آزمایش PSA برای تشخیص سرطان پروستات
آزمایش PSA چیست؟
تیر 31, 1402
افزایش سایز آلت با تزریق ژل
افزایش سایز آلت با تزریق ژل
تیر 31, 1402

راهکارهای بهبود کیفیت اسپرم

  • کیفیت اسپرم می تواند با یک سبک زندگی ناسالم از جمله افزایش مصرف الکل، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر مختل شود.

    برای زوج هایی که قصد باردار شدن دارند یا مردانی که به دنبال بهینه سازی باروری خود هستند، مهم است که برخی تغییرات را در زندگی روزمره خود اعمال نمایند.

    رژیم غذایی خوب می تواند کیفیت اسپرم را بهبود بخشد. بنابراین برای زوج هایی که قصد باردار شدن دارند و یا به دنبال بهینه سازی باروری خود هستند، باید تغییراتی را در زندگی روزمره و سبک زندگی خود اعمال نمایند.

    نحوه تعیین کیفیت اسپرم

    کیفیت اسپرم به عوامل مختلفی نظیر کمیت، حرکت و ساختار آن بستگی دارد. اگر مایع منی که در یک بار انزال ترشح می شود، حاوی حداقل 15 میلیون اسپرم در هر میلی لیتر باشد، احتمال باروری بالاست. اسپرم ها باید از طریق دهانه رحم، رحم و لوله های فالوپ زنانه حرکت کنند و یک اسپرم معمولی باید سر بیضی شکل و دم بلند داشته باشد که آنها را به حرکت در می آورد.

    با این حال، کیفیت اسپرم می تواند با یک سبک زندگی ناسالم از جمله افزایش مصرف الکل، سیگار کشیدن و مصرف مواد مخدر مختل شود و کاهش پیدا کند. متخصصان تاکید می کنند که این مواد می توانند به DNA اسپرم آسیب برسانند، تعداد اسپرم را کاهش دهند و تحرک اسپرم را مختل کنند. علاوه بر این، چاقی و استرس نیز می تواند کیفیت اسپرم را کاهش دهد، زیرا باعث عدم تعادل در سطوح هورمونی می شوند. همچنین رژیم غذایی ناسالم و فاقد ویتامین و مواد معدنی نیز می تواند سلامت اسپرم را مختل کند.

    افزایش قدرت باروری مردان

    مردان می توانند با اعمال کردن برخی تغییرات در سبک زندگی و رژیم غذایی خود، کیفیت اسپرم و در نتیجه قدرت باروری خود را افزایش دهند. این تغییرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

    1)استفاده از مواد غذایی دارای روی

    روی یکی از بهترین مواد مغذی برای سلامت اسپرم و تولید تستوسترون است. این ماده معدنی نه تنها کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد، بلکه تراکم اسپرم را نیز افزایش می دهد. از جمله مواد غذایی دارای روی می توان به ماهی، بادام هندی و غلات اشاره کرد که منابع غنی از روی می باشند.

    روی نق مهمی در تولید تستوسترون (هورمون جنسی اولیه مردانه) که نقشی حیاتی در تولید اسپرم دارد، ماده ای ضروری است. همچنین این ماده در سنتز آنزیم‌ها و پروتئین‌های مورد نیاز برای متابولیسم انرژی سلول‌های اسپرم و تشکیل لایه بیرونی (آکروزوم) اسپرم نقش موثری دارد.

    مواد غذایی دارای روی

    2)امگا 3

    اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش تعداد اسپرم های آسیب دیده DNA کمک می کنند. غذاهایی مانند ماهی، گردو، دانه چیا و دانه شاهدانه منابع عالی امگا 3 هستند .

    اسیدهای چرب امگا 3 دارای اثرات آنتی اکسیدانی هستند. آنها می توانند به محافظت از سلول های اسپرم در برابر آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، که مولکول های ناپایداری هستند که می توانند به سلول ها و DNA آسیب برسانند، کمک کنند. اسیدهای چرب امگا 3 به حفظ سیالیت و انعطاف پذیری غشای سلولی اسپرم کمک می کند که برای تحرک و حرکت اسپرم و توانایی نفوذ به تخمک برای لقاح امری ضروری است.

    مواد غذایی دارای امگا 3

    3)کوآنزیم کیو تن Q10/CoQ10

    ماده‌ای شبه ویتامینی است که به تولید میتوکندری کمک می کند و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد. همچنین کوآنزیم کیوتن انرژی سلول ها را نیز تامین می کند. این ماده در فرآیند تولید انرژی در میتوکندری سلول‌ها از جمله سلول‌های اسپرم نقش دارد.

    تحرک اسپرم به مقدار قابل توجهی انرژی نیاز دارد و کوآنزیم کیو تن به بهبود تحرک اسپرم کمک می کند و به آنها امکان تحرکی موثرتر را می دهد که در نتیجه شانس لقاح موفق را افزایش می دهد.

    4)سبزیجات و میوه ها

    سبزیجات و میوه ها سرشار از آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین های C و E، بتاکاروتن و فیتوکمیکال های مختلف هستند. این آنتی اکسیدان ها به خنثی کردن رادیکال های آزاد مضر و کاهش استرس اکسیداتیو که می تواند به سلول های اسپرم آسیب برساند، کمک می کنند. با گنجاندن انواع سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خود، می توانید مصرف آنتی اکسیدان خود را افزایش دهید و به بهبود سلامت اسپرم کمک نمایید.

    5)پروتئین ها

    پروتئین ها برای رشد و تغذیه سلول ها مورد نیاز هستند. مواد غذایی مانند حبوبات و گوشت هایی مانند مرغ و ماهی منابع خوبی از پروتئین هستند.

    پروتئین از اسیدهای آمینه تشکیل شده است که واحدهای سازنده سلول ها از جمله سلول های اسپرم هستند. هورمون هایی مانند هورمون محرک فولیکول (FSH)، هورمون لوتئینیزه کننده (LH) و تستوسترون نقش مهمی در تولید اسپرم دارند. پروتئین از عوامل اصلی سنتز و تنظیم این هورمون ها می باشد. پروتئين با تامين آمينو اسيدهاي لازم به حفظ سطح مناسب هورموني کمک مي کند که به نوبه خود مي تواند از توليد بهينه اسپرم را بهبود بخشد.

    6)پرهیز کردن از مصرف سیگار و مواد مخدر

    مصرف سیگار و مواد مخدر به سلامت اسپرم آسیب می زند. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل منجر به کاهش تعداد اسپرم می شود و تعداد کلی سلول‌های اسپرم را در منی کاهش می‌دهد. این مواد همچنین می توانند تحرک اسپرم را مختل کنند و حرکت اسپرم و رسیدن به تخمک برای لقاح را دشوارتر کنند.

    7)از استرس دوری کنید

    استرس منجر به افزایش تولید هورمون های استروئیدی مانند گلوکوکورتیکوئیدها می شود که این هورمون ها سطح تستوسترون را کاهش می دهند. این مغییرات به نوبه خود مانع تولید اسپرم می شود.

    استرس مزمن می تواند تعادل هورمونی را مختل کند، التهاب را افزایش دهد و به استرس اکسیداتیو کمک کند، که همه اینها می تواند بر کیفیت و باروری اسپرم تأثیر بگذارد.

    سخن پایانی

    زوج هایی که قصد بچه دار شدن دارند، باید نکاتی را در برای افزایش شانس باروری رعایت نمایند. به خصوص مردان که باید تغییراتی در سبک زندگی و رژیم غذایی خود در جهت افزایش تولید و همچنین افزایش تحرک اسپرم اعمال نمایند. رعایت برخی موارد مانند رژیم غذایی و سبک زندگی سالم، ورزش کردن، دوری از استرس، پرهیز از مصرف نیکوتین و الکل می تواند سلامت اسپرم را تقویت کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *