بیضه نزول نکرده یا عدم نزول بیضه
تیر 6, 1402

مراقبت های پس از جراحی واریکوسل

• جراحی واریکوسل و مدت زمان بهبودی

واریکوسل سیاهرگ بزرگی است که در یک یا هر دو بیضه ایجاد می شود که در این حالت خون داخل رگ جمع می شود و ورید(رگ) را بزرگتر از حد طبیعی می کند. برای رفع مشکل، پزشک انتهای سیاهرگ را می بندد تا خون داخل ورید جمع نشود. پس از جراحی واریکوسل، ممکن است فرد به مدت 3 تا 6 هفته درد خفیفی در کشاله ران خود داشته باشد. همچنین کیسه بیضه و کشاله ران ممکن است کبود و متورم شده باشد که البته این کبودی و تورم طی مدت زمانی 3 تا 4 هفته از بین می رود.

بیمار بسته به فعالیت شغلی اش احتمالاً می تواند 2 تا 3 روز پس از جراحی لاپاراسکوپی و یا میکروسکوپی به سر کار و روال عادی خود بازگردد. اما اگر فرد دارای شغل شما شامل فعالیت سنگین یا بلند کردن باشد، ممکن است مدت زمان بیشتری مثلا یک هفته یا بیشتر طول بکشد که به روال عادی خود برگردد.

چنانچه بیمار از طریق روش جراحی باز تحت درمان قرار گیرد، نسبت به روش های لاپاراسکوپی و میکروسکوپی به مدت زمان بیشتری جهت بهبودی کامل نیاز دارد.

مراقبت در خانه پس از جراحی واریکوسل

پزشک و متخصص ارولوژی با بررسی وضعیت فرد پس از عمل جراحی، برنامه کاملی را در جهت مراقبت پس از جراحی برای فرد توصیه می کند. پیروی و دنبال کردن این برنامه مدت زمان بهبودی فرد را سرعت می بخشد. به طور کلی مراحلی که برای بهبودی بیمار توصیه می شود شامل موارد زیر است:

1)نحوه فعالیت روزمره

• در 24 ساعت اول تا جایی که می توانید دراز بکشید. زمانی که احساس خستگی می کنید استراحت کنید؛ چرا که خواب کافی به بهبودی شما کمک می کند.
    • بعد از روز اول سعی کنید هر روز پیاده روی کنید. پیاده روی خود را کم کم نسبت به روز قبل بیشتر کنید؛ چرا که پیاده روی جریان خون را افزایش می هد و به پیشگیری از ذات الریه و یبوست کمک می کند.
    • ممکن است لازم باشد تا حدود 2 هفته پس از جراحی یا طبق دستور پزشک، لباس زیر یا شورت فشرده بپوشید.
    • تا حدود 3 هفته پس از جراحی و تا زمانی که پزشکتان اجازه نداده است، از انجام فعالیت‌های شدید مانند دوچرخه‌سواری، دویدن، وزنه‌برداری یا ورزش‌های هوازی و بدنسازی خودداری نمایید.
    • تا حدود 7 روز پس از جراحی، از بلند کردن اجسام با وزن بیش از 4.5 کیلوگرم خودداری کنید. این مقدار وزن ممکن است شامل یک کودک، کیسه های مواد غذایی سنگین و ظروف شیر، یک کیف یا کوله پشتی سنگین یا یک جاروبرقی باشد.
    • از رانندگی بدون اجازه پزشک پرهیز نمایید و از پزشک خود بپرسید که چه زمانی می توانید دوباره رانندگی کنید.
    • اکثر افراد 2 یا 3 روز پس از جراحی می توانند به محل کار و از سرگیری فعالیت کاری خود بازگردند؛ البته به شغل و نوع فعالیت کاری شما بستگی دارد. چرا که ممکن است بهبودی کامل تا یک هفته یا بیشتر طول بکشد.
    • از پزشک خود بپرسید که چه زمانی رابطه جنسی برای شما مناسب است.
    مراقبت پس از جراحی واریکوسل

2) برنامه و رژیم غذایی

• می توانید از رژیم غذایی معمولی خود استفاده کنید. اگر معده شما ناراحت است، از غذاهای ملایم و کم چرب مانند برنج ساده، مرغ کبابی، نان تست و ماست استفاده کنید.
    • ممکن است متوجه شوید که فعالیت روده شما بلافاصله پس از عمل جراحی منظم نیست؛ نگران نباشید، چرا که این حالت پس از عمل جراحی رایج است. سعی کنید از یبوست و زور زدن با حرکات روده جلوگیری کنید. می توایند از مکمل فیبر برای جلوگیری از یبوست استفاده نمایید. ولی اگر بعد از چند روز اجابت مزاج نداشتید، با پزشک خود در مورد مصرف یک ملین خفیف مشورت نمایید.

3)مصرف دارو

• پزشک به شما خواهد گفت که آیا و چه زمانی می توانید داروهای خود را مجدداً شروع کنید. او همچنین در مورد مصرف داروهای جدید به شما نسخه جدید می دهد.
    • اگر آسپرین یا رقیق‌کننده‌های خون دیگری مصرف می‌کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا و چه زمانی مصرف مجدد آن را شروع کنید. در این مورد مطمئن شوید که دقیقاً پزشک چه دستوری برای استفاده از این داروها می دهد.
    • داروهای ضد درد و مسکن را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید.
    • اگر پزشک برای شما آنتی بیوتیک تجویز کرده است، آنها را طبق نسخه تجویزی پزشک مصرف کنید. هرگز داروهای آنتی بیوتیک را به دلیل احساس خود مبنی بر بهتر شدن قطع نکنید؛ چرا که شما باید این دوره کامل این نوع داروها را مصرف نمایید.
    • اگر احساس می‌کنید داروی ضددرد و مسکن به معده آسیب زده و سبب درد می شود، داروی خود را بعد از غذا مصرف کنید (مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد که این کار را نکنید). همچنین می توانید از پزشک بخواهید که داروی دیگری برای شما تجویر کند.

4)مراقبت از محل برش ها

• پس از عمل جراحی مقدار کمی مایع رقیق، شفاف و صورتی ممکن است به مدت چند روز از محل برش خارج شود که طبیعی است و جای نگرانی نیست.
    • شما می‌توانید به آرامی محل برش ها را با آب گرم و صابون بشویید و خشک کنید، مگر اینکه پزشک دستورالعمل‌ متفاوتی به شما بدهد.
    • اگر نوار چسب روی محل برش دارید، آن را به مدت یک هفته یا تا زمانی که محل برش ها بهبود یابد، روی آن ها بگذارید.
    • در محلی که برش ایجاد شده است، برجستگی سفتی را در زیر پوست خود احساس خواهید کرد که طبیعی است و این برجستگی به تدریج نرم شده و طی 3 تا 6 هفته صاف می شود.

5)یخ درمانی یا کمپرس یخ

برای تسکین درد، یخ یا کیسه سرد را هر بار به مدت 10 تا 20 دقیقه روی کشاله ران خود قرار دهید. یک پارچه نازک بین یخ و پوست خود قرار دهید. سعی کنید این کار را هر 1 تا 2 ساعت (هنگامی که بیدار هستید) برای اولین روز بعد از عمل انجام دهید.

فراموش نکنید که به پزشک جهت معاینه طبق قرار قبلی مراجعه نمایید. چرا که معاینه و مراقیت های بعدی بخش کلیدی از درمان و ایمنی شما است.

علائم خطرناکی که باید پس از جراحی حواسمان باشد؟

چنانچه علائمی که در ذیل ذکر شده است را پس از عمل جراحی احساس کردید، باید فوراً به پزشک و بیمارستان مراجعه نمایید. این علائم عبارتند از:

• از هوش رفتن.
    • مشکل شدید تنفسی.
    • درد ناگهانی قفسه سینه و تنگی نفس و یا خون سرفه کردن.
    • دردی که پس از مصرف داروی ضد درد بهتر نمی شود.
    • بخیه های شل یا باز شدن محل برش ها.
    • خون قرمز روشن روی محل پانسمان و خیس شدن آن از خون.
    • علائم عفونت مانند:افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی، تخلیه چرک از محل برش و تب.
    • حالت تهوع یا استفراغ.
    • ناتوانی در نوشیدن مایعات به دلیل ناراحتی معده.
    • تورم در کیسه بیضه به گونه ای که از بین نمی رود.
    • احساس درد هنگام ادرار کردن.
    • نداشتن اجابت مزاج حتی پس از مصرف ملین.