تست شاخص DFI
آزمایش و تست DFI
خرداد 31, 1402
بیضه نزول نکرده یا عدم نزول بیضه
بیضه نزول نکرده در افراد بالغ
خرداد 31, 1402

عفونت ادراری زنان و پیشگیری از آن

  • اگر مستعد ابتلا به عفونت‌های ادراری مکرر هستید، می‌توانید قبل از شروع عفونت، آن را متوقف کنید.

    ممکن است در هنگام رفتن به دستشویی، احساس فوریت مکرر برای ادرار کردن داشته باشید و در عین حال مقدار کمی ادرار کنید. ممکن است ادرار شما کدر، خونی و بدبو باشد. برای 25 تا 30 درصد از زنانی که عفونت ادراری داشته اند، عفونت ظرف شش ماه عود می کند.

    اگر عفونت‌های ادراری مکرر داشته‌اید، متوجه آسیب هایی که این عفونت‌ها بر زندگی‌تان وارد می‌کنند، شده اید. با این حال، ممکن است که عفونت ادراری به بهداشت فردی مرتبط نباشد؛ دکتر کالپانا گوپتا، متخصص بیماری‌های عفونی، می‌گوید: «عود عفونت‌های ادراری به دلیل بهداشت ضعیف یا چیز دیگری نیست که زنان بر سر خود آورده‌اند؛ برخی از زنان فقط مستعد عفونت‌های ادراری هستند».

    علل ابتلا به عفونت ادراری مکرر

    این عفونت ها معمولاً توسط باکتری اشریشیا کلی که در سیستم روده زندگی می کند، ایجاد می شود. اگر این باکتری از راست روده به واژن حمل شود، می تواند وارد مجرای ادرار (لوله ای که ادرار را از مثانه حمل می کند) شده و مثانه را آلوده کند.

    عواملی که سبب ابتلا به عفونت ادراری می شوند، بر حسب سن متفاوت است. قبل از یائسگی، شایع ترین عوامل، رابطه جنسی و استفاده از اسپرم کش ها (ماده ای که جهت جلوگیری از بارداری وارد واژن می شود) هستند. بررسی ها نشان داده است که رابطه جنسی باعث افزایش تعداد باکتری‌ها در مثانه می شود؛ بسیاری از متخصصان به زنان توصیه می‌کنند بعد از رابطه جنسی ادرار کنند تا این باکتری ها را بیرون بیاورند. اسپرم‌کش‌ها ممکن است لاکتوباسیل‌ها و باکتری‌های مفید واژن را از بین ببرند و ورود باکتری اشریشیا کلی را آسان‌تر کنند.

    پس از یائسگی ، تغییرات فیزیکی خاصی سبب ایجاد زمینه برای ابتلا به عفونت ادراری می گردد که در نتیجه این تغییر فیزیکی، تعداد لاکتوباسیل ها در واژن به طور طبیعی کاهش می یابد و مثانه نیز با شدت کمتری نسبت به گذشته منقبض شده و تخلیه کامل آن را دشوارتر می کند.

    هم در زنان قبل از یائسگی و هم در زنان یائسه، ژن ها نیز نقش دارند. داشتن مادر یا خواهری که به عفونت ادراری مکرر مبتلا هستند نیز می تواند یکی از عوامل ابتلا به این عفونت باشد.

    پیشگیری از عفونت ادراری

    شما می توانید با رعایت نکات زیر از ابتلا به عفونت ادراری پیشگیری نمایید:

    • هر روز مقدار زیادی مایعات بنوشید (حدود 2 تا 3 لیتر).
    • از روش های پیشگیری جایگزین استفاده کنید که حاوی اسپرم کش نباشد.
    • بلافاصله بعد از رابطه جنسی مثانه خود را خالی کنید.
    • در صورت یائسگی، استروژن درمانی واژینال را انجام دهید.
    • برای پاک کردن و خشک کردن مجرای خود، از جلو به عقب پاک کنید.

    آنتی بیوتیک ها

    مصرف دوز کم از آنتی بیوتیک های مورد استفاده برای درمان عفونت ادراری رایج ترین راه مقابله با عود کردن آن است. با این حال، باکتری ها ممکن است در مقابل آنتی بیوتیک بیش از حد مقاوم شوند و ممکن است این آنتی بیوتیک ها در درمان عفونت های بعدی موثر نباشند. 

    یک تکه کاغذ با "عفونت مجاری ادراری" روی آن زیر بطری های قرص تایپ شده است.

    در کل می توان گفت که عفونت ادراری یکی از عارضه هایی است که باید راه های متفاوت را امتحان و آزمایش کرد تا متوجه شویم که بهترین و مفیدترین راه جلوگیری از آن چیست. اگر نسخه ای از پزشک در زمینه جلوگیری و پیشگیری از عفونت ادراری دارید، بهتر است در موارد زیر از آن استفاده نمایید:

    • مصرف دوز کم روزانه به مدت شش ماه یا بیشتر.
    • فقط بعد از رابطه جنسی استفاده کنید.
    • صبر کنید تا علائم عفوت ادراری داشته باشید.

    سخن پایانی

    در صورت ابتلا به عفونت ادراری با یک پزشک متخصص صحبت و مشورت نمایید تا بهترین روش درمانی برای شما تجویز شود. انجام موارد زیر در سبک زندگی به برایپیشگیری از عفونت ادراری مکرر کمک می نماید:

    • از جلو به عقب پاک کنید
    • قبل و بعد از رابطه جنسی ادرار کنید
    • آب زیاد بنوشید
    • از پوشیدن شلوارهای زیر و شلوار جین تنگ خودداری کنید

    این موارد به منظور شستشوی مثانه و جلوگیری از انتشار باکتری در داخل دستگاه ادراری است. اگر چه به طور قطع نمی توان گفت که داروها و آنتی بیوتیک ها از عفونت ادراری مکرر جلوگیری می کنند، اما مصرف آن ها در صورتی که آسیب و صدمه ای برای بدن ندارد، می تواند به پیشگیری از این عفونت کمک نماید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *