرد، باید از مواد غذایی مقوی برای تقویت و بهبود وضعیت خود استفاده کند.

    ازجمله این مواد غذایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    ویتامین A  و C

    از جمله مواد مورد نیاز بدن بیمار پس از انجام عمل جراحی ویتامین A و C  هستند. پرتقال، هویج، کلم بروکلی، گوجه‌فرنگی، تخم‌مرغ، شیر و جگر سرشار از این ویتامین‌ها هستند.

    ویتامین D و کلسیم

    یکی دیگر از گروه‌های غذایی مهم پس از انجام عمل جراحی، ویتامین D و کلسیم است. کلسیم و ویتامین D روند التیام را تسریع می‌بخشد و باعث یهودی سریع‌تر بیمار می‌شود. محصولات لبنی کم‌چرب از جمله مواد مغذی حاوی کلسیم و ویتامین D است.

    فیبر

    یکی از مشکلات اصلی پس از عمل‌های جراحی مخصوصا عمل رادیکال سیستکتومی، یبوست است. مصرف فیبر یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای جلوگیری از یبوست به حساب می‌آید. نان تهیه‌شده از غلات کامل، حبوبات، جوی دوسر و آلو ازجمله این مواد غذایی هستند.

    کربوهیدرات‌ها

    کربوهیدرات‌ها حاوی مقادیر زیادی از فیبر هستند. میوه‌ها، سبزیجات، غلات و لوبیا ازجمله کربوهیدرات‌هایی هستند که باعث تقویت مغز و عضلات مختلف بدن می‌شوند.

    خاصیت دیگر کربوهیدرات‌ها این است که از بروز یبوست جلوگیری می‌کنند. یبوست یکی از عوارض اجتناب‌ناپذیر داروها مخصوصا داروهای مورداستفاده پس از عمل جراحی هستند.


    بیشتر بدانید : مراقبت های بعد از جراحی پروستات باز و رادیکال پروستات و ناگفته‌های آن!


    مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان

    آنتی‌اکسیدان‌ها به ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده بدن کمک می‌کنند. لذا استفاده از آنها پس از عمل جراحی بسیار ضروری است. ازجمله مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدان می‌توان به انواع توت، انگور، زغال‌اخته، انار، تمشک و شاتوت اشاره کرد.

    مصرف چربی‌های سالم

    مصرف چربی‌های سالم باعث می‌شود ویتامین‌ها و دیگر مواد غذایی جذب بدن شوند. پس استفاده از آنها پس از عمل جراحی ضروری است.

    همچنین مصرف چربی‌های سالم باعث کاهش احتمال ابتلای بدن به عفونت و تقویت سیستم ایمنی آن می‌شود.  خاصیت دیگر چربی سالم برخورداری از ویتامین E است. مصرف این نوع ویتامین باعث التیام سریع‌تر ظاهر و شکل زخم‌ها می‌شود.

    ازجمله چربی‌های سالم می‌توان به آجیل، روغن‌زیتون، روغن نارگیل، آووکادو و دانه‌های مختلف اشاره کرد.

    انواع میوه‌ها و سبزیجات

    فیبر موجود در سبزیجات باعث کاهش یبوست می‌شود. ازجمله مهمترین سبزیجات می‌توان به هویج، کلم، کلم بروکلی، کاهو و اسفناج اشاره کرد.

    انواع میوه ازجمله پرتقال، سیب، انبه، هلو، زردآلو و غیره تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت بیمار دارد.

    رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی
    مصرف میوه و سبزیجات از بروز یبوست جلوگیری می‌کند.

    انواع مایعات

    زمانی که از مایعات صحبت می‌شود، منظور صرفا آب نیست. مصرف زیاد آب ممکن است حس خوشایندی برای شخص در طول روز نداشته باشد. لذا مایعات جایگزین آب توصیه می‌شوند.

    از جمله این مایعات جایگزین می‌توان به آب‌میوه، قهوه، چای بدون کافئین، شیر بدون چربی و آب گوشت اشاره کرد.

    غذاهای پوره شده

    بهتر است بیمار طی روزهای پس از انجام عمل جراحی غذاهایی را مصرف کند که هیچ‌گونه مواد جامدی در آنها وجود نداشته باشد و به‌صورت پوره باشند. سیب‌زمینی، ماهی، گوشت بدون چربی، میوه و سبزیجات ازجمله مواد غذایی هستند که به‌راحتی می‌توانند پوره شوند.

    مصرف این نوع مواد غذایی نمونه‌هایی از مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی هستند.

    رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی
    عذاهای پوره‌ای ازجمله بهترین عذاها پس از عمل جراحی است.

    سخن پایانی

    یکی از روش‌های موثر در درمان سرطان مثانه عمل جراحی رادیکال سیستکتومی است. در این روش کل مثانه از بدن خارج می‌شود. جراح از روش‌هایی برای تغییر مسیر ادرار استفاده می‌کند. مراقبت ها و رژیم های غذایی بعد از جراحی رادیکال سیستکتومی (ارتوتوپیک و کاندوییت) از مهم‌ترین اقدامات برای بهبودی بیمار است که در این مطلب بدان اشاره شد. همچنین توجه به رژیم غذایی سالم در بهبودی هر چه سریع‌تر تاثیرگذار است. ما مواد غذایی مفیدی که در دوره نقاهت باید آنها را مصرف کنید را نام بردیم. با رعایت رژیم غذایی سالم، در مدت زمان کوتاه‌تر بهبود پیدا خواهید کرد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۱ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *