کرایوتراپی زگیل تناسلی
علائم سرطان مثانه و تشخیص آن
شهریور 11, 1402

پاپول مرواریدی آلت تناسلی، علائم و درمان

• پاپول های آلت تناسلی مرواریدی برآمدگی های سفید، زرد یا صورتی هستند که به صورت ردیفی در اطراف سر آلت تناسلی ظاهر می شوند. این برآمدگی ها به هیچ وجه عفونی و یا سرطانی نیستند.

پاپول های آلت تناسلی مرواریدی (PPP) زائده های گرد یا انگشت مانند بی ضرری هستند که در نزدیکی سر آلت تناسلی ظاهر می شوند. این زائده ها آنها معمولاً به صورت ردیفی و شبیه لکه های سفید یا حتی مروارید هستند. ممکن است این زائده ها به رنگ های دیگر مانند زرد یا صورتی نیز به نظر برسند. پاپول های آلت تناسلی مرواریدی به ندرت در ساقه آلت تناسلی شما یافت می شود.

برخی از افراد ممکن است با دیدن پاپول ها نگران شوند زیرا فکر می کنند که یک عفونت مقاربتی (STI) دارند. اما این چنین نیست و پاپول آلت تناسلی یک بیماری مقاربتی نیست.

علائم پاپول آلت تناسلی مرواریدی

در این عارضه هیچ علائمی جز ایجاد برجستگی وجود ندارد. اگر علائم دیگری دارید، باید با پزشک و دکتر ارولوژی تماس بگیرید، به خصوص اگر از نظر جنسی فعال هستید.

علائم دیگری که ممکن است با این برآمدگی ها همراه باشند، عبارت است از:

• درد یا سوزش در هنگام ادرار.
    • ترشحات از برجستگی ها یا آلت تناسلی شما.
    • خارش.
    • خون ریزی.
    پاپول آلت تناسلی مرواریدی

علت ایجاد پاپول آلت تناسلی مرواریدی

علت ایجاد پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی روی آلت‌های تناسلی هنوز مشخص نشده است. برخی از محققان بر این باورند که عدم انجام ختنه و یا به تاخیر انداختن آن می تواند دلیلی بر ایجاد این زائده باشد.

پاپول آلت تناسلی مرواریدی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک ارولوژی با معاینه سطحی، برجستگی‌ها پاپول آلت تناسلی مرواریدی را به سادگی تشخیص می دهد. همچنین وجود این زائده را می توان با نگاه کردن به بافت پوستی زیر یک ابزار از نوع میکروسکوپ دستی به نام درماتوسکوپ تأیید کرد.

اگر هر نوع توده یا مشکلات پوستی روی آلت تناسلی خود مشاهده کردید، به پزشک ارولوژی مراجعه نمایید. تشخیص صحیح پاپول آلت تناسلی مرواریدی به شما و شریک جنسی تان در مورد عدم ابتلا به بیماری های مقاربتی آرامش خاطر می دهد.

پاپول آلت تناسلی مرواریدی

درمان پاپول آلت تناسلی مرواریدی

در بیشتر موارد، پاپول های آلت تناسلی مرواریدی نیازی به درمان ندارند. این عارضه معمولاً هیچ علامتی ندارد، بنابراین نیازی به مسکن یا هر نوع پماد و داروی دیگری نیست.

با این حال، برخی از افراد به شدت از این برآمدگی ها خجالت می کشند یا نگران هستند. در این موارد، پزشک از کرایوتراپی، لیزر درمانی یا اکسیزیون (برداشتن با عمل جراحی) برای برداشتن پاپول های آلت تناسلی مرواریدی استفاده می کند.

هیچ درمان خانگی توصیه شده ای برای پاپول آلت تناسلی مرواریدی وجود ندارد. شما نباید خمیر دندان، روغن کرچک یا اسیدهایی مانند آب لیمو را روی برجستگی ها قرار دهید. مهمتر از همه، سعی نکنید پاپول های آلت تناسلی مرواریدی را خودتان بردارید. اگر می‌خواهید برآمدگی‌ها از بین بروند، قبل از امتحان کردن هر یک از این موارد، با پزشک خود صحبت کنید.

عوارض درمان پاپول آلت تناسلی مرواریدی

عوارض احتمالی درمان پاپول آلت تناسلی مرواریدی از طریق کرایوتراپی، لیزر یا برداشتن با عمل جراحی به شرح زیر می باشد.

• جای زخم .
    • خون ریزی.
    • عفونت.
    • تغییر رنگ پوست.

چگونه می توانم از پاپول آلت تناسلی مرواریدی جلوگیری کنم؟

از آنجایی که علت پاپول آلت تناسلی مرواریدی هنوز مشخص نشده است، شما نمی توانید از تشکیل آن جلوگیری نمایید. ختنه، تنها عاملی است که به عنوان عامل این زائده به نظر می رسد. از این رو اگر ختنه نشده باشید، پاپول های آلت تناسلی مرواریدی می تواند شایع تر باشد.

عوارض داشتن پاپول آلت تناسلی مرواریدی چیست؟

این عارضه جدی نیست و داشتن پاپول آلت تناسلی مرواریدی هیچ خطری برای سلامتی ندارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر متوجه هر نوع زخم یا برآمدگی یا تغییری در پوست آلت تناسلی خود شدید، بهتر است به پزشک ارولوژی مراجعه نمایید. با این که پاپول آلت تناسلی مرواریدی خطری برای سلامتی ندارد، با این حال اگر این موضوع توسط پزشک تأیید شود، اطمینان خاطر بیشتری در شما و شریک جنسی تان شکل می گیرد.

سخن پایانی

اگر متوجه تغییراتی در پوست آلت تناسلی خود شدید، به پزشک ارولوژی جهت معاینه مراجعه نمایید. اگر این تغییرات لکه‌های سفید یا مرواریدی هستند که قسمتی و یا به طور کامل کامل سر آلت تناسلی شما را احاطه کرده اند، ممکن است به پاپول‌های آلت تناسلی مرواریدی دچار شده باشید. این وضعیت کاملاً بی ضرر و هیچ آسیبی به سلامتی شما نمی رساند. باید توجه داشت که این زائده ها، یک عفونت مقاربتی و یا سرطانی نیست. سعی نکنید هر نوع تغییر در پوست آلت تناسلی را خودتان درمان کنید. قبل از هر کاری با پزشک خود صحبت کنید.

منابع