روش های تشخیص اختلال نعوظ
تشخیص اختلال نعوظ در مردان
اردیبهشت 21, 1402
ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی
ویروس HPV یا پاپیلومای انسانی چیست؟ علائم، عوارض و راه‌های درمان
اردیبهشت 21, 1402

رابطه جنسی پس از پروستاتکتومی

  • مشکلات مربوط به پروستات مانند بزرگ شدن پروستات و سرطان پروستات، سالانه صدها هزار مرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در صورتی که پزشک یک مشکل جدی پروستات را در مورد شما تشخیص داده باشد، این احتمال وجود دارد که عمل پروستاتکتومی (Prostatectomy) را به شما پیشنهاد کند. پروستاتکتومی یک روش جراحی است که در آن قسمتی یا تمام غده پروستات شما توسط جراحی از بدن خارج می‌شود.

    جراحی برداشتن پروستات معمولاً در درمان سرطان و بزرگی پروستات (زمانی که سرطان به اندازه کافی زود تشخیص داده شود) بسیار مؤثر است، اما این عمل به طور بالقوه می‌تواند عوارضی را به همراه داشته باشد. این عوارض شامل برخی از مشکلات در عملکرد جنسی، مانند اختلال نعوظ و مشکل در انزال طبیعی است. اگرچه این اثرات می‌تواند تجربه جنسی شما را تغییر دهد، اما بسیاری از مردان هنوز هم می‌توانند با ایجاد تغییرات خاصی در سبک زندگی و استفاده از دارو، از یک زندگی جنسی رضایت‌بخش بعد از جراحی پروستات لذت ببرند.

    اگر شما نیز پروستاتکتومی کرده‌اید یا قرار است این کار را انجام دهید، ممکن است برایتان سؤال پیش بیاید که بعد از جراحی پروستات انتظار چه چیزهایی را باید داشته باشید. آیا بعد از درمان می‌توان رابطه جنسی داشت؟ روند تجربه جراحی پروستات چه تأثیری بر زندگی جنسی شما خواهد داشت؟ در صورتی که می‌خواهید در مورد رابطه جنسی بعد از پروستاتکتومی بیشتر بدانید، در جای درستی هستید. در این مقاله، ما به تمام سؤالات شما در این مورد پاسخ خواهیم داد.

    جراحی پروستاتکتومی و زندگی جنسی شما

    غده پروستات در بدن شما نقش کلیدی در عملکرد جنسی و ادراری شما دارد. اگر پروستات شما با عمل جراحی برداشته شود، این احتمال وجود دارد که تغییراتی در توانایی جنسی خود داشته باشید.

    برای برداشتن بخشی یا تمام غده پروستات از چندین روش مختلف استفاده می‌شود. نوع روشی که برای پروستاتکتومی شما استفاده می‌شود، ممکن است بر زندگی جنسی و عملکرد جنسی شما پس از جراحی تأثیر بگذارد. از آنجایی که پروستات شما نقش کلیدی در تولید و تشرح مایع منی دارد، ممکن است پس از برداشتن آن توسط جراحی، نتوانید به طور طبیعی انزال داشته باشید.

    همچنین، تجربه اختلال نعوظ بعد از جراحی پروستات طبیعی است. اگرچه اکثر مردان چند ماه یا چند سال پس از جراحی توانایی نعوظ را به دست می‌آورند، اما برخی از آنها دچار اختلال نعوظ دائم می‌شوند که حتی با گذشت زمان نیز بهبود نمی‌یابد.

    داروهایی مانند سیلدنافیل (ماده فعال در ویاگرا)، تادالافیل و مواردی دیگر اغلب می‌توانند به بهبود عملکرد جنسی شما پس از برداشتن پروستات کمک کنند. در صورتی که این درمان‌ها مؤثر نباشند، درمان‌های دیگری مانند داروهای تزریقی یا پروتز آلت تناسلی، ممکن است به شما کمک کنند تا از یک زندگی جنسی سالم لذت ببرید.

    پروستاتکتومی چیست؟

    پروستاتکتومی یک روش جراحی است که در آن بخشی یا تمام غده پروستات شما توسط جراحی از بدن شما خارج می‌شود. این جراحی معمولاً برای درمان هیپرپلازی خوش‌خیم پیشرفته پروستات (بزرگ شدن پروستات) یا سرطان پروستات انجام می‌شود.

    پروستات شما غده کوچکی است که بین آلت تناسلی و راست روده شما قرار دارد. سایز آن تقریباً به اندازه یک توپ پینگ‌پنگ است و با ایجاد مایع منی که قبل از انزال با اسپرم شما مخلوط می‌شود، نقش کلیدی در سلامت باروری شما ایفا می‌کند.

    جراحی پروستاتکتومی به طور کلی یا به صورت ساده و یا به صورت ریشه‌ای انجام می‌شود. در پروستاتکتومی ساده، قسمت داخلی غده پروستات از طریق برشی که در قسمت تحتانی شکم ایجاد می‌شود، برداشته می‌شود. این روش معمولاً برای درمان بزرگی پروستات انجام می‌شود. در پروستاتکتومی ریشه‌ای، تمام غده پروستات و مقداری از بافت‌های اطراف ممکن است برداشته شوند. این روش معمولاً برای درمان سرطان پروستات انجام می‌شود.

    جراحی پروستاتکتومی

    آیا بعد از برداشتن پروستات می‌توان رابطه جنسی داشت؟

    رویه‌های بازسازی عصب، مانند پروستاتکتومی، شانس بیشتری برای بهبود یا حفظ عملکرد نعوظ در مردان دارند. بسیاری از بیماران با عملکرد جنسی طبیعی که سرطان پروستات را در مراحل اولیه درمان می‌کنند، می‌توانند پس از برداشتن پروستات زندگی جنسی رضایت‌بخشی داشته باشند.

    به گفته متخصصان، یک شانس منطقی وجود که بیماران عملکرد نعوظ خود را بازیابند. اگرچه مردان نمی‌توانند انزال داشته باشند، اما همچنان می‌توانند از رابطه جنسی لذت ببرند.

    البته باید متذکر شد که بهبودی از عمل جراحی مدتی طول می‌کشد. مدت زمان بهبودی گاهی اوقات تا یک سال به طول می‌انجامد.

    آیا یک مرد می‌تواند بدون پروستات زندگی کند؟

    بله، شما مطمئناً می‌توانید بدون پروستات زندگی کنید. با این حال، دو مشکل عمده وجود دارد که بر کیفیت زندگی شما تأثیر می‌گذارند. یکی ناتوانی در حفظ نعوظ و دیگری از دست دادن کنترل ادرار است.

    پروستاتکتومی چگونه بر زندگی جنسی تأثیر می‌گذارد؟

    زندگی پس از برداشتن پروستات می‌تواند گیج کننده باشد. پروسه درمان باعث تغییرات شدید در عملکرد نعوظ و عملکرد جنسی می‌شود. درعین‌حال، اینکه بیمار پس از پروستاتکتومی چه درجه‌ای از این مشکلات را تجربه می‌کند، متفاوت است.

    با برداشتن پروستات چه اتفاقی می‌افتد؟ اشکال کار اینجاست که این یک عمل جراحی با ریسک بالا است که احتمال بروز مشکل در آن وجود دارد. مشکلاتی مانند:

    • بی‌اختیاری ادرار (کمتر از 5%-30%)
    • اختلال انزال (100%)
    • ناتوانی جنسی (بیش از 50%)
    • اختلال ارگاسمیک (50%)

    اختلال عملکرد جنسی بلافاصله پس از عمل جراحی شروع می‌شود و تقریباً هر بیماری اختلال نعوظ را تجربه می‌کند. نعوظ‌های صبحگاهی، شبانه و روان‌زاد (زمانی که نعوظ به دلایل ذهنی و روانی اتفاق می‌افتد) بلافاصله ناپدید می‌شوند. اگرچه برخی از مردان می‌توانند نعوظ آلت تناسلی داشته باشند، اما این یک اتفاق نادر است.

    اختلال نعوظ بعد از جراحی پروستات چقدر طول می‌کشد؟

    مطالعات نشان می‌دهد که تقریباً 25 تا 90 درصد از بیمارانی که پروستاتکتومی ریشه‌ای انجام می‌دهند، پس از جراحی پروستات اختلال نعوظ را تجربه می‌کنند.

    در این صورت، بهبودی اختلال نعوظ چقدر طول می‌کشد؟ در بیمارانی که بهبود می‌یابند، روند معمول بهبودی برای نعوظ مناسب دخول 6 تا 12 ماه است. برخی از بیماران به زمانی بیشتر از این نیاز دارند. مردان برای بازگرداندن قوای جنسی، لازم است که به طور منظم تمرینات کگل را انجام دهند.

    اختلال در روند نعوظ را به عنوان یک آسیب در نظر بگیرید. و درست مانند هر آسیب دیگری، برای بهبودی یافتن نیاز به زمان دارد.

    به خاطر داشته باشید که این یک درگیری مداوم است. بهبودی می‌تواند ماه‌ها و یا حتی سال‌ها طول بکشد. درمان پزشکی و تمرینات ورزشی مناسب ممکن است به بهبودی سریع‌تر شما کمک کند، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

    چه زمانی می‌توانم فعالیت جنسی را شروع کنم؟

    قبل از اینکه چیزی را امتحان کنید، حداقل 3 تا 4 هفته به بدن فرصت بدهید تا بهبود یابد. برخی از بیماران ممکن است بعد از یک ماه پس از عمل جراحی رباتیک پروستاتکتومی به فعالیت جنسی بازگردند. اگر چند ماه پس از درمان شاهد نعوظ کامل در خود هستید، این نشانه خوبی است.

    آیا بعد از برداشتن پروستات، ویاگرا اثر می‌کند؟

    درمان اختلال نعوظ پس از جراحی پروستات می‌تواند دشوار باشد. در چنین مواقعی، ویاگرا می‌تواند گزینه مناسبی برای مدیریت ناتوانی جنسی باشد.

    هنگامی که اعصاب از بین رفته‌اند، ویاگرا می‌تواند شانس نعوظ را تقریباً 60 درصد بهبود بخشد. با این حال، اگر بیمار هیچ عصبی نداشته باشد، کارایی ویاگرا به 20 درصد کاهش می‌یابد. بنابراین، موفقیت دارو بر اساس اعصاب پروستاتی که در امان مانده‌اند متفاوت خواهد بود. اگر اختلال عملکرد پروستات و نعوظ برای شما مشکل ایجاد می‌کند، با یک متخصص صحبت کنید. مردانی که پس از استفاده از ویاگرا هیچ تأثیری را احساس نمی‌کنند، می‌توانند از یک دستگاه مکانیکی و تزریق برای اختلال نعوظ استفاده کنند.

    چه مدت بعد از جراحی پروستات می‌توانم ویاگرا مصرف کنم؟

    در این مورد با پزشک خود مشورت کنید. اکثر بیماران بلافاصله پس از بهبودی می‌توانند از ویاگرا استفاده کنند. این مدت می‌تواند تا 4 هفته پس از درمان باشد. برای اینکه ویاگرا بهترین اثر را داشته باشد، مردان یک قرص را 1 تا 2 ساعت قبل از فعالیت جنسی مصرف می‌کنند.

    در مورد استفاده از ویاگرا بعد از پرتو درمانی پروستات چطور؟ آیا عمل می‌کند؟ پرتو درمانی می‌تواند عملکرد طبیعی نعوظ را مختل کند؟

    از دست دادن کامل نعوظ پس از پرتو درمانی پروستات ممکن است در 40 تا 50 درصد بیماران رخ دهد. ویاگرا (سیلدنافیل) می‌تواند به حدود 70 درصد از این بیماران در بازگشت نعوظ کمک کند.

    آیا بعد از برداشتن پروستات می‌توان نعوظ داشت؟

    بسیاری از مردم در مورد کیفیت زندگی پس از برداشتن پروستات نگران هستند. به خصوص وقتی صحبت از مشکلات نعوظ و بازگرداندن عملکرد طبیعی نعوظ در میان باشد. اما، آیا می‌توان بدون پروستات نعوظ داشت؟

    برداشتن غده پروستات با جراحی می‌تواند زندگی جنسی شما را دستخوش تغییر کند. و شانس بازگرداندن نعوظ کامل برای داشتن رابطه جنسی پس از پروستاتکتومی، بر اساس سن بیمار و آسیب عصبی متفاوت است.

    هر چند اغلب از نظر فنی امکان حفظ اعصاب وجود دارد، اما از آنجایی که پروستات برخی از مردان سرطانی است، در نتیجه باید به صورت کامل برداشته شود. اگر سرطان بر اعصاب مسئول نعوظ تأثیر نگذاشته باشد، پروستاتکتومی رباتیک می‌تواند دقت لازم برای حفظ این اعصاب را داشته باشد.

    در مردان 60 ساله یا جوان‌تر، بیمارانی که هر دو عصب آنها در امان مانده باشد، دو سال پس از جراحی بیشترین شانس را برای نعوظ کامل دارند. اما هر چه سن بیمار بیشتر باشد و آسیب عصبی شدیدتر باشد، بازیافتن نعوظ کامل سخت‌تر خواهد شد. برخی از بیماران پس از جراحی پروستاتکتومی، دیگر نعوظ خود را به دست نمی‌آورند.

    اگر هنگام نعوظ دچار خونریزی می‌شوید یا عوارض جراحی کیفیت زندگی شما را کاهش داده است، در این صورت با یک متخصص اورولوژی صحبت کنید.

    آیا یک مرد می‌تواند بدون پروستات عمل جنسی انجام دهد؟

    زندگی بدون پروستات می‌تواند متفاوت باشد. در عین حالی که ممکن است بعد از برداشتن پروستات نعوظ مجدد برای هر بیماری امکانپذیر نباشد، اما نعوظ تنها راه برای داشتن یک زندگی جنسی رضایت‌بخش نیست.

    پس از جراحی پروستات، قسمت‌های دیگر دست نخورده باقی می‌مانند. شما همچنان می‌توانید بدون نعوظ آلت تناسلی این احساسات را داشته باشید:

    • ارضای جنسی
    • احساسات جنسی
    • به اوج رسیدن
    • احساس ارگاسم

    همچنین سؤال می‌شود که آیا برداشتن پروستات باعث ناتوانی جنسی می‌شود؟ احتمال ناتوانی جنسی بعد از جراحی پروستات چقدر است؟

    مؤسسات تحقیقاتی عملکرد جنسی و ادراری را یک سال یا بیشتر پس از پروستاتکتومی ریشه‌ای مورد مطالعه قرار دادند. یافته‌ها حاکی از آن است که میزان بی‌اختیاری ادرار بین 4 تا 40 درصد متغیر است. و احتمال ناتوانی جنسی بین 29 تا 75 درصد بود.

    آیا یک مرد بعد از جراحی پروستات می‌تواند اسپرم تولید کند؟

    پس از بیرون آوردن پروستات، مردان دیگر نمی‌توانند اسپرم تولید کنند. بدون کیسه اسپرم و پروستات، بعد از پروستاتکتومی دیگر انزالی وجود نخواهد داشت.

    در این صورت، بعد از پروستاتکتومی اسپرم کجا می‌رود؟ بیضه‌ها هنوز وجود دارند و قادر به تولید سلول‌های اسپرم هستند. با این حال، بدن فقط آنها را دوباره جذب می‌کند.

    رابطه جنسی بعد از پروستاتکتومی

    جراحی پروستات چه تأثیری بر رابطه جنسی شما دارد؟ حتی اگر جراحی برداشتن پروستات باعث شود که اعصاب نعوظ از بین برود یا به آن آسیب برساند، اعصابی که بر سایر احساسات جنسی تأثیرگذار هستند همچنان عمل می‌کنند.

    با تحریک کافی توسط ویبراتور، دست یا دهان، رابطه جنسی بعد از پروستاتکتومی همچنان می‌تواند لذت‌بخش باشد. بسیاری از زوج‌ها به یک درمانگر جنسی مراجعه می‌کنند تا بر روی رابطه جنسی خود کار کرده و زندگی جنسی خود را بهبود بخشند.

    بنابراین، آیا یک مرد مبتلا به سرطان پروستات می‌تواند یک زن را تحت تأثیر قرار دهد؟ از نظر فنی، درمان سرطان پروستات تأثیر مستقیمی بر عملکرد جنسی شما نمی‌گذارد. اما، تشخیص سرطان می‌تواند تأثیر عاطفی یا روانی قابل توجهی داشته باشد.

    طبیعی است که احساس اضطراب، نگرانی، استرس یا افسردگی داشته باشید. این امر بر تمایل شما برای داشتن رابطه جنسی تأثیر می‌گذارد و باعث بروز مشکلاتی در عملکرد می‌شود. علاوه بر این، توانبخشی آلت تناسلی به زمان بسیار زیادی نیاز دارد. بنابراین، طبیعی است که دچار اختلال در عملکرد جنسی شده و تمایلی به مسائل جنسی نداشته باشید.

    رابطه جنسی پس از پروستاتکتومی

    ارگاسم بعد از پروستاتکتومی

    مردان پس از جراحی سرطان پروستات حتی بدون نعوظ هم می‌توانند ارگاسم داشته باشند. به این دلیل که لذت جنسی فقط به دخول بستگی ندارد. همچنین تحریک ذهنی، تحریک فیزیکی آلت تناسلی و اسباب‌بازی‌های جنسی وجود دارد که می‌تواند کمک کننده باشد.

    اما، مردان باید در مورد ارگاسم بعد از عمل جراحی پروستاتکتومی – ارگاسم بدون انزال – انتظار یک تغییر قابل توجه را داشته باشند. احساس متفاوتی دارد، اما هنوز هم لذت‌بخش است.

    چگونه می‌توان بعد از پروستاتکتومی زندگی جنسی خود را بهبود بخشید؟

    توانبخشی آلت تناسلی بعد از عمل جراحی اغلب چند هفته پس از درمان شروع می‌شود. داروهای خوراکی مانند ویاگرا و سیالیس پس از جراحی پروستات، انتخاب‌های پرطرفداری هستند.

    زمانی که درمان نعوظ با داروهای خوراکی کافی نباشد، بیماران می‌توانند پمپ‌های خلاء یا کاشت آلت تناسلی را انتخاب کنند. تزریقات نیز می‌تواند برای اختلال نعوظ بعد از جراحی پروستات کمک کننده باشد. مطالعات نشان می‌دهد که تزریق آلت تناسلی می‌تواند یکی از گزینه‌های درمانی مؤثر باشد. آزمایشات محدودی نشان می‌دهد که داروهایی مانند پاپاورین، بیمیکس و تریمیکس می‌توانند در بهبود اعتماد به نفس جنسی و عزت نفس مؤثر باشند. از جمله رضایت و عملکرد نعوظ.

    گزینه دیگر برای اختلال نعوظ می‌تواند فیزیوتراپی باشد. تمرینات هدفمند توانبخشی آلت تناسلی می‌تواند عضله ایسکیوکاورنوس را درگیر و تقویت کند. این عضله قادر است سفتی آلت تناسلی را حفظ کند. اما، هیچ یک از این درمان‌ها کاملاً مؤثر نیستند، و می‌توانند عوارض جانبی داشته باشند. برای انتخاب بهترین گزینه، با یک پزشک مشورت کنید.

    متخصصان همچنین می‌توانند تغییرات سبک زندگی را به عنوان یکی از اجزای اصلی درمان اختلال نعوظ پیشنهاد کنند. مهم است که بعد از برداشتن پروستات غذای سالم بخورید و مواد مغذی لازم برای بدن را تأمین کنید.

    پایبندی به مصرف لبنیات کم‌چرب، پروتئین بدون چربی و مواد مصرفی گیاهی می‌تواند در طولانی مدت برای بدن سودمند باشد. غذاهای محرک جنسی مانند صدف، شکلات تلخ و پودر ریشه ماکا نیز می‌توانند به شما کمک کنند.

    سخن پایانی

    رابطه جنسی بعد از پروستاتکتومی مانند یک مبارزه سخت به نظر می‌رسد. اگرچه این درمان می‌تواند به اعصابی که نعوظ را کنترل می‌کنند آسیب برساند یا آنها را کاملاً از بین ببرد، اما مردان همچنان می‌توانند ارگاسم و تجربه جنسی لذت‌بخشی داشته باشند. مهم این است که ابتدا اجازه دهید تا بدن بهبود یابد و سپس در اتاق خواب آزمایش کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲۱۰ رای

    9 دیدگاه

    1. جعفر گفت:

      باسلام مطالب خیلی خوب بوده ولی میتونم بیام مطب آقای دکتر

    2. مهدی گفت:

      مطالب کامل وترجیح شدم تشکرازشماهزینه عمل چقدرمیشود

    3. ناشناس گفت:

      سلام کاملا آگاه شدم مطالب مفیدبودتشکرمیکنم اکبر ع هستم

    4. فرید گفت:

      مقاله بسیار مفیدی بود
      بعد از عمل برداشتن کامل پروستات وعدم توانایی نعوذ و مشگلات تزریق در آلت چه راهی می‌تواند برای نعوذ مفید واقع شود ؟

    5. عباس گفت:

      سلام من جراحی و برداشت بیضه راست داشتم و جراحی دوم که شکم کامل باز کردن از لگن تا بالا الان منی ندارم یعنی چی جراحی انجام داده روی من سرطان بیضه راست داشتم برداشته الان ازدواج کردم زندگیم درگیره چیکار باید انجام بدم؟

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *